ביקורות\סקירות ביקורת משתמש עדשות ביקורת משתמש: Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5 ע״י אלעד אקרמן פורסם ב 13/04/2011 16 0 רקע בימים האחרונים הצלחתי להגשים חלום נוסף ורכשתי עדשת טלה מקצועית לאולימפוס E510 שלי: Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5. כל אחד שצילם פעם בעדשות הקיט (הטובות כשלעצמן) של החברה, יודע שעדשות סדרת ה-Pro הן משהו אחר בתכלית. ה-50-200 של אולימפוס במלוא הדרה (תמונה רשמית) עדשות אלו מאופיינות בביונט מתכתי, צמצמים מהירים יותר, גוף מאסיבי אטום לגשם, נתזים ואבק, ומעל לכל – אופטיקה משובחת. העדשה הראשונה מסדרת ה-Pro אותה רכשתי היא עדשת ה-12-60 SWD המעולה. היות שבדרך כלל אני מצלם הופעות, רציתי להמשיך באותה סדרת עדשות. לכן, לאחר שיקולים רבים פסלתי את אופציית ה-70-300 והתחמשתי ב-50-200. לדגם הזה של העדשה היה דגם ישן יותר ללא מנוע פוקוס SWD (או Super Sonic Wave Drive). מנוע זה מזכיר בעיקרון הפעולה שלו את שיטת ה-USM (או Ultra Sonic Motor) של קנון וחברות אחרות. המשמעות: מהירות מיקוד גבוהה יותר. עם הרגלית – עדשה מסיבית מה בקופסה כבר עם פתיחת הקופסה מגלים כי אולימפוס לא חסכה בפינוקים: כיאה לעדשה יוקרתית, היא מגיעה בתוך נרתיק איכותי ומרופד היטב עם תחתית קשיחה ולו שתי סגירות – האחת עם רוכסן ואחת נוספת עם קליפס ליתר ביטחון. נרתיק מרופד ומכובד לנרתיק מצורפת רצועת נשיאה ו-Hood מפואר רחב קוטר, עם תריס אור המיועד לשימוש בפילטר מקטב. בנוסף, העדשה מגיעה עם טבעת עגינה מאסיבית להברגה על חצובה. ה-Hood: והחלון: מדובר באחת העדשות הכבדות מסדרת ה-Pro ומשקלה עומד על 995 גרם. אבל בהשוואה ל-SMC PENTAX DA STAR 60-250MM F4 ED (IF) SDM שמשקלה 1040 גרם או ל-Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS שמשקלה 1360 גרם, בהחלט לא מדובר בכבדה שבחבורה. אחת הסיבות לכך היא שמייצב התמונה נמצא בגוף המצלמה (קבוע בכל מצלמות אולימפוס), בשונה מחלק מן החברות האחרות שם מנגנון ייצוב התמונה נמצא דווקא בעדשה (פנטקס וסוני דווקא דומות מבחינה זו לאולימפוס). תקריב על העדשה עבודה עם המצלמה חיסרון –בשימוש עם עדשות גדולות דוגמת זו שבכתבה או כל עדשה אחרת מסדרת ה-Pro, הפלאש המובנה עשוי להתגלות כחסר תועלת. זאת, בשל קוטרה הגדול של העדשה והפלאש המוקפץ בגובה נמוך יחסית. ההערה האחרונה מכוונת לגופי דגמים קטנים (סדרת 4XX) וקטנים פחות (סדרת 5XX). בכל מקרה, מומלץ מאוד להצטייד בפלאש חיצוני. פלאש חיצוני רצוי מתארכת עם פתיחת הזום על ה-E510 שלי היא נראית ומרגישה מעט מגושמת. מצד שני, היא תורמת ליציבות בעיקר בצילומי טלה. כמצופה מעדשה כזו, מהירות הפוקוס גבוהה מאוד: אובייקטים רחוקים יותר ינעלו מעט יותר לאט מאשר אובייקטים קרובים, ללא קשר לתנאי התאורה. אני חושד שמדובר גם במערכת הפוקוס המזדקנת של ה-E510 לעומת אלו המתקדמות יותר של הדגמים החדשים. בתאורה חלשה מאוד כמו בהופעה, מתגלה יתרונו הגדול של הצמצם הרחב של העדשה – f/2.8. פעולת העדשה אחד הדברים המורגשים ביותר בעדשות Zuiko עם מנוע SWD (ובכלל ברוב העדשות המקצועיות) הוא מהירות המיקוד של העדשה והשקט – לא שומעים אותה. למהדרין, אם תתעקשו לעבוד במצב C-AF (פוקוס אוטומטי רציף) תרגישו שהיא כל הזמן עובדת – ומהר. מנגד, בתנאי תאורה קשים ובאיזורים חשוכים באופן קיצוני (בעיקר על במות בהופעות חיות), העדשה תתקשה להתמקד מהר כמתבקש, אך למרות הקשיים לא נתקלתי בתמונות עם מיקוד שגוי. בעלי ידיים קטנות עלולים למצוא אותה מעט קשה לתפעול, שכן הטבעת המשמשת לבחירת אורך המוקד קשה מעט לסיבוב. כדי להביא אותה לקצה הטווח, בעלי ידיים קטנות יצטרכו לעשות כמעט סיבוב וחצי – זאת, גם בשל קוטרה של העדשה כולה. חדות התמונה האופטיקה החדה והמדויקת של העדשה מעניקה את התחושה של You get what you pay for. עדיף לתת לתמונות לדבר… תמונות מתוך המופע של מוני ארנון וסוזי מילר – “שדות ירוקים” (צילום: אלעד אקרמן) – – – – – – – סיכום את ה-Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5 רכשתי למטרה עיקרית אחת: צילום הופעות. והיא אכן מתאימה מאד למשימה זו כמו גם לחובבי צילום ספורט במגרשי כדורגל או כדורסל וגם חובבי צילומי טבע (ציפורים, חרקים) ימצאו אותה שימושית למדי. בעדשות ה-PRO אין חוכמות לתשלום הלא זול יש תמורה בדמות מבנה, אטימה, אופטיקה ועוד. מחירה בחו”ל 1,000 דולר וצפונה ובהחלט לא אגדיר אותה כעדשה המתאימה לכל כיס. בנוסף, בעלי מצלמות אולימפוס מסדרה 4XX או גופי פנסוניק קטנים ירגישו איתה מוזר. היא תפעל מצוין, אך תרגיש מגושמת מאוד על גופים אלה. בשורה התחתונה, מי שמחפש אופטיקה יוצאת מן הכלל ומהירות מיקוד גבוהה במיוחד עם טווח שימושי, יהנה ממנה מאוד. אופציה חלופית וזולה משמעותית היא ה-ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6. בעד איכות בנייה ללא דופי – אטומה לאבק ונתזי מים. אופטיקה מעולה. מגיעה עם אביזרים נלווים. קלה וקטנה – יחסית לעדשות מתחרות בעלות טווח זהה. נגד לא אופטימאלית עבור גופים קטנים של אולימפוס/פנסוניק. סובלת ממיקוד איטי בתנאי תאורה קשים. טבעת אורך המוקד (זום) קשה מעט לסיבוב. אלעד אקרמן: עורך תוכן, משורר וחובב צילום (הבלוג של אלעד). תמונות נוספות של אלעד מהופעות ניתן למצוא בקישור הבא. אלעד אקרמן אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …