ראשי ביקורות\סקירות Beachtek DXA-SLR: גריפ סאונד – התנסות

Beachtek DXA-SLR: גריפ סאונד – התנסות

4
0

במהלך תערוכת פוטוקינה שהסתיימה בסוף חודש ספטמבר 2010 בגרמניה הקליט צוות MegaPixel למעלה מ-120 ג’יגה של קטעי וידאו וראיונות עם מיטב יצרני ציוד הצילום בעולם. לצורך הפרויקט בחרנו לצלול את תוך עולם הוידאו הרפלקסי. נושא הסאונד חייב אותנו למעט חשיבה יצירתית וכשהזדמנה לנו האפשרות לקבל לידינו את גריפ הסאונד DXA-SLR של חברת Beachtek הקנדית להתנסות בתערוכה – לא יכולנו לסרב.

הכתבה הבאה לא מהווה ביקורת ואף לא סקירה ממצה של יכולותיו של ה-DXA-SLR אלא סיכום של התנסות בת שבוע של עבודה אינטנסיבית בזמן תערוכת פוטוקינה 2010.

צלמי וידאו רפלקסי מתחלקים לשני סוגים עיקריים – צלמים אשר הגיעו לתחום לאחר שנים של עבודה בתחום הוידאו המקצועי וכאלה אשר היו צלמי סטילס ובחרו להרחיב אופקים ולהתנסות גם בוידאו. משום שאנו (כמו מרבית הקוראים), משתייכים לקבוצה השנייה אנו מתייחסים לכתבה הנוכחית ולתהליך כולו, כחוויה לימודית במסגרתה נעשו גם לא מעט טעויות מהן אנו, ובתקווה גם אתם תוכלו ללמוד.

ה-DXA-SLR מתחת למצלמה – מבט מקדימה (צילום: אופיר אילוז)grip sound beachtek2

וידאו במצלמות רפלקס הינו תחום חדש מאד הנמצא עדיין בראשית דרכו. המצלמות הרפלקסיות הראשונות הכוללות תמיכה בצילום וידאו ברזולוציה גבוהה היו ה-D90 של ניקון וה-EOS 5D MARK II של קנון – שתיהן שוחררו בשלהי 2008. אף על פי שכמעט בכל מובן אחר נחשבת ה-D90 למצלמה מעולה (ושיאנית מכירות), יכולות הוידאו שלה מוגבלות למדי. ה-5D MKII לעומתה היא כיום המצלמה המקצועית הפופולארית ביותר לצילום וידאו רפלקסי ואותה גם לקחנו עימנו לפוטוקינה.

מבט מהצד – יש עומק (צילום: אופיר אילוז)

grip beachtec side

איכות הוידאו אותה מייצרת ה-5D MKII מרשימה ביותר. בראיון הבא אותו צילמנו עם נציג חברת לייקה ניתן לראות בפירוט רב את המצלמות על השולחן – עליהן מכוון הפוקוס – הוידאו המקורי צולם ב-1080p ומוצג ב-720p. למרות זאת נושא הסאונד היה ונותר עקב אכילס של צילום הוידאו הרפלקסי עם ה-5D MKII (ולמען ההגינות בכלל במצלמות רפלקס). ל-5D MKII מיקרופון סטריאו מובנה בקדמת המצלמה. כתוצאה מתקלה טכנית במצלמה (נגיע לכך בהמשך) נאלצנו לעשות בו שימוש גם בכמה מקרים במהלך התערוכה. את התוצאה ניתן לשמוע בסרטון בו הקלטנו את נציג חברת Lowepro – במקרה הנ”ל התוצאה הייתה סבירה אך הרעש הסביבתי היה נמוך יחסית – במקרים אחרים הרעש בתערוכה היה בלתי נסבל ומיקרופון מובנה – טוב ככל שיהיה, לא היה מסוגל לעשות את העבודה. בעיה קריטית נוספת הקשורה לנושא הסאונד ב-5D MKII קשורה לשליטה בעוצמת הסאונד הנכנס ולאי האפשרות לשמוע את ההקלטה בזמן אמת. נכון להיום אף מצלמת רפלקס איננה מגיעה עם יציאת אוזניות מובנית (בשונה ממצלמות וידאו) מגבלה משמעותית ביותר לאלו המעוניינים לוודא את איכות הסאונד המוקלטת בזמן אמת (עניין קריטי כפי שלמדנו על בשרנו).

5D MKII – מבט מהגב עם הגריפ (צילום: אופיר אילוז)

beachtec 5

Beachtek DXA-SLR – התנסות

חברת Beachtek מקנדה מייצרת עזרים שונים לצילום וידאו ובשנים האחרונות נכנסה גם לתחום הסטילס כאשר את עיקר תשומת הלב משכו מתאמי הסאונד המתקדמים שלה. ה-DXA-SLR איתו התנסינו בתערוכת פוטוקינה הינו יחידת סאונד אשר נועדה להשלים כמה מן החוסרים המרכזיים של מצלמות רפלקס דוגמת ה-5D MKII בתחום הסאונד.

ערכנו את ההתנסות שלנו בצורת נקודות המשלבות בין השאר גם התייחסות לכמה מן המאפיינים הבולטים של היחידה:

  • ה-Beachtek DXA-SLR כולל pre-amp  מובנה עם יכולת לספק חשמל למיקרופונים המחוברים אליו (יכולת המכונה בשפה המקצועית phantom power). יכולת זאת חשובה במיוחד בכדי לאפשר עבודה עם מגוון רחב של מיקרופונים (אנו השתמשנו בזוג מיקרופונים כיווניים אשר הגיעו עם סוללה אך ה-Beachtek DXA-SLR סיפק לנו הרגשת ביטחון כי במקרה שהסוללה אוזלת באמצע הראיון  לא נפסיד דבר).
  • ה-Beachtek DXA-SLR מספק שליטה עוצמת הסאונד של כל אחד משני הערוצים/מיקרופונים ובנפרד על ה”LEVEL” של הערוץ הראשי. יכולת זאת עבדה ללא בעיות מיוחדות.
  • ה-Beachtek DXA-SLR מגיע עם שתי כניסות XLR (כניסות מקצועיות עבור מיקרופונים וציוד סאונד אחר).
  • המבנה של ה-Beachtek DXA-SLR קובייתי ולא מושך במיוחד. לנו חבל שחברת Beachtek  לא שקלה להוציא דגם מיוחד עבור ה-5D MKII אשר יגיע בדיוק בצורה של גריפ רגיל. מצד שני אנו השתמשנו ב-Beachtek DXA-SLR בנוסף לגריפ הרגיל (ועדיין נתקלנו בבעיות סוללה – עוד על כך בהמשך).
  • איכות הבנייה של ה-Beachtek DXA-SLR טובה למדי – המכשיר עשוי מתכת אך עם זאת אינו מרגיש כבד מידי והכפתורים והכניסות לא הרגישו זולים או רופפים באופן מיוחד.
  • ה-Beachtek DXA-SLR עושה שימוש בסוללת 9V (סוללה מלבנית). הגם שמדובר אולי בכורח בשל העוצמה הנדרשת מדובר בפתרון רע (אגב לא מדובר בפתרון ייחודי ל-Beachtek וגם מוצרים דומים אחרים דורשים סוללה זהה). לסוללות 9V שתי בעיות מרכזיות – ראשית הן נדירות יותר מסוללות AA או AAA ושנית קשה להשיג סוללות 9V נטענות (יש כאלו בשוק). מדוע חשובות סוללות נטענות? מלבד איכות הסביבה אנו הספקנו לסיים 2 וחצי סוללות בשבוע – הטענה יומית הייתה חוסכת לנו כאב ראש של חיפוש סוללות 9V בסופרמרקטים בגרמניה (אגב טיפ: הסוללות הגרמניות חזקות משמעותית מאלו המיובאות ארצה).
  • ל-DXA-SLR אין מסך המאפשר לראות את רמות הסאונד (ה-LEVELS) בכל ערוץ, את מצב הסוללה ופרמטרים נוספים. כדי להקל מעט סיפקה Beachtek נורת LED זעירה המתריעה על מצב הסוללה (ירוק – תקין, אדום – סוללה נמוכה). לצערנו אנו למדנו על כך רק תוך כדי עבודה ולאחר שבאמצע הראיון עם נשיא פנטקס נאלצנו לבצע הפסקה לאחר שהסוללה הפסיקה לעבוד (מסקנה: תמיד קראו בעיון את המדריך לפני השימוש). ראוי להזכיר בהקשר זה כי ל-Beachtek דגם גריפ רפלקסי נוסף המכונה DXA-5Da אשר הינו בעל מסך אך אינו כולל phantom power – שאר התכונות זהות פרט למבנה הצר מעט יותר).
  • תובנה חשובה אותה למדנו על בשרנו – ה-DXA-SLR מתחבר למצלמה באמצעות כבל PL זעיר לכניסת המיקרופון של המצלמה (מכאן אגב מגבלת השימוש בו – רק מצלמות הכוללות כניסה כזאת יכולות לנצל את יכולותיו – ה-D5000 של ניקון אותה לקחנו כגיבוי למשל משוללת כניסה כזו), חברת Beachtek מספקת כבל מסולסל בעל ראש שטוח (הכבל מתחבר לראש ב-90 מעלות במקום בניצב). משיקולי נוחות בחרנו לעשות שימוש בכבל PL זעיר רגיל ארוך יותר מזה המסופק בכדי לאפשר גמישות רבה יותר בעת השימוש בגריפ (אין צורך עקרוני להצמיד את הגריפ למצלמה וניתן לעבוד איתו בעיקרון גם כשהוא יושב בנרתיק או על השולחן). בחירה זו התבררה כהרת אסון. הבעיה היא שתערוכה דוגמת פוטוקינה היא עמוסה מאד וככל הנראה ראש הכבל קיבל מכה קטנה אשר רופפה את כניסת המיקרופון בגוף המצלמה (עניין אשר חייב תיקון לא זול מאוחר יותר בארץ). מאותו הרגע (יום לפני סיום התערוכה) לא יכולנו עוד להשתמש בכניסת המיקרופון במצלמה ונאלצנו להקליט באמצעות המיקרופון המובנה או מכשיר הקלטה חיצוני.

כניסות/יציאות – XLR ו-AV ועוד (צילום: אופיר אילוז)

grip beachtec 4

  • כאמור באף מצלמת רפלקס כיום אין כניסת אוזניות המאפשרת לשמוע בזמן אמת את הסאונד כפי שהוא מוקלט במצלמה. מדוע הדבר חשוב? הינה אירוע שהתרחש בזמן התערוכה אשר ימחיש את חשיבות העניין. בין עשרות הראיונות שקיימנו היה גם אחד עם נציג בכיר של חברת הסלבלד. הראיון התנהל כשורה כאשר אחד מאיתנו מראיין והשני מקליט ומקשיב באוזניות המחוברות ל-DXA-SLR. לאחר הראיון עברנו על החומרים המוקלטים ומה רבה הייתה הפתעתנו כשגילינו ששום סאונד לא הוקלט, וזאת למרות שבמהלך הראיון הסאונד נשמע תקין לחלוטין כשהוא יוצא מה-DXA-SLR. מעבר לצער על הפסד הראיון עד היום לא ברור לנו מה גרם לאיבוד הסאונד (עניין שלא חזר על עצמו מאוחר יותר) אך בעיית מגע כלשהי היא אפשרות סבירה. רק לאחר שחזרנו ארצה והתחלנו את התחקיר עבור הסקירה הנוכחית גילינו כי חברת Beachtek סיפקה לכאורה פיתרון גם לבעיה זו – חיבור כבל AV (שלושה צבעים – שניים מהם מספקים סאונד והשלישי תמונה) אל היציאה המתאימה במצלמה (ל-5D MKII ולמצלמות נוספות יציאת AV). חיבור שתי יציאות הסאונד בכבל ה-AV לגריפ יעבירו אליו את הסאונד וזה ישמע באמצעות האוזניות כפי שהוא מוקלט במצלמה עצמה (לנו לא יצא לצערנו לנסות שיטה זו אותה גילינו רק לאחר החזרת המוצר).
  • Auto Gain Control Disable (או AGC Disable) – במצלמות רפלקס קיימת מערכת המגבירה או מחלישה את רגישות המיקרופון ביחס לכמות הקול הנכנס. כאשר אין רעש רב המגיע למיקרופון המובנה במצלמה עשויה המערכת לקלוט רעשים (hiss) שמקורם במגבר המובנה במצלמה. חברת Beachtek שילבה ב-DXA-SLR מערכת ייחודית המאפשרת באמצעות הזזת כפתור לבטל את פונקציית ה-AGC במצלמה ובמקומה להשתמש במגבר האיכותי יותר המובנה ב-DXA-SLR. הכפתורים השולטים בפונקציית ה- AGC Disable מצויים בתחתית ה-DXA-SLR ואנו ממליצים בחום לקרוא את ההוראות הנוגעות לשימוש בהם בחוברת ההוראות.

כפתורי השליטה ב-AGC Disable בתחתית הגריפ (צילום: אופיר אילוז)

beactec down

כל כתבה העוסקת בסאונד ב-5D MKII חייבת לפחות התייחסות קצרה ל-Magic Lantern – גרסת הקושחה הייחודית אשר פותחה עבור צלמי וידאו רפלקסי. למי שאינו מכיר, הסרטון הבא בו מופיע מפתח הקושחה האלטרנטיבית, מסביר מעט על יכולותיה:

[vimeo]https://vimeo.com/7838475[/vimeo]

סיכום

לאחר שימוש קצר אך אינטנסיבי מאד אנו מאמינים כי ה-DXA-SLR נועד לסייע לצלמי וידאו רפלקסי חובבים (ואולי לקבוצה של חובבים מתקדמים) להקליט סאונד באיכות גבוהה ואופן פשוט יחסית. ה-DXA-SLR אינו מיועד לצלמי וידאו מקצועיים אשר ממעטים לעשות שימוש במצלמות רפלקס לצורך עבודתם ובמידה ובוחרים לעשות כן יבחרו בדרך כלל באמצעי הקלטה חיצוניים (איתם הם רגילים לעבוד בין כה וכה) אשר ישלבו בין הקלטת הקול והתמונה בשלב העריכה.

בפני אלו המעוניינים להקליט וידאו עם סאונד איכותי יותר מזה אותו מספק המיקרופון המובנה של המצלמה, פתוחות כיום שתי אופציות: 1) שימוש במכשיר הקלטה חיצוני וסינכרון הסאונד בשלב העריכה. 2) הקלטה ישירות לקובץ הוידאו במצלמה באמצעות יחידה נפרדת דוגמת ה-DXA-SLR.

לכל אחת מן הטכניקות יתרונות וחסרונות. הקלטה ישירה חוסכת זמן, היא פשוטה יותר ואיננה דורשת ידע בעריכה וידאו וסאונד (לא כל צלמי הוידאו הרפלקסי הם אשפי final cut). מצד שני מכשירים חיצוניים ונפרדים דוגמת ה-ZOOM H4n הם רב שימושיים (ניתן להקליט באמצעותם ראיונות שאינם מצולמים). ה-H4n למשל פועל באמצעות סוללות AA רגילות (בניגוד לסוללות ה-9V של ה-DXA-SLR) וכוללים צג גדול ומתקדם (המציג את מצב הסוללה, רמות הסאונד ונתונים נוספים). גם איכות הסאונד הניתנת להקלטה גבוהה יותר ומגוונת. בכל הנוגע לסנכרון הסאונד בעריכה – לאלו המוכנים ללמוד את הנושא ההסבר הבא יוכל להועיל.

מבחינת מחיר ה-DXA-SLR עולה בארץ מעט יותר מה-H4n אך ההפרשים זניחים למדי בוודאי כשלוקחים בחשבון הוצאות נוספות (ולרוב כבדות בהרבה) על מיקרופונים איכותיים. בכלל נושא המיקרופונים ובעיקר המיקרופונים האלחוטיים מחייב התייחסות נפרדת שכן לרוב מדובר במוצרים מקצועיים שעלותם גבוהה מאד והם אינם נגישים לחובבים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם (נגענו בכך בקצרה ב-“כיצד להשיג את ה-Sound הטוב ביותר בוידאו רפלקסי“).

לסיכום ערכנו רשימת יתרונות וחסרונות קצרה של ה-DXA-SLR:

בעד

  • מאפשר הקלטת סאונד ישירה למצלמה (אין צורך בתוכנות עריכת וידאו/סאונד).
  • קל (יחסית) לשימוש.
  • איכות בניה טובה (מארז מתכתי).
  • בעל 2 כניסות XLR עם pre-amp  מובנה ויכולת Phantom power.
  • כולל פונקציית AGC Disable לצמצום רעש.
  • מאפשר שמיעת הסאונד המוקלט במצלמה (באמצעות כבל AV).

נגד

  • מבנה מלבני גדול יחסית ומגושם.
  • עושה שימוש בסוללת 9V ולא AA/AAA.
  • לא כולל מסך להצגת רמות הסאונד/מצב סוללה (כפי שציינו דגם ה-DXA-5Da של החברה דווקא כולל מסך אך אינו כולל Phantom power).

אנו רוצים להודות ל-ארליך מעבדות על השאלת ה-DXA-SLR לצורך הסיקור.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

4 תגובות

  1. Avatar

    N_L-R

    22/02/2012 ב 1:09 PM

    מאמר מקיף ומעניין. חשבתי שתתעלם אך אהבתי את האיזכור של הקושחה האלטרנטיבית של MAGIC LANTERN וכולי דריכות להכרזת הגרסה הקרובה (עתידית) והשלמה עבור 5D MKII.
    שוב תודה על פרסום מידע כל כך חיוני ומועיל. האתר הזה עושה שרות טוב מאוד לחובבים ולמקצוענים.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    22/02/2012 ב 3:01 PM

    תודה רבה. ולמה שנתעלם?

    השב

  3. Avatar

    מעניין

    27/12/2012 ב 7:32 PM

    תודה על הסיקור! מפורט וטוב!

    משו קטן – לדעתי חיברתם את הביצ’טק הפוך.. המתגים אמורים להיות
    לכיוון הצלם, ואז גם ההתמזגות שלו עם המצלמה והעדשה תהייה טבעית יותר

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    27/12/2012 ב 10:08 PM

    ההתמזגות של הדגם הזה (הישן) של ביצ’טק לא טובה לאף כיוון שלא נחבר אותו למצלמה.

    השב

להגיב על N_L-R לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *