ראשי ביקורות\סקירות ביקורת משתמש: Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5

ביקורת משתמש: Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5

16
0

רקע

בימים האחרונים הצלחתי להגשים חלום נוסף ורכשתי עדשת טלה מקצועית לאולימפוס E510 שלי: Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5. כל אחד שצילם פעם בעדשות הקיט (הטובות כשלעצמן) של החברה, יודע שעדשות סדרת ה-Pro הן משהו אחר בתכלית.

ה-50-200 של אולימפוס במלוא הדרה (תמונה רשמית)

50 200 olympus with leg2

עדשות אלו מאופיינות בביונט מתכתי, צמצמים מהירים יותר, גוף מאסיבי אטום לגשם, נתזים ואבק, ומעל לכל – אופטיקה משובחת. העדשה הראשונה מסדרת ה-Pro אותה רכשתי היא עדשת ה-12-60 SWD המעולה. היות שבדרך כלל אני מצלם הופעות, רציתי להמשיך באותה סדרת עדשות. לכן, לאחר שיקולים רבים פסלתי את אופציית ה-70-300 והתחמשתי ב-50-200. לדגם הזה של העדשה היה דגם ישן יותר ללא מנוע פוקוס SWD (או Super Sonic Wave Drive). מנוע זה מזכיר בעיקרון הפעולה שלו את שיטת ה-USM (או Ultra Sonic Motor) של קנון וחברות אחרות. המשמעות: מהירות מיקוד גבוהה יותר.

עם הרגלית – עדשה מסיבית

50 200 olympus with leg

מה בקופסה

כבר עם פתיחת הקופסה מגלים כי אולימפוס לא חסכה בפינוקים: כיאה לעדשה יוקרתית, היא מגיעה בתוך נרתיק איכותי ומרופד היטב עם תחתית קשיחה ולו שתי סגירות – האחת עם רוכסן ואחת נוספת עם קליפס ליתר ביטחון.

נרתיק מרופד ומכובד

50 200 olympus with bag

לנרתיק מצורפת רצועת נשיאה ו-Hood מפואר רחב קוטר, עם תריס אור המיועד לשימוש בפילטר מקטב. בנוסף, העדשה מגיעה עם טבעת עגינה מאסיבית להברגה על חצובה.

ה-Hood:

50 200 olympus hood1

והחלון:

50 200 olympus hood hole

מדובר באחת העדשות הכבדות מסדרת ה-Pro ומשקלה עומד על 995 גרם. אבל בהשוואה ל-SMC PENTAX DA STAR 60-250MM F4 ED (IF) SDM שמשקלה 1040 גרם או ל-Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS שמשקלה 1360 גרם, בהחלט לא מדובר בכבדה שבחבורה. אחת הסיבות לכך היא שמייצב התמונה נמצא בגוף המצלמה (קבוע בכל מצלמות אולימפוס), בשונה מחלק מן החברות האחרות שם מנגנון ייצוב התמונה נמצא דווקא בעדשה (פנטקס וסוני דווקא דומות מבחינה זו לאולימפוס).

תקריב על העדשה

50 200 olympus close up

עבודה עם המצלמה

חיסרון –בשימוש עם עדשות גדולות דוגמת זו שבכתבה או כל עדשה אחרת מסדרת ה-Pro, הפלאש המובנה עשוי להתגלות כחסר תועלת. זאת, בשל קוטרה הגדול של העדשה והפלאש המוקפץ בגובה נמוך יחסית. ההערה האחרונה מכוונת לגופי דגמים קטנים (סדרת 4XX) וקטנים פחות (סדרת 5XX). בכל מקרה, מומלץ מאוד להצטייד בפלאש חיצוני.

פלאש חיצוני רצוי

50 200 olympus with flash

מתארכת עם פתיחת הזום

50 200 olympus length

על ה-E510 שלי היא נראית ומרגישה מעט מגושמת. מצד שני, היא תורמת ליציבות בעיקר בצילומי טלה. כמצופה מעדשה כזו, מהירות הפוקוס גבוהה מאוד: אובייקטים רחוקים יותר ינעלו מעט יותר לאט מאשר אובייקטים קרובים, ללא קשר לתנאי התאורה. אני חושד שמדובר גם במערכת הפוקוס המזדקנת של ה-E510 לעומת אלו המתקדמות יותר של הדגמים החדשים. בתאורה חלשה מאוד כמו בהופעה, מתגלה יתרונו הגדול של הצמצם הרחב של העדשה – f/2.8.

פעולת העדשה

אחד הדברים המורגשים ביותר בעדשות Zuiko עם מנוע SWD (ובכלל ברוב העדשות המקצועיות) הוא מהירות המיקוד של העדשה והשקט – לא שומעים אותה. למהדרין, אם תתעקשו לעבוד במצב C-AF (פוקוס אוטומטי רציף) תרגישו שהיא כל הזמן עובדת – ומהר.

מנגד, בתנאי תאורה קשים ובאיזורים חשוכים באופן קיצוני (בעיקר על במות בהופעות חיות), העדשה תתקשה להתמקד מהר כמתבקש, אך למרות הקשיים לא נתקלתי בתמונות עם מיקוד שגוי.

בעלי ידיים קטנות עלולים למצוא אותה מעט קשה לתפעול, שכן הטבעת המשמשת לבחירת אורך המוקד קשה מעט לסיבוב. כדי להביא אותה לקצה הטווח, בעלי ידיים קטנות יצטרכו לעשות כמעט סיבוב וחצי – זאת, גם בשל קוטרה של העדשה כולה.

חדות התמונה

האופטיקה החדה והמדויקת של העדשה מעניקה את התחושה של You get what you pay for. עדיף לתת לתמונות לדבר…

תמונות מתוך המופע של מוני ארנון וסוזי מילר – "שדות ירוקים" (צילום: אלעד אקרמן)



סיכום

את ה-Zuiko Digital 50-200 SWD f/2.8-3.5 רכשתי למטרה עיקרית אחת: צילום הופעות. והיא אכן מתאימה מאד למשימה זו כמו גם לחובבי צילום ספורט במגרשי כדורגל או כדורסל וגם חובבי צילומי טבע (ציפורים, חרקים) ימצאו אותה שימושית למדי.

בעדשות ה-PRO אין חוכמות לתשלום הלא זול יש תמורה בדמות מבנה, אטימה, אופטיקה ועוד. מחירה בחו"ל 1,000 דולר וצפונה ובהחלט לא אגדיר אותה כעדשה המתאימה לכל כיס. בנוסף, בעלי מצלמות אולימפוס מסדרה 4XX או גופי פנסוניק קטנים ירגישו איתה מוזר. היא תפעל מצוין, אך תרגיש מגושמת מאוד על גופים אלה.

בשורה התחתונה, מי שמחפש אופטיקה יוצאת מן הכלל ומהירות מיקוד גבוהה במיוחד עם טווח שימושי, יהנה ממנה מאוד. אופציה חלופית וזולה משמעותית היא ה-ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm 1:4.0-5.6.

בעד

  • איכות בנייה ללא דופי – אטומה לאבק ונתזי מים.
  • אופטיקה מעולה.
  • מגיעה עם אביזרים נלווים.
  • קלה וקטנה – יחסית לעדשות מתחרות בעלות טווח זהה.

נגד

  • לא אופטימאלית עבור גופים קטנים של אולימפוס/פנסוניק.
  • סובלת ממיקוד איטי בתנאי תאורה קשים.
  • טבעת אורך המוקד (זום) קשה מעט לסיבוב.

אלעד אקרמן: עורך תוכן, משורר וחובב צילום (הבלוג של אלעד). תמונות נוספות של אלעד מהופעות ניתן למצוא בקישור הבא.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

16 תגובות

  1. שוקי אקרמן

    14/04/2011 ב 6:43 AM

    הכתבה מקצועית ומענינת.ניתנה פה קשת נתונים גם לצלם המקצועי.התמונות יפיפיות.אהבתי את הכתבה וצורת הכתיבה ועריכתה.

    השב

  2. Elad Ackerman

    14/04/2011 ב 8:22 AM

    איזה כיף, תודה רבה 🙂

    השב

  3. יונגר

    14/04/2011 ב 2:19 PM

    ביקורת טובה, כתובה בצורה קוהרנטית.
    אהבתי את תמונות האילוסטרציה!

    אלעד – כל הכבוד!

    אמיר

    השב

  4. EladAckerman

    14/04/2011 ב 10:32 PM

    תודה רבה אמיר, שמח שאהבת 🙂

    השב

  5. אסף

    15/04/2011 ב 5:38 PM

    מכיוון שבדקת את ה 50-200 על ה 510 שלך, סביר להניח שגם הסעיף שני בקטגוריית הנגד, מושפע מבך. הE-30 שלי מפקסת הרבה יותר מהר מה E520 הישנה שלי, כאשר על שניהם מונחת ה MKII 14-54 F2.8-3.5. היה שווה לנסות ולבדוק אותה על גופים כמו ה E-30 (של כותב שורות אלו),E-3, וה E-5 החדשה. זאת, על מנת לראות אם אכן הבעיה היא במצלמה או בעדשה.

    בכל מקרה, נחמד לראות שאני עדיין לא המשתמש היחידי במצלמות אולימפוס.
    יופי של כתבה

    אסף

    השב

  6. EladAckerman

    16/04/2011 ב 9:32 AM

    הי אסף, תודה רבה 🙂
    מבחינתי, הבדיקה האולטימטיבית אכן היתה על הגופים שציינת. היות שמדובר פה בציוד האישי שלי בחרתי לנסות את העדשה "על מה שיש". בכל מקרה, אתה בהחלט לא המשתמש היחיד בציוד מקצועי של אולימפוס 🙂

    השב

  7. נעה

    19/04/2011 ב 8:59 PM

    עדשת האולימפוס מעולם לא הרגישה כל כך סלב 😉

    השב

  8. EladAckerman

    21/04/2011 ב 8:14 AM

    מגיע לה בהחלט 😉
    תודה נעה

    השב

  9. ארי בלטינשטר

    28/04/2011 ב 6:29 PM

    אני משתמש גם כן במצלמת אולימפוס E-3 עם עדשות מסדרת Pro לצורך צילומי האויר והטבע שאני מצלם.
    העדשות מסדרת ה PRO הן יקרות "רצח" אבל שוות כל שקל שהושקע בהן!!!
    http://arik-baltinester.artistwebsites.com/
    כל הצילומים כאן צולמו אך ורק במצלומות האולימפוס שלי (ויש לי 3 )
    ארי

    השב

  10. EladAckerman

    29/04/2011 ב 6:26 PM

    ארי,
    תודה רבה על התגובה. הצילומים שלך נהדרים ומזכירים שוב שהגודל (של החיישן) לא תמיד קובע. האופטיקה חשובה לא פחות 🙂

    השב

  11. טל

    17/05/2011 ב 1:23 AM

    כייף לראות ביקורת על ציוד של אולימפוס בעברית! אשמח לראות בעתיד עוד כאלה…

    השב

  12. יואב

    23/05/2011 ב 5:45 PM

    באופן כללי – איך אולימפוס לעומת קנוניקון ? (מבחינת עדשות בעיקר).

    השב

  13. עידו גנוט

    23/05/2011 ב 5:59 PM

    דווקא בתחום העדשות ובעיקר העדשות המקצועיות אולימפוס נחשבת מצויינת אך גם יקרה (אין מה לעשות על אופטיקה משלמים – אין קיצורי דרך בדרך כלל).

    השב

  14. EladAckerman

    24/05/2011 ב 10:20 PM

    תודה רבה טל 🙂

    השב

  15. ארי בלטינשטר

    06/04/2012 ב 3:31 PM

    היי
    אני משתמש בעדשה זו על גוף E-5 וזו עדשה נפלאה שמשלימה לי את סט העדשות הנפלאות של אולימפוס שכבר יש לי ( 12/60, 11/22, 9/18.)
    אני מחכה כבר לגוף החדש של OM-D כדי לראות את התוצאות….
    חג שמח.
    ארי

    השב

  16. EladAckerman

    06/07/2012 ב 3:36 PM

    הי ארי, תודה רבה. אכן עדשה משובחת 🙂

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *