ראשי ביקורות\סקירות ניקון D7100 – סקירה

ניקון D7100 – סקירה

20
2

מוקדם יותר השנה בילינו מספר שבועות עם מצלמת ה-D7100 של ניקון בליסבון ובניו יורק. את התוצאות מן ההתנסות הממושכת ואלפי התמונות ריכזנו עבורכם בסקירה הבאה.

בסמוך לתערוכת פוטוקינה 2010 (שנערכה בחודש ספטמבר של אותה השנה) הציגה חברת ניקון את מצלמת ה-D7000 כמצלמה רפלקסית לצלמים מתקדמים (enthusiast בלשון החברה). ה-D7000 הפכה עם הזמן להצלחה גדולה ולמרות שמבחינת ניקון היא מעולם לא החליפה את דגם ה-D90, היא בהחלט פנתה לאותה קהל יעד והביאה עימה שורה ארוכה מאד של שיפורים.

שנתיים וחצי מאוחר יותר, ובחודש פברואר השנה חשפה ניקון את היורשת – ה-D7100 (אם כי גם כאן כפי שקרה עם ה-D90 – טענה ניקון כי שתי המצלמות יתקיימו במקביל ולא מדובר ביורשת ישירה. ואכן ה-D7000 עודנה זמינה כיום לרכישה).

ניקון D7100 – רפלקסית מתקדמת

DSC 0070

ה-D7100 מיועדת לצלמים המעוניינים ברמת שליטה טכנית גבוהה במצלמה עם שורה של יכולות מתקדמות, אך כאלו אשר אינם יכולים, צריכים או רוצים מצלמה גדולה ויקרה יותר בעלת חיישן Full Frame. למעשה פרט לגודל החיישן (ועוד מספר הבדלים בהם ניגע בהמשך) ה-D7100 איננה נופלת בהרבה מן הדגמים המקצועיים של החברה וזאת בעלות אשר הינה פחות ממחצית.

אנו ערכנו בעבר השוואה מקיפה של הניקון D7100 מול המתחרות – הן מבית ניקון והן אלו הנמצאות בנקודת הזמן הנוכחית אצל המתחרה בקנון. אנו לא נחזור על כל ההשוואה כאן, אבל מצאנו לנכון להביא את שלוש טבלאות ההשוואה אשר אמורות בין השאר לפרט עבורכם גם את התכונות העיקריות של ה-D7100 וכיצד אלו עומדות ביחס לתחרות בשוק (עבור מי שמעוניין בהתייחסות ספציפית להשוואה בין ה-D7100 לניקון D5200 ובכלל ללין המצלמות של החברה – מומלץ לקרוא את המדריך המלא להבדלים בין מצלמות: ניקון – אשר יעשה לכם מעט סדר ברשימת הדגמים השונים של החברה).

ניקון D7100 מול דגמים מתקדמים אחרים של ניקון

[ws_table id=”15″]

ניקון D7100 מול דגמים נמוכים יותר בניקון

[ws_table id=”16″]

ניקון מול המתחרות מבית קנון

[ws_table id=”9″]

ביצועים

מהירות תפעול ומעבר בין תמונות

לרוב אנו מתייחסים לנושא מהירות התפעול של המצלמה באופן כללי למדי (נושא חשוב אשר זוכה למעט מאד התייחסות בדרך כלל בביקורות). מהירות תפעול היא עניין מורכב – היא כוללת שילוב של מספר רב של פעולות אותן ניתן לבצע עם המצלמה כגון מהירות הדלקה וכיבוי (מהירות מאד ב-D7100), המהירות בין לחיצה על כפתור הצילום לצילום עצמו (לרוב מהירה מאד), ומהירות ביצוע פעולות שונות כגון מחיקת תמונה, מהירות מעבר בין תפריטים, מהירות הצגת תמונות בגדלים שונים וביצוע פעולות עיבוד שונות.

בסך הכל אנו יכולים לומר כי ה-D7100 התנהגה בכל הפרמטרים הללו בצורה משביעת רצון (מעבד ה-EXPEED 3 המשולב בה בהחלט עושה את העבודה), אלא שבמקביל שמנו לב להתנהגות מעט מוזרה. לאחר צילום והמתנה של כחצי דקה או יותר המצלמה הפגינה השתהות ברורה בהצגת התמונה (או הצגת תפריט לצורך העניין). הדבר היה נראה לנו מוזר ולכן בדקנו זאת גם במצלמת D7100 נוספת והעניין חזר על עצמו. לצורך ההשוואה בדקנו את המצב ב-D7000 ומסתבר שגם לה יש השהיה מסוימת אם כי נראה כי קצרה יותר (אפשר שיש קשר לגודל הקבצים הגדול יותר בשל הבדלי הרזולוציה בין המצלמות אך קשה להיות בטוחים).

בעיית מהירות הצגת תמונות ב-D7100 (הוקלט באנגלית והועבר גם לניקון)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kNytYMkzJL8[/youtube]

לאחר הרבה מאד בירורים ונסיונות ולא מעט נבירה בתפריטים הרבים של המצלמה מצאנו את האשם. אם גם לכם יש D7100 תוכלו למצוא אותו בתפריטים תחת הסעיף C2 כ-Standby Timer. על פניו אינטואיטיבי, אך שימו לב להגדרה של ניקון לתפריט זה אשר אמור לקבוע את משך הזמן בו נשאר מד האור דולק (מה הקשר למהירות הצגת תפריטים או תמונות? לניקון הפיתרונים…).

החלק הגרוע ביותר הוא שמצב ברירת המחדל הוא 4 שניות בלבד! כלומר אחרי 4 שניות המצלמה כולה נכנסת למצב stand-by ולא יוצאת ממנו עד שלא תלחצו למשל על כפתור הצילום (וגם אז הדבר ידרוש השהיה מסויימת ומעיקה). מדוע בחרה ניקון בברירת מחדל כל כך קצרה? ההשערה שלנו היא שהדבר קשור לשמירה על חיי הסוללה. יחד עם זאת אנו ממליצים לכם בחום להאריך את משך הזמן שמד האור דולק – אחרת תגובותיה של המצלמה יראו לכם איטיות ומציקות לאחר כל המתנה של 4 שניות מבלי לגעת באחד מכפתורי המצלמה.

מהירות צילום רצף וחוצץ

אחת הביקורות המרכזיות על ה-D7100 כמעט מרגע שהגיעה לשוק קשורה לנושא החוצץ (באפר) של המצלמה המאפשר לצלם רצף ארוך של תמונות. החוצץ הקיים בכל מצלמה הוא רכיב זיכרון מהיר המאחסן את התמונות המצולמות לפרק זמן קצר בטרם אלו מועברות לכרטיס הזיכרון (המבוסס על זיכרון פלאש אשר הינו איטי בהרבה). ניקון בניגוד לקנון נוטה (במיוחד במצלמות הקרופ) לספק חוצץ קטן יחסית. התוצאה היא כי גם אם המצלמה מסוגלת לצלם רצף תמונות מהיר (לדוגמא 6 או 7 תמונות בשנייה) היא איננה מסוגלת לעשות זאת למשך זמן ממושך.

ניקון D7100 – מקום לשני כרטיסים – אבל מה עם החוצץ?

D7100 SD cards

מצלמת ה-D300S הוותיקה מסוגלת לצלם לפחות 19 תמונות ברצף (במצב RAW ב-14 ביט לא מכווץ – ראו טבלה), המצלמה מצלמת כמובן בחצי מן הרזולוציה של ה-D7100 אך עבור צלמי ספורט רבים עובדה זו משנה פחות מעצם היכולת לצלם רצף ארוך.

ברשת ניתן למצוא דיונים ארוכים על נושא מהירות הצילום וגודל החוצץ ב-D7100 לעומת ה-D300S ואנו ערכנו בדיקה מעמיקה במיוחד של הנושא והתובנות שהעלנו צפויות לעניין כל רוכש פוטנציאלי של המצלמה.

את הבדיקה ערכנו על מצלמת D7100 עם זוג כרטיסי SanDisk Extreme Pro 16 GB SDHC Class 10 (שמהירותם הרשמית עומדת על 95 מגה בייט לשנייה קריאה ו-90 מגה בייט לשנייה כתיבה – ראו ביקורת) אותם פירמטנו במצלמה. לצורך הבדיקה העברנו למצב A (עדיפות צמצם) ולפוקוס ידני במצלמה.

בשלב הראשון רצינו לראות מה “עומק” החוצץ כאשר כל ההגדרות האפשריות מקסימאליות וזאת בכדי שבכל שלב נוריד הגדרה מסוימת במצלמה ונראה כיצד הדבר משפיע על החוצץ (אם בכלל).

  • צילום ב-24 מגה פיקסל, במצב JPEG+RAW ב-14 ביט (דחיסה – לטובת איכות), מייצב מופעל בעדשה, ADL במצב אוטומטי, תיקון עיוות בעדשה מופעל, High ISO NR  במצב Normal – תוצאה: 4 פריימים (בטרם התמלא החוצץ וקצב הצילום הואט משמעותית).
  • מעבר לצילום ב-12 ביט (כל שאר ההגדרות נותרו זהות) – תוצאה: 6 פריימים.
  • מעבר למצב דחיסה – size priority – תוצאה – 6 פריימים (ללא שינוי).
  • כיבוי VR בעדשה – תוצאה – 6 פריימים (ללא שינוי).
  • כיבוי ADL – תוצאה – 6 פריימים (ללא שינוי).
  • כיבוי תיקון עיוות עדשה – תוצאה – 6.5 פריימים.
  • כיבוי High ISO NR – תוצאה – 6.5 פריימים (ללא שינוי).
  • כרטיס זיכרון 1 במקום 2 – תוצאה – 6.5 פריימים (ללא שינוי).
  • צילום במצב קרופ (1.3x) – תוצאה: 8.5 פריימים.
  • צילום במצב RAW בלבד (לא RAW+JPEG) כ-10- פריימים (ב-24 מגה פיקסל) או 16.5 פריימים במצב קרופ.
  • צילום במצב JPEG Fine – לא מוגבל (מגבלת מצלמה – 100 פריימים).

ניתן כמובן ליצור וריאציות שונות ומשונות אבל הבדיקה שאנו ערכנו מספקת לכם את אבני היסוד להבנת ההגדרות במצלמה אשר משפיעות על כמות התמונות בחוצץ. בקצרה אפשר היה לראות כי:

  1. 12 ביט לעומת 14 ביט יספקו לכם לפחות 2 פריימים נוספים בחוצץ (ההשפעה על איכות התמונה זניחה ביותר אם בכלל).
  2. כיבוי תיקון העיוות בעדשה יספק עוד כחצי פריים לערך.
  3. צילום במצב RAW במקום ב-RAW+JPEG יספק לכם עוד כ-3.5 פריימים בחוצץ.
  4. צילום במצב קרופ יספק לכם עוד כ-6.5 פריימים בחוצץ לפחות.
  5. אם אתם חייבים רצף ארוך במיוחד – פשוט עברו לצלם במצב JPEG.

השלב השני בבדיקה שלנו היה לבחון את ההשפעה של כרטיסי זיכרון שונים על פינוי החוצץ. מלבד כרטיסי SanDisk Extreme Pro איתם ערכנו את הבדיקה הקודמת בדקנו עוד שני כרטיסי סנדיסק אחרים שהיו ברשותנו:

  • SanDisk 4 GB Class 4.
  • Sandisk 16GB EXTREME SDHC HD Video Card Class 6 – 20MB/s.

ערכנו השוואה של שני כרטיסים אלו אל מול כרטיס ה-SanDisk Extreme Pro המהיר בשני מצבים – צילום RAW וצילום JPEG Fine.

הטבלה הבאה מציגה השוואה בין שלושת הכרטיסים בשני מצבי הצילום

[ws_table id=”17″]

כפי שניתן לראות, בעוד שכאשר מדברם על צילום רצף תמונות RAW לא ניכר הבדל גדול מאד בין הכרטיסים, כאשר אנו עוברים לצילום ב-JPEG ההבדל בין הכרטיס המהיר לשני הכרטיסים האיטיים יותר הוא עצום. אנו נוסיף כי מן ההתנסות שלנו עם כרטיסי זיכרון שונים עם ה-D7100 – המצלמה בהחלט זקוקה לכרטיסים מהירים ואלו משפיעים (לפחות מן ההתנסות הסובייקטיבית שלנו וגם מדברי נציגת ניקון בראיון אותו קיימנו עימה) על היבטים שונים של הצילום במצלמה ולכן אנו ממליצים בחום לרכוש כרטיס או כרטיסים מהירים עם המצלמה (בלי קשר לשאלה אם אתם מתכננים צילום רצף מהיר או צילום וידאו).

הבדיקה האחרונה שעשינו בהקשר זה הייתה בדיקת מהירות הצילום המקסימאלית של המצלמה (שימו לב שההגדרות שהזכרנו למעלה משפיעות מאד לא רק על החוצץ אלא גם על מהירות הצילום עצמה). אנו רצינו לבדוק כאמור את קצב הצילום המקסימאלי של ה-D7100 ולכן השתמשנו בכרטיס ה-SanDisk Extreme Pro במצב צילום JPEG Fine. התוצאות אותן קיבלנו הן (ממוצע של מספר הרצות ניסיון):

  • 5.8 פריימים לשנייה ב-24 מגה פיקסל (קרוב מאד להצהרת היצרן העומדת על 6 פריימים לשנייה).
  • 6.8 פריימים לשנייה במצב קרופ (גם כאן קרוב להצהרות היצרן העומדות על 7 פריימים לשנייה).

אם נסכם את מה שאנו מאמינים כי הוא הבדיקה המקיפה ביותר שנעשתה עד כה לנושא החוצץ ב-D7100 – המסקנה שלנו היא כי עם שילוב הגדרות נכון אתם יכולים להגיע לרצף צילום ממושך יחסית (16.5 פריימים במצב קרופ ב-RAW) ואם תהיו מוכנים לעבור למצב JPEG לא תהיו מוגבלים כלל. נכון שה-D300S מציעה חוצץ גדול יותר (כ-19 תמונות במצב RAW וקצב צילום משופר במקצת) אך הרזולוציה של המצלמה נמוכה יותר (אפילו ביחס למצב הקרופ של ה-D7100) ובסך הכל לא מדובר בהבדל כה גדול כפי שהוא מוצג לעיתים. האם זה מספיק בכדי לפתות את כל משתמשי ה-D300S לנטוש את לטובת ה-D7100? כנראה שלא (במיוחד לאור האפשרות שניקון תכריז בסופו של דבר על מחליפה ישירה למצלמה המתיישנת), אך מצד שני ה-D7100 צפויה להיות זולה משמעותית מן המחליפה של ה-D300S והיא זמינה כבר עכשיו, ואלו שיקולים כבדי משקל.

ניקון D7100 – לא מצלמת ספורט, אבל מהירה מספיק במיוחד אם תלמדו כיצד לנצל את יכולותיה (צילום: עידו גנוט)

Baseball

חיי סוללה

חיי הסוללה של ה-D7100 טובים מאד. אף שעל הנייר חיי הסוללה נמוכים מאלו של ה-D7000 במעט (“רק” 950 תמונות בין הטענות לעומת 1050 ב-D7000) – מהניסיון שלנו בשימוש רגיל אשר כלל צילום מספר סרטונים, צפייה רבה בתמונות במצלמה וצילום מאות רבות של תמונות ביום, לא הרגשנו צורך להטעין את הסוללה יותר מפעם אחת בסוף היום ולעיתים הספיקה הסוללה גם ליומיים של צילום אינטנסיבי יחסית (300-400 תמונות ביום ויותר). המקרה היחידי בו היה לנו צורך להחליף סוללה היה ביום בו עסקנו באופן רציף בצילום סרטוני וידאו.

הסוללה זהה לזו המצויה ב-D7000

D7100 battery

המסקנה שלנו – אם אתם עוסקים בעיקר בצילום סטילס ויש לכם אפשרות להטעין את הסוללה בסוף יום הצילומים ספק אם תזדקקו לסוללה נוספת. אם אתם מצלמים הרבה סרטוני וידאו או עושים שימוש רציף וממושך ב-Live-View או שאתם נמצאים במקום בו אין לכם בהכרח אפשרות להטעין את הסוללה בסוף כל יום צילומים – רכשו לכם סוללה נוספת.

רגישות

את מבחן הרגישות ערכנו מול מצלמת המבחן הסטנדרטית שלנו (ואם לומר את האמת המתיישנת משהו) של ניקון – D5000. חשוב לזכור כי ל-D7100 רזולוציה כפולה מזו של ה-D5000 ולכן ביצענו הקטנה בכדי להשוות את גדול הפריים. התמונות צולמו בשני המקרים עם עדשת המאקרו 85 מ”מ של ניקון בצמצם f/8.

תמונה כללית של מערך הבדיקה (D7100 ב-ISO 100)

DSC 4062 D7100 ISO 100 referance

ISO 100 (ה-D7100 בלבד – 100%)

D7100 ISO 100

רגישות הבסיס של ה-D7100 (הניקון D5000 מתחילה מ-ISO 200) – הרבה מאד פרטים, חדה וברורה.

ISO 200 (ה-D5000 משמאל מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO200

ISO 200 – הרבה פרטים בשני המקרים – על פניו נראה כי לחיישן ב-D7100 מעט יותר קונטרסט (אך אפשר והדבר נובע מסיבות אחרות).

ISO 400 (ה-D5000 משמאל מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO400ISO 400 – נקי מרעש, עדיין עם הרבה מאד פרטים.

ISO 800 (ה-D5000 משמאל מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO800

ISO 800 – כנ”ל.

ISO 1600 (ה-D5000 משמאל מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO1600

ISO 1600 – ה-D7100 מציגה גרעיניות מאד עדינה אך הרוב המוחלט של הפרטים נשמרים, ב-D5000 הגרעיניות מורגשת פחות אך ניתן לראות התחלה של פגיעה בצבעים (שימו לב לגווני הירוק בריבוע הצהוב בקוביה ההונגרית).

ISO 3200 (ה-D5000 משמאל מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO3200

ISO 3200 – המשך המגמה – עוד קצת גרעיניות ב-D7100 ועוד פגיעה בצבעים ב-D5000.

ISO 6400 (ה-D5000 משמאל ב-HI מול ה-D7100 ב-100%)

D7100 D500 ISO6400

ISO 6400 – כאן אנו עוברים ב-D5000 למצב הגברה דיגיטלית והתוצאות ניכרות מאד עם הרבה רעש ופגיעה קשה בצבעים. גם ב-D7100 ניתן למצוא לא מעט רעש ברגישות גבוהה זו אך הצבעים נשמרים טוב בהרבה.

ISO 12800 (ה-D7100 בלבד ב-100%)

D7100 ISO 12800

ISO 12,800 – ה-D5000 איננה מסוגלת להגיע לרגישות זו וגם ה-D7100 עושה זאת עם הגברה דיגיטלית בלבד.

ISO 25600 (ה-D7100 בלבד ב-100%)

D7100 ISO 25600

ISO 25,600 – הרגישות המקסימאלית של ה-D7100 עם הגברה – הרעש ניכר אפילו מבלי להגדיל את התמונה, אך באופן מעניין הצבעים לא נשברים אפילו ברגישות גבוהה זו!

אם לסכם, למי שציפה לקפיצה אדירה ברגישות ביחס לדורות הקודמים של ניקון מצפה אכזבה. מצד שני ב-D7100 חיישן בעל רזולוציה כפולה מזו של ה-D5000 המסוגל להפיק תמונות מעולות עד ISO 1600 ושימושיות למדי גם ב-ISO 3200 (תלוי בייעוד כמובן) ומה שנראה כי ניקון שיפרה בגדול הוא את היכולת להתמודד עם בעיות צבע הנגרמות ברגישויות גבוהות (אפילו בעת שימוש בהגברה דיגיטלית קיצונית – דבר ייחודי למדי ולא מובן מאליו). עוד נדמה לנו כי ראינו כאן גם את היתרון של הסרת פילטר ה-AA מן המצלמה אשר מספקת מעט יותר חדות ברגישות בסיסית (אם כי הנושא מעט מורכב יותר ודורש בדיקות ייעודיות).

D7100 – חיישן חדש ובעיית ה-moiré

כאמור בניקון החליטו להסיר את פילטר ה-AA (אוanti-aliasing) מן החיישן ב-D7100, פילטר הקיים בכל מצלמותיה (פרט ל-D800E ול-CoolPix A החדשה). מצד אחד הסרת הפילטר היוצר טשטוש מכוון של התמונה הוא רעיון מצויין – מדוע לטשטש תמונה בכוונה כאשר השאיפה היא לקבל תמונה חדה ככל האפשר? התשובה היא שעד כה חששו כל חברות הצילום מתופעה המכונה moiré אשר באה לידי ביטוי בארטיפקטים המופיעים למשל על בדים (משמעותי מאד בצילומי אופנה אך לעיתים גם בצילום מוצרים ובמקרים נוספים – כפי שנראה מיד). ככל שרזולוציית המצלמות עולה כך ההשפעה של ה-moire נמוכה יותר – במקרה של ה-D7100 הרגישו בניקון כי 24 מגה פיקסל הם מספיק בכדי לצמצם את בעיית ה-moiré לרמה נסבלת (ואנו נוטים להסכים איתם).

יחד עם זאת בהחלט נתקלנו במקרים בהם הופיע moiré בתמונות – ולא רק בצילומי בגדים או רשתות – התבוננו למשל בדפוס הלא טבעי המופיע בזנב התוכי בתמונה הבאה (מומלץ ללחוץ להגדלה).

moiré בזנב – בהגדלה של 100% (צילום: תומר יפה)

DSC 1778 Moire

אלא שנושא ה-moiré לא צריך לדעתנו להטריד אתכם יתר על המידה. מעבר לעובדה שהוא נדיר יחסית, ישנן כיום דרכים טובות מאד להילחם בו מבלי לפגוע בתמונה. בתוכנת ה-Capture NX המקצועית של ניקון למשל ישנה אפשרות להעלים את ה-moiré ואתם יכולים לראות באיזו רמה מצויינת היא עושה זאת (ניתן לעשות זאת גם בלייטרום ובפוטושופ אם כי באופן שונה).

ללא moiré בזנב – בהגדלה של 100% (צילום: תומר יפה)

DSC 1778 fixed

מבנה וארגונומיה

ה-D7100 היא מצלמה נוחה מאד מבחינה ארגונומית. היא כוללת מספר שיפורים קלים ביחס ל-D7000 (בין השאר בידית האחיזה) כמו גם מספר שינויים במיקום הכפתורים.

ה-D7100 היא מצלמה בגודל בינוני – היא איננה גדולה כמו ה-D300S או ה-D800 (ובוודאי שלא כמו סדרת ה-D4 המקצועית) אך מצד שני היא בהחלט גדולה יותר ממצלמות הכניסה של ניקון (ה-D3200 וה-D5200). למעשה היא כמעט זהה בגודלה ל-D600 של החברה ובמבט מהיר קשה להבחין בין השתיים.

איכות הבנייה של המצלמה מצוינת (כמו אגב כל מצלמות ניקון – אפילו מן הדגמים הרפלקסיים הבסיסיים ביותר) והיא כוללת מבנה פנימי עשוי מגנזיום אשר נועד לספק חוזק מבני, אך לשמור על המצלמה קלה ככל הניתן (משקלה 675 גרם – כ-170 גרם יותר מן ה-D5200 וקרוב מאד למשקלה של ה-D7000).

אנו ערכנו סרטון קצר אותו צילמנו בזמן שהותנו בניו יורק המציג את המצלמה והכפתורים והחוגות השונים המפעילים אותה.

הניקון D7100 בסנטרל פארק – סקירה כללית (מומלץ לצפות ברזולוציה גבוהה ולהגביר מעט את הסאונד)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Gq66FBWBwAg[/youtube]

מערכת פוקוס

ב-D7100 החליטה ניקון לשלב מערכת פוקוס מתקדמת במיוחד בת 51 נקודות. אנו התייחסו לפרטים היבשים בידיעה שסקרה את הכרזתה של ה-D7100 מוקדם יותר השנה. ה-D7100 משלבת את מערכת הפוקוס ששולבה בעבר ב-D300S המכונה Multi-Cam 3500DX הכוללת כאמור 51 נקודות פוקוס מתוכן 15 מוצלבות (זאת לעומת 39 נקודות פוקוס כאשר רק 9 מתוכן מוצלבות ב-D7000). אלא שההבדלים לא מסתיימים בכמות הנקודות. ניקון שילבה במצלמה חלק מן האלגוריתמים המתקדמים המשתמשים את מערכת הפוקוס של מצלמת ה-D4 המקצועית. מעבר לכך הרגישות של נקודות הפוקוס גדולה יותר מן המערכת המקורית (עד f/8 בנקודה המרכזית – בניגוד ל-f/5.6 ב-D7000 למשל) והיא מסוגלת להתמקד גם תנאי תאורה נמוכים במיוחד (עד מינוס 2EV).

בנוסף בדומה ל-D7000 (ול-D90), גם ל-D7100 מנוע פוקוס מובנה אשר יאפשר לכם להשתמש בעדשות ישנות להן אין מנוע פוקוס אולטרסוני והיא כוללת גם אפשרות לביצוע כיול עדין של פוקוס עבור עדשות שונות (כולל זיכרונות עבור מספר רב של עדשות).

הניקון D7100 (מימין) ולצידה ה-D7000

D7100 vs D7000 front

עד כאן כאמור הנתונים היבשים. בפועל מערכת הפוקוס החדשה תפקדה במהלך הבדיקה שלנו היטב. היא הגיבה בדרך כלל מהר מאד, הרגישות שלה גבוהה באופן מורגש מקודמתה והכיסוי שלה על פני הפריים רחב מאד (במצב קרופ מכסה המערכת כמעט את כל הפריים אם כי המעטנו מאד לצלם במצב זה).

המערכת איננה מושלמת והיו לנו גם לא מעט פספוסי פוקוס (הדבר תלוי כמובן גם במידה רבה בעדשה בה אנו משתמשים), אבל בשילוב עם עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 של ניקון (ראו התייחסות בהמשך) בעלת הפוקוס המהיר – התוצאות היו בדרך כלל משביעות רצון. בכדי לאתגר את עצמנו בחרנו לצאת לצילום אימון בייסבול נוער בסנטרל פארק – התוצאות מדברות לדעתנו בזכות עצמן (ראו תמונה בראשית הכתבה).

בדיקה נוספת שערכנו ונוגעת למערכת הפוקוס היא השוואה בין מהירות הפוקוס של שתי עדשות על ה-D7100 וה-D7000. במקרה זה בדקנו את עדשת הניקון AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED ואת עדשת הניקון AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G.

סרטון – מהירות הפוקוס ב-D7100 לעומת ה-D7000 (צילום: תומר יפה)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bfwW0rHbwNw[/youtube]

כפי שניתן לראות ניקון הצליחה לשפר באופן דרמטי למדי את מהירות הפוקוס של עדשת ה-105 מ”מ על ה-D7100 (מ-2.1 שניות על ה-D7000 ל-1.48 שניות על ה-D7100 – שיפור של לא פחות מ-30% עם אותה העדשה). השיפור בעדשת ה-50 מ”מ היה קטן יותר (1.66 שניות עם ה-D7000 לעומת 1.48 שניות עם ה-D7100 – או כ-10% שיפור). מבחינתנו כמובן מדובר ב”רווח נקי” – ניקון מעולם לא טענה לשיפור במהירות הפוקוס עם עדשות מסוימות עם ה-D7100 ובהחלט מדובר בהפתעה נעימה (יהיה מעניין לראות כיצד מהירות הפוקוס של עדשות נוספות מושפעת).

תצוגה, עינית ומבזק

ל-D7100 מסך 3.2 אינצ’ גדול (בדומה לכל ליין המצלמות המתקדמות החדשות של החברה כולל ה-D600/D800/D4). אלא שבשונה משלושת המצלמות הללו, ל-D7100 טכנולוגיית מסך מתקדמת אותה רכשה ניקון מסוני (ומכונה WhiteMagic). הטכנולוגיה מוסיפה תת פיקסל בצבע נוסף – לבן, ויוצרת למעשה פיקסלים המורכבים מארבע אבני יסוד או RGBW. תת הפיקסל הלבן מספק בהירות נוספת (עד כ-50% יותר ממסך רגיל) או לחילופין יכול לספק את אותה הבהירות של מסך רגיל אך ב-50% פחות צריכת אנרגיה. הרזולוציה של המסך החדש גבוהה יותר מזאת של מסכי ה-LCD של מצלמות ניקון האחרות (1.2 מליון נקודות לעומת 900 אלף לערך). בפועל התוצאה מצויינת והמסך גדול וברור יותר מזה שב-D7000 (ויחד עם זאת אנחנו אהבנו יותר את המסך הקטן יותר והסטנדרטי לכאורה במצלמת הקולפיס A אשר ביקורות נפרדת אודותיה נפרסם בקרוב).

המסך ב-D7100 (מימין) לעומת ה-D7000 – גדול ואיכותי יותר

D7100 vs D7000 LCD

עוד מידע מעניין מאד ובלעדי בנוגע למסך ב-D7100 – לאחר הראיון שקיימנו בליסבון עם חברת ניקון התברר לנו כי למרות שניקון איננה מפרסמת זאת באופן פומבי במיוחד – המסך ב-D7100 כולל ציפוי מיוחד אשר אמור לעשות אותו עמיד לשריטות ומכות (ומסיבה זו אין לו מגן מסך כמו לדגמים קודמים של ניקון). ניקון סרבה להתייחס לשאלה מה המקור של הציפוי והאם מדובר בטכנולוגיה של Gorilla Glass המוכר ממכשירים סלולאריים רבים או במוצר מקביל כלשהו. מה שאנו יודעים בוודאות הוא שהמסך אכן עמיד לשריטות (נציג ניקון שרט בפראות את המסך עם מפתח לעיננו והמסך נותר ללא פגם – אל תנסו בבית).

העינית ב-D7100 דומה מאד לזו המצויה ב-D7000. בשני המקרים מדובר בעינית אופטית (מסוג מנסרה) בעלת כיסוי של 100% והגדלה של 0.94X. בניקון הוסיפו לעינית המקורית של ה-D7000 תצוגת OLED אשר אמורה להיות בהירה וברורה יותר (והיא אכן כזאת) ואולי גם חסכונית יותר בחשמל (אם כי על כך הרבה יותר קשה להתחייב). עוד שינוי הקשור בעינית נוגע לדיופטר אשר הטווח שלו צומצם מסיבה שאיננה ברורה לנו (מינוס 2 עד פלוס 1 במקום מינוס 3 עד פלוס 1 ב-D7000ׂ).

המבזק זהה ככל הידוע לנו לזה המצוי ב-D7000 והוא בעל טווח של 12 מטרים ב-100 ISO וכיסוי של 16 מ”מ.

 מצבי צילום ותכונות נוספות

ה-D7100 כוללת מלבד מצבי הצילום הסטנדרטיים גם חידוש עבור סדרת ה-D7XXX והוא מצבי effects הנגישים מהחוגה הראשית. מצבים אלו המוכרים מדגמים בסיסיים יותר של ניקון וכוללים בין השאר את ה-night vision, color sketch, miniature effect ו-selective color (ואחרים). כל אלו מהווים תוספת נחמדה בסך הכל אם כי אפשר להניח שלא מעט צלמים מתקדמים יותר לא יעשו שימוש במצבים אלו.

מצב effects בחוגה

DSC 0036

ל-D7100 מצב HDR המשלב שתי חשיפות. אנו גילינו עד מהרה כי מצב זה נועד אך ורק לצילום על חצובה של עצמים סטטיים (נוף/מבנים). אם תנסו לצלם מהיד או לצלם עצמים בתנועה, התוצאה שתתקבל לא תהיה אופטימאלית (לרוב גם בלתי שמישה לחלוטין). אנחנו היינו רוצים לראות יותר גמישות מניקון בנקודה זו (בסוני לדוגמא לא קיימת בעיה שכזו).

תכונה שאנו דווקא מעריכים מאד ב-D7100 (והייתה קיימת גם ב-D7000) היא מצבי הצילום האישיים – U1 ו-U2. באמצעות שני מצבים אלו המצויים על חוגת המצבים הראשית של הניקון D7100, יכול המשתמש להגדיר לעצמו פרמטרים שונים לצילום ולשמור אותם. כך ניתן להגדיר למשל מצב צילום פורטרטים ומצב צילום ספורט לדוגמא וכל ההגדרות השונות של המצלמה אותן תבחרו יישמרו ברגע שתעברו למצב זה – נוח ויעיל בהחלט.

דוגמאות לשניים ממצבי האפקט במצלמה

DSC 2436

DSC 2530

תכונה חדשה וחביבה ב-D7100 היא ה-Spot white balance. ברגע שתעברו למצב Live view תוכלו למדוד את האיזון ללבן (למשל על קיר או משטח אחר) באמצעות לחיצה אחת על כפתור. בשונה ממדידה רגילה של איזון ללבן – כאן אין צורך למלא את הפריים כולו, אלא רק נקודה מסוימת – נוח ופשוט יותר ובעיקר מהיר למדי.

מצב קרופ – ל-D7100 יש כאמור מצב קרופ ייחודי. במצב רגיל מצלמת ה-D7100 תמונה עם מלוא החיישן ב-24 מגה פיקסל (חיישן המצלמה הינו בגודל APS-C והקרופ פקטור שלו עומד על 1.5x ביחס לחיישן Full Frame). עד כאן הכל סטנדרטי. אלא של-D7100 יש תוספת מעניינת – מצב קרופ 1.3x (מעבר ל-1.5x הרגילים). במצב זה אורך מוקד של עדשת 50 מ”מ רגילה אשר מספק באופן סטנדרטי על המצלמה אורך מוקד אקוויולנטי ב-35 מ”מ ל-75 מ”מ יהפוך לכמעט 100 מ”מ.מבלבל – בהחלט. בגדול מה שחשוב לזכור כי אין כאן טריק או קסם כלשהו – מדובר פשוט בקרופ (בדיוק כמו זה שתוכלו לעשות בכל תוכנת עיבוד תמונה). מדוע אם כן הוסיפו בניקון את התכונה הזאת? התשובה היא שלמצב הקרופ (1.3x) יש כמה יתרונות: ראשית הקבצים קטנים יותר (אחרי הכל מדובר על 15 מגה פיקסל כולל אפשרות לצילום RAW), מהירות הצילום גבוהה יותר (עד 7 פריימים לשנייה), ולא פחות חשוב – החוצץ משופר באופן דרמטי (כפי שראינו למעלה). נקודות הפוקוס במצב קרופ מכסות אגב כמעט את כל הפריים – יתרון משמעותי בצילום ספורט. במצב וידאו מתווספת גם אפשרות צילום 1080i60 במצב קרופ.

לשם ההדגמה צילמו תמונה (של תמונה) ברזולוציה מלאה עם ה-D7100

D7100 full image

ואת אותה התמונה בדיוק במצב קרופ – שימו לב למידת החיתוך

D7100 crop image

שינויים קטנים אך משמעותיים

ניקון שילבה ב-D7100 שורה של שינויים קטנים אך עם זאת משמעותיים לתפעול (כמו גם ליכולות הבסיסיות) של המצלמה. אולי אחד החשובים – לפחות בעיננו – היא האפשרות לבחור בכפתור ה-OK (במרכז הג’ויסטיק בגב המצלמה) ככפתור להצגת תמונה בזום נתון. בדרך זו תוכלו עם הצגת התמונה להיכנס פנימה ולצפות בתמונה בהגדלה של 100% (או פחות כמובן, לפי בחירתכם). יכולת זו הייתה שמורה עד כה מסיבה לא ברורה רק למצלמות מתקדמות יותר של ניקון (אפילו ה-D600 לא מאפשרת זאת). אנו עשינו שימוש באפשרות זו באופן תדיר מאד בכדי לבדוק את דיוק הפוקוס לאחר צילום – שימושי, נוח ויעיל מאד – היינו שמחים עוד יותר אם ניקון הייתה משלבת זאת בכל מצלמותיה.

שיפור מעניין נוסף – בעוד שב-D7000 הגלגלת האחורית הייתה יכולה לשנות את הרגישות (ISO) והגלגלת הקדמית לא שינתה דבר במצב זה, ב-D7100 הגלגלת הקדמית פשוט מבטלת ומפעילה את מצב ה-ISO האוטומטי ואין עוד צורך להיכנס לתפריטים בכדי לבצע פעולה זאת – פשוט ונוח.

שיפורים בעבודה עם הגלגלת

DSC 0020

מסך הנתונים העליון של המצלמה כולל מעתה גם תצוגה המראה האם מערכת ה-ADL (או ה-Active D-Lighting) של המצלמה מופעלת. תוספת קטנה אך שימושית למי שלא מעוניין להשאיר אותה דולקת בכל מצב (לא רצוי בדרך כלל). אם כבר הזכרנו את מסך הנתונים העליון של המצלמה – דבר אחד שעדיין חסר בו הוא מידע לגבי נקודות הפוקוס ובמיוחד נקודת הפוקוס הנוכחית. מידע זה קיים במסך הנתונים העליון הגדול של ה-D300S ונעדר מה-D7000/D7100 וחבל משום שהוא משמעותי מאד לשימוש במצלמה אם אינכם רוצים לבדוק זאת בעינית.

מסך נתונים עליון ללא סימון נקודות פוקוס

D7100 top screen

כפתור ה-i החדש במצלמה מאפשר גישה מהירה יותר לשורה של פונקציות חשובות כגון ADL ו-NR והוא חוסך לחיצת כפתור מיותרת (אולי לא נשמע הרבה אבל למי שנוהג “לשחק” הרבה עם הגדרות אלו יש כאן חיסכון חשוב בזמן עבודה). עוד שיפור חשוב למי שנוהג להכניס טקסט יחד עם התמונות במצלמה – התהליך שהיה מייגע מאד ב-D7000 שופר משמעותית ונעשה “הגיוני יותר”. אנו עדיין היינו שמחים ליכולת להקליט תוויות קוליות שיצורפו לכל תמונה – יכולת אשר קיימת במספר מצלמות מאד מצומצם כיום.

עבור מי שנוהג לפתח את ה-RAW במצלמה, התהליך הפך מעתה לנוח ופשוט יותר ובתחום האיזון ללבן הוסיפה ניקון אפשרות לבחור במצב Auto2 אשר שומר גוונים חמים יותר של אור בתאורה מלאכותית. עוד שינוי קטן בצד החומרתי של המצלמה נוגע לתריס אשר נשמע לנו (באופן סובייקטיבי לגמרי) שקט פחות מזה המצוי ב-D7000.

נקודה אחרונה שאנו רוצים להזכיר בהקשר זה ודווקא לא שולבה ב-D7100 נוגעת לגודל קבצי ה-RAW. במצלמות קנון קיים מזה זמן פורמט מיוחד המכונה sRAW או small RAW. היא מאפשרת לקבל את כל היתרונות של צילום במצב RAW (כולל יכולת לשחק עם טווח דינאמי רחב יותר ועוד) בקובץ קטן יותר משמעותית (על חשבון רזולוציה כמובן). אם אתם מתכוונים לצלם הרבה מאד אבל אינכם רוצים למלא את כל נפח האחסון שלכם בכרטיס בזמן קצר ויחד עם זאת לשמור על היכולת לעבד RAW בהמשך – קובץ ה-sRAW של קנון הוא פיתרון מאד שימושי. אנו העלנו נושא זה בפני ניקון בפגישה האחרונה שלנו איתם ונקווה כי תכונה זאת תתווסף בעתיד (אם לא למצלמות קיימות – אולי למצלמות עתידיות של החברה).

יש עוד לא מעט שינויים ושיפורים קטנים כמו לדוגמא היכולת לשלוט ב-Exposure delay mode (המשהה את החשיפה בכדי למנוע רעידות – מצב שהיה קיים גם ב-D7000 אך כעת ניתן לשלוט בהשהיה בצורה מדויקת יותר). כל אלו אולי אינם מביאים מהפכה, אבל הם בהחלט הופכים את השימוש ב-D7100 לנוח יותר.

עדשות על ה-D7100

במסגרת ההתנסות שלנו עם ה-D7100 בדקנו לא מעט עדשות. השורות הבאות אינן ביקורת או אפילו סקירה של אף אחת מן העדשות בהן השתמשנו, אלא התייחסות קצרה ותמציתית לכל עדשה ולהתנסות שלנו עימה יחד עם ה-D7100.

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

  • מבנה/איכות בנייה – סבירה (טבעת פוקוס בעלת חופש תנועה קל, התחושה של הטבעת איננה איכותית כמו בעדשת ה-50 מ”מ f/1.4 לדוגמא).
  • כפתורים – MA/M.
  • מהירות פוקוס – סבירה (הרגשנו שיפור קל ביחס למהירות הפוקוס של העדשה על ה-D5000 הוותיקה שלנו).
  • מייצב – ללא.
  • מתארכת – לא.
  • משקל – 200 גרם.
  • התרשמות – על ה-D7100 היא מתפקדת כעדשת Normal ומסוגלת להפיק תוצאות מרשימות למדי. החדות שלה טובה בהחלט (אפילו בצמצם פתוח, באופן יחסי כמובן), היא קטנה וקלה ולא פחות חשוב – זולה מאד. החיסרון היחיד הוא מהירות פוקוס שאיננה גבוהה מאד ואיכות בנייה שאיננה מתקרבת לעדשות המקצועיות יותר של ניקון – מצד שני יחס העלות תועלת הכולל שלה – מעולה.

למפרט המלא של ה-AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G.

ה-35 מ”מ f/1.8 של ניקון

Nikon 35mm 1 8

AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G

  • מבנה/איכות בנייה – טובה (טבעת הפוקוס עבה יותר מה-35 מ”מ וללא חופש תנועה מורגש אך התחושה עדיין רחוקה מזו של ה-50 מ”מ f/1.4).
  • כפתורים – MA/M.
  • מהירות פוקוס – סבירה (דומה או אולי אפילו טובה במעט מזו של ה-35 מ”מ).
  • מייצב – ללא.
  • מתארכת – לא.
  • משקל – 185 גרם.
  • התרשמות – עדשת פורטרטים קצרה קלאסית – תפקדה מצוין על ה-D7100 והפיקה תמונות חדות (גם כאן גם בצמצם פתוח – באופן יחסי). גם עדשת ה-50 מ”מ f/1.8 היא קטנה, קלה וזולה ולדעתנו היא (או אחותה המהירה יותר – AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G) חייבת להיות בכל תיק של צלם פורטרטים (חובב או מקצוען).

למפרט המלא של ה-AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G.

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

  • מבנה/איכות בנייה – טובה (טבעת הפוקוס עבה מאד עם חופש תנועה מינימאלי).
  • כפתורים – MA/M ו-VR.
  • מהירות פוקוס – טובה (נטייה קלה ל-hunting כמו לעדשות מאקרו אחרות, אך מסיבה לא ברורה נעדרת מגביל פוקוס).
  • מייצב – כן.
  • מתארכת – לא.
  • משקל – 355 גרם.
  • התרשמות – עדשת מאקרו-טלפוטו קצרה אשר תפקדה מצוין על ה-D7100. בניגוד לעדשת ה-60 מ”מ מאקרו של ניקון הנעדרת מייצב ולכן לטעמנו מתאימה פחות לשימוש משני כעדשת פורטרטים, ה-85 מ”מ כוללת מייצב ובהחלט מתאימה למשימה (אם כי הצמצם שלה מעט פחות בהיר – f/3.5 לעומת f/2.8). החיסרון היחיד שהרגשנו נוגע להעדרו של מגביל פוקוס אשר היה יכול לשפר עוד את ביצועי הפוקוס, הטובים בדרך כלל, של העדשה (בחירה מוזרה של ניקון בהתחשב בכך שמגביל קיים בעדשת ה-105 מאקרו של ניקון ובעדשת ה-40 מ”מ מאקרו). אנו נמשיך להמליץ למי שמסוגל להרשות לעצמו על עדשת ה-105 מ”מ מאקרו של ניקון, אבל אם אתם קצרים במזומנים או מעדיפים אורך מוקד מעט פחות ארוך, ה-85 מ”מ היא בחירה מצוינת עבור ה-D7100.

למפרט המלא של ה-AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR.

AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

  • מבנה/איכות בנייה – בינונית (טבעת זום עבה וטבעת פוקוס דקה. טבעת הזום עם מעט חופש תנועה מורגש, טבעת הפוקוס בעלת חופש תנועה מורגש. התחושה של טבעת הזום סבירה, טבעת הפוקוס כמעט ללא התנגדות. לעדשה תושבת פלסטיק).
  • כפתורים – MA/M ו-VR.
  • מהירות פוקוס – סבירה.
  • מייצב – כן.
  • משקל – 420 גרם.
  • מתארכת – כן (105 מ”מ סגורה ו-145 מ”מ פתוחה).
  • התרשמות – עדשת הקיט של ה-D7100 (כמו גם של ה-D90 וה-D7000 שקדמו לה), מלווה אותנו לא מעט שנים ומבחינת אורך המוקד שלה אין לה תחליף של ממש. ה-18-105 מ”מ חדה באופן יחסי והטענות העיקריות כלפיה נוגעות לאיכות הבנייה הבינונית ולצמצם הסגור יחסית. אנו מאמינים כי ניקון (או חברת צד שלישי כגון סיגמא) היו צריכות מזמן להשיק עדשה מתקדמת יותר מסוג זה עבור פורמט ה-DX בעלת אורך מוקד דומה אך צמצם משופר (f/2.8-f/4 לדוגמא) ואיכות בנייה טובה בהרבה. למרות כל אלו, עבור לא מעט צלמים ובנקודת הזמן הנוכחית, באמת שאין לה תחליף.

למפרט המלא של ה-AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR.

עדשת הקיט של ה-D7100 – ה-18-105 מ”מ

Nikon 18 105mm 3 5 5 6

AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

  • מבנה/איכות בנייה – טובה מאד (טבעות הפוקוס והזום עבות וללא חופש תנועה. התחושה של שתי הטבעות מעולה).
  • כפתורים – MA/M, מגביל פוקוס (3 מטרים), VR ו-VR-Active/Normal.
  • מהירות פוקוס – טובה מאד.
  • מייצב – כן (5 סטופים – דור חדש).
  • מתארכת – לא.
  • משקל – 850 גרם.
  • התרשמות – אף שהיא לא נחשבת עדשה מהליין המקצועי ממש של ניקון (הכבוד הזה שמור לאחותה הבכירה – ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II), ה-70-200 מ”מ f/4 בהחלט מספקת תחושה מקצועית – החל מאיכות הבנייה המצוינת וכלה באיכות האופטית ובמהירות הפוקוס הגבוהה. אם אתם מסוגלים להרשות אותה לעצמכם היא בהחלט מומלצת בחום (ראו ביקורת משתמש שלנו).

למפרט המלא של ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR.

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 של ניקון לצד עדשת ה-35 מ”מ f/1.8 של החברה

nikon70 200mm f4 35mm f 1 8

AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR

  • מבנה/איכות בנייה – טובה (טבעת זום עבה ללא חופש תנועה, טבעת הפוקוס דקה כמעט ללא חופש תנועה מורגש. התחושה של טבעת הזום טובה עם התנגדות מורגשת, התחושה של טבעת הפוקוס איננה איכותית כמו בחלק מן העדשות האחרות של ניקון).
  • כפתורים – MA/M, כפתור נעילת זום (ב-18 מ”מ) למניעת פתיחה מקרית בתיק, VR ו-VR-Active/Normal.
  • מהירות פוקוס – בינונית (רחוקה מזו של עדשות דוגמת ה-70-200 מ”מ f/4).
  • מייצב – כן.
  • מתארכת – כן (135 מ”מ~ סגורה ו-220 מ”מ~ פתוחה).
  • משקל – 830 גרם.
  • התרשמות – קשה לומר כי עדשת ה-18-300 מ”מ של ניקון הלהיבה אותנו. מדובר בעדשה מסיבית מאד וכבדה באופן יחסי (אם כי לא ארוכה מאד כשהיא סגורה) בעלת צמצם סטנדרטי, אשר הפגינה מהירות פוקוס בינונית למדי בצילום עצמים נעים. אם זה סוג הצילום שמעניין אתכם יש אופציות אחרות מומלצות יותר (חלקן גם זולות בהרבה).

למפרט המלא של ה-AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

עדשת האולטרה זום הארוכה ביותר של ניקון – 18-300 מ”מ

Nikon 18 300mm 3 5 5 6

AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

  • מבנה/איכות בנייה – סבירה (טבעת זום עבה מאד, טבעת פוקוס דקה. טבעת הזום כמעט ללא חופש תנועה, לטבעת הפוקוס חופש תנועה מורגש. התחושה של טבעת הזום טובה עם התנגדות, התחושה של טבעת הפוקוס עם התנגדות סבירה).
  • כפתורים – MA/M, VR ו-VR-Active/Normal.
  • מהירות פוקוס – בינונית (רחוקה מזו של עדשות דוגמת ה-70-200 מ”מ f/4).
  • מייצב – כן.
  • מתארכת – כן (160 מ”מ סגורה ו-210 מ”מ פתוחה).
  • משקל – 745 גרם.
  • התרשמות – עדשת זום טלפוטו וותיקה יחסית של ניקון בעלת איכות בנייה סבירה וביצועים אופטיים טובים יחסית עם מייצב אפקטיבי למדי. המגבלה העיקרית שלה מלבד הצמצם היא מהירות הפוקוס הבינונית. למי שזקוק לאורך המוקד הארוך שהיא מציעה ואינו רוצה או יכול להרשות לעצמו עדשות יקרות יותר, ה-70-300 מ”מ מציעה תמורה טובה למדי למחיר.

למפרט המלא של ה-AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED.

ה-70-300 מ”מ של ניקון (מימין) ובמרכז ה-18-300 מ”מ ולשמאלה ה-18-105 מ”מ – כולן פתוחות

70 300mm 18 300 18 105 all open

וידאו

בדומה ל-D7000 גם ל-D7100 יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1080p). בשונה מן הדגם הקודם ה-D7100 מסוגלת לצלם סרטונים עד 30 פריימים לשנייה (ולא רק 24 כמו ב-D7000). אם תבחרו במצב קרופ 1.3x תוכלו לצלם גם במצב 1080i60 ב-60 פריימים לשנייה. למצלמה חיבור לאוזניות לצורך האזנה לסאונד המוקלט בזמן הצילום  וחיבור למיקרופון לצורך הקלטה חיצונית (אנו עשינו שימוש בחיבור זה מספר פעמים בהצלחה רבה). ל-D7100 מיקרופון סטריאו (במקום מונו בלבד ב-D7000) – לדעתנו לשינוי זה אין משמעות גדולה ובכל מקרה עבור סאונד איכותי תרצו לעשות שימוש במקליט חיצוני.

איכות התמונה בוידאו טובה מאד (ראו סרטון) אם כי היעדר פילטר ה-AA עשוי במקרים נדירים לגרום להופעה של moiré בוידאו (אנו כאמור לא נתקלנו בתופעה בוידאו).

סרטון וידאו קצר באיכות 1080p (אנא צפו במסך מלא ברזולוציה מקסימאלית) שצולם עם ה-D7100 ועדשת ה-105 מ”מ של ניקון – לא לבעלי רגישות לצרעות… (צילום: תומר יפה)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=75BVL_rbs3E[/youtube]

סיכום

בטרם הוכרזה ה-D7100 שאלו רבים מה יכולה ניקון לחדש במצלמת רפלקס מקצועית למחצה מעבר למה שקיים כבר בדגם ה-D7000. ה-D7100 היא הוכחה לכך שניתן לשפר גם מוצר מצוין, ומבחינות רבות לא מדובר רק בהבדלים מינוריים אלא בשורה של שיפורים ביכולות מרכזיות של המצלמה.

גם כשבוחנים אותה בפני עצמה, ה-D7100 היא מצלמה מרשימה ביותר. היא כוללת את אחד החיישנים הטובים ביותר הקיימים כיום בשוק (בפורמט APS-C לפחות) מתוצרת טושיבה, ממנה החליטו בניקון להסיר את פילטר ה-AA דבר שאמור לתרום עוד מעט לחדות המצלמה (אנו לא בטוחים עד כמה הדבר תורם בפועל אך הוא כנראה גם לא מזיק במיוחד ולא נתקלנו באפקטים בולטים של moire במרבית התמונות אותן צילמנו).

מערכת הפוקוס היא אולי גולת הכותרת של ה-D7100. ניקון שילבה במצלמה מערכת פוקוס אשר הייתה שמורה עד כה רק לדגמים המקצועיים ביותר של החברה (ואף שילבה בה אלגוריתמים ממצלמת ה-D4 – ספינת הדגל של החברה). התוצאה היא מערכת פוקוס מהירה מאד, בעלת כיסוי על פני שטח ניכר מאד של הפריים (יותר מכמעט כל מצלמה אחרת בשוק – כולל כמובן מצלמות ה-FX המקצועיות של החברה) ורגישה למדי גם בתנאי תאורה קשים.

D7100 – מרשימה גם בזכות עצמה

SAM 0016

אין כמובן מוצר מושלם וגם ל-D7100 יש מספר חסרונות – אם כי אלו מעטים יחסית. נתחיל אולי ממה שהפך לנושא לאין סוף דיונים ברחבי האינטרנט – גודל החוצץ של ה-D7100 והיכולת לצלם כמות גדולה של תמונות רצף. אנו ערכנו בדיקה מקיפה ביותר של הנושא והמסקנה שלנו חד משמעית – אם תכוונו את ההגדרות נכון במצלמה תוכלו להגיע לרצף צילום במצב RAW בן 10 עד 16 תמונות – בהתאם לרזולוציה בה תבחרו. אם אתם צלמי ספורט מזדמנים זה עשוי להספיק, אך אם אתם חובבי צילום ספורט (שלא לדבר על צלמים שזהו תחום עיסוקם המרכזי), אנו לא משוכנעים שה-D7100 תעמוד בצפיותיכם בתחום זה.

בשורה התחתונה

ה-D7100 היא התקדמות אבולוציונית מה-D7000 של ניקון. היא לא מביאה עימה מהפכות גדולות, אם כי מערכת הפוקוס החדשה בהחלט מכניסה סטנדרט גבוה משמעותית מזה אליו הורגלו המשתמשים הקיימים. מעבר לכך המעבר לחיישן בן 24 מגה פיקסל מיישר קו עם שאר ליין המצלמות החדש של ניקון (בפורמט APS-C) וכך גם מעבד התמונה מן הדור השלישי של ניקון. מעבר לכל אלו ישנם שורה ארוכה מאד של שיפורים קטנים יותר כגון מסך גדול ואיכותי יותר, שיפורים קלים במיקומי הכפתורים והחוגות, מצב קרופ מיוחד המאפשר קצב צילום מהיר יותר (עד 7 פריימים לשנייה) וחוצץ “מוגדל” (רק אם תבחרו בהגדרות הנכונות – ראו בכתבה) וכן אין ספור שינויים קטנים יותר אך חשובים לא פחות לנוחות התפעול כמו האפשרות לצפות בתמונות בהגדלה של 100% על ידי לחיצה אחת על כפתור ה-O.K. (אפשרות נוחה ויעילה במיוחד), תמיכה בהתקן ה-WU-1a של ניקון (המאפשר חיבור אלחוטי למכשיר הסלולארי – ראה ביקורת) ועוד ועוד.

איכות התמונה של ה-D7100 מעולה, החיישן החדש (המשולב גם ב-D5200) מתפקד בצורה טובה מאד גם ברגישויות גבוהות והוא נעדר לחלוטין בעיות הנוגעות לצבעים שגויים ברגישויות גבוהות. הסרת פילטר ה-AA מהחיישן משפרת במידה קלה את החדות ולמרות שמקרים מסוימים אתם עשויים לגלות תופעות של moiréאלו לרוב שוליות וניתנות לטיפול (כך לפחות בצילום סטילס – בוידאו אמנם לא נתקלנו בבעיה אבל היא עשויה להיות מורכבת יותר להסרה).

איכות תמונה – מהטובות שתמצאו

SAM 0003

כמו לכל מוצר גם ל-D7100 יש כמה נקודות חזקות פחות. בראש ובראשונה אנו מניחים כי יהיו משתמשים (בעיקר צלמים חובבי ספורט) אשר יתאכזבו מגודל החוצץ של המצלמה, אשר מגביל את כמות התמונות שתוכלו לצלם ברצף מהיר. חשוב לציין שניתן להתגבר במידה מסוימת על בעיה זו אם תפעלו לפי ההנחיות שפרטנו בכתבה זו. מעבר לכך כמעט כל טענה שיש לנו כלפי המצלמה היא בגדר קטנוניות. כך למשל היינו בהחלט שמחים למסך מפרקי כמו ב-D5200 (כן, אנחנו יודעים שיש גם כאלו שדעתם הפוכה בדיוק – וניקון כנראה מסכימה איתם), היינו גם מעדיפים הגדרות ברירת מחדל שונות בלא מעט תפריטים (לקח לנו זמן רב מאד לגלות כיצד לגרום למצלמה שלא להיכנס למשל למצב stand-by אשר מאט מאד את הצגת התמונות והכניסה לתפירטים אחרי המתנה קצרה), עבור מי שמגיע מאחת מהסדרות הנמוכות יותר של ניקון היעדר תצוגת הנתונים על המסך הראשי (אפילו כאופציה) לאחר חצי לחיצה על כפתור הצילום עשויה להציק (לא תמיד נוח להסתכל על מסך הנתונים העליון בכדי לבדוק מהם נתוני הצמצם/מהירות וכו’). וישנה כמובן המגבלה המשותפת ללא מעט ממצלמות ניקון אשר אינן יכולות לשנות את הצמצם “בזמן אמת” באופן נראה לעין בעת צילום וידאו או LiveView. הדבר האחרון שהציק לנו לא פעם הוא הבחירה של ניקון למקם את תופסני המתכת בצידי המצלמה המיועדים לחיבור הרצועה, באופן בולט כלפי חוץ. הסיבה שהדבר הפריע לנו הוא שלא ניתן להציב את המצלמה על הצד כשהיא ישרה (לצורך צילום אנכי למשל על משטח ישר כמו שולחן). ניתן כמובן להשתמש בחצובה או בכל מיני פתרונות מאולתרים “ולהסתדר” אבל אנו לא מצליחים להבין מדוע בחרו בניקון בפתרון זה (שאלנו אגב את נציגי החברה לגבי העניין והם דווקא טענו שהסידור החדש הרבה יותר יעיל מבחינת אופן נשיאת הרצועה…).

אהבנו

  • איכות תמונה מעולה.
  • מערכת פוקוס מתקדמת ורגישה (כולל שיפור במהירות הפוקוס עם עדשות מסוימות).
  • מסך גדול ואיכותי.
  • כפתור OK אותו ניתן לכוון להגדלה של התמונה ל-100% בלחיצת כפתור אחת.
  • מבנה ארגונומי ואחיזה נוחה.
  • כמות אינסופית כמעט של הגדרות ואפשרויות שליטה.

קצת פחות

  • חוצץ קטן יחסית (אם כי ניתן להתגבר על כך במידת מה באמצעות שימוש בהגדרות הנכונות במצלמה כפי שתארנו בכתבה).
  • רגישה יותר ל-moiré (אך לפחות בצילום סטילס הדבר ניתן לטיפול בצורה טובה למדי).
  • מסך נתונים עליון לא כולל תצוגה של נקודות הפוקוס.
  • לא ניתן לראות מידע באופן קבוע על המסך האחורי (אחרי חצי לחיצה על כפתור הצילום – כפי שקיים בדגמים נמוכים יותר של ניקון).
  • חיבורי הרצועה מונעים העמדה של המצלמה על הצד בצורה ישרה.

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם מצלמת ה-D7100 של ניקון תוך שימוש במספר עדשות ביניהן:

התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט, מירב יצחקי).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות לחברת הדר, יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

20 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    24/06/2013 ב 11:10 PM

    ההבדל בין 12 ביט ל14 ביט מגדיר בפועל את הטווח הדינמי של הטונים בעת רישום הקובץ.

    להלכה ולמעשה, רוחב המילה הבינרית מגדיר את מספר הגוונים האפשריים בפאלטה (Palette) של אפורים, פאלטה נפרדת בכל אחד מצבעי היסוד.

    כידוע, הגוונים בצילום צבעוני, מוגדרים על ידי קומבינציה של שלושה צבעי-יסוד אשר נרשמים כל אחד בנפרד כגוון אפור כלשהו, אי-שם בטווח בין שחור ללבן, לאחר מעבר האור מהעדשה, דרך פילטרים של צבעי יסוד בחיישן.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    24/06/2013 ב 11:22 PM

    לא ידוע לנו על הבדל מהותי ביותר בין 14 ל-12 ביט (בפועל)- אם אתה יכול להביא דוגמאות נגדיות נשמח לראות.

    השב

  3. Avatar

    U

    25/06/2013 ב 12:08 AM

    וואו תודה רבה!
    רק אשמח אם תתקן לחיי תריס…ולא חייס תריס 🙂

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    25/06/2013 ב 12:14 AM

    תוקן בכל הטבלאות – תודה.

    השב

  5. Avatar

    אדי

    25/06/2013 ב 1:31 AM

    ההבדל קיים בעצם ההגדרה של פאלטת 14 ביט לבין זו של 12 ביט.

    האם העין יכולה להבדיל ביניהם זו כבר שאלה של רגישות צבע אינדבידואלית.

    בשנות השישים כאשר הוגדרו תקני שידור צבעוני נקבע שהעין האנושית הממוצעת מסוגלת להבחין בין כל שני גוונים בפאלטה של 255 גוונים של אפור, או 16 מיליון גוונים בקומבינציה של שלושת צבעי היסוד (255 בחזקת 3) – אבל 16 מיליון גווני צבע הם קידוד של 8 ביט בשלושה ערוצים מקבילים

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    25/06/2013 ב 2:00 AM

    עזוב כרגע את ההבדלים העקרוניים – פה מדובר על מה צלמים צריכים לעשות בפועל – ולטעמנו אין שום יתרון ב-14 ביט והוא סתם מכביד מאד על המצלמה (והמחשב).

    קרא למשל כאן:
    https://francoismalan.com/2011/10/raw-12bit-or-14bit-lossy-or-lossless/

    השב

  7. Avatar

    אדי

    25/06/2013 ב 2:07 AM

    אותי מעולם לא הטריד ההבדל, כי הוא לא ניכר לעין שלי, גם בכל ההשוואות שראיתי עד היום.

    אני מניח שחברות צילום מקיימות את ההבדל הזה (בעיקר ב Raw) כי זה משנה את טווח הגוונים שניתן לעשות עליו מניפולציה בתכניות עריכה והמרת Raw.

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    25/06/2013 ב 2:36 AM

    הנקודה שלנו פה היא שוב מאד פרקטית – יש הבדל גדול בביצועי המצלמה בין 14 ל-12 ביט. ההמלצה הגורפת שלנו – ברגע שאתם מקבלים את המצלמה ליד העבירו ל-12 ביט compressed (ועברו על שאר ההגדרות שציינו שגם להן השפעה).

    השב

  9. Avatar

    ישראל

    26/06/2013 ב 12:43 PM

    סקירה מעולה! קניתי אותה לפני שבוע והגעתי לאותם מסקנות.. תודה על העבודה שלכם אתם גדולים!

    השב

  10. Avatar

    ישראל בליזובסקי

    26/06/2013 ב 12:58 PM

    “מצאנו את האשם. אם גם לכם יש D7100 תוכלו למצוא אותו בתפריטים תחת הסעיף C2 כ-Standby Timer.” הקטע הזה באמת הציק ולא הייתי מוצא את זה בלעדיכם,אז שוב,תודה רבה תמשיכו בעבודה החשובה שלכם.בהצלחה

    השב

  11. Avatar

    עידו גנוט

    26/06/2013 ב 1:44 PM

    רב תודות – הקטע עם ה-C2 הוא לדעתנו ממש חובה ברגע שקונים את המצלמה – אולי נעשה בעתיד כתבה נפרדת שמתייחסת להגדרות שלדעתנו כדאי לשים אליהן לב ב-D7100 – נראה.

    השב

  12. Avatar

    אלעד

    26/06/2013 ב 8:53 PM

    תודה רבה על הכתבה!

    האם אפשר לדעת אם איזה עדשות צולמו התמונות
    DSC_1050.jpg
    DSC_1129.jpg

    תודה רבה!

    השב

  13. Avatar

    עידו גנוט

    26/06/2013 ב 9:52 PM

    בשמחה – שתיהן צולמו עם עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 (המצויינת יש לומר) של ניקון. אגב יש לדעתי גם תמונה אחת לפחות כאן שצולמה עם עדשת הסיגמא 10-20 מ”מ (הדגם הישן יותר) שלא הוזכרה בכתבה.

    השב

  14. Avatar

    אלעד

    27/06/2013 ב 11:32 AM

    תודה רבה!

    עכשיו מובן לי למה התמונות הללו יצאו מדהימות.

    השב

  15. Avatar

    עידו גנוט

    27/06/2013 ב 3:08 PM

    היא אכן עדשה נפלאה.
    ואמת רציתי לחשוב שגם לצלם יש משהו באיך שיצאה התמונה 😉

    השב

  16. Avatar

    U

    02/07/2013 ב 6:19 AM

    הסעיף C2 כ-Standby Timer (אלו אפשרויות יש/אלו זמנים?)
    הוא מראה בסרטון איך לסדר את זה?

    השב

  17. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    03/07/2013 ב 1:25 PM

    כשדרוג מהD90 לצלם חובב+, האם יש הצדקה ל7100 על פני ה7000?
    האם שווה להשקיע כ1500 ש”ח נוספים עבורה? (לא מצלם ווידאו בכלל).

    השב

  18. Avatar

    ישראל

    05/08/2013 ב 6:08 PM

    moiré איך אני בדיוק מסיר אותו בתוכנה של ניקון? תודה רבה,בכלל הדבר הזה כן אמור להטריד,מצלמה באמת טובה עם חסרון שפוסל אותה מהאפשרות לצילום ארועים(חליפות/חולצת עם פסים(גם עדינים מאוד)נראים רשת,בקיצור ניקון לא שמים קצוץ על הלקוחות שלהם!(ראו ערך סוללות וגריפים-איכות לעומת מחיר)

    השב

  19. Avatar

    עידו גנוט

    05/08/2013 ב 7:28 PM

    אל תגזים, לא מדובר בבעיה כזאת רצינית – צילמתי איתה באופן אישי אלפי תמונות ואפילו באחת לא הייתה בעיה מורגשת של Moire.

    בפוטושופ יש אפשרות להסיר moire בקלות יחסית – הינה דוגמא להסבר מ-youtube – יש גם שיטות אחרות – אישית אני לא משתמש בתוכנה של ניקון אבל אני מכיר כמה אנשים שמשתמשים בה והסירו באופן כזה.
    https://www.youtube.com/watch?v=k34s2xpYRm8

    השב

  20. Avatar

    תומר

    05/08/2013 ב 7:46 PM

    לגבי נושא ה-Moire,
    זאת לא בעיה בכלל. קודם כל הוא מופיע לעיתים רחוקות מאוד. דבר שני, פתחתי את אותו קובץ RAW שהבאנו כאן כדוגמא למוייר בפוטושופ CC, והמוייר פשוט נעלם בלי שעשיתי שום דבר, אז כנראה שיש מנגנון מובנה לזיהוי ותיקון מוייר. בקיצור, מבחינתי אין שום בעיה, ואין יותר סיבה לשים במצלמות את פילטר ה-AA המיותר.

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *