ראשי ביקורות\סקירות עדשת Samyang 14mm f/2.8 – ביקורת משתמש

עדשת Samyang 14mm f/2.8 – ביקורת משתמש

8
0

את עדשת ה-14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical של חברת סאמיאנג מקוריאה קיבלנו לבדיקה בראשית 2012. למרות שרבים אולי אינם מכירים את החברה הקטנה, מדובר ביצרנית אופטיקה וותיקה למדי הפועלת בקוריאה עוד משנת 1972. במשך השנים ייצרה החברה עדשות עבור מותגים שונים ורק בשנים האחרונות החלה בתהליך כניסה לשוק תחת מותג הבית – Samyang. אנו יצאנו לברר האם הקוראנים, כמו היפנים והגרמנים יודעים לבנות עדשות איכותיות וחזרנו עם מסקנות מפתיעות.

חברת סאמיאנג מייצרת כיום עדשות ידניות בלבד ובליין העדשות הנוכחי שלה 6 דגמים (ועוד מספר דגמי משנה עבור וידאו רפלקסי) והיא ממתכננת כניסה לנישות חדשות כגון עדשות Tilt Shift. סאמיאנג בדומה ליצרניות צד שלישי אחרות בוחרת לרוב בקפידה אילו עדשות לתכנן בהתבסס על מצב השוק. כאשר נראה למהנדסים בחברה כי ישנה נישה בה היצרניות הגדולות לא השקיעו מספיק, או שקיימים בה רק מוצרים יקרים מאד וניתן ליצור גרסה ידנית זולה יותר, יש סיכוי שנראה בה עדשה של החברה.

Samyang אולטרה רחבה

DSC 0075

ה-14mm f/2.8 של Samyang היא דוגמא טובה למקרה השני. בשוק ישנן כיום מגוון רחב למדי של עדשות אולטרה רחבות למצלמות בעלות חיישני Full Frame, חלקן נחשבות מעולות אך המחירים לרוב אינם זולים. מכיוון שישנם לא מעט צלמים המעוניינים בעדשה אולטרה רחבה אך זהו אינו תחום צילום מרכזי עבורם והם אינם מעוניינים להוציא כסף רב על עדשה יקרה של אחת היצרניות הגדולות, עדשת צד שלישי זולה (אך איכותית) יכולה להיות פיתרון טוב עבורם.

כמה מילים על המתחרות בנישה

ניקון מייצרת כידוע מספר עדשות אולטרה רחבות בולטות (ביניהן גם עדשות פריים וגם עדשות זום):

וכך גם קנון:

טוקינה:

סיגמא:

טמרון:

ולאחרונה גם זייס/צייס:

כל העדשות הללו (פרט לזייס), כוללות פוקוס אוטומטי (אולטרסוני או רגיל) בעוד שדגם ה-14mm f/2.8 של Samyang הינו ידני בלבד. לחיסרון זה (בעיני חלק מן המשתמשים לפחות) יש גם צד חיובי – הוא מאפשר לחברת Samyang לייצר עדשה הנמכרת לצרכן (גם בארץ) בכמעט מחצית המחיר של הדגמים הזולים ביותר של המתחרות, אך עם זאת לטעון לאיכות בנייה ואיכות אופטית שאיננה נופלת מכמה מן הדגמים היקרים והאיכותיים שבחבורה. עד כמה מדויקות טענותיה של Samyang? יצאנו לבדוק.

איכות בנייה

כאשר קיבלנו לראשונה את ה-14mm f/2.8 הופתענו לטובה לא רק מגודלה (העדשה קטנה יחסית אם כי בעלת אלמנט קדמי קמור גדול יחסית, כפי שניתן לצפות מעדשת Full Frame אולטרה רחבה), אלא גם מאיכות הבנייה הנפלאה שלה.

אנו נהיה הראשונים להודות כי יש דבר אחד שאנו מתגעגעים אליו יותר מכל בציוד הצילום של פעם והוא איכות הבנייה. בעידן שלפני עדשות הפלסטיק, הפוקוס האוטומטי והייצור ההמוני בסין (או תאילנד), בנו עדשות אחרות. עדשות מתכת בעבודת יד עם טבעות פוקוס חלקות כמו חמאה וטבעות צמצם בהם היה ניתן להרגיש כל קליק. לא ניתן היה לחוש בשום חופש תנועה מיותר וכשאחזת אותן בידך ידעת כי מדובר בכלי עבודה ולא צעצוע פלסטיק.

Samyang – לא צעצוע פלסטי

DSC 0086

אז נכון, גם היום ניתן למצוא בדיוק את אותה בנייה איכותית כמו פעם בעדשות זייס (צייס) או לייקה, אך אלו הן עדשות פרימיום ותג המחיר בהתאם. בכדי להיות הוגנים נאמר רק כי באחת השיחות שקיימנו עם נציג חברת זייס בתערוכת פוטוקינה 2010, שאלנו לגבי איכות הבנייה של עדשות ידניות לעומת עדשות הכוללות מערכת פוקוס אוטומטית (זייס כידוע מתכננת גם עדשות כאלו עבור סוני). הנציג הסביר כי בעדשות בעלות תכונות מתקדמות (פוקוס אוטומטי, מייצבים וכו’) ה-Tolerance (ותסלחו לנו אם לא ננסה לתרגם את המונח) נמוך יותר בהכרח (עניין המתחייב כנראה מהוספת הרכיבים הנוספים אל תוך המבנה האופטי של העדשה) ולפיכך קל בהרבה לייצר עדשות ידניות בעלות Tolerance גבוהים (בדיוק כפי שהיה בעדשות רבות בעבר), אך כמעט בלתי אפשרי לעשות זאת בעדשות אוטומטיות מודרניות.

Samyang – האלמנט הקדמי הבולט – אין מתאם מובנה לפילטר

DSC 0083

אם לקשר את הדיון התיאורטי למאמר הנוכחי, ניתן להבין כעת מדוע מסוגלת חברה כמו Samyang להגיע לאיכות בנייה כה גבוהה בעדשותיה הידניות. לא שמדובר בעניין של מה בכך (הדבר דורש לא מעט מיומנות וניסיון אותו רכשה Samyang בצדק בשלושים השנים האחרונות), אך אם תחליט החברה בעתיד להוסיף מנוע פוקוס (או מייצב) אנו מתקשים לראות אותה מצליחה לשמור על איכות בנייה כה גבוהה.

מה אם כן הלהיב אותנו כל כך באיכות הבנייה של ה-14mm f/2.8 של סאמיאנג? ראשית, מבנה העדשה עשוי רובו ככולו ממתכת (רמז, ניתן לחוש בקלות אילו חלקים בעדשה שלכם עשויים מתכת פשוט על ידי נגיעה בהם – מתכת מוליכה חום טוב בהרבה ולכן חלקי מתכת יהיו לרוב קרים מחלקי הפלסטיק – כל עוד לא השארתם את העדשה בשמש כמובן). גם התושבת עשויה ממתכת – עניין חשוב מאד משום שבעדשות זולות רבות (גם כאלו של היצרניות הגדולות) התושבת המתחברת לגוף המצלמה עשויה לעיתים פלסטיק אשר עשוי להישבר במקרה של הברגה לא זהירה.

Samyang – תושבת מתכת

DSC 0099

אנו קיבלנו את ה-14mm f/2.8 עבור תושבת ניקון (F-mount). אחד הדברים אשר אליהם שמנו לב הוא כי החיבור של העדשה לגוף המצלמה הדוק מאד (יותר מזה אליו אנו רגילים בעדשות ניקון לדוגמא). כאשר ביררנו את העניין עם היבואן למדנו כי בקבוצת העדשות הראשונה אותה הוציאה Samyang לשוק החיבור היה מעט רופף ונתקבלו תלונות ולפיכך החליטה החברה לדאוג שלא יהיה מצב של עדשה רופפת ודאגה לחיבור הדוק במיוחד בכל העדשות הבאות. הדבר עשוי לדרוש הפעלת מעט יותר לחץ בעת חיבור או הסרה של העדשה אך לא מדובר לדעתנו בבעיה חמורה מידי (והיא ללא ספק עדיפה על המצב ההפוך).

טבעת הפוקוס של ה-14mm f/2.8 מצוינת. היא רחבה למדי, בעלת פסי אחיזה עמוקים מגומי ותנועתה חלקה במיוחד. אחד הדברים אליהם שמנו לב (ולא מדובר כאן בביקורת כלשהי ביחס ל-Samyang, אלא בהערה כללית התקפה לדעתנו למרבית העדשות האולטרה רחבות), ביצוע מיקוד ידני מדויק על אובייקט קרוב למצלמה בצמצם פתוח (f/2.8), רחוק מלהיות עניין פשוט. אף שטבעת הפוקוס מאפשרת שליטה טובה ורמת כוונון גבוהה – בין מחצית ל-2/3 מכל טווח הסיבוב של הטבעת שולט במרחק הפוקוס שבין 28 ס”מ (מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה) ל-1 מ’ והיו לא מעט מקרים שמצאנו עצמנו מפספסים. מסקנה: אם אתם רוצים עדשה ידנית רחבה ואוהבים לקבל אפקט של אובייקט קרוב על רקע מרוחק כדי שתלמדו לשלוט בפוקוס הידני במדויק (חצובה עשויה לעזור כמובן).

ראוי לציין גם כי עבור תושבת ניקון מגיעה הגרסה החדשה של העדשה עם צ’יפ מיוחד אשר מאפשר תקשורת בין העדשה למצלמה. בין השאר תוכלו לקבל נתוני EXIF וגם, לא פחות חשוב, תוכלו לקבל אישור פוקוס במצלמה – חשוב מאד בעיקר כאשר הצמצם פתוח והאובייקט המצולם קרוב.

טבעת הפוקוס – רחבה ונוחה לשליטה

DSC 0095

בטבעת הצמצם לא עשינו שימוש של ממש. לאחר שכיוונו אותה ל-f/22 (אחרת המצלמה איננה מאפשרת את השימוש בעדשה) פשוט הותרנו אותה במקומה. משחק קודם איתה לימד אותנו כי גם איכותה טובה – אם כי איננו יכולים לחוות דעה על הרעש אשר עשוי להישמע בעת שימוש בטבעת לצרכי צילום וידאו רפלקסי.

כפי שניתן לצפות ה-14mm f/2.8 איננה מתארכת והיא קצרה (קצת פחות מ-12 ס”מ), אך חלקה הקדמי כולל אלמנט קמור בולט וגדול למדי. למיטב ידיעתנו לעדשה אין בשלב זה אפשרות מובנית להתקנת פילטר (חיסרון למי שרגיל בשימוש בהם אך גם למי שרוצה דרך להגן בקלות על העדשה. היו דיבורים על פיתרון אך איננו יודעים היכן הם עומדים כיום). Samyang שילבה מגן שמש מובנה אשר עשוי למנוע פגיעות צד מסוימות ולא פחות חשוב עם העדשה מגיע כיסוי עדשה (פלסטי אמנם) המתלבש על כל חלקה הקדמי ומומלץ מאד לנצל אותו בכל זמן שלא נעשה שימוש בעדשה בכדי למנוע שריטות. למיטב ידיעתנו העדשה איננה עמידה לאבק או גשם.

המפרט המלא של ה-14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical נמצא במערכת המפרטים של האתר.

ביצועים

בטרם ניגע ביכולותיה של העדשה מילה על האופן בו בדקנו. את ה-14mm f/2.8 של Samyang קיווינו במקור לבדוק על ה-D800 החדשה של ניקון. אלא שהמצלמה התעכבה פעם אחר פעם וטרם הגיעה לידינו. בצר לנו נאלצנו לבחון אותה באופן הרבה פחות אידיאלי על ה-D5000 של ניקון. על חיישן ה-APS-C מתפקדת ה-Samyang כעדשה רחבה רגילה (21 מ”מ אקוויוולנטי ב-35 מ”מ) והיא ללא ספק לא הפיתרון למי שמעוניין בזווית האולטרה רחבה אותה מציעה העדשה לבעלי חיישני Full Frame (בשוק ניתן למצוא מגוון עדשות אולטרה רחבות למצלמות “קרופ” מבית היוצר של של קנון, ניקון, סיגמא וטוקינה). עוד נזכיר כי חלק מן הבעיות העלולות להופיע בעדשות (בעיות בהן ניגע מיד) עשויות להיות מוחרפות באופן טבעי במצלמות בעלות חיישני Full Frame וגם זאת ראוי לקחת לתשומת הלב כשקוראים את הדברים הבאים.

הביקורת הנוכחית הינה ביקורת משתמש ולפיכך הבדיקות אותן ערכנו אינן בדיקות מעבדה קלאסיות, אלא בדיקות אשר בוצעו כחלק מן השימוש המעשי בעדשה במהלך הצילומים בתקופה בה עמדה העדשה לרשותנו.

חדות – צילמנו לא מעט עם ה-14mm בצמצמים שונים והתוצאות מבחינת רמת הפרטים בתמונה היו טובות מאד. בדוגמא הבאה ניתן לראות תמונה של תנין אותו צילמנו (מוקטן) ובהמשך “קרופ” בן 100% מתוך אותה תמונה.

תנין – תמונה מקורית מוקטנת

 original eligator

התמונה צולמה ביד בצמצם פתוח (f/2.8) במרחק פוקוס קצר יחסית (כחצי מטר) והנושא כפי שניתן לראות אינו מצוי במרכז הפריים. למרות כל אלו התוצאה טובה מאד (סגירת צמצם נוספת הייתה יכולה כמובן לשפר את התוצר אף יותר).

תנין (קרופ: 100%)

100 percent crop

עיוותים צבע (Chromatic aberration) – במהלך השימוש לא הבחנו בשום עיוותי צבע משמעותיים.

ה-Samyang – לא נתקלנו בעיוותי צבע משמעותיים

DSC 0087

עיוות חבית (barrel distortion) – בכל הקשור לעיוותים גיאומטריים, ה-Samyang לא צפויה לקחת הביתה שום פרסים. לפי הבדיקה אותה ערכנו באמצעות כלי “תיקון העדשה” (lens correction) של תוכנת הפוטושופ קיבלנו תוצאה גבוהה למדי – 6.5. בדיקה דומה עם עדשה אולטרה רחבה אחרת (במקרה זה עדשת “קרופ” של טוקינה – AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8) הניבה עיוות הרבה פחות בולט – 2 בלבד (ב-14 מ”מ).

קיר אבן (ישר) – שימו לב לעיוות

DSC 0163

האפלת פינות – לא ראינו האפלת פינות משמעותית בתמונות אשר התקבלו ממצלמת “הקרופ” שלנו. מבדיקות שונות שבוצעו ברשת על מצלמות בעלות חיישן Full Frame מתברר כי לעדשה יש בהחלט האפלה אם כי לא מדובר בתופעה נדירה והיא ניתנת לתיקון במידה מסוימת באמצעות כלי ה-lens correction של פוטושופ.

Ghost – קיימים, אם כי במסגרת מה שניתן לצפות מעדשה מסוגה.

שימו לב ל-Ghost בחלק העליון מצד ימין

DSC 0110

Flare – גם ב-flare נתקלנו אך לפחות בדוגמאות אותן בדקנו העדשה הצליחה להתמודד עימו בצורה סבירה. בתמונה הבאה ניתן לראות דוגמא ל-Ghost בולט יחסית (אם כי לא בהכרח כזה הפוגם בתמונה – עניין של טעם אישי) ובפינה השמאלית העליונה סביב השמש ניתן לראות גם Flare. שימו לב כי ה-Flare אינו משפיע באופן ניכר על הצבעוניות והבהירות של הקקטוס במרכז התמונה.

DSC 0071

וידאו

ה-Samyang היא עדשה פופולארית למדי גם לוידאו רפלקסי. השילוב בין עדשה רחבה, מהירה (יחסית) וזולה עם טבעת צמצם וטבעת פוקוס רגישה קוסם כנראה ללא מעט צלמי וידאו רפלקסי. אף שלא היה מדובר בחלק מהותי במיוחד בבדיקה שלנו – הספקנו לחבר כמה קטעי וידאו אותם צילמנו עם העדשה לכדי סרטון קצר.

[vimeo]https://vimeo.com/39841952[/vimeo]

סיכום

ל-14mm f/2.8 של Samyang יש לא מעט תכונות חיוביות אשר הופכות אותה לעדשה מושכת – איכות הבנייה שלה מצוינת (רובה ככולה עשויה מתכת כולל החיבור למצלמה) והיא איננה נופלת ואולי אף עולה על איכות הבניה של עדשותיהן של היצרניות הגדולות (אם כי כאמור ראוי לסייג ולומר, כפי שלמדנו בעבר מנציג חברת זייס, כי באופן יחסי קל יותר לייצר עדשות ידניות ברמת בנייה גבוהה מאשר עדשות בעלות מנגנון פוקוס אוטומטי).

גם בכל הנוגע לאיכות האופטית אין ל-Samyang במה להתבייש. החדות מצוינת, גם בצמצם פתוח לרווחה וגם במרחק ממרכז הפריים (אם כי ראוי לסייג פעם נוספת ולומר כי בדקנו במקרה זה רק על מצלמת “קרופ”). גם שאר העיוותים והפגמים היו מינוריים יחסית – פרט לנושא העיוות הגיאומטרי.

אין טוב בלי רע, ובכל הנוגע לצילום ארכיטקטוני ה-14mm f/2.8 של Samyang ללא ספק לא תהיה הבחירה הראשונה שלנו (וגם לא השנייה – עיוות החבית שהיא מציגה הוא מן הגבוהים בהם נתקלנו). גם עבור מי שרגיל לעבוד עם פוקוס אוטומטי ה-Samyang לא תהווה כנראה פיתרון וזאת למרות שהפוקוס הידני שלה בהחלט עושה את עבודתו נאמנה והגרסה החדשה של העדשה אותה קיבלנו כוללת כאמור גם צ’יפ אשר מסמן פוקוס במצלמות ניקון.

בשורה התחתונה, אם אתם בעליה של מצלמת Full Frame ומחפשים עדשה אולטרה רחבה איכותית וזולה, אינכם מוטרדים מעבודה עם פוקוס ידני ואינכם עוסקים באופן קבוע בצילום ארכיטקטורה ה-14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical של Samyang מציעה פיתרון אטרקטיבי בהחלט.

בעד

  • איכות אופטית גבוהה – חדות גבוהה על פני הפריים גם בצמצם פתוח.
  • איכות בנייה גבוהה (בגוף עשוי מתכת).
  • מחיר נמוך.

נגד

  • פוקוס ידני (למי שהדבר מפריע, כוללת צ’יפ המסמן כניסה לפוקוס במצלמות ניקון).
  • עיוות חבית גבוה (לא יוצא דופן לעדשות מסוגה אך גבוה משמעותית מן המתחרות).

גלריה

להלן מספר תמונות אותן צילמנו במשך מספר שבועות באמצעות ה-14mm f/2.8 של Samyang. שימו לב כי בחלק מן התמונות ניתן לראות חלק מן הארטיפקטים אותם הזכרנו בביקורת (קרדיט: עידו גנוט, תומר יפה ומירב יצחקי).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

8 תגובות

  1. Avatar

    שקד

    05/04/2012 ב 10:40 PM

    כתבה נחמדה רק חבל שהסרטון לא רונדר ב hd האם אתם מחפשים מישהוא שיערוך לכם את הסרטונים

    השב

  2. Avatar

    שרון

    05/04/2012 ב 11:36 PM

    כרגיל, סקירה פשוט וואו.
    כל המבחנים די הפתיעו אותי לטובה.
    הסרטון מקסים,
    יישר כוח!

    השב

  3. Avatar

    אלי

    07/04/2012 ב 9:52 PM

    העיקר חסר מהספר
    מה ערך הכתבה אם לא כותבים מחיר משוער

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    07/04/2012 ב 10:31 PM

    המחיר הרשמי של היבואן נע בין 2000-2100 ש”ח בהתאם ל-mount (הדגם לניקון מעט יקר יותר).

    השב

  5. Avatar

    צלם

    04/12/2012 ב 2:16 PM

    לבדוק עדשה כזאת על מצלמה עם סנסור קטן זו חובבנות לשמה. מזל שיש אתרים מקצועיים עם נתונים מדוייקים על העדשה

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    04/12/2012 ב 3:58 PM

    בדקנו על מה שהיה זמין לנו לבדוק. אם יזדמן לנו לבדוק אותו בהמשך על D600/D800 אולי נוסיף לביקורת עוד נדבך.

    השב

  7. Avatar

    רחל

    14/02/2019 ב 2:29 PM

    במהלך חיפוש אחר פילטר ND שיתאים לעדשה הזו, נתקלתי בכתבה המלמדת שלכם. מאז 2012 סמיאנג יצרו את אותה עדשה עם פוקוס אוטומטי שרכשתי אותה לפני כשנה וחצי ואני מחפשת לה פילטר ND שיתאים לסוכך הקבוע שלה. אשמח לקבל מידע על כך. תודה. רחל

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    14/02/2019 ב 5:35 PM

    יש לסאמיאנג יבואן שישמח לענות על השאלה הזאת – תפני אליו ישירות:
    https://www.samyang.co.il/contact/

    השב

להגיב על שרון לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *