ביקורות\סקירות מצלמות Nikon D5100 – סקירה ע״י עידו גנוט פורסם ב 10/08/2011 7 0 D5100 מול D5000 במבט לא מעמיק במיוחד נראות ה-D5000 וה-D5100 החדשה דומות מאד, אלא שבדיקה מעמיקה מעט יותר מגלה שורה ארוכה מאד של הבדלים – חלקם מינוריים וחלקם משמעותיים יותר. ההשוואה אותה ערכנו עבורכם בין שני הדגמים לא נועדה רק עבור מי שמכיר (או מחזיק) ב-D5000, אלא ישמש אותנו להכיר באופן מעמיק יותר רבות מתכונותיה של ה-D51000. בחרנו לפתוח בסקירה של ההבדלים החיצוניים ונעבור לפי הסדר בין הצדדים השונים של שתי המצלמות. חלק קדמי: מעט יחסית השתנה בחלקה הקדמי של ה-D5100 ביחס לקודמתה. ידית האחיזה כמו גם חלקה העליון של ה-D5100 מעט מעגולים יותר מן הדגם הקודם וההבדל העיקרי קשור בנקודה הלבנה מימין לפתח העדשה המסמנת מהיכן יש להתחיל להבריג את העדשה (אשר הפכה גדולה ובולטת למגע). ה-D5100 משמאל לצד ה-D5000 – נמוכה ועגולה יותר (צילום: אופיר אילוז) הנקודה הלבנה – עכשיו גם בולטת (צילום: אופיר אילוז) צד ימין: בצד הימני ממוקמים פתחי החיבורים השונים. החיבורים זהים לאלו המצויים ב-D5000 – חיבור עבור GPS חיצוני של ניקון, חיבור מיני HDMI וחיבור AV-OUT. ניקון הוסיפה ב-D5100 פתח מתבקש מאד לחיבור מיקרופון חיצוני המאפשר כעת להקליט סרטונים ברזולוציה גבוהה עם סאונד ממיקרופון שאיננו המיקרופון המובנה במצלמה. החיבור הינו חיבור TRS 3.5mm סטנדרטי (חיבור סוני בשפת העם). בניסויים קצרים שערכנו עם מיקרופון חיצוני האיכות שהתקבלה הייתה בהחלט טובה יותר מזו של המיקרופון המובנה (עוד על כך בהמשך). למי שמעוניין במצלמה ומתכנן לצלם באמצעותה סרטונים רבים עם מיקרופון חיצוני ראוי לציין כי לא מוצג על המסך מידע לגבי עוצמת הצליל (קיים, לעיתים עם קושחה חלופית, בדגמי מצלמות מתקדמים). כמו כן בדומה לכל מצלמות הרפלקס הקיימות כיום בשוק גם ל-D5100 אין לצערנו חיבור אוזניות לבדיקת עוצמת הסאונד בזמן הקלטת וידאו. מבט על צידן הימני של ה-D5100 וה-D5000 (צילום: אופיר אילוז) ה-D5100 עם פתח החיבורים פתוח באופן חלקי (צילום: אופיר אלוז) צד שמאל: בצד שמאל ניתן למצוא את פתח הכנסת כרטיס הזיכרון. אין כל הבדל חיצוני בין שני הדגמים. ההבדל היחיד הינו פנימי – ה-D5100 תומכת גם בכרטיסי SDXC החדשים בעוד ה-D5000 תומכת רק בכרטיסי SD/SDHC (עוד על פורמטים של כרטיסי זיכרון ב-“כרטיסי זיכרון למצלמות – המדריך השלם“. חריץ ה-SD/SDHC/SDXC של ה-D5100 (צילום: אופיר אילוז) חלק תחתון: פרט להבדלים בכיתוב בחלק התחתון אין שינויים גדולים. ההבדל העיקרי בחלק זה קשור לבית הסוללה. ב-D5000 לא הייתה דרך נוחה לשלוף את הסוללה מבלי להפוך את המצלמה ולתת לכבידה להפילה מטה. ב-D5100 השכילו מהנדסי ניקון ויצרו מנגנון הכולל קפיץ וסוגר פלסטיק – פשוט ויעיל. סוגר הפלסטיק של הסוללה (צילום: עידו גנוט) חלק עליון: חלקה העליון של המצלמה כולל מספר הבדלים חשובים. ההבדל הבולט ביותר הוא הוספת ידית המאפשר מעבר למצב Live View בצמוד לחוגת המצבים (במקום הכפתור המצוי בחלקה האחורי של ה-D5000). בחוגה עצמה נוסף מצב אפקטים חדש וכפתור ה-info הוסט לאחור לטובת כפתור ייעודי לצילום וידאו (ב-D5000 היה צורך להיכנס למצב Live View וללחוץ על כפתור ה-.O.K). מבט על חלקה העליון של ה-D5100 (צילום: אופיר אילוז) חלק אחורי: עיקר ההבדל בין שתי המצלמות מתגלה כאשר מתבוננים בחלקן האחורי. ההבדל המרכזי בין שתי המצלמות הוא כמובן המסך החדש. ניקון החליטה על שילוב מסך 3 אינצ’ רוחבי ברזולוציה גבוהה ב-D5100. בחירה זו כללה גם שינוי של המנגנון המפרקי של המסך. ב-D5000 שכן המפרק בחלקו התחתון של המסך ואילו ב-D5100 העבירה ניקון את המפרק למיקום המקובל יותר בצד השמאלי האחורי של המצלמה. שינוי זה מאפשר בדגם החדש צילום עצמי נוח יותר (למשל בעת שימוש בחצובה – דבר שלא ממש התאפשר כאשר המסך נפתח כלפי מטה ב-D5000). מצד שני אנו מצאנו את האפשרות להורדת המסך לזווית של 90 מעלות כשהמסך פונה ללמעלה ב-D5000 ושימוש בפונקצית ה-Live View כאפשרות יעילה למדי בעת “צילום חי” מקרוב כאשר איננו רוצים שהאובייקט המצולם ידע כי אנו מצלמים אותו – יכולת זאת נעדרת מן ה-D5100 עם המסך הנפתח הצידה. המסך המפרקי של ה-D5100 משמאל לצד המסך המפרקי בעל הציר התחתון של ה-D5000 (צילום: אופיר אילוז) מסך מפרקי, זוויות שונות – D5100 (צילום: אופיר אילוז) הגדלת המסך חייבה שינוים משמעותיים בסידור הכפתורים בחלקה האחורי של המצלמה. למעשה כמעט כל הכפתורים שינו את מיקומם. המיקומים החדשים ברובם נוחים יותר ומאפשרים הפעלה וגישה נוחה עם האגודל. אנו מוצאים שחיצי התנועה בגרסתם החדשה מעט פחות בולטים וקצת פחות נוחים לשימוש וגם כפתור ה-Menu אשר נמצא מעתה בחלק השמאלי העליון מעט פחות נוח לגישה. השינוי האחרון בחלקה האחורי של המצלמה קשור בדיופטר (המצוי מצידה הימני של העינית ומאפשר לכוונה גם עבור בעלי משקפיים). הדיופר הפך ב-D5100 לנוח וברור בהרבה לשימוש. הדיופטר החדש (צילום: עידו גנוט) נסיים את ההשוואה החיצונית בעוד מספר נקודות ראויות לציון. ה-D5100 נמוכה יותר מה-D5100 ומעוגלת יותר ולמרות שההבדל אינו עצום היא בהחלט מרגישה קטנה יותר ביד. ל-D5100 שתי נקודות קליטה לשלט האינפרה אדום – אחת מקדימה ואחת מאחור – זאת בניגוד ל-D5000 בה נקודה קדמית בלבד – בהחלט יעיל יותר כשרוצים לעשות שימוש בשלט אלחוטי להפעלת המצלמה. בדגם הרשמי אותו קיבלנו לידינו המטען מגיע ללא כבל אלא כיחידה אחת עם חיבור חשמל “אירופאי” (שני פינים) – אנו מוצאים את השיטה נוחה יותר מזו אליה הורגלנו ב-D5000 בה עלינו לשאת את המטען והכבל הגוזל עוד מקום ונוטה להסתבך בדברים בתיק. קושחה ותפריטים ניקון ערכה לא מעט שינויים הבאים לידי ביטוי ברמת התפריטים והתוכנה – אנו ננסה לעבור על כמה מן המרכזיים. אחד הדברים הראשונים להם שמנו לב נוגע לאופן הפעולה של המצלמה במצב Auto. בניגוד ל-D5000 אשר לאחר חצי לחיצה מכבה את המסך ולא מציגה יותר נתונים, ה-D5100 פועלת במצב Auto באופן דומה מאד למצבים הידניים למחצה מבחינת הצגת הנתונים (תיקון שנראה על פניו מתבקש למדי). מסך הנתונים במצב Auto עבר מספר שינויים קוסמטיים (נתונים מסוימים הוזזו ממקום למקום, לא משהו שאמור לדרוש יותר מכמה דקות של הסתגלות). בשאר מצבי הצילום (P/S/A/M) לא נתקבלנו בהבדלים כלשהם. מבחינת חוגת המצבים ניקון הוסיפה מצב המכונה Effects (אנו נעסוק בו בהרחבה בהמשך הביקורת) והעבירה את מצב צילום הלילה לתוך Effects/Scene. מסך הנתונים הראשי במצב P (קרדיט: ניקון) השינויים בתפריטים מצומצמים באופן יחסי. בתפריט ה-PLAYBACK תחת Playback display options מופיעים כעת 5 מצבים במקום 3 ב-D5000 (נוספו מצבי overview ומצב none). בתפריט SHOOTING ערכה ניקון בעיקר שינויים בסדר התפריטים. הרבה תת תפריטים נוספו לכאן רבים קשורים לאפשרויות צילום הוידיאו (ה-D5100 מאפשרת צילום ב-1080P ב-25 פריימים לשנייה) ויש לה אפשרויות שונות לכיוון המיקרופון – רגישות אוטומטית, גבוהה, בינונית, נמוכה או מצב כבוי – כל אלו לא קיימים ב-D5000. עוד פונקציה נחמדה אשר הייתה קיימת (אך קבורה בין התפריטים של ה-D5000) היא interval timer shooting המאפשרת צילום תמונות בהפרשי זמן קבועים. הממשק נוח ואינטואיטיבי – קובעים מתי מתחילים לצלם את הרצף, מה האינטרוול בין התמונות וכמה תמונות מצלמים והמצלמה עושה את השאר. מאד נוח למי שמעוניין לצלם Timelapse לדוגמא. D5100 – שיפורים ושינויים בממשק (קרדיט: ניקון) בתפריט ה-Retouch נערכו מספר שינויי שמות קלים ונוספו אפשרויות הוספת אפקטים לתמונה ועריכת וידאו בסיסיות אשר לא היו קיימות בדגם הקודם. עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …