ראשי ביקורות\סקירות ביקורות כרטיס זיכרון SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II – ביקורת

כרטיס זיכרון SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II – ביקורת

2
0

לאחרונה זכינו להיות בין הראשונים בעולם לנסות את כרטיס הזיכרון החדש והמהיר ביותר של חברת סנדיסק עד כה – ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II – יצאנו לבחון עד כמה הוא מהיר והאם הוא עומד בציפיות.

אנו נסיינים וותיקים של כרטיסי זיכרון. רבים מן הקוראים הוותיקים של האתר זוכרים בוודאי את ההשוואה המקיפה שלנו מלפני כשלוש שנים בה בדקנו 8 כרטיסי זיכרון של יצרניות שונות במגוון מהירויות. מאז השתנה דבר או שניים בתחום, הוכרזו כרטיסים מהירים יותר, תקנים מתקדמים יותר ואנו אף טרחנו לעדכן באופן שותף את הכתבה שלנו העוסקת בתחום הטכנולוגיות והתקנים תחת הכותרת “כרטיסי זיכרון למצלמות – המדריך השלם“.

כרטיס ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II – המהיר מסוגו?

DSC_4532

לאחרונה נקרתה בדרכנו אפשרות לבחון את הכרטיס הנחשב למהיר ביותר בעולם כיום (בתקן ה-SD) ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II ויחד איתו את קורא הכרטיסים המותאם לעבוד עימו המכונה SanDisk Extreme PRO UHS-II SD Reader/Writer. בדומה לבדיקות שערכנו בהשוואה המקורית שלנו גם כאן ביצענו השווה של ביצועי העברת הנתונים של הכרטיס אל המחשב, אלא שהפעם בדקנו 2 כרטיסים בלבד, אך במספר קונפיגורציות משתנות (הסבר מפורט בהמשך).

רקע – התקנים החדשים בתחום כרטיסי הזיכרון

לפני שניגש לבדיקה עצמה רקע קצר בנוגע לשני החידושים המרכזיים שהוכנסו בכרטיס הזיכרון אותו אנו בוחנים.

ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II מייצג דור חדש ומהיר במיוחד של כרטיסי זיכרון למצלמות והוא משלב בתוכו תמיכה בשני התקנים העיקריים שהוכרזו בתקופה האחרונה על ידי ה-SD Association – גוף התקינה המרכזי בתחום.

התקן הראשון הינו UHS II והתקן השני מכונה U3. אנו כבר הסברנו בהרחבה על הנושא במדריך השלם לכרטיסי זיכרון אבל אנו מרשים לעצמנו להביא תקציר בנושא מן הכתבה:

מהירות מקסימום:

  • UHS-I – סימול המתייחס לדור הראשון של כרטיסי ה-Ultra High Speed (קצב העברה מקסימאלי של עד 104 מגבייט לשנייה). כיום מרבית הכרטיסים המתקדמים בשוק תומכים בסטנדרט זה.
  • UHS-II – הדור השני (והחדש) של כרטיסי ה-Ultra High Speed (קצב העברה מקסימאלי של עד 312 מגה בייט לשנייה). רק כרטיסים בודדים תומכים בתקן החדש נכון לזמן כתיבת שורות אלו.

מהירות מינימום:

  • U1 – סימול המתייחס לקצב ההעברה המינימאלי של הכרטיס אליו מתחייבת היצרנית (חשוב מאד בכדי למנוע מצב של dropped frames בעת הקלטת וידאו באיכות גבוהה) – כרטיסים בעלי סימול U1 (או Speed Class 1) מתחייבים לעמוד במינימום של 10 מגה בייט לשנייה.
  • U3 – הסימול החדש שהוכרז בסוף שנת 2013 – כרטיסים התומכים בו עומדים בקצב העברת נתונים מינימאלי של 30 מגה בייט לשנייה.

 ראוי להזכיר גם כי הכרטיס אותו אנו בוחנים היום הינו בתקן SDXC. תקן זה אשר הוצג לראשונה בתערוכת CES 2009 הינו קיצור ל-Secure Digital Extended Capacity והוא מאפשר בין השאר נפח מורחב של עד 2TB (שימו לב שכרטיסי SDHC הסטנדרטיים מוגבלים לנפח של  32GB בלבד).

הבדל פיזי – משמאל הכרטיס בתקן ה-UHS II עם שתי שורות פינים ומימין כרטיס בתקן UHS I עם שורה אחת

DSC_4533

מעבר לכל התקנים אשר אינם קשורים בהכרח לכרטיס זה או אחר או ליצרנית כזו או אחרת, ישנה גם המהירות הרשמית המופיעה על כל כרטיס (שאיננה בהכרח תואמת למהירות בפועל כפי שנראה בהמשך). במקרה הנוכחי ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II מסוגל לבצע פעולות קריאה מהכרטיס בקצב של עד 280MB/s ופעולות כתיבה בקצב של עד 250MB/s (נכון לזמן כתיבת שורות אלו טושיבה היא החברה הנוספת היחידה הידועה לנו עם כרטיסי SD התומכים בתקן ה-UHS-II מסדרת ה-EXCERIA PRO, לכרטיסים אלו קצב קריאה/כתיבה רשמי נמוך מעט מזה של הדגם החדש של סנדיסק).

עוד נזכיר כי מלבד כרטיס הזיכרון גם קורא הכרטיסים (וחומרת המחשב/המצלמה) צריכים לתמוך בכל אותם קצבי העברת נתונים – ולנושא זה בדיוק נעבור כעת.

קונפיגורציית בדיקה

השיפורים הטכנולוגיים במהירות ההעברה של הדור החדש של כרטיסי הזיכרון חייבו אותנו לשינויים מסוימים במתודולוגיית הבדיקה שלנו. ראשית נפתח בכך שלא הייתה מצויה ברשותנו מצלמה התומכת בתקן ה-UHS-II החדש בזמן הבדיקה (כיום בתחום הסטילס רק ה-X-T1 של חברת פוג’יפילם תומכת בתקן וספק אם היא הייתה מגלה הבדל ביצועים כלשהו עם שימוש בכרטיס החדש). בכל הנוגע לתקן ה-U3 – המצלמה המרכזית התומכת כיום בתקן זה היא ה-GH4 של חברת פנסוניק. מצלמה זו מאפשרת צילום וידאו ב-4K אך גם צילום וידאו בביטרייט גבוה במיוחד ברזולוציה של 1080p (למי שמתעניין מומלץ לקרוא את הכתבהה הבאה אשר עוסקת בדיוק בנושא זה). בגדול נציין רק כי הביטרייט המקסימאלי של ה-GH4 עומד על 200mb/s (ב-1080p) ו-100mb/s ברזולוציה של 4K. שימו לב כי מדובר כאן במגה ביט ולא מגה בייט – כלומר אם נבצע התאמה למספרים המוכרים לנו מכרטיסי הזיכרון נקבל קצב נדרש של 25MB/s לכל היותר עבור צילום ב-1080p וקצב נדרש של בסך הכל 12.5MB/s עבור צילום ב-4K (כאן אפשר לראות שהדרישה של תקן ה-U3 למהירות מינימאלית של 30MB/s היא מעל למה שמסוגלות המצלמות בשוק לספק בנקודת הזמן הנוכחית).

אם נחזור לנושא קונפיגורציית הבדיקה נציין כי מלבד הכרטיס והקורא החדש של סנדיסק בדקנו את כרטיס ה-SanDisk Extreme Pro – 8GB 95MB/s SDHC UHS-I – הכרטיס שזכה יחד עם מקבילו מחברת Delkin בתואר הכרטיס המהיר ביותר בבדיקה הקודמת שלנו, וגם את קורא הכרטיסים Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot Reader המצויין בו אנו משתמשים באופן קבוע (שימו לב כי קורא זה אינו תומך בתקן ה-UHS-II – ולדבר היו מסתבר השפעות מוזרות למדי על תוצאות הבדיקה כפי שנראה בהמשך).

מלבד שני הקוראים ושני הכרטיסים בדקנו את הביצועים על שני מחשבים שונים. הסיבה היא שמחשב העבודה המרכזי שלנו הולך ומתיישן (מדובר במחשב הכולל מעבד 4 ליבות מדור קודם ואינו כולל יציאת USB 3 מובנית על לוח האם – דבר הדורש מאיתנו שימוש בכרטיס פנימי מתאים – קונפיגורציה המספקת ביצועים מופחתים). בכדי למנוע מגבלות אלו בדקנו את ביצועי הקוראים והכרטיסים גם על מחשב נייד מודרני – Lenovo Yoga Pro 2  בעל יציאת USB 3.0 מובנית.

בדיקת ביצועים

הבדיקה הראשונה אותה ערכנו נועדה בכדי לקבוע מדד ראשוני להשוואה – כרטיס הסנדיסק 95MB/s עם קורא הכרטיסים של חברת לקסר על המחשב השולחני (התוצאות נמוכות באופן יחסי לנתונים הרשמיים של הכרטיס – 95Mb/s קריאה ו-90MB/s כתיבה על פי סנדיסק).

8gb-95mbs-lexar-pcהבדיקה השנייה נועדה לקבוע האם קורא הכרטיסים החדש של סנדיסק מסוגל לשפר את הביצועים של הכרטיס הוותיק יותר (95MB/s) על המחשב השולחני (כפי שניתן לראות יש בהחלט שיפור במיוחד במהירות הקריאה).

8gb-95mbs-sandisk-pcהבדיקה הבאה היא הראשונה עם הכרטיס החדש – SanDisk Extreme PRO 280MB/s ונעשתה עם הקורא של חברת לקסר על המחשב השולחני (התוצאות מפתיעות מאד לרעה – אין לנו הסבר לכך, והרצנו אותן מספר פעמים):

64GB-280MBS-lexar-pcהבדיקה הבאה נועדה לבחון מה קורה כאשר בוחנים את הכרטיס החדש (280MB/s) עם הקורא החדש של סנדיסק התומך בתקן ה-UHS-II על המחשב השולחני (כאן התוצאות כבר טובות בהרבה – אך עדיין נמוכות משמעותית מהמצופה לכרטיס):

64GB-280MBS-sandisk-pcבכדי לבחון כיצד מתנהגים הכרטיסים על מחשב מודרני עברנו לבחון את הכרטיס הישן יותר (95MB/s) עם הקורא החדש של סנדיסק על ה-Lenovo Yoga Pro 2 (באופן מעניין אנו רואים שיפור מסויים בביצועי הכתיבה של הכרטיס):

95mbs-sandisk-yoga-pro2
והבדיקה המסכמת – הכרטיס החדש (280MB/s) באמצעות הקורא החדש של סנדיסק על המחשב הנייד המודרני (כפי שניתן לראות הביצועים מרשימים מאד – אם כי עדיין אינם עומדים ברף הרשמי של סנדיסק):

280MBs-sandisk-yoga-pro2

כמה מילים על קורא הכרטיסים החדש

ה-Extreme PRO UHS-II SD Reader/Writer הוא קורא הכרטיסים החדש של סנדיסק ולמיטב ידיעתנו היחיד הזמין כרגע המסוגל לתמוך בקצבי הקריאה והכתיבה חסרי התקדים שראינו. אף שלא ניתן להתווכח עם ביצועיו של הקורא וגם לא עם העובדה שהוא קטן וקומפקטי מאד (ומזכיר גרסה רחבה מעט של זיכרון USB נייד), התכנון הפיזי שלו רחוק מלהיות אידיאלי לטעמנו. הבעיה העיקרית נובעת ממנגנון הפתיחה והסגירה של הקורא. מדובר במנגנון המזכיר חלק מזיכרונות ה-USB של החברה בעלי אלמנט USB נשלף. הבעיה היא שהמנגנון אינו חלק במיוחד והוא מרגיש כבעל איכות בנייה שאיננה מתאימה למוצר מקצועי.

מעבר לכך קיימת בעיה מבנית בקורא. ברגע שאנו מכניסים אליו כרטיס זיכרון הוא כמעט נבלע לחלוטין בתוכו (דבר המקשה על שליפתו), גרוע מכך ברגע שפותחים את חיבור ה-USB באמצעות המנגנון הכרטיס נעלם בתוך הקורא. במצב כזה לא ניתן כלל לדעת איזה כרטיס זיכרון נמצא בקורא (או האם יש בו כרטיס כלשהו בכלל) וחמור מכך – בכדי לשלוף את כרטיס הזיכרון יש צורך לשלוף את הקורא עצמו מן המחשב (פעולה מציקה עבור מי שמשתמש לדוגמא במצלמה בעלת שני כרטיסים והוא נדרש לבצע קריאה משניהם בזה אחר זה. ניתן לראות את הבעיות המדוברות בסרטון שהכנו עבור הביקורת המקבילה שפרסמנו באתר LensVid באנגלית. מעבר לכל אלו מן הנסיון שלנו הכרטיס והקורא מתחממים בצורה משמעותית מאד בזמן פעולה רציפה (אפשר ומדובר בעניין נורמאלי, אך הוא בהחלט ראיו לציון).

DSC_4528

לסיכום

ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II כשהוא מחובר לקורא כרטיסים בתקן UHS II, לכניסת USB 3 ולמחשב מודרני ומהיר, מסוגל לספק מהירויות העברת נתונים חסרות תקדים. למעשה הכרטיס החדש מהיר פי 2 ויותר מכל כרטיס אחר אותו בדקנו עד כה.

מי זקוק לכרטיס כה מהיר? השימוש המתבקש ביותר הוא עבור אלו המצלמים סרטוני וידאו ברזולוציה אולטרה גבוהה (4k) או סרטונים בביטרייט גבוה במיוחד (לדוגמא עם מצלמת ה-GH4 המסוגלת לנצל אותו באופן חלקי – אנו כאמור ממליצים לקרוא את הכתבה הבאה למי שמתעניין בנושא). עבור צלמי סטילס אנו מתקשים לראות יתרון כלשהו לכרטיס החדש (מה גם שמצלמה אחת בלבד תומכת בו בזמן כתיבת שורות אלו – הפוג’יפילם X-T1 והיא איננה נחשבת מצלמה מהירה במיוחד הזקוקה לקצבי העברה כה גבוהים). כמובן שאם מהירות ההעברה למחשב היא קריטית עבורכם וכל שנייה מיותרת שווה כסף – הכרטיס החדש בתוספת קורא כרטיסים תואם (ומחשב מהיר) יאפשרו לכם מהירות העברת תמונות וסרטונים חסרת תקדים למחשב.

כרטיס ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II בתוך הקורא החדש

DSC_4531

אין לנו למעשה אף מילה רעה לומר על ה-SanDisk Extreme PRO 280MB/s SDXC UHS-II פרט אולי לנושא המחיר (בין כ-450-1450 ש”ח לערך בהתאם לנפח מ-16-64 ג’יגבייט), אלא שכדאי לזכור שאחרי הכל מדובר במוצר פרימיום מקצועי אשר מיועד לקהל מצומצם למדי והוא מתומחר בהתאם.

מצד שני יש לנו בהחלט ביקורת על קורא הכרטיסים החדש של סנדיסק. אף שמדובר בקורא מהיר בצורה בלתי רגילה (למעשה הוא גרם לכרטיסים ישנים להעביר נתונים בקצב מהיר יותר מהמהירות הרשמית הנקובה עליהם – הישג מפתיע למדי), אנו מאד לא אוהבים את התכנון שלו מבחינה מבנית. העובדה שהכרטיס צריך להיבלע בתוך קורא הכרטיסים מאד לא נוחה (אין דרך לדעת מה הכרטיס בו משתמשים על ידי מבט פשוט ואין דרך לשלוף את הכרטיס מבלי להוציא את קורא הכרטיסים כולו מכניסת ה-USB), גם כפתור שליפת כניסת ה-USB אינו נוח ונוטה להיתקע מעט, והתחושה הכללית היא של מוצר מאיכות בנייה נמוכה (הקורא אכן מיוצר בסין וזאת למרות שמחירו אינו זול במיוחד, לעומתו כרטיס הזיכרון החדש דווקא מיוצר ביפן). אנו מקווים שסנדיסק תצא עם קורא כרטיסים חדש ואיכותי יותר (כיום לא ידוע לנו על קורא כרטיסים אחר בתקן UHS-II בשוק) ושגם חברות נוספות תכרזנה על גרסאות חדשות של קוראי כרטיסים בתקן זה.

אנו רוצים להודות לחברת סנדיסק על אספקת הכרטיס והקורא לצורך הביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

2 תגובות

  1. Avatar

    יונתן בר-צבי

    18/07/2014 ב 7:57 PM

    הכרטיס החדש אמנם מגיע עם תמיכה לאחור בפורמט הUHS-I, אך מהירותו בתקן זה איטית יותר מאשר הכרטיס הקודם של סנדיסק בעל מהירות 95MB/S.
    גם בדיקות נוספות שנעשו ברשת לכרטיס החדש מאששות את מה שאתם גם הגעתם אליו בבדיקה. כאשר משתמשים במצלמה או בקורא כרטיסים שלא תומך בUHS-II, כמו הקורא של לקסר, יש יתרון משמעותי במהירות דווקא לכרטיס הישן והזול יותר של סנדיסק.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    19/07/2014 ב 4:16 AM

    זה באמת מאד מוזר ולא ברור לנו – בדקנו מספר פעמים. אולי יש משהו בהתאמה הספיפית לקורא של לקסר – אין לי מושג.

    העניין הוא שלמרות שהקורא של סנדיסק מהיר ביותר (המהירות שלו לא רחוקה עם הכרטיס החדש מזו של SSD מלפני מספר שנים) הוא לא מאד נוח לשימוש – אפשר להשתמש בו כמובן אבל איכות הבנייה שלו לא מצדיקה את המחיר והמבנה שלו פשוט מציק (אגב אני לא אופתע אם בסנדיסק יסבירו שיש הכרח בהכנסה מלאה של הכרטיס לקורא בתקן החדש בגלל שורת הפינים הנוספת – לטעמי אם אכן זה העניין אז מי שפיתח את התקן עשה טעות חמורה בהבנה של אופן השימוש בכרטיסי זיכרון בקרב צלמים מקצועיים).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *