ראשי ביקורות\סקירות Nikon D5100 – סקירה

Nikon D5100 – סקירה

7
0

צילום וידאו

ל-D5100 יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1920 על 1080  הידועה גם בכינוי 1080p). יכולת זו מהווה שיפור ביחס ליכולותיה של קודמתה (אשר צילמה ברזולוציה של 720p בלבד). בכך מיישרת ה-D5100 קו עם שתי אחיותיה (ה-D3100 וה-D7000) המציגות יכולות דומות.

בניגוד לסוני ופנסוניק, ניקון (וגם קנון) אינה עושות שימוש בפורמט ה-AVCHD המתקדם המאפשר בין היתר צפייה ישירה מ-DVD (עניין אשר הפך פחות קריטי בתקופה האחרונה) במקום זאת בחרו מהנדסי ניקון לעשות שימוש בקבצי MOV. (פורמט Quicktime). פורמט הנחשב נוח למדי לצפייה במחשב מבחינת משאבי מערכת.

המיקרופון המובנה של ה-D5100 מקליט מונו בלבד (בדומה ל-D3100 ובאופן מפתיע גם ל-D7000), אך המצלמה כוללת לראשונה ברמת הכניסה גם אפשרות חיבור מיקרופון חיצוני. אמנם, אין למיקרופון החיצוני אפשרויות שליטה מתקדמות (לא ניתן כמו שהזכרנו קודם לדוגמא לצפות ברמות הסאונד על המסך), אך ניתן לשנות את רגישותו (על פני מספר דרגות). אנו בחרנו להתנסות עם המיקרופון החיצוני האיכותי שלנו (מיקרופון מקצועי בעל כניסת XLR בו עשינו גם שימוש בתערוכת פוטוקינה 2010). התוצאות היו בסך הכל משביעות רצון וטובות משמעותית מאלו אשר הושגו עם המיקרופון המובנה.

D5100 – וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9908

אנו נזהיר כאן כשם שהזהרנו גם בביקורת שערכנו על גריפ הסאונד של חברת Beachtek כי יש להיזהר במיוחד בכל הקשור לחיבור כבלי סאונד למצלמה וזאת משום שהם מפעילים מנוף על חיבור הסאונד העדין של המצלמה ומכה קלה עלולה לגרום להם להישבר בתוך גוף המצלמה ועשויה אף לגרום לשבר בכניסה עצמה (שעלות תיקונו יכולה להיות גבוהה במיוחד – כפי שנוכחנו בעבר). למי שבכל זאת מעוניין להקליט סאונד חיצוני באופן קבוע נמליץ על חיבור הכולל ראש בעל זווית של 90 מעלות (ניתן למצוא כאלו בחנויות האלקטרוניקה) – ראשים אלו פגיעים פחות ומפעילים מנוף קטן בהרבה על חיבור המצלמה.

D5100 – כפתור וידאו ייעודי (צילום: עידו גנוט)

Video botton

נחזור לנושא הוידאו. צילום הוידאו הוא פעולה פשוטה למדי ב-D5100. הזזה קלה של מתג ה-Live View ולחיצה קצרה על כפתור צילום הוידאו האדום בחלקה העליון של המצלמה ומתחילים לצלם (לא ברור מדוע בחרה ניקון שלא לאפשר צילום רק באמצעות לחיצה על כפתור הוידאו כפי שאפשרי ב-D7000).

איכות הוידאו הכללית של ה-D5100 טובה. ניתן לראות זאת בסרטונים הבאים אשר צולמו בתנאים דומים עם ה-D5100 ועם ה-D5000 לה רזולוציה מקסימאלית נמוכה יותר. שני הסרטונים צולמו עם עדשת 35 מ"מ (ניתן לשים לב לקפיצות בהיעדר מייצב תמונה בעדשה).

D5100 – סרטון לדוגמא – מומלץ לצפות ב-1080p על מסך מלא

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gGQ9ccfNSCM[/youtube]

D5000 – סרטון לדוגמא – מומלץ לצפות ב-720p על מסך מלא

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wUprj9Qprr0[/youtube]

ל-D5100 בדומה לכל הליין החדש של מצלמות הרפלקס של החברה יכולת לפקס אוטומטית בזמן צילום וידאו (באמצעות חצי לחיצה על כפתור הצילום בדומה לאופן בו מתבצעת הפעולה בעת צילום סטילס). מדובר ביכולת שהייתה חסרה בדגמים קודמים של ניקון והיא כשלעצמה חיובית, אלא שמהתנסותנו עימה (בעיקר עם עדשת ה-35 מ"מ) התוצאות היו מאכזבות למדי והפוקוס "פיספס" לא פעם ולא פעמיים. המלצתנו – בכל מצב בו הדבר אפשרי – השתמשו בפוקוס ידני.

הערה נוספת הנוגעת לווידיאו קשורה לריצוד בתאורה פלורוסנטית. תאורה פלורוסנטית בניגוד לתאורת ליבון מרצדת בקצב של עשרות פעמים בשנייה (בין 50 ל-60 תלוי במדינה). בני אדם לרוב אינם מסוגלים לשים לב לריצוד זה אך הוא נקלט היטב במצלמה ולעיתים יכול להפריע מאד לצילום בתוך מבנים. חשוב להדגיש כי הבעיה איננה ייחודית ל-D5100, אך בניגוד לקודמתה (ולמצלמות רבות אחרות), היא כוללת אפשרות האמורה לצמצם את הריצוד בהתאם למדינה (בחירה בין 50Hz ל-60Hz). אנו ניסינו את האפשרות ולצערנו גילינו כי היא איננה פותרת את הבעיה. למעשה בסרטון אותו צילמנו בתערוכת הגמר של בצלאל ניתן לראות (סביב דקה 3:30 ואילך) תופעה מוזרה של שינוי צבע ופסים על המסך. התופעה חזרה על עצמה מספר פעמים. לא נתקלנו בתופעה בתאורות אחרות וכאמור היא לא הושפעה משינוי בין 50Hz ל-60Hz בהגדרות.

ל-D5100 מגבלת נפח בצילום וידאו לקובץ יחיד של 4GB ומגבלת זמן בצילום וידאו יחיד של 10 דקות (הסיבה למגבלה קשורה כנראה לרצון של ניקון למנוע התחממות יתר של החיישן). עבור רוב מצבי הצילום לא מדובר במגבלה משמעותית וניתן כמובן לצלם מספר סרטונים אחד אחרי השני (כל עוד אין אינדיקציה להתחממות משמעותית של החיישן).

D5100 – מתג Live-View חדש (צילום: אופיר אילוז)

D5100 lever live video

אחת התלונות הבולטות של משתמשים ברחבי הרשת בכל הנוגע לצילום הוידיאו ב-D5100 קשורה בחוסר האפשרות לכיוון פרמטרים ידני בעת צילום וידיאו (אפשרות הקיימת ב-D7000 ובחלק מדגמי קנון). משתמשים רבים מקווים כי חברת ניקון תוסיף יכולת זו באחד מעדכוני הקושחה של המצלמה (אנו לא היינו ממהרים להמר על כך). מצד שני ניקון הוסיפה כאמור לכל ליין המצלמות החדש שלה פוקוס אוטומטי בוידיאו שהיה חסר ב-D5000. מהתנסותנו פעולת מערכת הפוקוס האוטומטית בעת צילום וידאו (לפחות עם עדשת ה-35 מ"מ) רחוקה מלהיות מושלמת ואנחנו נוטים להמשיך ולהמליץ להשתמש בפוקוס ידני (לא אידיאלי ובוודאי לא נוח בכל עדשה).

 

מגבלה אחרונה הנוגעת לוידיאו כמו גם לצילום סטילס במצב Live View קשורה להיעדר "היסטוגרמה חיה" (Live Histogram) פונקציה חשובה אשר קיימת במתחרותיה של ה-D5100 מבית קנון כמו גם ב-D7000 של ניקון אך נעדרת לצערנו מה-D5100.

 

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

7 תגובות

  1. איל טל

    10/08/2011 ב 8:10 PM

    יש לי d5000, וגם בה יש אפשרות לצילום במרווחי זמן קבועים. לא השתמשתי בפונקציה הזו מעולם, אך היא בהחלט קיימת.

    השב

  2. עידו גנוט

    10/08/2011 ב 8:37 PM

    אכן. אחרי די הרבה נבירה מצאתי את האפשרות גם ב-D5000 (גם לי לא יצא להשתמש בה). נציין זאת במאמר – תודה.

    השב

  3. נתנאל

    11/08/2011 ב 12:13 AM

    ככה אני אוהב ביקורות כאלה שוות הכל!

    השב

  4. יונתן

    11/08/2011 ב 9:47 AM

    כמה הערות:
    ניתן לצלם עד 100 תמונות במצב רציף הן בD5000 והן בD5100 בפורמט JPG. אך יש לבטל את פונקציית התיקון האוטומטי בתפריט המצלמה. פונקציה זו מתקנת אברציות כרומטיות ומתקנת פרספקטיבה בהתאם לדגם העדשה המחוברת אליה. תיקון זה דורש מאמץ מצד מעבד המצלמה ומכאן ההשהייה.
    לגבי מנוע פוקוס, במצלמות קנון אין מנוע פוקוס פנימי, המנוע נמצא בעדשות, והשליטה עליו מתבצעת ע"י מגעי הנחושת

    השב

  5. עידו גנוט

    11/08/2011 ב 11:04 AM

    יונתן – אני לא מקבל את ההערה הראשונה – לא מקובל לבטל את הפונקציה בבדיקות (קרא כל מתודולוגיית בדיקה ברשת) אין בכך גם היגיון – בדיקות אמורות לרוב לדמות מצבי שימוש רגילים ובמצב שימוש רגיל איש לא מבטל את האפשרות הזאת. בכלל אם רוצים עוד מהירות תמיד אפשר לצלם ברזולוציה יותר נמוכה או לא על FINE – אבל שוב זאת לא המטרה של הבדיקה. לגבי מנוע הפוקוס – אצטרך להיוועץ במשתמשי קנון – למיטב ידיעתי לקנון פשוט אין את המגבלה של ניקון בעדשות הכניסה – יכולת להיות שהיא נובעת מסיבות אחרות.

    השב

  6. אני

    25/01/2012 ב 10:16 AM

    מצלמה גרועה לוידאו
    ייצוב ופוקוס בעייתי

    השב

    • עידו גנוט

      25/01/2012 ב 1:20 PM

      ייצוב הוא יותר פונקציה של העדשה אבל בגדול אנחנו די נוטים להסכים כי לא מדובר במצלמה אידאלית לוידאו.

      השב

להגיב על אני לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *