ביקורות\סקירות ביקורטרו ביקורטרו: אולימפוס OM-1 ע״י אלעד אקרמן פורסם ב 24/08/2012 14 0 אולימפוס OM-1 היא מצלמת SLR שכיף לצלם בה. בתוך מארז מתכת קומפקטי דחוסה מצלמת רפלקס עם עינית גדולה ובהירה, מד אור הפועל ישירות דרך העדשה (TTL), ואפשרות להרכבת מנוע לצילום רציף של 2.5 תמונות לשנייה. האחיזה בה נוחה למדי, וצליל התריס שהיא מפיקה נעים במיוחד. ה-OM-1 של אולימפוס (קרדיט: אלעד אקרמן) תכונות עיקריות מהירות תריס: 1-1000, כולל מצב Bulb מדידת אור: TTL טווח רגישות: 25-1600 ASA נעילת מראה תאימות לחיבור מנוע חיצוני (Winder) וגריפ חיבור כבל שחרור טיימר צילום עצמי – 10 שניות אפשרות החלפת מסכי מיקוד אפשרות הרכבת פלאש חיצוני ואביזרים נוספים מידות: 136 על 86 על 83 מ”מ משקל 740 גרם (כולל עדשת 50 מ”מ f/1.4) קצת היסטוריה אולימפוס OM-1 הוצגה לראשונה בתערוכת פוטוקינה בשנת 72′ (לפני 40 שנה). שם הדגם היה בתחילה M-1, אך בשל טענותיה של לייקה לדמיון בשמות הדגמים של השתיים נאותה אולימפוס לשנות את שם המצלמה ל-OM-1. אולימפוס – הלוגו ההיסטורי (קרדיט: אלעד אקרמן) בדגם הציגו מהנדסי החברה ובראשם המעצב Yoshihisa Maitani (שעיצב במשך למעלה מ-50 שנה עשרות דגמים בחברה, בהם גם את מצלמת ה-PEN), את אחת ממצלמות ה-SLR הקטנות בעולם שהפכה במהרה לפופולארית מאוד. אמנם היא לא גנבה את ההצגה מניקון F ששמה נודע עד וייטנאם, אך הצלחתה בשוק הולידה את סדרת מצלמות ה-OM שייצורן נמשך עד תחילת שנות ה-2000. מתג ההפעלה של ה-OM-1 (קרדיט: אלעד אקרמן) לצלם בלי חשבון המצלמה הדיגיטלית שינתה לחלוטין את ההתייחסות אל עולם הצילום. עם מצלמה דיגיטלית מצלמים בלי חשבון – מכוונים, מקליקים, ואם קורה שמפספסים – פשוט מוחקים. חשיפת יתר? תמונה עקומה? נתקן בבית, יש פוטושופ. ה-OM-1 עם עדשת 50 מ”מ צמצם f/1.4 (קרדיט: אלעד אקרמן) ה-OM-1 עם עדשת ה-135 מ”מ מקדימה (קרדיט: אלעד אקרמן) ה-OM-1 MD שברשותי (האותיות האחרונות מיוחסות ל-Motor Drive – תאימות למנוע חיצוני עבור צילום רציף) נרכשה על ידי אדם חביב בלונדון, אי שם באמצע שנות ה-80, ונמכרה לי עם תיק עור מקורי ב-200 שקלים (בחנויות האספנות מחיר הגוף נע סביב ה-500 שקלים). סימול ה-MD על ה-OM-1 של אולימפוס (קרדיט: אלעד אקרמן) פתח חיבור למנוע צילום רציף (קרדיט: אלעד אקרמן) בקרת נזקים מבחינה חיצונית המצלמה די שמורה, אבל מצאתי כמה בעיות: הסוללה, אשר תפקידה להפעיל את מד האור – מתה מזמן. את הדגם החליפי, GP LR-9 ניתן להשיג בארץ אך תמצאו אותה גם ב-ebay. לחצן דריכת הטיימר לצילום עצמי התעייף ואבד עם השנים (קרדיט: אלעד אקרמן) והחלק התחתון של מראת הפריזמה נפגם מעט מחומר מוקצף המבודד את חוטי החשמל שמתחתיה. ציפוי מראת הפריזמה הפגועה (קרדיט: אלעד אקרמן) בירור קצר באינטרנט העלה כי מדובר בתופעה מוכרת בקרב דגמי ה-OM, והפיתרון הוא החלפת פריזמה או שיוף עדין של הציפוי הפגום. יענקלה מ”פוטו דורון” מצא סוללה חליפית, תיקן את לחצן הדריכה של הטיימר והציע לי לוותר על החלפת הפריזמה שעלותה כ-300 שקלים. בצילומים שערכתי כלל לא הרגשתי שהפריזמה פגועה, מהסיבה הפשוטה שהפגיעה נמצאת בחלקה התחתון ולא במרכזה. עינית בהירה וגדולה (קרדיט: אלעד אקרמן) ה-OM-1 עם עדשת 135 מ”מ צמצם f/2.8 ולחצן טיימר “חדש” (קרדיט: אלעד אקרמן) חוויית משתמש – מופע שנות ה-70 בדומה לכל מצלמות המתכת שיוצרו פעם, גם ל-OM-1 איכות הרכבה גבוהה ביותר. כל הצירים יושבים במקומם. טבעת בחירת מהירות התריס נעה היטב במקומה, פעולת התריס חלקה ונעימה, ומד האור עובד ללא דופי. למעשה, מד האור הוא החיווי היחיד שתראו בעינית הגדולה והבהירה. על המחט להיות מוצבת בדיוק בין סימן הפלוס והמינוס – כך תדעו שהחשיפה נכונה. חשיפת יתר של חצי סטופ (קרדיט: אלעד אקרמן) חשיפת יתר של סטופ שלם (קרדיט: אלעד אקרמן) דווקא היעדר עודף מידע בעינית הוא שאפשר לי להתרכז וליהנות מהצילום. כיום, כל עינית מכילה כל כך הרבה מידע: ISO, WB, מצב סוללה, זיהוי פנים, מספר תמונה, מצב מדידת אור, פיצוי או דיכוי חשיפה, פלאש ועוד. מדובר בנתונים חשובים אך לפעמים כל האותות והמופתים הללו מפריעים בעין (מלבד נקודת המיקוד, כמובן), וכל מה שרוצים הוא שדה ראייה גדול ונקי. חי בסרט תפעול המצלמה הזכיר לי עד כמה התרגלתי לאוטומציה של החיים. כאן אין חוכמות: טוענים את הסרט בזהירות. סוגרים את המכסה. מפעילים את המצלמה. מחט מד האור קופצת בעליצות בין סימן הפלוס למינוס. דורכים את הסרט. טבעת ה-ASA של ה-OM-1 (קרדיט: אלעד אקרמן) מכוונים את הפוקוס. סוגרים או פותחים צמצם לפי הצורך, ובוחרים את מהירות התריס. הכל נעשה לאט. על טבעת בחירת מהירות התריס ישנן שתי בליטות מחוספסות המסייעות להתמצאות מהירה ולכוונון. כל תזוזה של הטבעת מלווה ב”קליק” ונעילה. טבעת מהירות התריס (קרדיט: אלעד אקרמן) ועוד דבר: כשהרכבתי עם מתאם את העדשה הישנה על ה-E5, הבחנתי בזמן אמת בהשפעת בחירת הצמצם. ב-OM-1 (ומן הסתם ביתר מצלמות הפילם), הצמצם נסגר על פי מה שקבעתם רק בעת לחיצה על המחשף. לכן, לא נותר אלא לסמוך על מד האור. המיקוד הידני גרם לי לעצור ולהתבונן, ליהנות מעצם פעולת הצילום עצמה ולאו דווקא מהשאלה “איך יצאה התמונה”. ואם הזכרתי אוטומציה, הרי שקשה להימנע בפעמים הראשונות מהצצה חטופה אל ה”מסך” שבגב המצלמה. כמובן שלא מצאתי שם כלום זולת עינית וציפוי עור. מסך המיקוד משתקף מהמראה. ניתן להחליף למסכים עם תצוגות נוספות (קרדיט: אלעד אקרמן) הצילום במצלמה פשוט למדי: על הרקע להיות ממוקד לחלוטין כפי שמופיע בעיגול הקטן של מסך המיקוד המשתקף מהעינית. ברגע שכל שדה הראייה ממוקד ונראה חד וברור – אפשר לצלם. קליק. אני מתענג על הצליל… לפני עידן התריסים האלקטרוניים שנבחנו עד למעלה מ-150 אלף קליקים, כיף לצלם במצלמה עם תריס מכני לחלוטין. במהלך הצילומים עם ה-OM-1 הרגשתי איך צילמו פעם, עם פילם. מתוך ידיעה שיש לי רק 36 תמונות, הרגשתי שאין מקום לבזבוזים או לטעויות. כאן, על טעויות משלמים. להערכתי, פעם חשבו יותר לפני כל צילום ולא ירו מהמותן. פעם הייתה סבלנות. לאיפה נעלמה התכונה הזו? גלריית תמונות אשר צולמו עם האולימפוס OM-1 (צילום: אלעד אקרמן) אלעד אקרמן: עורך תוכן, משורר וחובב צילום (הבלוג של אלעד). תמונות נוספות של אלעד מהופעות ניתן למצוא בקישור הבא. אלעד אקרמן אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …