ראשי ביקורות\סקירות ניקון 70-200 מ”מ f/4 – ביקורת משתמש

ניקון 70-200 מ”מ f/4 – ביקורת משתמש

6
0

יחד עם מצלמת ה-D3200 והמתאם האלחוטי הזעיר של WU-1a של ניקון אותם סקרנו כאן לאחרונה, קיבלנו בראשית השנה גם את עדשת ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR החדשה של ניקון. משתמשי ניקון רבים המתינו לעדשה זו לא מעט שנים ואנו יצאנו לבחון האם ההמתנה הייתה כדאית.

NIKKOR 70-200mm f/4G והמשפחה המורחבת

היסטורית, אורך המוקד – 70-200 מ”מ משמש מזה שנים רבות מגוון רחב של צלמים כטווח העיקרי (ולעיתים גם היחיד) לצילומי טלפוטו. לניקון סדרה וותיקה של עדשות באורך מוקד זה כאשר האחרונה בסדרה עד לא מזמן הייתה ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II אשר הוכרזה בשנת 2009. עדשות מקצועיות אלו הן בעלות צמצם f/2.8 ושייכות לסדרה שלמה של עדשות מקצועיות בעלות צמצם דומה (ביניהן ה-AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED וה-AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED).

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 של ניקון על מצלמת ה-D3200

D3200 70 200mm f 4

עדשות סדרת ה-f/2.8 הן כבדות ויקרות למדי. מסיבה זאת החליטה ניקון לפני מספר שנים לפתוח ליין עדשות איכותיות בעלות צמצם f/4 אשר הינן קלות וזולות יותר אך עדיין בעלות איכות אופטית גבוהה, איכות בנייה גבוהה וצמצם קבוע מהיר באופן יחסי (הליין כולל כיום את ה-AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR וה-AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR) ובשנה שעברה נוספה אליהן גם ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR בה נעסוק כאמור בסקירה הנוכחית.

לעומת ניקון, לקנון ליין עדשות f/4 נרחב בהרבה מזה לא מעט שנים הכולל את עדשת ה-EF 8-15mm f/4L Fisheye USM, עדשת ה-EF 24-105mm f/4L IS USM, עדשת ה-EF 17-40mm f/4L USM, עדשת ה-EF 24-70mm f/4L IS USM ועדשת ה-EF 70-200mm f/4L IS USM (אשר הוכרזה לא פחות מ-6 שנים לפני הגרסה המקבילה של ניקון, וגם היא גרסה שנייה לעדשה שהוכרזה עוד ב-1999).

מימין עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 ומשמאל גרסת ה-f/2.8

Nikon 70 200mm f 4 vs 70 200mm f 2 8

מה חדש ב-NIKKOR 70-200mm f/4G?

ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR כוללת שורה של טכנולוגיות מתקדמות. ריכזנו עבורכם כמה מן התכונות העיקריות של העדשה החדשה:

  • עדשת 70-200 מ”מ בעלת צמצם f/4 קבוע.
  • מבנה אופטי הכולל 20 אלמנטים המסודרים ב-14 קבוצות (כולל 3 אלמנטים מסוג ED ואחד מסוג HRI).
  • מכסה חיישן Full Frame (או FX בלשון ניקון).
  • כוללת ציפוי ננו מיוחד למניעת החזרים (קיים במרבית עדשות העילית של ניקון מן השנים האחרונות).
  • כוללת מנוע פוקוס אולטרסוני.
  • כוללת צמצם בעל 9 להבים.
  • בעלת קוטר פילטר: 67 מ”מ.
  • משלבת מייצב חדש מדור שלישי (ראשון מסוגו מבית ניקון התומך בייצוב של עד 5 סטופים).
  • מרחק פוקוס קצר: 1 מ’ (לעומת 1.4 מטר בדגם ה-70-200 מ”מ f/2.8).
  • יחס הגדלת מאקרו: 1:4 (לעומת 1:8 בדגם ה-f/2.8).
  • משקל נמוך יחסית: 850 גרם (לעומת 1.5 ק”ג בדגם ה-f/2.8)..
  • אורך: 178 מ”מ (לעומת 209 מ”מ בדגם ה-f/2.8).
  • לא כוללת רגלית מובנית (רגלית ה-RT-1 Tripod Collar המותאמת לעדשה ניתנת לרכישה בנפרד).

את המפרט המלא של ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR ניתן למצוא במערכת המפרטים של האתר.

מבנה ואיכות בנייה

כפי שניתן לצפות מעדשה מקצועית של ניקון, איכות הבנייה של ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR מעולה. בשונה מחלק מן העדשות הזולות יותר של החברה – טבעת הפוקוס איננה רופפת והיא מהודקת היטב ונעה בצורה חלקה עם התנגדות טובה (וכך גם טבעת הזום לה התנגדות מעט חזקה יותר).

לעדשה (המיוצרת אגב במפעלי ניקון בתאילנד) תושבת מתכת, והיא כוללת כאמור ציפוי ננו קריסטלי על חלקה הקדמי המונע החזרים (ומזכה אותה בחריטה “מוזהבת” של האות N בחלקה התחתון). בנוסף כוללת העדשה חלון סקאלה למדידת מרחק הפוקוס הנע בין מטר אחד (מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה) ל-5 מטרים (ומשם לאינסוף).

ניקון 70-200 מ”מ f/4 עם ציפוי ננו

D3200 70 200mm f 4 3

בשונה מאחותה הבכירה, ל-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR אין כאמור רגלית מובנית והעדשה מגיעה בלעדיה אך ניתנת לרכישה בנפרד . ההיגיון של ניקון בנקודה זו אומר (אם אנו מצליחים להבין אותו), כי ניתן לחסוך בעלות הרגלית וכך להוזיל את מחירה של העדשה (הציניקנים יאמרו כי ניקון מצאה דרך טובה לדרוש עוד לא מעט כסף על אביזר שהיה אמור להגיע עם העדשה – כפי שקורה כאמור בדגם ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II). אנחנו בכל מקרה לא חשנו בהיעדרה של הרגלית.

על העדשה ניתן למצוא 4 מתגים – מתג מעבר בין מצב פוקוס ידני לאוטומטי (במצב אוטומטי קיימת אפשרות override ידנית המכונה A/M כמקובל בעדשות ניקון המודרניות), מגביל פוקוס בעל שני מצבים (כל טווח הפוקוס ומצב המגביל את מנוע הפוקוס לעבודה מ-3 מטרים ועד אינסוף), כפתור כיבוי והפעלה למערכת הייצוב האופטית וכפתור למעבר בין מצב ייצוב רגיל למצב ייצוב אקטיבי (מצב אקטיבי נועד לבטל רעידות משמעותיות יותר שמקורן אינו בצלם – כמו בעת נסיעה ברכב לדוגמא).

מרבה מתגים מרבה שמחה

Nikon 70 200mm f 4 switches

ביצועים

לסקירה מסוג זה ניתן להגיע משתי נקודות מוצא שונות למדי. צלמים אשר עובדים (או עבדו בעבר) עם עדשות מהליין המקצועי של ניקון (דוגמת עדשת ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II) ומצד שני צלמים אשר מורגלים בשימוש בעדשות הליין “הסטנדרטי” של ניקון (לדוגמא עדשת ה-AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED). הסקירה הנוכחית יוצאת מתוך נקודת המוצא השנייה.

הבדיקה הנוכחית בוצעה במקביל לסקירה אותה קיימנו על הניקון D3200. אף שלא מדובר על מצלמה אשר נוצרה בהכרח עבור קהל היעד של העדשה (והיא גם איננה “מאתגרת” אותה כמו מצלמות ה-Full Frame של ניקון), הרזולוציה הגבוהה של ה-D3200 בהחלט מאפשרת לנו לבחון את גבולות החדשות של העדשה. אנו בדקנו את העדשה במקביל גם על ה-D5000 הוותיקה שלנו. בשני המקרים אורך המוקד של העדשה עומד על 105-300 מ”מ (בשווה ערך ב-35 מ”מ), בהחלט אורך מוקד שימושי למגוון רחב של מטרות.

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 מבט על הצמצם

Nikon 70 200mm f 4 back

נתחיל מנושא הפוקוס. ביצועי הפוקוס בעדשות מודרניות מושפעים משילוב של מנוע הפוקוס בעדשה עם מערכת הפוקוס שבמצלמה. במקרה שלנו בוצעה עיקר הבדיקה עם מצלמת ה-D3200 הבסיסית (לה מערכת פוקוס בת 11 נקודות עם נקודה מוצלבת אחת בלבד). אנו מרשים לעצמנו להעריך בסבירות גבוהה כי דגמים מתקדמים יותר של ניקון עם מערכות פוקוס רגישות יותר יספקו תוצאות משופרות.

מבחינת מהירות הפוקוס – לרוב לא נתקלנו בבעיות כלשהן והפוקוס היה מהיר מאד (מהיר באופן משמעותי מזה לו אנו רגילים מעדשת ה-70-300 מ”מ). עוד שמנו לב כי העדשה הצליחה להתמקד על עצמים שעדשת ה-70-300 מ”מ התקשתה מאד למקד עליהם (לדוגמא – ציפורים בתעופה).

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 ולידה עדשת ה-70-300 מ”מ של ניקון במצב סגור

Nikon 70 200mm f 4 vs 70 300mm closed

בכל הקשור לדיוק הפוקוס של העדשה, למרות שלא הייתה שום בעיה בבדיקה בתנאי “המעבדה” – בשטח דווקא חשנו יותר פספוסי פוקוס משאנו רגילים בעדשת ה-70-300 מ”מ. אפשר שהדבר נובע מכך שבדקנו אותה בתנאים מאתגרים במיוחד (בין השאר צילום דבורים/ציפורים בתנאי תאורה קשים במיוחד) ועם מצלמה שמערכת הפוקוס שלה אולי מודרנית אבל רחוקה מלהיות מקצועית או אפילו מתקדמת.

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 ולידה עדשת ה-70-300 מ”מ של ניקון במצב פתוח

Nikon 70 200mm f 4 vs 70 300mm open

אחת מגולות הכותרת של ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR היא מערכת הייצוב החדשה. ניקון מתגאה כי לראשונה הצליחה לשלב בעדשה מערכת המסוגלת לתמוך בייצוב של עד 5 סטופים. המשמעות של הטענה הזו היא שבאמצעות מערכת הייצוב תוכלו לצלם באופן תיאורטי במהירות נמוכה משמעותית מזו שמתאפשרת אם מערכת זו לא הייתה קיימת. כלל האצבע בצילום אומר כי בכדי למנוע טשטוש בתמונה הנגרם על ידי תנועת הצלם (לצורך הדוגמא נניח כי אנו מצלמים עצם סטטי) עליכם לצלם במהירות השווה ל-1 חלקי אורך המוקד של העדשה. במקרה של עדשת ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR נצטרך לצלם במהירות של 1/200 שנייה (על חיישן Full Frame) או במהירות של 1/300 שנייה (על חיישן קרופ – בשל המכפלה – בניקון 1.5).

אחרי ההסבר הטכני נחזור לבדיקה שלנו. אנו צילמנו עצם סטטי ממרחק של מספר מטרים בתוך מבנה. כל סטופ ייצוב אמור לאפשר לנו בתיאוריה לצלם בחצי מן המהירות:

  • ללא מייצב – 1/300 שנייה (על מצלמת ה-D3200).
  • 1 סטופ – 1/150 שנייה.
  • 2 סטופים – 1/75 שנייה.
  • 3 סטופים – 1/37 שנייה.
  • 4 סטופים – 1/18 שנייה.
  • 5 סטופים 1/9 שנייה.

כמובן שמדובר בנתון סטטיסטי ולא בכל תמונה נצליח לקבל תוצאות דומות. מסיבה זאת ביצענו 10 צילומים זהים ובדקנו כמה מהם יצאו חדים ובכמה קיבלנו מריחות. התוצאה – במהירות של 1/10 הצלחנו לקבל 7.5 תמונות חדות מתוך 10 ניסיונות. תוצאה בהחלט נאה למהירות כה נמוכה (הדבר תלוי כמובן ביציבות היד של הצלם – צלמים עם ניסיון ויד יציבה יכולים להגיע לתוצאות טובות בהרבה). החלטנו להשוות את התוצאה למה שניתן לקבל עם עדשת ה-70-300 מ”מ שלנו (לא מייצב מדור קדם המסוגל – על הנייר – לספק רק 4 סטופים של ייצוב). התוצאה הפתיעה אותנו. מתוך 10 ניסיונות במהירות של 1/10 שניות קיבלנו 8.5 תמונות שאינן מטושטשות.

AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR – ומה על המייצב החדש?

D3200 70 200mm f 4 top

מה המסקנה שלנו מן הניסוי? קודם כל מערכת הייצוב (בשתי העדשות) עובדת ומסייעת לצמצם טשטוש גם במהירויות צילום נמוכות מאד (שימו לב שאנו מדברים על עצמים סטטיים – צילום עצם נע במהירות של 1/10 שנייה יוביל כמעט בוודאות לתמונה מטושטשת). דבר שני, הביצועים של מערכות ייצוב הם עניין סטטיסטי ותלויות במגוון עצום של גורמים ובין השאר במידת היציבות ההתחלתית של הצלם. אם אינכם יציבים מטבעכם – גם מערכות הייצוב הטובות ביותר יתקשו לסייע לכם. ולסיום – אל תאמינו לכל מה שמספרים לכם – מערכת הייצוב ב-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR בהחלט עובדת אבל לפחות בבדיקה שלנו, לא בהכרח טוב יותר ממערכת הייצוב בעדשת ה-70-300 מ”מ הזולה והוותיקה יותר.

למי שמתעניין בקצת יותר מידע טכני ובעיקר כמה עצות טובות בנוגע למייצבים של ניקון, לצלם האמריקני הוותיק והמנוסה Thom Hogan יש כמה דברים מעניינים לומר בנושא.

בכל הנוגע לחדות התמונה, התוצאות אותן קיבלנו בהחלט משביעות רצון (ניתן לראות מספר דוגמאות בהמשך). מעניין לציין כי לא ראינו הבדל ניכר בין החדות המתקבלת על ידי ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR ב-200 מ”מ לבין זאת שקיבלנו עם עדשת ה-70-300 מ”מ ב-200 מ”מ (אנו נרחיב על הנושא וכן על מספר סוגיות נוספות בכתבה נפרדת שתפורסם בעתיד).

חדות תמונה במרכז הפרייים (לחצו לצפייה בתמונה בגודל המלא)

DSC 00031

קרופ 100% ממרכז הפריים (צולם עם D3200, ב-200 מ”מ צמצם f/8 ורגישות ISO 250)

100 percent cat

כוחה של העדשה טמון כמובן בצמצם. אף שההבדל בין f/5.6 ל-f/4 הוא סטופ אחד בסך הכל ישנו בכל זאת הבדל מורגש בין ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR לעדשת ה-70-300 מ”מ בכל הקשור ליכולת לצלם בתנאי תאורה מאתגרים יותר (או לחילופין במהירויות תריס גבוהות יותר) ולא פחות חשוב, בכל הנוגע להפרדה מן הרקע. מי שישתמש בעדשה על מצלמת Full Frame ייהנה כמובן מהפרדה טובה עוד יותר מן הרקע, אך אפילו על חיישן הקרופ של ה-D3200 ניתן לקבל תוצאות נאות בהחלט.

חדות תמונה בצד הפרייים (לחצו לצפייה בתמונה בגודל המלא)

DSC 01021

קרופ 100% מצד ימין (צולם עם D3200, ב-200 מ”מ צמצם f/4 ברגישות ISO 1250)
100 percent

עיוות חבית

מצאנו עיוות מינימאלי יחסית הן ב-70 מ”מ והן ב-200 מ”מ.

עיוות מינימאלי ב-70 מ”מ

burell 70mm

עיוות מינימאלי גם ב-200 מ”מ

burell 200mm

עיוות צבע

לא נתקלנו בעיוותי צבע (Chromatic aberrations) משמעותיים עם העדשה.

סיכום

ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR היא עדשה שימושית מאד. היא קלה משמעותית וקטנה מאחותה הבכירה (ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II) ויחד עם זאת מספקת איכות תמונה גבוהה, פוקוס מהיר (ולרוב מדויק) עם איכות בניה מצוינת ומרחק פוקוס קצר.

אם אינכם חייבים את הצמצם הבהיר של דגם ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G אנו לא רואים סיבה אמיתית להוציא עליו כ-3500 ש”ח יותר (פחות מ-6500 ש”ח על דגם ה-f/4 לעומת קרוב ל-10,000 ש”ח על דגם ה-f/2.8).

AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR – איכות בנייה גבוהה

Nikon 70 200mm f 4 side

כמובן שלא הכל מושלם. העדשה מגיעה בלי רגלית (אותה ניתן לרכוש בנפרד תמורת סכום לא מבוטל) ואם זאת חשובה לכם יש לקחת זאת בחשבון. למרות טענותיה של ניקון בדבר קפיצת מדרגה בטכנולוגיית המייצב המשולב בעדשה לא גילינו שיפור משמעותי ביחס למייצבים הקיימים בליין העדשות הנוכחי של החברה (אם כי גם אלו פועלים לרוב בצורה משביעת רצון למדי).

עדשת ה-70-200 מ”מ f/4 מימין וגרסת ה-f/2.8 עם הרגלית משמאל

Nikon 70 200mm f 4 vs 70 200mm f 2 8 leg

בשורה התחתונה, אם אתם מחפשים עדשת טלפוטו-זום איכותית לצילום פורטרטים ולצילום כללי ואין לכם רצון לשאת (או לשלם) על דגם ה-70-200mm f/2.8G המקצועי, עדשת ה-AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR היא פתרון מצוין.

אהבנו

  • איכות בנייה מעולה.
  • משקל נמוך יחסית.
  • איכות תמונה גבוהה.
  • מרחק פוקוס קצר.
  • יכולת הפרדה גבוהה מהרקע (הודות לשילוב בין הצמצם לאורך המוקד).

קצת פחות

  • לא כוללת רגלית (נמכרת בנפרד).
  • המייצב אינו מספק קפיצה ביחס לדור הקודם (אך עדיין פעל לרוב בצורה משביעת רצון).

גלריה

התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט, מירב יצחקי).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות לחברת הדר, יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

6 תגובות

  1. Avatar

    VIVAEL

    19/03/2013 ב 11:03 PM

    מעניין_תודה!

    השב

  2. Avatar

    שרון

    20/03/2013 ב 11:42 AM

    אחלה סקירה!
    מעניין יהיה להשוות את ניקון עם טוקינה המקבילה.

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    20/03/2013 ב 7:19 PM

    הטוקינה למיטב ידיעתי טרם הגיעה לשוק.

    השב

  4. Avatar

    אדי

    29/03/2013 ב 3:52 AM

    כאשר משתמשים בעדשת FF על מצלמת קרופ, ממילא לא מצליחים לבטא את ירידת החדות בשולי הבבואה, כך שהתמונה שומרת על אותה רמת חדות מקצה אל קצה.

    לכן תמיד מומלץ להשתמש בעדשת FF על מצלמת קרופ כל אימת שזה מתאפשר, גם אם מדובר בהשכרת עדשה, כדי להכיר את האופי שלה לפני קניה אפשרית.

    השב

  5. Avatar

    רותם

    10/08/2013 ב 9:31 AM

    אכן הייתי מעוניין באמת למבחן על FF.

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    10/08/2013 ב 12:52 PM

    גם אנחנו היינו שמחים לעשות מבחן כזה אבל הוא כנראה לא יקרה בזמן הקרוב משיקולים טכניים.

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *