ראשי ביקורות\סקירות Nikon D5100 – סקירה

Nikon D5100 – סקירה

7
0

D5100 מול D5000

במבט לא מעמיק במיוחד נראות ה-D5000 וה-D5100 החדשה דומות מאד, אלא שבדיקה מעמיקה מעט יותר מגלה שורה ארוכה מאד של הבדלים – חלקם מינוריים וחלקם משמעותיים יותר. ההשוואה אותה ערכנו עבורכם בין שני הדגמים לא נועדה רק עבור מי שמכיר (או מחזיק) ב-D5000, אלא ישמש אותנו להכיר באופן מעמיק יותר רבות מתכונותיה של ה-D51000.

 

בחרנו לפתוח בסקירה של ההבדלים החיצוניים ונעבור לפי הסדר בין הצדדים השונים של שתי המצלמות.

חלק קדמי:

מעט יחסית השתנה בחלקה הקדמי של ה-D5100 ביחס לקודמתה. ידית האחיזה כמו גם חלקה העליון של ה-D5100 מעט מעגולים יותר מן הדגם הקודם וההבדל העיקרי קשור בנקודה הלבנה מימין לפתח העדשה המסמנת מהיכן יש להתחיל להבריג את העדשה (אשר הפכה גדולה ובולטת למגע).

ה-D5100 משמאל לצד ה-D5000 – נמוכה ועגולה יותר (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9841

הנקודה הלבנה – עכשיו גם בולטת (צילום: אופיר אילוז)

DSC 9803

צד ימין:

בצד הימני ממוקמים פתחי החיבורים השונים. החיבורים זהים לאלו המצויים ב-D5000 – חיבור עבור GPS חיצוני של ניקון, חיבור מיני HDMI וחיבור AV-OUT. ניקון הוסיפה ב-D5100 פתח מתבקש מאד לחיבור מיקרופון חיצוני המאפשר כעת להקליט סרטונים ברזולוציה גבוהה עם סאונד ממיקרופון שאיננו המיקרופון המובנה במצלמה. החיבור הינו חיבור TRS 3.5mm סטנדרטי (חיבור סוני בשפת העם). בניסויים קצרים שערכנו עם מיקרופון חיצוני האיכות שהתקבלה הייתה בהחלט טובה יותר מזו של המיקרופון המובנה (עוד על כך בהמשך). למי שמעוניין במצלמה ומתכנן לצלם באמצעותה סרטונים רבים עם מיקרופון חיצוני ראוי לציין כי לא מוצג על המסך מידע לגבי עוצמת הצליל (קיים, לעיתים עם קושחה חלופית, בדגמי מצלמות מתקדמים). כמו כן בדומה לכל מצלמות הרפלקס הקיימות כיום בשוק גם ל-D5100 אין לצערנו חיבור אוזניות לבדיקת עוצמת הסאונד בזמן הקלטת וידאו.

מבט על צידן הימני של ה-D5100 וה-D5000 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9861ה-D5100 עם פתח החיבורים פתוח באופן חלקי (צילום: אופיר אלוז)

IMG 9882

צד שמאל:

בצד שמאל ניתן למצוא את פתח הכנסת כרטיס הזיכרון. אין כל הבדל חיצוני בין שני הדגמים. ההבדל היחיד הינו פנימי – ה-D5100 תומכת גם בכרטיסי SDXC החדשים בעוד ה-D5000 תומכת רק בכרטיסי SD/SDHC (עוד על פורמטים של כרטיסי זיכרון ב-“כרטיסי זיכרון למצלמות – המדריך השלם“.

חריץ ה-SD/SDHC/SDXC של ה-D5100 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9884

חלק תחתון:

פרט להבדלים בכיתוב בחלק התחתון אין שינויים גדולים. ההבדל העיקרי בחלק זה קשור לבית הסוללה. ב-D5000 לא הייתה דרך נוחה לשלוף את הסוללה מבלי להפוך את המצלמה ולתת לכבידה להפילה מטה. ב-D5100 השכילו מהנדסי ניקון ויצרו מנגנון הכולל קפיץ וסוגר פלסטיק – פשוט ויעיל.

סוגר הפלסטיק של הסוללה (צילום: עידו גנוט)

D5100 battery pin

חלק עליון:

חלקה העליון של המצלמה כולל מספר הבדלים חשובים. ההבדל הבולט ביותר הוא הוספת ידית המאפשר מעבר למצב Live View בצמוד לחוגת המצבים (במקום הכפתור המצוי בחלקה האחורי של ה-D5000). בחוגה עצמה נוסף מצב אפקטים חדש וכפתור ה-info הוסט לאחור לטובת כפתור ייעודי לצילום וידאו (ב-D5000 היה צורך להיכנס למצב Live View  וללחוץ על כפתור ה-.O.K).

מבט על חלקה העליון של ה-D5100 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9879

חלק אחורי:

עיקר ההבדל בין שתי המצלמות מתגלה כאשר מתבוננים בחלקן האחורי. ההבדל המרכזי בין שתי המצלמות הוא כמובן המסך החדש. ניקון החליטה על שילוב מסך 3 אינצ’ רוחבי ברזולוציה גבוהה ב-D5100. בחירה זו כללה גם שינוי של המנגנון המפרקי של המסך. ב-D5000 שכן המפרק בחלקו התחתון של המסך ואילו ב-D5100 העבירה ניקון את המפרק למיקום המקובל יותר בצד השמאלי האחורי של המצלמה. שינוי זה מאפשר בדגם החדש צילום עצמי נוח יותר (למשל בעת שימוש בחצובה – דבר שלא ממש התאפשר כאשר המסך נפתח כלפי מטה ב-D5000). מצד שני אנו מצאנו את האפשרות להורדת המסך לזווית של 90 מעלות כשהמסך פונה ללמעלה ב-D5000 ושימוש בפונקצית ה-Live View כאפשרות יעילה למדי בעת “צילום חי” מקרוב כאשר איננו רוצים שהאובייקט המצולם ידע כי אנו מצלמים אותו – יכולת זאת נעדרת מן ה-D5100 עם המסך הנפתח הצידה.

המסך המפרקי של ה-D5100 משמאל לצד המסך המפרקי בעל הציר התחתון של ה-D5000 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9859

מסך מפרקי, זוויות שונות – D5100 (צילום: אופיר אילוז)

IMG 9873

הגדלת המסך חייבה שינוים משמעותיים בסידור הכפתורים בחלקה האחורי של המצלמה. למעשה כמעט כל הכפתורים שינו את מיקומם. המיקומים החדשים ברובם נוחים יותר ומאפשרים הפעלה וגישה נוחה עם האגודל. אנו מוצאים שחיצי התנועה בגרסתם החדשה מעט פחות בולטים וקצת פחות נוחים לשימוש וגם כפתור ה-Menu אשר נמצא מעתה בחלק השמאלי העליון מעט פחות נוח לגישה. השינוי האחרון בחלקה האחורי של המצלמה קשור בדיופטר (המצוי מצידה הימני של העינית ומאפשר לכוונה גם עבור בעלי משקפיים). הדיופר הפך ב-D5100 לנוח וברור בהרבה לשימוש.

הדיופטר החדש (צילום: עידו גנוט)

D5100 diopter

נסיים את ההשוואה החיצונית בעוד מספר נקודות ראויות לציון. ה-D5100 נמוכה יותר מה-D5100 ומעוגלת יותר ולמרות שההבדל אינו עצום היא בהחלט מרגישה קטנה יותר ביד. ל-D5100 שתי נקודות קליטה לשלט האינפרה אדום – אחת מקדימה ואחת מאחור – זאת בניגוד ל-D5000 בה נקודה קדמית בלבד – בהחלט יעיל יותר כשרוצים לעשות שימוש בשלט אלחוטי להפעלת המצלמה. בדגם הרשמי אותו קיבלנו לידינו המטען מגיע ללא כבל אלא כיחידה אחת עם חיבור חשמל “אירופאי” (שני פינים) – אנו מוצאים את השיטה נוחה יותר מזו אליה הורגלנו ב-D5000 בה עלינו לשאת את המטען והכבל הגוזל עוד מקום ונוטה להסתבך בדברים בתיק.

קושחה ותפריטים

ניקון ערכה לא מעט שינויים הבאים לידי ביטוי ברמת התפריטים והתוכנה – אנו ננסה לעבור על כמה מן המרכזיים.

אחד הדברים הראשונים להם שמנו לב נוגע לאופן הפעולה של המצלמה במצב Auto. בניגוד ל-D5000 אשר לאחר חצי לחיצה מכבה את המסך ולא מציגה יותר נתונים, ה-D5100 פועלת במצב Auto באופן דומה מאד למצבים הידניים למחצה מבחינת הצגת הנתונים (תיקון שנראה על פניו מתבקש למדי).

מסך הנתונים במצב Auto עבר מספר שינויים קוסמטיים (נתונים מסוימים הוזזו ממקום למקום, לא משהו שאמור לדרוש יותר מכמה דקות של הסתגלות). בשאר מצבי הצילום (P/S/A/M) לא נתקבלנו בהבדלים כלשהם. מבחינת חוגת המצבים ניקון הוסיפה מצב המכונה Effects (אנו נעסוק בו בהרחבה בהמשך הביקורת) והעבירה את מצב צילום הלילה לתוך Effects/Scene.

מסך הנתונים הראשי במצב P (קרדיט: ניקון)

Menu D5100 2

השינויים בתפריטים מצומצמים באופן יחסי. בתפריט ה-PLAYBACK תחת Playback display options מופיעים כעת 5 מצבים במקום 3 ב-D5000 (נוספו מצבי overview ומצב none). בתפריט SHOOTING ערכה ניקון בעיקר שינויים בסדר התפריטים. הרבה תת תפריטים נוספו לכאן רבים קשורים  לאפשרויות צילום הוידיאו (ה-D5100 מאפשרת צילום ב-1080P ב-25 פריימים לשנייה) ויש לה אפשרויות שונות לכיוון המיקרופון – רגישות אוטומטית, גבוהה, בינונית, נמוכה או מצב כבוי – כל אלו לא קיימים ב-D5000.

עוד פונקציה נחמדה אשר הייתה קיימת (אך קבורה בין התפריטים של ה-D5000) היא interval timer shooting המאפשרת צילום תמונות בהפרשי זמן קבועים. הממשק נוח ואינטואיטיבי – קובעים מתי מתחילים לצלם את הרצף, מה האינטרוול בין התמונות וכמה תמונות מצלמים והמצלמה עושה את השאר. מאד נוח למי שמעוניין לצלם Timelapse לדוגמא.

D5100 – שיפורים ושינויים בממשק (קרדיט: ניקון)

Menu D5100 1

בתפריט ה-Retouch נערכו מספר שינויי שמות קלים ונוספו אפשרויות הוספת אפקטים לתמונה ועריכת וידאו בסיסיות אשר לא היו קיימות בדגם הקודם.

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

7 תגובות

  1. Avatar

    איל טל

    10/08/2011 ב 8:10 PM

    יש לי d5000, וגם בה יש אפשרות לצילום במרווחי זמן קבועים. לא השתמשתי בפונקציה הזו מעולם, אך היא בהחלט קיימת.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    10/08/2011 ב 8:37 PM

    אכן. אחרי די הרבה נבירה מצאתי את האפשרות גם ב-D5000 (גם לי לא יצא להשתמש בה). נציין זאת במאמר – תודה.

    השב

  3. Avatar

    נתנאל

    11/08/2011 ב 12:13 AM

    ככה אני אוהב ביקורות כאלה שוות הכל!

    השב

  4. Avatar

    יונתן

    11/08/2011 ב 9:47 AM

    כמה הערות:
    ניתן לצלם עד 100 תמונות במצב רציף הן בD5000 והן בD5100 בפורמט JPG. אך יש לבטל את פונקציית התיקון האוטומטי בתפריט המצלמה. פונקציה זו מתקנת אברציות כרומטיות ומתקנת פרספקטיבה בהתאם לדגם העדשה המחוברת אליה. תיקון זה דורש מאמץ מצד מעבד המצלמה ומכאן ההשהייה.
    לגבי מנוע פוקוס, במצלמות קנון אין מנוע פוקוס פנימי, המנוע נמצא בעדשות, והשליטה עליו מתבצעת ע”י מגעי הנחושת

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    11/08/2011 ב 11:04 AM

    יונתן – אני לא מקבל את ההערה הראשונה – לא מקובל לבטל את הפונקציה בבדיקות (קרא כל מתודולוגיית בדיקה ברשת) אין בכך גם היגיון – בדיקות אמורות לרוב לדמות מצבי שימוש רגילים ובמצב שימוש רגיל איש לא מבטל את האפשרות הזאת. בכלל אם רוצים עוד מהירות תמיד אפשר לצלם ברזולוציה יותר נמוכה או לא על FINE – אבל שוב זאת לא המטרה של הבדיקה. לגבי מנוע הפוקוס – אצטרך להיוועץ במשתמשי קנון – למיטב ידיעתי לקנון פשוט אין את המגבלה של ניקון בעדשות הכניסה – יכולת להיות שהיא נובעת מסיבות אחרות.

    השב

  6. Avatar

    אני

    25/01/2012 ב 10:16 AM

    מצלמה גרועה לוידאו
    ייצוב ופוקוס בעייתי

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      25/01/2012 ב 1:20 PM

      ייצוב הוא יותר פונקציה של העדשה אבל בגדול אנחנו די נוטים להסכים כי לא מדובר במצלמה אידאלית לוידאו.

      השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *