סוני NEX-7 – סקירה

12
0

את הסוני NEX-7 קיבלנו לביקורת בסוף חודש אפריל 2012. אף שהמצלמה הוכרזה יחד עם דגם ה-A77 של סוני אותו בדקנו כאן מוקדם יותר השנה, ההצפות בתאילנד בשנה שעברה פגעו בכושר הייצור של סוני ורק בראשית 2012 חזרה האספקה לסדרה. לאחר לא מעט שבועות של התנסות אנו מביאים בפניכם סקירה מקיפה של יכולותיה של המצלמה המתיימרת להיות הבולטת בקטגוריה.

ה-NEX-7 היא המצלמה המתקדמת ביותר בליין מצלמות ה-NEX חסרות המראה של סוני. המצלמה הוכרזה באוגוסט 2011 (יחד עם מצלמת ה-A77/A65 וה-NEX-5N). סדרת ה-NEX של סוני אשר החלה את דרכה עם ה-NEX 3 וה-NEX 5 (את האחרונה בדקנו כאן ב-2010) והיא כיום אחת הסדרות הפופולאריות ביותר בתחום המצלמות חסרות המראה בעולם.

ה-NEX-7 היא הניסיון הראשון של סוני לקחת את ליין המצלמות חסרות המראה צעד אחד קדימה מעבר לרמת המצלמות הבסיסיות. המצלמה משלבת חיישן APS-C (דומה בגודלו לזה המצוי במרבית מצלמות הרפלקס בשוק) בעל רזולוציה גבוהה –  24 מגה פיקסל (בדומה לזה המצוי ב-A77 וכיום גם ב-D3200 של ניקון), עם גוף דק במיוחד אליו הצליחה סוני לדחוס כמות מרשימה של כפתורים וחוגות המאפשרים גם לצלמים מתקדמים שליטה מהירה על כל הפרמטרים המרכזיים של הצילום. בנוסף כללה סוני לראשונה בסדרת ה-NEX עינית דיגיטלית ברזולוציה גבוהה בגוף המצלמה וכן מבזק מובנה נשלף.

ה-NEX-7 – מצלמה קטנה רזולוציה גבוהה (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6762

אלו המעוניינים במפרט המלא של ה-NEX-7 – יוכלו למצוא אותו כמו תמיד במערכת המפרטים של MegaPixel.

עכביש – צולם עם ה-NEX-7 ועדשת הסופר מאקרו הייחודית – NANOHA 5X (צילום: עידו גנוט)

DSC03001 1200H

ביצועים

הסוני NEX-7 מרגישה מהירה מאד כמעט מכל בחינה. המצלמה נדלקת בקצת יותר משנייה אחת והכיבוי הוא מיידי. מהירות התפעול והתגובה של המצלמה לפעולות שונות מצוינת. מהירות המעבר בין צילום לצילום (הזמן הלוקח למצלמה לצלם, לעבד ולהיות מוכנה לצילום התמונה הבאה) מהיר מאד ומוסיף לתחושת התפעול הזורם של ה-NEX-7 (אספקט זה הוא אחד החשובים ביותר בפעולת המצלמה ולעיתים קרובות מוזנח מאד בביקורות צילום).

גם מהירות צילום הרצף של ה-NEX-7 מעולה. אם אתה מוכנים להתפשר על פוקוס וחשיפה קבועים מן הצילום הראשון, המצלמה מאפשרת לפי הבדיקה שלנו (בסיוע כרטיס מהיר של חברת סנדיסק מסוג SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-I 8GB – ראה ביקורת השוואתית שלנו מקיפה שלנו בנושא) לצלם רצף בן 13 תמונות בפחות מ-2 שניות (או כ-7+ תמונות לשנייה; הנתון הרשמי עומד על כ-10 תמונות לשנייה ואפשר שבתנאים אחרים היא תתקרב אליו אף יותר). אם אתם רוצים לשמור על הפוקוס והחשיפה בכל תמונה תוכלו לצלם כ-15 תמונות ב-5.5 שניות או קצת פחות מ-3 תמונות בשנייה.

לפני שנעבור לדון ברגישות ובנושאים חשובים נוספים רצינו לומר מילה על נושא שאנו ממעטים להתייחס אליו – רעש הצילום. לרוב ההתייחסות לנושא הרעש שעושה פעולת הצילום הוא מנקודת מבט שלילית (צילום רועש מידי עשוי להפריע בהצגות ומופעים ולעיתים גם בצילום טבע ובעלי חיים), אלא שבמקרה זה רצינו לומר מילה טובה על רעש הצילום ב-NEX-7. לרוב מצלמות חסרות מראה משמיעות רעש עמום בזמן הצילום אשר אולי אינו “מפריע” אך גם אינו מזכיר בשום דרך את מה שרבים מאיתנו רגילים איליו ממצלמות רפלקס (גם שם אגב ניתן למצוא לא מעט הבדל בין דגמים שונים). ה-NEX-7 משמיעה רעש צילום ייחודי ופעולת הצילום עצמה אגב מורגשת היטב בעת האחיזה במצלמה. מדובר כמובן בעניין סובייקטיבי לגמרי אבל אנו מצאנו את כל מה שנוגע לצילום ב-NEX-7 מבחינת תחושה וקול כמצוין ומקנה תחושה מקצועית ואיכותית (בהחלט כפי שניתן לצפות ממצלמה שלה תג מחיר רשמי צפונית ל-1000 דולר).

כמו תמיד ערכנו מבחן רגישות מלא בהתבסס על התרשים הסטנדרטי שלנו:

Chart

בתמונות הבאות תוכלו לראות השוואה בין רמת הרגישות הבסיסית לבין רמות הרגישות הגבוהות יותר של ה-NEX-7:

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

ISO 12800

ISO 16000

התוצאות ללא ספק מדברות בעד עצמן – ב-ISO 200 עד ISO 400 כמעט לא ניתן להבין בהבדלים מרמת הבסיס אך החל מ-ISO 800 ניתן להתחיל להבחין בירידה ברמת הפירוט כאשר מעבר ל-ISO 3200  התמונה נפגעת ברמה שהיא איננה שמישה כמעט מעבר להצגה ברזולוציה נמוכה על המחשב. בסך הכל לא מדובר בתוצאות מפתיעות ביחס לרזולוציה הגבוהה מאד של חיישן ה-APS-C של ה-NEX-7. יהיה מעניין להשוות תוצאות אלו בהמשך לתוצאות אותן ניתן לקבל לדוגמא מן החיישן של ה-NEX-F3 החדשה אשר כולל כ-33% פחות פיקסלים אך גם היא עושה שימוש בחיישן APS-C.

בדיקה נוספת אותה ערכנו היא השוואה בין קבצי ה-JPEG של ה-NEX-7 לבין קובץ ה-RAW המקורי – התוצאה לפניכם:

JPEG VS RAW ISO1600

מכיוון של-A77 חיישן זהה (אך הוא מוצב מאחורי מראה חצי שקופה המורידה חצי סטופ מן האור המגיע דרך העדשה) החלטנו כי יהיה מעניין לבצע השוואה בין התוצאות של שתי המצלמות ב-ISO 1600 ואנו מביאים אותן בפניכם (שימו לב כי אין הבדל ברזולוציה אך התמונות צולמו באורכי מוקד שונים מעט ובתנאי תאורה לא זהים ועל כן ההבדל, אם כי ראוי לציין כי הנקודה המרכזית היא דווקא הבדלי הפרטים אותם בהחלט ניתן לראות).

NEX 7 VS A77 ISO 1600

ל-NEX-7 סוללת NP-FW50 של סוני בעלת קיבולת של 1080 מיליאמפר לשעה (mAh) המסוגלת לספק על הנייר 430 תמונות בין הטענות (נתון מצוין למצלמה חסרת מראה). בפועל המצלמה החזיקה מעט פחות, אך לא רחוק מכך (תלוי במידת השימוש במסך ובעינית), אלא שאנו גילינו מספר תופעות מעניינות. צילום פנוראמה וצילום רצף מהיר נוטים “לשתות” את הסוללה בקצב מהיר מאד (כך גם צילום וידאו אם כי פחות). אם לפניכם יום צילום ארוך וסוללה אחת בלבד (אנו תמיד ממליצים לרכוש סוללה נוספת) תוכלו לחסוך לא מעט בזמן הסוללה על ידי שימוש במצב power save והפחתת השימוש בעינית הצורכת כפי הנראה יותר חשמל מהמסך. עוד נקודה אליה שמנו לב – זמן ההטענה של הסוללה היה ארוך למדי (מספר שעות טובות – תלוי כמה אנרגיה נותרה בסוללה), סיבה טובה נוספת לרכישת סוללה רזרבית.

מבנה וארגונומיה

ה-NEX-7 נוחה מאד לאחיזה (הדבר נכון לבעלי ידיים קטנות עד ממוצעות – בעלי ידיים גדולות יעדיפו כנראה מצלמה גדולה יותר). האחיזה בגריפ הצידי הבולט טובה מאד והמצלמה עצמה קלה אך עם עדשת הקיט הרגישה מאוזנת להפליא.

NEX-7 – גריפ נוח לאחיזה (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6758

סוני הצליחה לדחוס כמות מרשימה של אמצעי שליטה ל-NEX-7 כולל לא פחות מ-3 חוגות (!). במצב רגיל החוגה מימין למסך שולטת ברגישות (ומשמשת גם עבור תמרון בין אפשרויות – למעלה/למטה ימינה/שמאלה) ואילו שתי החוגות העליונות משמשות לפיצוי חשיפה ולשליטה בצמצם. הקונספט מצוין ולמעשה ה-NEX-7 מספקת יותר שליטה מידית בפרמטרים המרכזיים (רגישות/צמצם/חשיפה) ממרבית מצלמות ה-DSLR (כולל מחלק מן המקצועיות למחצה והמקצועיות). יחד עם זאת מהתנסותנו לפחות קרה לא פעם שאחת משתי החוגות העליונות הסתובבה בטעות מבלי שנשים לב והמצלמה צילמה עם פיצוי חשיפה שגוי. סוני חשבה על האפשרות ושילבה אפשרות לנעול את החוגות באמצעות לחיצה ארוכה על הכפתור העליון (שליד כפתור ההדלקה – ראו סרטון), אך אנו היינו מעדיפים שיטה אחרת בה ליד כל חוגה יופיע מתג המאפשר לנטרל אותה (או לפחות מתג המנטרל את שתי החוגות העליונות). בדרך זאת ניתן לדעת באמצעות התבוננות קצרה האם החוגות פעילות או מנוטרלות.

בורר מצבים ב-NEX-7 – מדוע לא בחרו בסוני בגישה דומה לנעילת החוגות? (צילום: עידו גנוט)

DSC 0170

עוד כפתור הנלחץ לנו בטעות יותר מפעם אחת הוא כפתור הוידיאו הממוקם בחלק הימני העליון באזור בו לעיתים קרובות אנו אוחזים במצלמה. אנו מתקשים להבין את הבחירה של סוני במיקום הכפתור (סוני אגב החליטה כנראה כי מדובר במיקום מוצלח משום שגם בדגם ה-NEX F3 החדש כפתור הוידיאו ממוקם באזור דומה אם כי מעט גבוה יותר ויהיה צורך לבדוק האם גם שם קיימת הפרעה דומה). למיטב ידיעתנו לא ניתן לנטרל את כפתור הוידאו.

כפתור הוידאו באדום מימין – עשוי להילחץ בטעות (צילום: עידו גנוט)

DSC 0178

מיקום של יתר הכפתורים נוח בסך הכל (כפתור מחיקת התמונה דורש גמישות אצבעות מסוימת) והחוגה שלצד המסך נוחה מאד לשימוש ושולטת במגוון רחב מאד של תכונות (רגישות, מהירות צילום, תצוגת מסך ועוד). כפתור שימושי ביותר אליו אנו ממליצים בחום להתרגל למן הרגע הראשון הוא כפתור הפוקוס האוטומטי/ידני. לחיצה על כפתור זה (בשילוב הגדרות מתאימות) וסיבוב טבעת הפוקוס בעדשה, יאפשרו לכם לבצע מיקוד מדויק ביותר באמצעות פונקצית ה-focus peeking. פונקציה זו איננה המצאה של סוני כמובן, הגדלה של התמונה ל-100% לצורך תיקון פוקוס ידני קיימת במצלמות רפלקס רבות, אלא שמדובר על תיקון במצב Live View אשר במצלמות רפלקס אינו רלוונטי כיום לחלק גדול מצורת העבודה, בעוד שבמצלמות חסרות מראה דוגמת ה-NEX-7 הצילום כולו מבוצע בדרך זו. אנו אגב עשינו שימוש בפונקצית ה-focus peeking בכל צילומי הסופר מאקרו שלנו אותם צילמנו עם עדשת ה-Nanoha 5X (ראו ביקורת מקיפה שלנו בנושא זה), בלעדיה צילומים אלו היו כמעט בלתי אפשריים.

סוני NEX-7 – חסרת מראה (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6784

הסוללה וכרטיס הזיכרון חולקים תא (עם הפרדה כמובן), לא אידיאלי אבל ככל הנראה הכרחי במצלמה כה קטנה. רבים ממשתמשי ה-NEX-7 תוהים בוודאי להיכן נעלמה התאורה המציינת כי הכרטיס בשימוש (קורא/כותב) ואסור להוציאו. מסתבר שסוני עשתה מהלך מעניין וקבעה את הנורית ליד פתח הסוללה/כרטיס הזיכרון. אמנם לא ניתן לראות את התאורה בעת הצילום אך בבואכם לשלוף את הכרטיס כנראה שלא תוכלו לפספס אותו (וזו הרי בעצם המטרה – חכם). עוד רעיון חכם של סוני באותו אזור של המצלמה – בדלת תא הסוללה ישנה מגרעת המאפשרת להסיר חלק זעיר ובדרך זו לחבר כבל הטענה חשמלי למצלמה לצורך צילום חשיפות ארוכות – בהחלט שימושי למי שמעוניין בכך. למצלמה כניסת מיקרופון סטריאו בצד שמאל (אם כי אין למיטב ידיעתנו תצוגה של רמות הקול – עניין שהפך כמעט לסטנדרט בדור המצלמות המקצועיות האחרון) וכן יציאת HDMI וחיבור USB.

פתח הסוללה – שימו לב לחלק הנשלף המאפשר חיבור כבל חשמלי (צילום: עידו גנוט)

DSC 0162

סרטון בו אנו מציגים את המצלמה וחלק מתכונותיה

[vimeo]https://vimeo.com/44375753[/vimeo]

מסך עינית פוקוס ומבזק

לסוני NEX-7 מסך 3 אינצ’ רחב (יחס של 16:9) בעל רזולוציה גבוהה (921 אלף נקודות). המסך בהחלט איכותי ולמרות שכמו כל המסכים הקיימים כיום במצלמות הוא מתקשה להציג תמונה בשמש ישירה, הוא מאפשר הטיה בזווית של 90 מעלות כלפי מעלה או 45 מעלות כלפי מטה דבר המאפשר לעיתים לעשות בו שימוש בכדי להימנע מכך.

NEX-7 – מסך מפרקי ועינית OLED איכותית (צילום: עידו גנוט)

DSC 0163

ל-NEX-7 עינית OLED דיגיטלית ברזולוציה של 2.4 מליון נקודות בצד שמאל של הגוף (בסגנון מצלמות ריינג’פיינדר, אם כי כמובן אין קשר טכני כלשהו לסוג זה של מצלמות). העינית עצמה זהה לזו המצויה ב-A77 אותה בדקנו לא מזמן ותוכלו לקרוא את התרשמותנו בהרחבה בביקורת. בקצרה נאמר רק כי מדובר בעינית הדיגיטלית האיכותית ביותר בה השתמשנו (וכנראה הטובה בעולם נכון לזמן כתיבת שורות אלו) ולמרות שלטעמנו היא עדיין נופלת באיכותה מעיניות אופטיות, יש לה גם מספר יתרונות חשובים עליהן (כמו למשל היכולת להצגה של התמונה המצולמת בעינית – דבר המאפשר צפייה בתמונות גם באור שמש ישיר).

נקודה אחת הנוגעת לעינית ובכל זאת שונה מעט מה-A77 היא מהירות המעבר מן המסך לעינית. אף שגם ב-NEX-7 המעבר אינו מיידי, התחושה הסובייקטיבית שלנו היא כי מדובר על מעבר מהיר יותר ממה שאנו התרגלנו ב-A77 שם להחלפה בין המסך לעינית נדרש חלקיק שנייה מיותר אשר עשוי היה להפריע בצילום תמונות מהירות דרך העינית.

מערכת הפוקוס ב-NEX-7 בדומה למרבית המצלמות חסרות המראה היא מבוססת קונטרסט (הניקון V1/J1 הן יוצאות דופן מבחינה זו וכוללות פוקוס מבוסס קונטרסט ופוקוס מבוסס פאזה על החיישן עצמו). למצלמה 25 נקודות (למעשה אזורי) פוקוס ובמצב spot focus ניתן לבחור אחד מבין 187 מלבנים לצורך פוקוס בכל חלק של הפריים.

מבט מאחור – NEX-7 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6753

סוני פרסמה כי מערכת הפוקוס והאלגוריתמים השולטים בה שופרו ביחס לדור ה-NEX הקודם (NEX-3/5). בתנאי תאורה טובים הפוקוס אכן תפקד בצורה משביעת רצון בדרך כלל (מהר ומדויק למדי) מצד שני בתנאי תאורה בעיתיים יותר המצלמה התקשתה לעיתים קרובות. הסיבה לכך קשורה כנראה  במידה רבה לעדשת הקיט (18-55 מ”מ) בה השתמשנו. אף שהעדשה תפקדה לדעתנו טוב יותר מעדשת הקיט של ה-A77 (מדובר בשתי עדשות שונות האחת לתושבת E והשנייה לתושבת A) והיא בעלת איכות בניה טובה יותר באופן מורגש, היא עדיין רחוקה מלהוציא את המקסימום מן החיישן המתקדם של סוני (אם כי ישנן עדשות זולות יחסית העומדות במשימה זאת בצורה לא רעה בכלל כמו הסיגמא 30 מ”מ f/2.8).

ל-NEX-7 מבזק מובנה והיא מצלמת ה-NEX הראשונה עם מבזק כזה (כל הדגמים שקדמו לה כללו מבזק זעיר אשר הגיע עם המצלמה אך היה צורך להרכיבו באופן ידני בהברגה שלא הייתה נוחה במיוחד). הפלאש, אשר יכול גם לשמש כטריגר אלחוטי למבזקים אחרים, נשלף בקפיצה מגוף המצלמה וניצב מעט קדימה מגוף המצלמה (אם כי לא תוכלו לעבוד עימו עם עדשות ארוכות דוגמת ה-18-200 מ”מ ללא קבלת צל, לא עניין ייחודי לפלאש המובנה של ה-NEX-7 יש לציין). למבזק המובנה שורה של מצבים ביניהם: Off, Auto Flash, Fill Flash, Slow Sync  ו-Rear Sync Red-eye. במספר ניסויים (לא ממצים) אותם ערכנו, חלק מן המצבים הללו בהחלט מספקים תוצאות שונות אם כי לעיתים קרובות את התוצאות הטובות ביותר בחדר חשוך קיבלנו דווקא כאשר “הקפצנו” את הפלאש מן התקרה באמצעות משיכה עדינה של המבזק עצמו כלפי מעלה (אנא בצעו בזהירות בכדי לא לפגוע בקפיץ). חבל שסוני עצמה לא כללה אפשרות להשאיר את הפלאש במצב זה באופן קבוע.

תפריטים מצבי צילום ותכונות מתקדמות

אולי הדבר שהטריד אותנו יותר מכל בשימוש ב-NEX-7 הוא נושא התפריטים. גם אחרי שבועות רבים של שימוש קשה לנו לומר שאנו מבינים את ההיגיון שמאחורי החלוקה שביצעו מהנדסי סוני בין ההגדרות לתפריטים ותתי התפריטים.

נקודת הפתיחה דווקא חיובית – 6 אייקונים ראשיים גדולים וברורים (Shooting Mode, Camera, Image Size, Brightness/Color, Playback, Setup). הבעיה מתחילה כאשר נכנסים פנימה. המהנדסים של סוני פשוט ביצעו כמה בחירות שאין דרך להגדיר אותן פרט למשונות – לדוגמא Color Space נמצא בתפריט ה-Setup ולא בתפריט ה- Brightness/Color בעוד שהתפריט החשוב של Picture Effects דווקא מצוי ב-Brightness/Color (גילוי אשר דרש נבירה לא מבוטלת בחוברת ההדרכה) או סוג הפלאש המצוי בתפריט ה-Camera בעוד פיצוי החשיפה בפלאש המופיע בתפריט ה-Brightness/Color, וישנן עוד דוגמאות רבות שכאלו.

תמונת לילה באפקט Rich Tone Mono (צילום: עידו גנוט)

DSC00521

בגדול העדפנו באופן מובהק את התפריטים ב-A77 – הם היו אולי פחות יפים אבל השימוש בהם היה נוח יותר. עוד הצעה שהעברנו לסוני נוגעת לאפשרות של יצירת תפריט אישי (אולי בדגם הבא של ה-NEX-7 ניתן יהיה להתאים לו כפתור פיזי). בתפריט שכזה ניתן יהיה לרכז כל הגדרה שנרצה. בדרך זו לא נאלץ לנבור בתפריטים רק בכדי למצוא כמות קטנה של הגדרות בהן אנו משתמשים באופן קבוע. ב-NEX-7 דווקא ניתן לתכנת כפתורים שונים לבצע מגוון מצומצם יחסית של פקודות נפוצות (שימושי בהחלט – אנו הגדרנו למשל את כפתור החץ ימינה עבור ה-Picture Effects), אך עדיין לא מדובר ברמת השליטה המוחלטת שהיינו רוצים לראות ממצלמה שכזו.

למרות הסיבוך המסוים בתפריטים אין ספק שסוני עשתה מאמץ לשלב ב-NEX-7 מגוון רחב של אפשרויות מתקדמות, חלקן שימושיות וחלקן מן הסתם פחות (תלוי באופי השימוש שלכם). החל משליטה באיכות התמונה ביציאת ה-HDMI ועד הוספת קווי רשת (Grid) ושליטה מתקדמת בפונקצית ה-Focus Peeking (המכונה בסוני MF Assist). אף שסוני כן כללה הסבר קצר על המסך עבור כל פונקציה אנו מצאנו חלק מן ההסברים לא ברורים מספיק (דבר אשר חייב אותנו לגשת למדריך למשתמש או לרשת בכדי לחפש תשובות) ובחלק מן המקרים הפונקציות היו אפורות בעוד שהמצלמה לא תמיד ידעה לציין מדוע וכיצד ניתן לפתור את הבעיה (אנו העברנו נקודה זו לנציגי סוני ומדובר בעניין אותו יכולה לפתור החברה בקלות באמצעות עדכון קושחה).

סוני NEX-7 – מבזק קופץ (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6780

חברת סוני כללה ב-NEX-7 מגוון רחב של מצבי צילום מתקדמים ואפקטים בדומה לשאר ליין המצלמות שלה – בין השאר ניתן למצוא את האפקטים הבאים (המופיעים כאמור באופן קצת מציק בתפריט ה-Brightness/Color):

  • Toy camera – מצב מצלמת צעצוע עם צבעים “מוטרפים” (מצבים: cool/warm/green/magenta/normal).
  • Pop color
  • Pasteurization – מצבים: B&W/ color.
  • Retro Photo
  • Soft High-Key
  • Partial Color – מצבים: Red/Green/Blue/Yellow
  • High Contrast Mono
  • Soft Focus low – מצב פוקוס “רך” – מספק אפקט רטרו.
  • HDR Painting – מצבים: Low/Mid/High (מורכב מרצף מהיר בן 3 תמונות).
  • Rich Tone Mono – צילום מונוכרומאטי בעל גוונים מודגשים (מורכב מרצף מהיר בן 3 תמונות).
  • Miniature  – אפקט מיניאטורה (מצבים: Top/Middle (H)/Bottom/Right/Middle (V)/Left/Auto).

תמונה נוספת ב-Rich Tone Mono (קרדיט: מירב יצחקי)

DSC00733

בנוסף בתפריט ה-Camera תוכלו למצוא מספר תכונות שימושיות כגון:

  • אפקט החלקת עור (Soft Skin Effect) – קיים ב-NEX-7 והוא מאפשר בחירה בין רמות החלקה שונות – אנו הבחנו בהבדלים זעירים בלבד.
  • זיהוי פנים – ל-NEX-7 אפשרות זיהוי פנים (בשונה ממרבית מצלמות הרפלקס אשר אינן מסוגלות לזהות פנים כאשר אינן פועלות במצב Live View). הזיהוי עובד לרוב בצורה משביעת רצון ואף מסוגל לזהות ילדים.
  • זיהוי חיוך – זיהוי החיוך פעל היטב בבדיקה שלנו (אם כי רק במצב צילום אוטומטי – עניין שהיה עלינו לגלות בעצמנו שכן בכל ייתר המצבים האפשרות בתפריט פשוט אפורה ולא קיים הסבר מדוע – כאמור עניין נפוץ בתפריטי ה-NEX לצערנו). לזיהוי החיוך 3 רמות ותחושתנו הייתה שהפונקציה פעלה בצורה טובה יותר מן הפונקציה המקבילה ב-A77 (אם כי אפשר שמדובר רק בתחושה).
  • Object Tracking – כמו ב-A77 גם ב-NEX-7 קיימת אפשרות לבחירת אובייקט ומעקב אוטומטי אחריו בפריים. לצערנו היישום דומה או זהה לזה המצוי ב-A77 ופשוט לא פועל בצורה אמינה. אנו יכולים לקוות שבגרסת קושחה עתידית (או אולי בדגם הבא) הנושא יעבוד טוב יותר משום שמדובר בהחלט באפשרות שימושית (אם תפעל כראוי כמובן).
  • צילום פנוראמה מובנה – כפי שכתבנו גם בביקורת על ה-A77 אנו נתקלנו ביכולת זו עוד בביקורת שערכנו על מצלמת ה-NEX 5 של סוני לפני כשנתיים. כמו אז גם עכשיו אנו בהחלט מוצאים שעבור שימוש “מזדמן” מדובר בפונקציה שימושית אשר הינה יותר מסתם גימיק. חשוב כמובן להבין מהן המגבלות של הפונקציה. במצב צילום פנוראמה המשתמש מזיז את המצלמה מצד אחד לצד השני (יש לשמור על קצב קבוע – הזזה מהירה או איטית מידי תגרור הודעה כי הצילום נכשל) והמצלמה מצלמת רצף תמונות מהיר אשר מאוחר יותר “נתפר” על ידי המצלמה לתמונה ארוכה.  ב-NEX-7 נוספה גם אופציה שלא הייתה קיימת בעבר לצילום פנוראמה מלמטה למעלה או להפך וכך מימין לשמאל או להפך – הכל על ידי לחיצה על כפתורי החצים. מכיוון שהתמונות מודבקות זו לזו, אובייקטים הנמצאים בתנועה ומופיעים בשתי תמונות המחוברות על ידי המצלמה עשויים להופיע מעוותים בתמונה הסופית לכן מומלץ לצלם רק עצמים סטטיים בדרך זו. חסרון נוסף אשר היה קיים עוד ב-NEX-5 ואנו דיווחנו עליו לסוני עוד בתערוכת פוטוקינה 2010 במסגרת הראיון אותו קיימנו עם החברה – נוגעים לאופי צילום הפנוראמה המוגבל מבחינת הגובה (הרזולוציה המקסימאלית של הפנוראמה עומדת על 1856 פיקסלים לגובה וזאת ניגוד לרזולוציית הצילום המלאה של החיישן ב-24 מגה פיקסל העומדת על 4000 פיקסלים – דבר הבא לידי ביטוי בתמונה “נמוכה”). למי שמעוניין בפנוראמה מקצועית אנו נמשיך להמליץ לצלם באמצעות חצובה בשיטה הקלאסית ולחבר את התמונות בעצמו, השאר יוכלו בהחלט להשתעשע עם מצב הפנוראמה של ה-NEX-7 כל עוד ימנעו מצילום עצמים בתנועה (ומעברים חדים במיוחד בתנאי התאורה). עוד נציין כי לתחושתנו צילום פנוראמי ב-NEX-7 התאפיין בחשיפת יתר בתנאי תאורה בהירים וגזל סוללה בקצב גבוה משמעותית מצילום אותו מספר תמונות באופן רגיל ויש לקחת נקודות אלו בחשבון.

צילום פנוראמה – איכותי ונוח (צילום: עידו גנוט)

DSC03122נטיה לחשיפת ייתר בתאורה בהירה (צילום: עידו גנוט)

DSC01286NEX-7 – הפנוראמה עדיין “נמוכה” (צילום: עידו גנוט)

DSC01164

ל-NEX-7 כמו לשאר ליין מצלמות ה-NEX אין מייצב תמונה מובנה בגוף המצלמה (בליין האלפא של סוני קיים מייצב מובנה בחיישן) ולפיכך מייצב התמונה משולב (בחלק) מן העדשות. עוד תכונה שלא קיימת ב-NEX-7 (או באף מצלמה מסדרת ה-NEX בשלב זה לצורך העניין) היא GPS. אנו התרשמו לטובה מפעולת ה-GPS המובנה ב-A77 וחבל כי סוני לא יכלה לשלבו גם ב-NEX-7 (מקום היה כנראה שיקול מרכזי בהחלטה שלא לשלבו אם כי אנו בהחלט היינו מוכנים לתוספת הנפח הזעירה לטובת העניין).

וידאו

איכות הוידאו של ה-NEX-7 טובה. בניגוד לעדשת הקיט 18-55 מ”מ של ה-A77 אשר לדעתנו פגמה קשות בהתנסות הוידאו שלנו עם המצלמה, עדשת הקיט אשר הגיע עם ה-NEX-7 תפקדה באופן משביע רצון בהחלט בוידאו. פעולת הפוקוס היהת שקטה למדי והפוקוס האוטומטי עבד (אם כי לאט).

בנקודה זו שווה לציין כי אף שרבים היו אולי רוצים לראות פוקוס אוטומטי בוידאו המחקה באופן מושלם את פעולת הפוקוס הידנית, מדובר לדעתנו בעניין לא טריוויאלי כלל ובמובן מסוים אולי כמעט בלתי אפשרי. הסיבה היא שבצילום וידאו לא תמיד רוצים פעולת פוקוס מהירה וחדה הנראית לרוב בלתי טבעית, אלא במקרים רבים מעדיפים מעבר חלק והדרגתי. עד כמה הדרגתי יהיה המעבר היא שאלה של העדפה “אומנותית” לא פחות מעניין טכני. בקיצור גם אם טכנולוגית מערכות הפוקוס האוטומטיות בוידאו יפעלו בעתיד בצורה טובה ומדויקת, לא בטוח כלל כי בכל מצב נעדיף להשתמש בהן (ולראיה בהפקות וידאו וקולנוע מקצועיות עושים שימוש בפוקוס ידני).

אם נחזור לוידאו ב-NEX-7, אנו לא יכולים שלא לתהות על סידור הסרטונים בתיקיות של המצלמה. נתקלנו בבעיה זו גם ב-A77 והיא מטרידה במיוחד. בכדי למצוא סרטון בכרטיס הזיכרון עליכם לנבור עמוק (מאד) בתוך תיקיית ה-private עד שתמצאו תת תיקיה המכילה את הסרטונים אותם הקלטתם בפורמט AVCHD. אין לנו שום הסבר מדוע יש צורך במבנה ההיררכי המסורבל והמציק הזה. ייטב לסוני אם תאמץ שיטה פשוטה בה התמונות מופיעות בתיקיית משנה בתוך תיקיית התמונות או לכל היותר בתיקיה אחת לצד תיקיית התמונות. עוד הערה אחת בנוגע לוידאו – קחו בחשבון שהרגישות המקסימאלית בוידאו מוגבלת ל-3200 ISO – לא בהכרח בעיה ברוב המקרים אבל עדיין מגבלה ביחס לרגישות המקסימאלית בצילום סטילס (16,000 ISO).

עבור מי שמעוניין ריכזנו את אפשרויות הקלטת וידאו (כולן ברזולוציה גבוהה מלאה – 1080 על 1920 פיקסלים):

  • i50 ב-24 מגה-ביט לשנייה (FX)
  • i50 ב-17 מגה-ביט לשנייה (FH)
  • p25 ב-24 מגה-ביט לשנייה (FX)
  • p25 ב-17 מגה-ביט לשנייה (FH)
  • p50 ב-28 מגה-ביט לשנייה  (PS)

כל האפשרויות הללו הן בעת הקלטה בפורמט AVCHD. אם תעשו שימוש בהקלטה בפורמט MP4 תוכלו לצלם גם ברזולוציות נמוכות יותר (1440 על 1080 פיקסלים ו-VGA).

נושאים כגון היררכיית שמירת קבצים או מגבלת רגישות נמוכה הם בסופו של דבר שוליים למדי. הנושא היחיד אשר מצאנו כבעייתי באמת בנוגע לוידאו ב-NEX-7 נוגע להודעות על התחממות החיישן. הסיבה שאנו מציינים זאת “כהודעות” ולא כהתחממות חיישן היא שאין כלל ביטחון כי החיישן אכן מתחמם ייתר על המידה ולא כי מדובר בבעיית קושחה כלשהי. מחיפוש ברשת ניתן בהחלט למצוא לא מעט דיונים העוסקים בנושא (כמו זה למשל או זה) בהן הציעו משתמשים שונים מגוון רחב של אפשרויות בנוגע למקור לבעיה.

אנחנו נתקלנו בתופעה מפעם לפעם (ללא אפשרות להצביע על מקור ברור או מכנה משותף). לעיתים התופעה התרחשה לאחר יותר מ-20 דקות ולעיתים רק לאחר מספר סדרות צילום רציפות קצרות (ולעיתים כלל לא). בתחילה מופיע מד חום זעיר על המסך אך בהמשך אם צילום הוידאו אינו מופסק המצלמה גם מכבה את עצמה. אנו הפננו בנושא זה שאלה לחברת סוני וממתינים לתשובה רשמית.

הסאונד המוקלט ב-NEX-7 טוב למדי ולדעתנו בהחלט עדיף על זה של ה-A77. ל-NEX-7 זוג מיקרופונים קדמיים (משני צידי העדשה) וכן מצב wind noise reduction אם כי אנו לא הבחנו בהבדל גדול בעת הפעלת התכונה.

סרטון הדגמה קצר אותו צילמנו עם ה-NEX-7 ועדשת הקיט

[vimeo]https://vimeo.com/44381385[/vimeo]

סיכום

אחרי שבועות ארוכים של שימוש אינטנסיבי אנו יכולים לומר בפה מלא כי ה-NEX-7 היא ללא ספק המצלמה המוצלחת ביותר מבית סוני אותה בדקנו עד כה ואולי גם אחת המצלמות המהנות ביותר לצילום בהם השתמשנו בכלל (ואמירה זו נושאת עימה משקל לא מבוטל).

ה-NEX-7 לא אמורה להוות תחליף למצלמה מקצועית עבור צלם שזו פרנסתו ובשלב זה לפחות גם לא עומדות לרשותה מבחר העדשות האדיר הקיים עבור משתמשי מצלמות הרפלקס של קנון/ניקון, ובכל זאת עד כמה שהדבר נוגע למצלמה עצמה, סוני הצליחה ליצור שילוב ייחודי של קומפקטיות, איכות תמונה, איכות בנייה ונוחות תפעול (לפחות מבחינת החומרה) שלא קיימת לדעתנו באף מצלמה חסרת מראה אחרת בשוק בנקודת הזמן הנוכחית.

NEX-7 – מהנה לצילום (צילום: אופיר אילוז)

IMG 6759

איכות התמונה של ה-NEX-7 טובה מאד בסך הכל אם כי חשוב להבין כי חיישן ה-24 מגה פיקסל של המצלמה מציב אתגר לא קטן מבחינה אופטית ומחייב תשומת לב גבוהה שבעתיים בבחירת העדשות. בכל הקשור לרגישות – אם אתם מחפשים מצלמה לצילום תמונות ב-ISO גבוה (3200 ISO ומעלה) באיכות טובה אתם לא במקום הנכון, אבל בתנאי תאורה סבירים התוצאות בהחלט משביעות רצון.

עם העדשה הנכונה ה-NEX-7 יכולה לספק תמונות מפורטות להפליא – צולם עם NANOHA 5X (צילום: עידו גנוט)

Green bug 1 B 1200H 4

אחת מנקודות הזכות המרכזיות של ה-NEX-7 נוגעת למהירות התפעול שלה. נושא מהירות התפעול לא נידון לעיתים קרובות בביקורות על מצלמות שכן הוא אינו פשוט למדידה כמותית ומורכב מחוויית משתמש המגלמת בחובה מהירות הדלקה וכיבוי, מהירות הצגת תמונות, מהירות צילום (כולל צילום, הפסקה וצילום חוזר) וכן ביצוע פעולות שונות במצלמה. התחושה הכללית שמתקבלת מן ה-NEX-7 מבחינות אלו היא מצוינת וזאת ללא ספק אחת הסיבות העיקריות לכך שהמצלמה כה מהנה לשימוש – היא פשוט עושה מה שהמשתמש דורש ממנה – ומהר.

איכות הבנייה של ה-NEX-7 ראויה לדעתנו לכל שבח. בניגוד לכל כך הרבה מצלמות קטנות בימינו המרגישות “צעצועיות”, ה-NEX-7 פשוט בנויה היטב והדבר ניכר גם בחומרים בהם בחרה סוני לעשות שימוש וגם באיכות הבנייה עצמה. הדבר לא אומר כמובן שאנו משתגעים על כל ההחלטות העיצוביות אותן קיבלו מהנדסי סוני בעת פיתוח המצלמה. כך למשל מיקומו של כפתור הוידאו מציק למדי ונלחץ לא אחת בטעות. גם זוג החוגות העליונות נוטות לשנות מצב בטעות ולמרות שניתן עקרונית לנעול אותן באמצעות לחיצה ארוכה על אחד הכפתורים במצלמה, אין ספק שהיה הגיוני יותר אם סוני הייתה מקצה כפתור הזזה לטובת העניין.

ה-NEX-7 עם עדשת הסאמיאנג 8 מ”מ עין דג – ביקורת בקרוב (צילום אופיר אילוז)

IMG 6789 2

מלבד שתי הנקודות הללו שני הנושאים שהפריעו לנו יותר מכל ב-NEX-7 נוגעים לסידור התפריטים המבלבל (גם לאחר חודש ויותר של שימוש אינטנסיבי אנו מתקשים להבין מה עבר במוחם של מתכנתי סוני כשבחרו את סידור התפריטים המוזר) וכן ההופעה של ההודעה על התחממות החיישן בעת צילום וידאו (הודעה אשר לדעתנו איננה נובעת בהכרח מהתחממות אמיתית אלא, אולי דווקא מהגדרות יצרן רגישות מידי).

שוק המצלמות חסרות המראה הופך בתקופה האחרונה לצפוף במיוחד והבחירה במצלמה (ולא פחות מכך בפלטפורמה – קרי מערכת המשלבת מצלמה ועדשות) קשה מאי פעם. אף שלדעתנו ליין ה-NEX של סוני וה-NEX-7 בראשו נמצא בחוד החנית בכל הנוגע למצלמות עצמן, ברמת הפלטפורמה לסוני יש עדיין כברת דרך ארוכה להשלים.

הדבר נכון במיוחד לנוכח התחרות העזה מצד פורמט המיקרו 4/3 של פנסוניק-אולימפוס המציע מגוון רחב מאד של עדשות איכותיות ובעיקר קטנות (פועל יוצא של גודל החיישן הקטן יותר של פורמט המיקרו 4/3 אך גם של עבודה מאומצת של חברת פנסוניק למזער את רכיבי העדשות שלא על חשבון האיכות האופטית). יחד עם זאת יש סימנים לכך שסוני עצמה מבינה את חשיבותן של עדשות קומפקטיות איכותיות ופועלת להרחיב בעתיד הקרוב את ליין העדשות שלה בהתאם.

הפוג’יפילם X-Pro1 לצד הסוני NEX-7 – אותה קטגוריה?

IMG 6787

נקודת אור נוספת בהקשר זה מגיעה גם מיצרניות צד שלישי דוגמת סיגמא, טמרון, סאמיאנג ולאחרונה אפילו שניידר הגרמנית העושות מאמץ לספק אופטיקה ברמה גבוהה עבור פורמט ה-NEX. כך או כך אנו ממליצים כאמור בחום לשקול היטב רכישה של אופטיקה איכותית יחד עם ה-NEX-7 אשר תביא את יכולותיו הגבוהות של החיישן לכדי מיצוי.

הבא נסכם: אם אתם מחפשים מצלמת יום יום/טיולים קטנה, מהירה ואיכותית במיוחד בעלת עדשות מתחלפות ויש לכם תקציב תואם, ה-NEX-7 בשילוב עם אופטיקה איכותית היא כנראה האופציה המובילה בנקודת הזמן הנוכחית. אם התקציב דוחק, לא בא לכם לוותר על היצע האופטיקה הזמין לשתי היצרניות המובילות, אתם בעלי ידיים גדולות במיוחד או סתם מעדיפים את המבנה המסורתי של מצלמות רפלקס, ישנן אופציות אחרות בשוק בשבילכם.

יתרונות

  • רזולוציה גבוהה ואיכות תמונה מצוינת (כשמשולבת עם עדשות איכותיות).
  • קטנה, קלה ונוחה לאחיזה.
  • עינית דיגיטלית איכותית (אם כי עדיין רחוקה מן הרמה של עיניות אופטיות טובות).
  • כוללת חוגות שליטה רבות ונוחות לשימוש.
  • כוללת יכולת focus peeking מצוינת ושימושית ביותר.
  • בעלת מהירות תגובה גבוהה.
  • בעלת איכות בנייה מעולה.

חסרונות

  • תפריטים מעצבנים (לא אינטואיטיביים ודורשים זמן התרגלות).
  • מיקום כפתור וידאו מציק (נלחץ בטעות מפעם לפעם).
  • לעיתים מופיעה התראה על התחממות חיישן בעת צילום וידאו (קרה לנו במספר מקרים גם ללא צילום וידאו ממושך מאד, אפשר ומדובר בבעיית קושחה).
  • לא קיימת תוכנת שליטה במצלמה מן המחשב.

[easyreview title=”גליון ציונים” cat1title=”איכות תמונה” cat1detail=”רגישות וטווח דינאמי.” cat1rating=”9″ cat2title=”ביצועים” cat2detail=”מהירות הדלקה וכיבוי, מהירות תפעול, מהירות צילום רצף, ביצועי מייצב, חיי סוללה.” cat2rating=”9″ cat3title=”איכות בנייה ונוחות שימוש” cat3detail=”חומרים, איכות המסך/עינית, תחושה ביד, קלות תפעול ותפריטים.” cat3rating=”9″ cat4title=”תכונות מתקדמות” cat4detail=”אפקטים, צילום פנוראמי, צילום תלת מימד, HDR, ופיצ’רים שימושיים נוספים.” cat4rating=”8″ cat5title=”וידאו” cat5detail=”אפקטים, צילום פנוראמי, איכות תמונה בוידאו, נוחות שימוש בעת צילום וידאו, תכונות וידאו מתקדמות וסאונד.” cat5rating=”7″ cat6title=”תפריטים ושליטה” cat6detail=”קלות ונוחות השליטה בתפריטים.” cat6rating=”6″ summary=”ממוצע ניקוד על פי הקטגוריות השונות”]

אנו רוצים להודות ליבואן הרשמי של חברת סוני – ישפאר, על השאלת המצלמה לצורך הבדיקה.

 גלריה

במהלך השבועות הרבים אותם בילינו עם ה-NEX-7 הספקנו לצלם אלפי תמונות. מתוך המאגר הנ”ל בחרנו להציג בגלריה כמה עשרות. התמונות מוצגות כאן לאחר הקטנה וכיווץ (מזערי). התמונות צולמו ברובן עם עדשת הקיט ומיעוטן באמצעות עדשת סאמיאנג 8 מ”מ עין דג (ביקורת באתר בקרוב). בין התמונות ניתן למצוא גם כמה אשר צולמו בחלק ממצבי ה-Effects של המצלמה (צלמים: עידו גנוט ומירב יצחקי).

[mega_gallery]

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

12 תגובות

  1. Avatar

    עדי

    21/06/2012 ב 12:32 AM

    מבנה הספריות וידאו הוא סטנדרט של התעשיה לפורמט AVCHD.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      21/06/2012 ב 12:40 AM

      אבומינציה שחייבים לשנות.

      השב

  2. Avatar

    עדי

    21/06/2012 ב 12:55 AM

    אתה לא אמור להתעסק עם זה, זה המבנה של הפורמט למטרות META DATA ,זה לא בדיוק הולך להשתנות.

    מה שכן, רב התכונות יודעות להביא את הסרטים מבפנים ולהעתיק אותם “שטוח” , כולל WIN7.

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    21/06/2012 ב 1:40 AM

    אין לי מושג על מה אתה מדבר אני לא מחבר את המצלמה למחשב אני מוציא את הכרטיס ומשתמש בקורא כרטיסים ויש לכל מצלמות סוני מבנה תיקיות מזעזע (ספריית הוידאו לדעתי נמצאת 4 רמות פנימה). אין לזה שום סיבה ואני בטוח שניתן למצוא דרך תוכנתית להתגבר על זה (מצידי שיעשו תיקיית הפנייה במקום נגיש).

    השב

  4. Avatar

    אופיר

    21/06/2012 ב 11:03 AM

    א. הסוללה וכרטיס *המסך* חולקים תא
    ב. לפי הנתונים שהבאתם נראה לי הגיוני שהעינית באמת צורכת יותר אנרגיה מהמסך, היא מציגה רזולוציה גבוהה משמעותית.
    ג. ייתכן שהגבלת הגובה בפנורמה היא מכוונת כדי ליצור תחושת פנורמה חזקה יותר?

    ולמרות שהמצלמה מרשימה ביותר עדיין נראה לי שאני אלך על הom-d (האיכות תמונה מתחרה, היא נראית לי יותר כיפית והאיטום שלה בהחלט יוכל לעזור לי).

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    21/06/2012 ב 2:20 PM

    תוקן.

    לעינית בהחלט רזולוציה גבוהה יותר אם כי היא מן הסתם קטנה מן המסך הראשי ופועלת בטכנולוגיית OLED ולא LCD – צריכת חשמל היא עניין מוזר ומסובך.

    הסיבה היחידה להגבלת הגובה בפנוראמה קשורה (לדעתי) לקושי עיבוד – 10-15 תמונות של 24 מגה פיקסל הם כנראה יותר מידי למעבדים הנוכחים במצלמות. שאלתי את סוני את זה עוד בפוטוקינה ולא זכיתי לתשובה הגיונית (הנציג שלהם דיבר חצי יפנית אז סביר שהוא או אני פשוט לא הבנו אחד את השני).

    ה-OM-D קיבלה יופי של ביקורות ברשת ואנחנו מקווים לקבל אותה לבדיקה בהמשך.

    השב

  6. Avatar

    יקים

    22/06/2012 ב 1:15 AM

    ביקורת מקיפה וממצה. שאפו.

    השב

  7. Avatar

    יואב

    25/06/2012 ב 9:10 AM

    ישנן ביקורות לא אוהדות לעדשה הסטנדרטית :18-55.כיצד בודקים מצלמה כזו כאשר אין תחליף קומפקטי,ועם מבחר עדשות מצומצם.
    כיצד ניתן לנצל את הרזולוציה הגבוהה של החיישן.

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    25/06/2012 ב 11:32 AM

    הסיגמא החדשה אותה הזכרנו בכתבה בהחלט עושה צדק עם החיישן. לדעתי גם ה-NANOHA אבל היא ממש לא עדשה לכל אחד ובטח לא עדשת יום יום. לסוני יש בעיה מסויימת ואנו כותבים על כך לא פעם בתחום העדשות – אבל הם מבינים את זה כנראה וזה מה שחשוב ואנחנו צפויים לעדשות חדשות שלהם ולעדשות נוספות ממגוון חברות צד שלישי כך שהמבחר צפוי להתרחב בחודשים הקרובים.

    השב

  9. Avatar

    zeevb

    02/07/2012 ב 6:15 PM

    בקורת נוספת שהיא מעניינת ומקיפה ניתן למצוא גם ב:

    https://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX7/NEX7A.HTM

    השב

  10. Avatar

    שרון

    02/10/2012 ב 2:10 AM

    זאב – ???
    שילמו לך כדי שתפרסם את האתר?

    ביקורת מקצועית ולא משעממת כמו רוב הביקורות ברשת.
    תודה רבה!

    השב

  11. Avatar

    יואב מ.

    14/04/2013 ב 8:59 AM

    אחזק את תגובת יואב-7.
    בדיקות של מצלמות נעשות בעדשות מובחרות,ובצדק.
    אך מה זה אומר לצלם הממוצע ששוקל לרכוש מצלמה עתירת פיקסלים,כאשר כבר במצלמות עם מחצית הרזולוציה העדשות היו נקודה חלשה.מניסיון,גם חלק מעדשות בעלות ציון גבוהה אינן מוכיחות עצמן בעידן המצלמות שהולכות ומשתפרות.

    השב

להגיב על אופיר לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *