ביקורות\סקירות ביקורת משתמש מצלמות אולימפוס E-5 – ביקורת משתמש ע״י אלעד אקרמן פורסם ב 06/07/2012 13 0 ה-E-5, מצלמת ה-DSLR המקצועית של אולימפוס, פונה לקהל צלמים מקצועי הנאמן לחברה אך נחשבת עוף נדיר בעולם הצילום. סקירת משתמש – לא לבעלי אולימפוס בלבד. E-5, הדגם המקצועי ביותר הקיים נכון להיום בליין מצלמות ה-DSLR של אולימפוס, הושק בתערוכת פוטוקינה בספטמבר 2010 – 3 שנים לאחר השקת הדגם המקצועי הקודם – E-3. בדגם ה-E-5החליטו באולימפוס “ליישר קו” עם העדכונים המתבקשים של המתחרות המקצועיות מבית קנון, ניקון ופנטקס ושילבו בו שורה של טכנולוגיות ויכולות מתקדמות. תכונות עיקריות חיישן Live MOS בן 12.3 מגה פיקסל (בדומה לזה המצוי במרבית המצלמות מסדרת ה-PEN). מעבד תמונה מתקדם +TurboPic V. מסך בגודל 3 אינטש ברזולוציה גבוהה 921K נקודות. וידאו HD – 720p עם כניסת מיקרופון ייעודית. תפריטים חדשים ונוחים יותר. מייצב תמונה במצלמה (טכנולוגיית Sensor Shift). גוף מגנזיום עמיד לאבק ומים. פלס דיגיטלי. מגוון פילטרים – שחור לבן, ספיה, פילם מגורען, Dramatic Tone, Diorama ועוד. חיישן קירבה לעינית – מכהה את המסך. אחסון: תמיכה בזוג כרטיסים – SD ו-CF (תם עידן כרטיסי ה-XD, וטוב שכך). המפרט המלא של האולימפוס E-5 מצוי במערכת המפרטים של MegaPixel (כמו כן תוכלו לראות סרטון קצר אותו הקליט צוות האתר בתערוכת פוטוקינה 2010 המציג את המצלמה ואת עמידותה למים). בגוף ראשון בדומה לקודמותיה ה-E1 וה-E3, גם ה- E-5בנויה כמו “טנק דיגיטלי” שנועד לצלם בכל תנאי מזג אוויר. גוף המצלמה עשוי סגסוגת מגנזיום והמצלמה עצמה אטומה ללחות, לנתזים (ואף יותר מכך), לאבק וללכלוך. על מנת ליהנות מכל אפשרויות האיטום הללו, רצוי מאוד להשתמש בעדשות המקצועיות של החברה מסדרת HG או SHG. מלבד העמידות בפגעי מזג אוויר, הן גם מספקות איכות אופטית גבוהה התואמת למה שהמצלמה מסוגלת להפיק. ה- E-5 מרגישה ביד כמו יציקה חזקה ומאסיבית וכולה אומרת: “באתי לעבוד קשה”. הלחצנים יושבים היטב במקומם, ופתחי הסוללה, כרטיסי הזיכרון ופנל החיבורים, נסגרים חרישית ונאטמים היטב. ניכר כי נעשתה חשיבה מעמיקה על מיקומם ונגישותם, ובסך הכל הנדסת האנוש של המצלמה טובה מאוד. גריפ המצלמה נוח מאוד לאחיזה – המצלמה ממש “יושבת” ביד וגם גלגלת השליטה הקדמית נוחה מאוד. אחיזה נוחה, גריפ מצוין כפתורי הפעלה כפתור הבחירה של האיזון ללבן הנמצא בחלק העליון של מסך ה-LCD, שקוע מעט ולא נוח להפעלה במקביל לגלגלת. הכפתורים מעל הפנל העליון קטנים וצפופים מדי. בשל העובדה כי הגוף כולו אטום, ישנה תחושה מעט ספוגית ופחות “קליקית” בעת לחיצה על הכפתורים השונים. ככל הנראה מדובר בברירת מחדל הקשורה לאיטום הגוף. רואים שקוף עינית המצלמה גדולה ,בהירה, נוחה מאוד לצפייה ובעלת שדה ראייה מלא של 100%. העינית מציגה חיוויים שונים – ולמעשה, כמעט את כל המידע מהפנל העליון. לעומת האולימפוס E-510 שהייתה לי מדובר בשדרוג משמעותי. בעבר, העיניות במצלמות הרפלקס של אולימפוס נחשבו לנושא כאוב מעט, שכן תמיד היו קטנות מאלו של המתחרות. תפריטים משופרים התפריטים ב-E-5 שודרגו וההתמצאות בהם קלה וידידותית יותר מאשר בדגמים הקודמים. לחיצה על Menu תציג תפריטים המסומנים בצבעים שונים המחולקים לאותיות. מדובר על שיפור מבורך שכן התפריטים הישנים של אולימפוס היו אמנם נוחים, אלא שפונקציות רבות נחבאו אי שם בתתי התפריטים והחיפוש אחריהן התיש בכל פעם מחדש. מסך מצוין המסך ב-E-5 מתכוונן בדומה לזה שב-E3 אך שופר באופן דרמטי לעומת קודמו, הוא גדל מ-2.5 ל-3 אינטש וזכה לרזולוציה גבוהה של 921k נקודות. מדובר במסך מצוין המעניק תמונה חדה ואיכותית, ובהחלט מהווה אינדיקציה טובה לפרטים רבים, מעבר לקומפוזיציה ולהתרשמות ראשונית. מהירות עבודה ה- E-5 מהירה מאוד כמעט מכל בחינה. יחד עם עדשת ה-12-60 מ”מ היא נחשבת לאחת ממצלמות ה-DSLR בעלות המיקוד המהיר ביותר כיום. בכל הנוגע לצילום רציף, נכונה כאן אכזבה לצלמי ספורט. המהירות נמוכה יחסית לחלק מן המתחרות המקצועיות ועומדת על 5 פריימים לשנייה. אמנם אין לי עניין בצילומי ספורט, אך נחמד היה לו אולימפוס היו מציידים את ה-E-5 בקצב צילום רציף של 7 פריימים לשנייה או יותר. מנגנון התריס אינו רועש מדי אך גם לא שקט במיוחד, ובסך הכל משביע רצון. צילום וידאו ה- E-5 אשר הוכרזה לפני קרוב לשנתיים בראשית עידן צילום הוידאו הרפלקסי מציעה צילום וידאו HD ברזולוציה של 720p בקצב של 30 פריימים לשנייה. איכות הקלטת הקול עומדת על 44.1 KHZ במונו, וניתן לחבר מיקרופון חיצוני דרך פנל החיבורים הכולל גם יציאת HDMI. אין כאן בשורה גדולה, למעט העובדה שזו המצלמה הרפלקסית הראשונה של החברה הכוללת גם צילום וידאו (המצלמות חסרות המראה של אולימפוס כללו אפשרות זו עוד לפני כן). בניגוד למתחרות שהקדישו תשומת לב גדולה יותר לנושא, לא תמצאו אפשרויות משחק רבות עם הרזולוציה ואיכות ההקלטה. ניתן אמנם לצלם וידאו תוך שימוש באחד הפילטרים, אך הצילום אינו חלק דיו ונראה מגומגם מעט. מעל לכל, הרגשתי כי אולימפוס רצו לסמן “וי” ותו לא על נושא הוידאו. מאכזב למדי. צילום וידאו. מאכזב עזרים נוספים את ה- E-5 ציידתי בגריפ חיצוני מקורי – HLD-4. בגריפ ניתן להכניס שתי סוללות גדולות או 6 סוללות AA עם מתאם הכלול באריזה. בגריפ 2 גלגלות נוספות, לחצן Fn להפעלת פונקציות שונות, כפתור נעילת לחצנים ובורר נקודת מיקוד. בדומה לגוף המצלמה, גם ה-HLD-4 אטום למים ולאבק, וניתן להבחין באטם סביב פתח הסוללות. כוח, עבודה ה-E-5 מסופקת עם סוללה חדשה – BLM-5 בעלת 1620 mAh (לעומת 1500 mAh בדגם BLM-1 של ה-E-3). המצלמה יכולה לעבוד גם עם סוללת BLM-1 אך המטען לא יתאים. בשורה התחתונה – מדובר בסוללה חזקה מאד, שלא נגמרה גם לאחר יום צילום בן 11 שעות שכלל לא פחות מ-1,000 תמונות. BLM-5 – סוללה חזקה במיוחד השאלתי את ה-E-5 לאחי שצילם איתה באירוע ביוטי סיטי של סופר פארם בגני התערוכה. זו התרשמותו: “ה-E-5 הושאלה למשך שלושה ימי עבודה אינטנסיביים שהעמידו במבחן לא פשוט גם את הצלם. תנאי השטח היו סטריליים למדי, אך קצב העבודה שנדרש היה תובעני ומתיש. עם תום המשימה, ולאחר שנספרו קרוב ל-4,000 צילומים, ניתן לציין לטובה מהירות תגובה מצוינת – הן מבחינת תפעול שוטף והן בכל הנוגע למהירות מיקוד וכן את קיומם של שני כרטיסי זיכרון שסייעו לעבודה רציפה ומתמשכת”. “המצלמה מעניקה תחושה בטוחה ויציבה בעת האחיזה ולמרות שנעשה שימוש בגריפ חיצוני, תוספת המשקל כמעט ולא הורגשה. יחד עם זאת, נקודת החולשה שאני מוצא לנכון לציין קשורה דווקא בגריפ – בעת האחיזה בו הייתה לעתים תחושה שהוא מעט ‘עצמאי’ ולא מחובר באופן מסיבי במיוחד לגוף. לסיכום: תארוז לי אחת”. איכות התמונה אולימפוס E-5 מציגה איכות תמונה חדה ועשירה בפרטים. למעשה, היא מצוידת בחיישן זהה לזה של ליין מצלמות ה-PEN בן 12.3 מיליון פיקסלים, אך לאיכות התמונה תורם מעבד +TurboPic V אשר לטענת החברה מסייע בעיבוד משופר של התמונה. בנוסף, נעשה שימוש בפילטר Anti Aliasing דק יותר. אין לי מושג אם הוא תורם משמעותית אך איכות הצבעים, החדות והחיות מורגשת בכל תמונה. סיכום ערכתי רשימה קצרה של הדברים אותם אני רואה כחיוביים ב-E-5 ושל אלו שקצת פחות. מה אהבתי? איכות בנייה משובחת ובלתי מתפשרת. תפריטים נוחים. מהירות עבודה מצוינת. סוללה חזקה במיוחד. ומה פחות? לחצנים קטנים מדי בפנל העליון. צילום וידאו בסיסי. מהירות צילום רציף נמוכה יחסית למתחרות (5 פריימים לשנייה). בונוס – ה-E-5 עם עדשת Zuiko 135 mm f/2.8 אשר נרכשה בשוק הפשפשים ב-200 ש”ח במצב מדהים תודה מיוחדת לערן אקרמן ולעמרי מתתיהו על הסיוע בהכנת הכתבה. גלריה מספר תמונות אותן צילמתי עם ה-E-5, חלקן צולמו באמצעות אפקט ה-Dramatic Tone. [mega_gallery] אלעד אקרמן: עורך תוכן, משורר וחובב צילום (הבלוג של אלעד). אלעד אקרמן אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …