ראשי ביקורות\סקירות עדשת Samyang 8mm f/2.8 – ביקורת משתמש

עדשת Samyang 8mm f/2.8 – ביקורת משתמש

6
0

לפני מספר שבועות קיבלנו את הגרסה החדשה של עדשת עין הדג של חברת סאמיאנג לתושבת E של סוני NEX, אותה ניסינו על מצלמת ה-NEX-7. לעדשה זווית אולטרה רחבה של 180 מעלות והיא יוצרת אפקט המאפשר קבלת צילומים לא שגרתיים בתנאים שונים.

חברת סמיאנג הקוריאנית מייצרת מגוון עדשות שאת חלקן ניתן לסווג כ”אקזוטיות” בעלות נמוכה יחסית, דוגמת עדשת 800 מ”מ צמצם f/8, או אפילו 650-1200 מ”מ בצמצמים f/8-f/16. ליין העדשות הסטנדרטי יותר של החברה מונה שורה של עדשות פריים ידניות  קצרות יחסית בעלות אורך מוקד הנע מ-8 מ”מ ועד 85 מ”מ. אנחנו קיבלנו לבדיקה את הגרסה החדשה והקטנה לעדשת עין הדג של סאמיאנג בעלת אורך מוקד של 8 מ”מ. העדשה החדשה – 8mm f/2.8 ED AS IF UMC Fisheye – שמה, מותאמת באופן מיוחד לליין מצלמות ה-NEX של סוני. במובן זה היא שונה לגמרי מעדשת עין הדג הוותיקה של סאמיאנג – 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye אשר הוכרזה בשנת 2009 (אשר גם איתה אגב יצא לנו להתנסות). העדשה החדשה קטנה באופן משמעותי ביותר, קלה יותר ובעלת צמצם f/2.8 במקום f/3.5. למעשה מדובר בגרסה מעט שונה (ומהירה יותר) לעדשת עין הדג של סאמיאנג למצלמות מיקרו 4/3 של אולימפוס ופנסוניק (7.5mm 1:3.5 UMC Fish-eye MFT).

סאמיאנג 8 מ”מ לתושבת E של סוני – זעירה וקלה

MG 9737

בטרם ניגש לביקורת נזכיר רק כי עדשות סאמיאנג אינן חדשות לקוראי האתר ואם אתם מעוניינים במידע נוסף על החברה ניתן למצוא אותו בביקורת הקודמת שלנו על עדשת ה-14 מ”מ f/2.8 לתושבת F של ניקון.

איכות בנייה

כבר מהשימוש הראשון בעדשה ניתן להבחין באיכות הבנייה המצויינת שלה (כך היה אגב גם בעדשה הקודמת של סאמיאנג אותה בדקנו). העדשה בנוייה מפלסטיק איכותי מאוד, והתושבת האחורית של העדשה עשויה מתכת. העדשה מיוצרת בקוריאה, ומכילה 10 אלמנטים אופטיים המסודרים ב-8 קבוצות. האלמנט הקדמי של העדשה קמור מאוד, מה שלא מאפשר הרכבת פילטרים על העדשה. העדשה מגיעה עם מגן שמש (Hood), ונרתיק עור.

סאמיאנג 8 מ”מ – לא ניתן להתקין פילטרים

MG 9740

העדשה ידנית לגמרי, והשליטה בצמצמים ובמיקוד נעשית באופן ידני. טבעת השליטה שקרובה לגוף המצלמה מיועדת לשליטה במפתח הצמצם, מ-f/2.8 ועד ל-f/22. הטבעת מאפשרת מעבר של חצאי צמצמים, וכל מעבר מלווה ב”קליק” מתכתי, שמעניק תחושה שמפתח הצמצם לא ישתנה בטעות בעת תפעול שוטף של העדשה.

המיקוד הידני נעשה על ידי הטבעת החיצונית שעל העדשה. מרחק הצילום המינימלי הוא 30 ס”מ, וסיבוב של בערך 65 מעלות יביא אותנו למיקוד לאינסוף. טבעת המיקוד עצמה מחורצת, דבר המקל מאוד על האוריינטציה בשליטה על העדשה בזמן השימוש. לאחר שימוש ממושך בעדשה, אנחנו חייבים לציין שלטעמנו סמיאנג הגזימה בהתנגדות של טבעת הפוקוס בעת המיקוד. מצד אחד אפשר להבין את רצון החברה ליצור התנגדות כך שהמיקוד הידני לא ישתנה במקרה בזמן הצילום, אך בעדשה הנ”ל הדבר הלך צעד אחד רחוק מידי. אמנם לא נקבל דלקת פרקים או עייפות כרונית משינויי מיקוד, אבל חוויית השימוש בעדשה נפגמת מהקושי במיקוד הידני.

סאמיאנג 8 מ”מ – תושבת עשויה מתכת

MG 9738

לעדשה אין מגעים אלקטרונים בתושבת האחורית שלה, מה שכמובן גורם לכך שכל מידע דיגיטלי (EXIF) בתמונות שתצלמו הקשור לעדשה כמו מספר צמצם, או דגם העדשה, לא יופיע בקבצים.

המימדים של העדשה קומפקטיים, כאשר האורך לא עולה על 6 ס”מ והיא אינה מתארכת בזמן שינויי מיקוד. העדשה שוקלת שוקלת 217 גרם, ומגיעה בצבעים שחור וכסוף.

סאמיאנג 8 מ”מ – איכות בנייה גבוהה

MG 9715

מבחינה עיצובית לפי דעתנו יש לעדשה מראה “רטרו”, בניגוד לעדשות אחרות שברשותינו ל-NEX-7 אשר מעוצבות בצורה חלקה מאוד, העדשה של סמייאנג מעוטרת בחריצים, ואהבנו במיוחד את הפס האדום המפריד בין טבעת הצמצם לטבעת המיקוד.

מימין: עדשת 30 מ”מ f/2.8  של סיגמה, במרכז – עדשת 8 מ”מ f/2.8  של סאמיאנג ועדשת הקיט (18-55 מ”מ) של סוני.

MG 9750

ביצועים

את הביצועים של העדשה בדקנו על מצלמת הסוני NEX-7 (סקירה שלנו על המצלמה תוכלו לקרוא כאן), שחיישנה התובעני בעל 24 מגה-פיקסל יוכל לבחון בצורה אופטימלית את החדות של עדשת עין הדג של סאמיאנג. לסוני חיישן קרופ מסוג APS-C, כך שאורך המוקד של העדשה בפועל הוא 12 מ”מ.

עדשות עין הדג מאפשרות צילומים בחללים קטנים במיוחד, ויוצרות עיוותים יחודיים. כך לדוגמא בחדר שגודלו אינו עולה על 4X3 מטרים, ניתן בדימוי אחד לצלם את החדר כולו.

להגדיל כל חדר עם עדשת עין דג

DSC1709 CF copy

חדות – התחום שבו העדשה מצטיינת ללא ספק הוא בחדות המצויינת שלה מקצה לקצה הפריים.

בדיקת חדות בשטח – סאמיאנג 8 מ”מ

sharp all frame

התמונה המופיעה כאן נלקחה בצמצם פתוח (f/2.8), במרחק פוקוס כמעט מינימלי של כ-40 ס”מ. התמונה החתוכה למטה מראה חיתוך של התצלום ברמת הגדלה של 100%. ניתן לראות שגם בצמצם 2.8 העדשה מגיע לתוצאות איכותיות מאוד, אשר רק עולות ככל שסוגרים את הצמצם. כלל אצבע עליו אנו ממליצים הוא לא לצלם בצמצמים סגורים מ-f/11 – על מנת להמנע מתופעת העקיפה. כדאי להזכיר שתופעת העקיפה מתחזקת ככל שגודל הפיקסל על החיישן קטן, כך שבחיישן APS-C בעל 24 מגה-פיקסל כמו זה שב-NEX-7, התופעה ניכרת בהחלט.

קרופ של 100% לתמונה הקודמת

sharp 100 percent crop

עיוות חבית – עדשות עין הדג הן אלופות בעיוותי חבית והעדשה של סמיאנג איננה יוצאת דופן. החלטנו לבדוק את עיוות החבית של העדשה על ידי תצלום של קיר חביות, התוצאות לפניכם. ראו לציין שהקיר צולם ממרחק של כ-40 ס”מ, וגובהו עולה על 4 מטרים, מה שלא מונע מכולו להצטופף בתוך הפריים.

כמה עיוות חבית יש לקיר חביות?

Barrels

עיוות צבע – כאן אנחנו מגיעים לבעייתיות של השילוב בין הסוני NEX-7 לעדשת הסאמיאנג 8 מ”מ f/2.8. שילוב של העדשת 8 מ”מ 2.8 והסוני NEX-7 מייצר קבצים שלקצוות שלהם יש גוון סגול חזק מאוד. מבדיקה באינטרנט גילינו שבגרסה הישנה יותר של העדשה (צמצם f/3.5) אין את הבעיה הזו עם ה-NEX-7, או לחילופין עם הגרסה החדשה שבדקנו אבל על מצלמות סוני NEX אחרות. תופעת שינויי הצבע בפינות הפריים מכונה Color Shift, והיא נגרמת מכיוון שהאלמנט האחורי של העדשות הרחבות מאוד כדוגמת עדשת עין הדג, קרוב מאוד לחיישן המצלמה. כמובן שבמצלמות ללא מראה העדשה קרובה עוד יותר לחיישן (ייתרון המקטין מאוד את המערכת כולה). מבירור ברשת נוכחנו לדעת שהתופעה הזו ב-NEX-7 לא ייחודית לעדשת עין הדג של סאמיאנג אלא מתרחשת גם עם עדשות אחרות כולל עדשות של חברות איכותיות ויקרות בהרבה.

מכיוון שב-Lightroom של אדובי אין פרופיל של העדשות של Samyang יש צורך בעיבוד ארוך מאוד, או לחילופין יש צורך לעשות שימוש בתוכנה נוספת, דוגמת CornerFix (החינמית), על מנת להתגבר על התופעה ההרסנית של ההאפלה הסגולה בקצוות. נוסיף שצילום בקבצי JPG  לא בא בחשבון מכיוון שאותם אי אפשר יהיה לתקן לאחר הצילום. בגלל הבעיה הנ”ל כל צילום בוידאו יהיה פגום גם כן, אלא אם כן הצלם ישקיע זמן רב בתיקון הצבעוניות בשוליים בתכנות מתקדמות לעריכת וידאו, או לחילופין יתעלם מהגוון הסגול שבקצוות.

לא זיהינו במהלך ההתנסות שלנו עיוותי צבע מסוג סטייה כרומטית (Chromatic aberration) בצורה יוצאת דופן.

דוגמא לתופעת ה”צבעוניות” בפינות. התמונה מימין היא התמונה המקורית לפני העיבוד, התמונה משמאל לאחר עיבוד בתוכנת CornerFix

before and after fix

האפלת פינות – כפי שניתן לראות מהתמונה הקודמת, האפלת הפינות מתרחשת בצורה “צבעונית” ולאו כפי שקורה לעיתים כהאפלה ממש. לאחר התיקון של הצבעוניות ניתן להגיע לתוצאות מוצלחות גם ברמת האפלת הפינות.

בוקה – גם כשחיפשנו אותו בכל כוחנו, בלתי אפשרי להגיע לבוקה המיוחל בעדשת עין הדג f/2.8 של סאמיאנג (לא משהו שצריך להפתיע בעדשה כה רחבה).

וידאו – הוידאו בעדשת הסמיאנג מהנה מאוד, בעיקר בגלל העיוות המוגזם שהיא יוצרת בעת צילום מקרוב. כדאי לציין שבגלל טבעת המיקוד הקשה יחסית, נסיון לצלם וידאו ולשנות אורך מוקד גורם לתזוזת המצלמה גם כשהיא על חצובה, אבל בגלל עומק השדה הגדול במיוחד של עדשת עין הדג זאת איננה בעיה קריטית לדעתנו.

סרטון קצר אותו צילמנו עם עדשת הסאמיאנג 8 מ”מ במרכז ירושלים

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=aWCAGLKwDgU[/youtube]

סיכום

נהנו מאוד לצלם ולהתנסות עם עדשת עין הדג של סאמיאנג. זוית הצילום הרחבה מאפשרת צילומים לא שגרתיים, כדוגמת חללי פנים צפופים (הצלחנו אפילו לצלם תמונות מעניינות במעליות קטנות במיוחד!), או תצלומי אנשים ממרחב קרוב במיוחד וגם תצלומי נוף דרמאטיים בוצעו עימה בהצלחה.

צילום גם בחללים הקטנים ביותר

DSC1803 CF

שמחנו לגלות שלמרות המחיר הזול, איכות הבניה והאיכות האופטית גבוהים במיוחד, והחסרונות המרכזיים של העדשה, פוקוס ובחירת צמצם ידניים, לא מפריעים במיוחד עקב הזוית הרחבה אשר יוצרת עומק שדה גדול במיוחד.

8 מ”מ של סאמיאנג – קטנה, קלה, קומפקטית ומהנה לשימוש

MG 9721

העדשה לא מושלמת, וישנם מספר חסרונות, כאשר הבולט שבהם הוא השילוב הלא מוצלח עם מצלמת ה-NEX-7. במהלך הבדיקה יצרנו לנו רצף פעולה לטיפול בקבצים שאמנם מאריך את שטף העבודה, אבל לא הופך אותו לבלתי נסבל.

יתרונות

  • חדה כבר מהצמצם הפתוח ביותר (f/2.8), וחדה מאד בצמצם f/4 ומעלה.
  • איכות בנייה מצויינת.
  • קטנה וקלה עם עיצוב מושך.

חסרונות

  • טבעת פוקוס קשה מידי.
  • ידנית לגמרי ומצריכה תשומת לב תמידית.
  • סטייה צבעונית חזקה בשילוב עם חיישנים מסויימים (בבדיקה שלנו תקף לגבי ה-NEX-7 – אך ניתן לתיקון באמצעות תוכנה).

גלריה

להלן מספר תמונות נוספות אשר צולמו עם העדשה לצורך התרשמות; התמונות עברו תיקון פינות בתוכנת CornerFix (צילום: יואב פלד):

DSC1851 CF copy

DSC1870 CF copy

DSC1785 CF copy

DSC1740 CF copy

DSC1703 CF copy

DSC1720 CF copy

DSC1850 CF copyDSC1856 CF copy

DSC1823 CF

DSC1853 CF copy

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

Avatarיואב פלד
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

6 תגובות

  1. Avatar

    יניב

    03/12/2012 ב 7:21 AM

    זו ממש לא ביקורת לעדשה,
    מעולם לא נתקלתי בביקורת שכל כך נוטת לטובת המוכר בכך שכל התמונות חוץ מאחת ערוכות !

    כל אתר שמכבד את עצמו ואת האמינות שלו מפרסם תמונות בלתי תלויות וללא עריכה.

    ביזיון.

    השב

  2. Avatar

    יואב

    03/12/2012 ב 9:53 AM

    אני אניח שאתה מתכוון לעובדה שהתמונות ערוכות על מנת לתקן את עיוות הצבע הבולט שתואר בביקורת. התלבטנו האם להשאיר את כל התמונות עם הסטייה הצבעונית בפינות או האם לתקן את הסטייה כפי שבסופו של דבר עשינו בכתבה. בסופו של דבר החלטנו להרחיב בתיאור התופעה בביקורת במידה שלא תטעה את קוראי הביקורת, גם בצילומי סטילס וגם בוידאו, וכן, גם לתקן את הסטייה, במטרה להציג את האפשרויות הטכניות שהזוית הרחבה של העדשה מאפשרת.

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    03/12/2012 ב 2:21 PM

    יניב, הביקורת עניינית וכתובה בצורה רצינית ומעמיקה והושקעה בה עבודה רבה.

    לגבי עניין הגלריה – הוספנו שורה המבהירה את העניין (למרות שכפי שכתב גם יואב עצמו – העניין מופיע בבירור בכתבה וגם בחסרונות של העדשה) – למיטב הבנתנו התופעה עצמה קשורה לשילוב עם ה-NEX-7 באופן ספציפי ולא באה לידי ביטוי עם מצלמות אחרות מסדרת ה-NEX (אם כי לא הייתה לנו מצלמה אחרת מהסדרה בכדי שנוכל לבדוק זאת בעצמנו – אולי כשנקבל את ה-NEX-6 לביקורת נוכל לבדוק זאת שוב).

    השב

  4. Avatar

    /שרון

    06/12/2012 ב 5:18 PM

    אחלה ביקורת. אני אשקול את העצמית הזאת ברצינות.
    תודה רבה!
    דבר אחד חסר – המחיר[או שפשוט פיספסתי אותו, לא קריטי]

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    06/12/2012 ב 7:05 PM

    אם אינני טועה המחיר בחנויות בארץ הוא סביב 1500 ש”ח – יתקן אותי היבואן.

    השב

  6. Avatar

    שרון

    16/12/2012 ב 11:01 PM

    תודה

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *