ראשי ביקורות\סקירות Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS – ביקורת משתמש

Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS – ביקורת משתמש

15
0

לאחרונה זכינו לקבל לידינו זוג עדשות של חברת סאמיאנג מקוריאה אשר הוכרזו מוקדם יותר השנה. הביקורת הנוכחית היא הראשונה מבין השתיים ועוסקת בעדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 – עדשה ייחודית, רחבה ומהירה המיועדת למצלמות קרופ של מגוון יצרניות. אנו יצאנו לבדוק כיצד מתפקדת עדשה זו בשטח.

ל-Samyang 16mm f/2.0 אין ממש מתחרות ישירות. אם אתם מחפשים עדשה רחבה עבור מצלמות בעלות חיישן APS-C בעלת צמצם מהיר מ-f2.8 הסאמיאנג היא האופציה היחידה שאנו מכירים. עדשות שעשויות אולי להיחשב קרובות הן הסיגמא 20 מ”מ f/1.8 הוותיקה (עדשת Full Frame שהוכרזה בשנת 2001 וזכתה לביקורות לא חיוביות במיוחד) ומן הצד השני שורה של עדשות רחבות יותר אך מהירות פחות דוגמת הטוקינה 11-16 מ”מ f/2.8 (על שתי גרסאותיה). לכל העדשות הללו (ורבות אחרות) אין כאמור את השילוב של זווית רחבה עם צמצם מהיר הקיים בסאמיאנג, אך לזכותן נקודה חשובה אחת – הן בעלות פוקוס אוטומטי בעוד הסאמיאנג (כמו כל עדשות החברה) ידנית. מצד שני אם נקודה זו אינה מפריעה לכם, מדובר ללא ספק בעדשה ייחודית ומטרתנו בסקירה זו היא לבחון האם מעבר לנתונים היבשים אכן מדובר בעדשה “המספקת את הסחורה” – איכות תמונה גבוהה בצמצם פתוח בזווית רחבה.

ה-Samyang 16mm f/2.0 – רחבה ומהירה

DSC 00023 fixed

בטרם ניגש לסקירה עצמה להלן קישור למפרט המלא של עדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS כפי שהוא מופיע במערכת המפרטים של האתר.

איכות בנייה

בדומה לכל עדשות סאמיאנג אותן בדקנו עד כה גם ה-Samyang 16mm f/2.0 בנויה מצוין. לעדשה תחושה מסיבית (עם משקל של מעל חצי ק”ג בגוף קטן יחסית אין זה מפתיע), שום חלק אינו מרגיש רופף (גם לא מגן השמש המגיע עם העדשה) והתחושה הכללית ביד טובה מאד.

Samyang 16mm f/2.0 – איכות בנייה טובה

DSC 00027 fixed

לעדשה שתי טבעות – טבעת הפוקוס (גדולה ורחבה) וטבעת הצמצם בבסיס העדשה (דקה וצרה עם “קליקים” נעימים). טבעת הפוקוס היא בעלת התנגדות מעולה ולה טווח תנועה ארוך למדי (ומרחק פוקוס הנע מכ-20 סנטימר עד קצת יותר מ-1 מטר ומשם לאינסוף).

הדבר השלילי היחיד שיש לנו לומר על העדשה מבחינה חיצונית אולי ישמע מעט מטופש אבל לנו הוא בהחלט הציק – לעדשה אין נקודת סימון לבנה לחיבור העדשה למצלמה (נקודה שקיימת אגב בעדשות סאמיאנג אחרות ובכל עדשה אחרת בה השתמשנו עד כה). בלי הנקודה הנ”ל יש צורך “לנחש” כיצד לחבר את העדשה למצלמה – מציק, עשוי לקחת זמן ופעם אחת אף מצאנו עצמנו מחברים את העדשה הפוך (מה שגרם לכמה רגעים של פחד שמה העדשה לא תתנתק מהמצלמה – בסוף הכל הסתדר כמובן). אנו המלצנו לסאמיאנג לתקן את העניין בפס הייצור ולמי שרוכש את העדשה כי ימצא דרך לסמן לעצמו באופן קבוע את נקודת החיבור (עם מדבקה, טוש או כל אמצעי שתמצאו לנכון).

ה-Samyang 16mm f/2.0 – אבל למה אין סימון לחיבור למצלמה?

DSC 00024 fixed2

הערה: כמו בחלק מן הכתבות הקודמות שלנו גם הנוכחית היא ביקורת משתמש ולא ביקורת מעבדתית ולכן במקום לספק לכם ערמות של טבלאות ומספרים בחרנו לספק תמונות. בגדול ניתן לחלק את התמונות המופיעות בכתבה וצולמו עם העדשה לשלושה סוגים – צילומים שלא עברו עיבוד (פרט להקטנה בכדי להתאים לצפיה ברשת) – כל אלו מופיעים בגלריה בסוף הכתבה. קרופים בני 100% מתמונות לא מעובדות ותמונות מעובדות (מסומנות בכוכבית). הסיבה שבחרנו לפרסם בכתבה תמונות שעברו עיבוד (לרוב סטנדרטי למדי) היא בכדי להראות לאן ניתן לקחת את העדשה ולמה ניתן לצפות מצילום איתה (אחרי הכל אנו מאמינים כי מרבית המשתמשים הפוטנציאליים של העדשה יעבדו את תמונותיהם בצורה כזו או אחרת). בכל מקרה אלו המעדיפים לצפות אך ורק בתוצאות בלתי מועבדות מוזמנים לגשת לגלריה שם דאגנו לשלב גרסאות מקוריות לכל התמונות המשולבות בכתבה ועוד מספר תמונות נוספות.

ביצועים

חדות – ה-Samyang 16mm f/2.0 חדה למדי גם בצמצם פתוח במרכז הפריים ומידה סבירה גם בצידי הפריים. אם סוגרים צמצם יש בהחלט שיפור נראה. את תסתכלו בתמונות בהמשך העמוד תוכלו לראות דוגמא לחדות במרכז ובצידי הפריים בצמצם פתוח וסגור (בגלריה ניתן לראות דוגמאות נוספות).

נתחיל מדוגמא בצמצם f/2:

התמונה השלמה – צולמה על D7100, ב-ISO 100 מהירות תריס 1/50 שנייה וצמצם f/2

full f2

חיתוך 100% ממרכז התמונה – לחצו להגדלה (f/2)

center f2

חיתוך 100% מצד ימין – לחצו להגדלה (f/2)

right f2

חיתוך 100% מצד שמאל – לחצו להגדלה (f/2)

left f2 fix

התמונה השלמה – צולמה על D7100, ב-ISO 100 מהירות תריס 1/5 שנייה וצמצם f/8

full f8 1

חיתוך 100% ממרכז התמונה – לחצו להגדלה (f/8)

center f8 1

חיתוך 100% מצד ימין – לחצו להגדלה (f/8)

right f8 1

חיתוך 100% מצד שמאל – לחצו להגדלה (f/8)

left f8 1

עיוות צבע – למרות שצילמנו עם העדשה לא מעט לא נתקלנו כמעט בעיוותי צבע (chromatic aberration). מקרה אחד בולט יחסית בו נתקלנו בכל זאת ב-CA הוא בתמונה הבאה (חיתוך של 100% מתוך התמונה הלפני אחרונה בכתבה זו) – שימו לב לגוון הסגלגל מסביב לעמוד.

CA

עיוות חבית – למרות שעדשות רחבות נוטות במקרים רבים לעיוות חבית (barrel distortion), ה-Samyang 16mm f/2.0 נראית כסובלת ממנו מעט מאד יחסית כפי שניתן להבחין בצילום הקיר הישר הבא.

DSC 8654

האפלת פינות – כאשר עוסקים בהאפלת פינות ראוי לזכור שאנו מדברים על עדשה שנועדה מראש למצלמות קרופ והיא בעלת צמצם בהיר מאד ולכן ללא ספק מעניין לראות איזה תוצאה תשיג. בפועל כפי שניתן לראות יש מידה מסוימת של האפלה אך לטעמנו היא לא רבה מידי והדרגתית (צולם בצמצם f/2). בצמצם סגור כבר לא ניתן לראות כמעט האפלה.

Corners

flare – למרות שמדובר בעדשה רחבה אנו לא נתקלנו בתופעות של החזרים (אנו לא פוסלים אפשרות שהם קיימים אך כאמור אנו לא נתקלנו בהם) – בהחלט נקודת זכות לטובת סאמיאנג וה-Hood של העדשה.

סיכום

לאחר שימוש די ממושך ב-Samyang 16mm f/2.0 יש לנו לא מעט דברים טובים לומר על העדשה. איכות הבנייה שלה מעולה, היא חדה מאד במרכז הפריים וחדה יחסית בצידי הפריים אפילו בצמצם פתוח (בפינות יש ירידת חדות קלה אך ניתן תמיד לסגור צמצם אם ממש אין ברירה), היא מהירה מאד ומאפשרת צילום גם בתנאי תאורה קשים (ראו לא מעט תמונות בהמשך) ובשילוב עם הזווית הרחבה שלה מספקת למצלמות בעלות חיישן APS-C יכולת חסרת תקדים לצלם רחב ומהר.

דוגמאות לתמונות שצולמו עם ה-Samyang 16mm f/2.0 במקומות שונים בארץ (*)

DSC 7865 fixed

יש מעט מאד דברים שליליים לומר על העדשה. היא סובלת כמעט כמו כל עדשה מכמות מסוימת של האפלת פינות (לא משהו שצריך להפריע לכם יותר מידי לדעתנו) ונתקלנו במספר מצומצם של מקרים באברציות כרומטיות בתמונה (גם כאן יש פתרונות מסוימים באמצעות עריכת תמונה).

DSC 8599 fixed

עבורנו לפחות החיסרון המרכזי של כל עדשות סאמיאנג הוא פשוט העובדה שהן ידניות. ברור לגמרי שעבור מרבית הרוכשים הפוטנציאליים של עדשות אלו לא מדובר כלל בחיסרון ומי שרגיל לצלם תוך שימוש בפוקוס ידני ימצא את טבעת הפוקוס של העדשה כמעולה עם התנגדות מצוינת, אך למרות לא מעט התנסות בעבודה בשנים האחרונות עם עדשות ידניות (זאת איננה עדשת הסאמיאנג הראשונה או השנייה שאנו בודקים כאן), אנו חייבים להודות שהצלחנו להפיק תמונות חדות באמת רק כשהמצלמה ניצבה על חצובה ואנו עשינו שימוש בפונקציית ה-Live View של המצלמה בכדי לוודא מיקוד מדויק. כך או כך, אם אתם רגילים למקד ידנית אין לכם מה לחשוש מן העדשה – אנחנו בכל מקרה נמשיך לקוות שבסאמיאנג יקפצו סוף סוף למים ויכריזו על עדשה בעלת פוקוס אוטומטי – טכנולוגיה שקיימת בתעשייה מזה כמה עשורים טובים ויכולה לפתוח בפני חברה איכותית כמו סאמיאנג קהל רחב הרבה יותר.

DSC 8578fixed

DSC 8465 fixed

DSC 7859 fixed

DSC 0064 fixed

DSC 0005 fixed

אהבנו

  • חדה גם בצמצם פתוח.
  • איכות בנייה גבוהה.
  • העדשה הרחבה והמהירה בשוק (בוודאי למצלמות APS-C).
  • לא יקרה (קצת מעל 2000 ש”ח נכון לזמן כתיבת שורות אלו).

קצת פחות

  • עשויה לסבול מאברציות כרומטיות במקרים מסוימים (לא נפוץ מאד).
  • קיימת מידה קלה של האפלת פינות בצמצם פתוח.
  • לא קיים סימון ברור למיקום חיבור העדשה למצלמה (ניתן לפתור באמצעות מדבקה או טוש).

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם עדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 (על מצלמת ה-D7100 וה-D5000). התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

15 תגובות

  1. Avatar

    Yitzy

    17/11/2013 ב 7:18 PM

    יפה
    תודה על הסקירה.

    אפשר לראות תמונה איתה ממצלמת FF ?בפוקוס קרוב ורחוק
    מעניין לראות עד כמה גרוע העיגול

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    17/11/2013 ב 7:38 PM

    אין לנו כרגע מצלמת FF לבדוק אותה עליה – אם נקבל את ה-D610 לפני שנחזיר אותה אולי נעלה לפורום.

    השב

  3. Avatar

    שולה

    17/11/2013 ב 8:43 PM

    אין מצב לעדשה ללא פוקוס אוטומאטי מה גם שיש את הטוקינה 11-16 המצויינת

    השב

  4. Avatar

    אדי

    17/11/2013 ב 9:15 PM

    ביצועים יפים מאד, ולא פחות חשוב, אחידים במרכז ועד הקצוות של הבבואה.

    מרשים ביותר לעדשה רחבה כל כך.

    השב

  5. Avatar

    ערן

    17/11/2013 ב 11:54 PM

    ביקורת נחמדה.
    רק דבר אחד, לדעתי המחיר טיפה גבוה, אם משווים אותה לעדשות אחרות של סאמיאנג.

    השב

  6. Avatar

    גיל גלזר

    18/11/2013 ב 12:13 AM

    הי שולה – בואי תעשי יחד איתי בדיקה קטנה במחשבון עומקי שדה כאן:
    https://dofmaster.com/doftable.html

    נבחר 16ממ וגוף ניקון DX ונתחיל לרוץ על הטבלה:

    א. נבחר F8 ומרחק על הסקאלה של 2מ’. במצב הזה יש לנו תחום חד מ 90 ס”מ עד אינסוף. במילים אחרות כל מה שאנחנו צריכים לפתח זה יכולת להעריך כמה זה מטר (נלך על בטוח). אם זה קשה אפשר למדוד את אורך היד מהכתף לקצה האצבעות או אורך צעד או כמה זה שיבר שלנו. במצב כזה אפשר להסתובב כל היום ולהקליק חופשי.

    ב. אנחנו רוצים לתחום את התחום החד או אולי קצת מחשיך – נבחר צמצם F4, מרחק 3.5מ’ ונדע שמ 1.70מ’ עד אינסוף זה בסדר.

    ג. עכשיו באמת החשיך – נפתח צמצם ל F2, נבחר מרחק 2.5מ’ ונדע שיש לנו תחום חד בין 2-4מ’.

    השיטה הזו היא במהירות מיקוד אינסופית 🙂 ותעבוד על כל עדשה. היא תוכל להפוך גם את הטוקינה (המצויינת אבל 2.8) לבעלת מיקוד מהיר להפליא…

    השב

  7. Avatar

    גיל גלזר

    18/11/2013 ב 12:13 AM

    (המשך…)

    אם נרצה למקד ממש נפתח צמצם ל F2 (אחרת אין טעם למקד…), נגדיל את האיזור הרצוי ונמקד במדוייק. אם יש לגוף PEAKING זה קל עוד יותר.

    שולה – ודאי תשמחי לנסות את שתי הדרכים הללו – ניתן גם עם עדשת קיט של 17-55ממ’ וכיוצ”ב באורך מוקד 17ממ.

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    18/11/2013 ב 12:54 AM

    גיל – מהנסיון שלי אם רוצים לקבל חדות מלאה לצערי רק מדידה מדוייקת לחלוטין עם LV על חצובה או משטח ישר – למרות המון נסיונות בכל מיני שיטות לא הצלחתי לקבל אפילו תמונה אחת חדה ללא LV. יכול להיות שלצלם שרגיל לצילום ידני מתקופת הפילם יש פטנטים אחרים כלשהם – מדידת מרחק משוערת של האובייקט עבורי לפחות היא לא אופציה ולא נותנת תוצאות טובות (ואני כפי שרואים בגלריה נוהג לצלם תמונות עם עדשות רחבות עם אובייקט קרוב בפריים מה שהופך את כל הסיפור להרבה יותר בעייתי בכל מקרה – כי כל סטיה קלה מוציאה מפוקוס).

    ערן – המחיר שלה לא מאד יקר – אני מסכים שהיא אולי הייתה צריכה להיות מהצד השני של ה-2000 (כלומר משהו סביב 1800-1900 ש”ח אבל היא תרד טיפה עם הזמן אני מניח) מעבר לכך היא עדשה ייחודית – החיסרון של ה-AF כאמור מתסכל אבל אם היה לה AF טוב היא הייתה עולה פי 1.5 להערכתי.

    השב

  9. Avatar

    אדי

    18/11/2013 ב 3:24 AM

    גם נדיר למצוא ב 16 מ”מ עיוות גיאומטרי נמוך כל כך.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      18/11/2013 ב 12:27 PM

      אכן – מאד הופתעתי האמת.

      השב

  10. Avatar

    שולה

    18/11/2013 ב 12:36 PM

    גיל

    נחמד שאתה נותן לצלמת מיקצועית עצות של ילדים. תודה
    הנה עיצה ממני תתחיל לצלם ותמדוד את אחוז התמונות שהם בפוקוס מוחלט ואת פרק הזמן והמשאבים שאתה נדרש להגיע לפוקוס. אז תגלה שהאובייקט כבר בבית והלך לישון ומשארת לבד עם החישובים

    שולה

    השב

  11. Avatar

    עידו גנוט

    18/11/2013 ב 1:46 PM

    אין צורך להתעצבן.
    פוקוס ידני לא מתאים לכולם. אני יכול לומר שלי למשל מלבד בצילום סטטי (נוף/מאקרו וכו’) אין שימוש בפוקוס ידני – זה פשוט לא עובד.
    מצד שני, צלמים צילמו כך במשך עשורים והוציאו תמונות מעולות (אבל גם המצלמות היו מותאמות לכך עם מסך פוקוס מתאים וכו’ שאין במצלמות DSLR כיום ורוב האנשים לא יוסיפו רק בשביל להשתמש בעדשה כזו או אחרת.

    בשורה התחתונה – עדשות ידניות מתאימות לקהל מאד מסוים – קטן ומצומצם, שלו נוח לעבוד איתן. עבור הרוב המוחלט של הצלמים יש עדשות AF. העדשה הזאת מעניינת כי אין לה מקבילה עם AF וחבל – לכן גם הבענו את דעתנו שסאמיאנג חייבת להיכנס לתחום – אבל כרגע לצערי זה לא נראה שהם הולכים בכיוון – וחבל.

    השב

  12. Avatar

    ערן

    18/11/2013 ב 5:45 PM

    עידו, מסכים עם ההערכות מחיר שלך, כמו שציינתי “טיפה יקרה”.
    פשוט שיש לי את ה8ממ המדהימה שלהם שהיא מתומחרת ב1400 אני חושב. אז ברור שזאת לא אותה השוואה, אבל שתיהן יחודיות, כל אחת בשלה, רק ששלי משמעותית יותר זולה.

    השב

  13. Avatar

    עידו גנוט

    18/11/2013 ב 6:33 PM

    היא תרד קצת בהמשך. אם אתה רוצה אותה תמתין טיפה.

    השב

  14. Avatar

    גיל גלזר

    19/11/2013 ב 12:03 AM

    הי שולה (משפחה?) – תודה על התובנות – מכל מלמדי השכלתי !

    כאשר הנושא שמעניין אותנו בתחום החד שקבענו מהירות המיקוד שלנו אינסופית, וזה מהיר יותר מהשילובים המהירים ביותר של גוף + עדשה. התופעה ייחודית לעדשות בעלות אורך מוקד קצר.

    בתכל’ס, למשל בצילום אירוע, עובדים בעדשות כאלה עם שני מרחקים שחושבים עליהם מראש ועוברים לפי הצורך בין שני מצבים (קצת דומה לצילום קולנוע) – אחד שיתן לנו חדות ממרחק מסויים עד אינסוף והשני למצבים קרובים יותר, למשל ממטר עד מספר מטרים. לאחר זמן קצר אנחנו זוכרים בע”פ את המספרים, בדיוק כמו שאנו יודעים לבחור שיטת מדידת אור או בוחרים PASM, בד”כ פעם אחת בתחילת SESSION (איך זה בעברית?)

    כמובן שהדברים נכונים גם לפריימים סטטיים.

    את מוזמנת לצלם יחד איתי מטוטלת ו\או ילדים מתנדנדים בגן השעשועים השכונתי 🙂

    אגב, בשיטות האלה אפשר לגרום גם ל P&S פשוטה להגיב במהירות הברק, וזה אפילו קל יותר כי באורע מוקד של מילימטרים עומקי השדה גבוהים מאד.

    השב

להגיב על שולה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *