ראשי ביקורות\סקירות סוני NEX-5 – סקירה

סוני NEX-5 – סקירה

3
0

מבנה ארגונומיה וחיישן

  • חומרים – ה-NEX-5 עשויה מגנזיום קשיח ומרגישה עמידה ביותר. עדשת ה-16 מ”מ עימה בדקנו את המצלמה עשויה פלסטיק מלבד טבעת ההברגה העשויה מתכת (עניין מבורך מאד אשר לצערנו לא מאומץ על ידי כלל היצרניות בכל עדשות הקיט ועשוי להוביל במקרים מסוימים לשברים בעדשות אלו).
  • עיצוב – גוף ה-NEX-5 מלבני ושטוח לחלוטין פרט לבליטה קטנה בצד ימין אשר נועדה להקל באחיזה (אנו היינו מעדיפים ידית אחיזה בולטת מעט יותר). סוני הצליחה ללא ספק במשימתה להקטין את ה-NEX-5 ככל האפשר אך בכל הקשור למראה קשה לראות את המצלמה זוכה בפרסי עיצוב כלשהם (אם כי יופי הוא בעיני המתבונן ויש כאלו העשויים למצוא את המראה הקובייתי מושך). כאשר הסתובבנו עם המצלמה ברחוב זכינו ללא מעט מבטים סקרניים ושאלות בקשר לעוף המוזר – מצלמה זעירה עם עדשה גדולה (יחסית), בהחלט לא מראה נפוץ במחוזותינו.
  • איכות בנייה – מבחינת איכות הבנייה עשתה סוני עבודה טובה מאד עם ה-NEX-5, המצלמה מרגישה בנויה היטב ללא חלקים רופפים, כפתורים שאינם נלחצים כראוי או בעיות בולטות אחרות. בהחלט מצלמה שהיינו לוקחים עימנו לטיול שטח.
  • גודל – כבר מרגע פתיחת הקופסא בפעם הראשונה הופתענו מגודלה הזעיר של ה-NEX-5. אפילו ביחס למצלמות חסרות מראה אחרות (המכונות כידוע EVIL או Electronic Viewfinder Interchangeable Lens) ה-NEX-5 נחשבת קטנה, בוודאי כשאנו לוקחים בחשבון שסוני בחרה להשתמש בחיישן APS-C ולא בחיישן קטן יותר כמו זה המצוי במצלמות של אולימפוס ופנסוניק. למעשה ללא עדשה כלל ניתן להכניס את המצלמה לכיס מכנסי ג’ינס. עם עדשת ה-16 מ”מ אותה בדקנו המצלמה נכנסת בקלות לכיס מעיל.

Sony NEX 5 hand1

  • משקל – אין זה מפתיע שגם משקלה של ה-NEX-5 נמוך במיוחד (287 גרם). למעשה במספר מקרים כאשר נשאנו עימנו מצלמת רפלקס “רגילה” ועימה את ה-NEX-5 כלל לא הרגשנו במשקלה של הסוני.
  • ארגונומיה – למי שרגיל למצלמות רפלקס המחשבה הראשונה העוברת בראש כאשר הוא נתקל ב-NEX-5 הוא כי גודלה הזעיר עשוי לפגום קשות בנוחות הצילום. לאחר שבוע של התנסות אנו חייבים להודות כי גודלה של המצלמה לא השפיע באופן בולט על הנוחות והפגם היחיד קשור לידית האחיזה אשר אפשרה אחיזה נוחה יותר אך הייתה יכולה לשפר את האחיזה עוד לו הייתה בולטת מעט יותר. בעלי ידיים גדולות עשויים בהחלט למצוא את עצמם נאבקים במצלמה, הן מבחינת גודלה והן מבחינת תפעול הכפתורים (עוד על כך מייד).

Sony NEX 5 16mm

  • כפתורים – ל-NEX-5 כמות קטנה יחסית של כפתורים (מתבקש בשל גודלה הזעיר). לכאורה כמות קטנה של כפתורים מצמצמת את מורכבות השימוש במצלמה ופונה יותר לקהל של צלמים מתחילים אשר אינם רוצים “להסתבך” עם הגדרות מורכבות. מצד שני ישנן פעולות פשוטות יחסית אשר דרשו כמות נכבדה של לחיצות ונבירה בתפריטים. כפתור ההדלקה של המצלמה מצוי בחלקה העליון ומגיע כמתג on\off בעל מיקום נוח מאד אשר אינו מחייב הזזה של היד בעת אחיזה במצלמה. כפתור הצילום ממוקם בחלק הקדמי מעל ידית האחיזה ורגישותו בהחלט משביעת רצון. כפתור הצפייה בתמונות מצוי אף הוא בחלקה העליון של המצלמה, מיקום אותו מצאנו פחות נוח. כפתורי החיצים והאישור הממוקמים לצד המסך הם השימושיים ביותר במצלמה ומלבד ניווט בין תפריטים (פעולה נפוצה בשל מיעוט כפתורי שליטה ייעודיים) משמשים גם למעבר בין מצבי הצילום (פעולה המתבצעת במצלמות גדולות יותר באמצעות החוגה אשר איננה קיימת ב-NEX-5).

חיישן

  • סוג החיישן – בסדרת ה-NEX בחרה סוני לעשות שימוש בחיישני CMOS בפורמט APS-C בגודל דומה לזה המצוי במרבית מצלמות הרפלקס הקונבנציונאליות. מעבר ליתרון הברור שבבחירה בחיישן גדול יותר הדבר מאפשר התאמה קלה יותר לליין העדשות הקיים של החברה. חשוב לציין כי התושבת (או ה-mount) של סדרת ה-NEX המכונה E-mount שונה מזה של סדרת מצלמות הרפלקס “הקונבנציונאליות” של החברה המכונה A-mount. מתאם בין תושבות ניתן לרכישה בנפרד (עוד על נושא זה בהמשך). החיישן עצמו עושה שימוש בטכנולוגיית ה-Exmor APS HD של סוני לה קווי דמיון לטכנולוגיה בה עשתה עד כה החברה שימוש בחלק ממצלמותיה הקומפקטיות החדשות אשר נועדה לשפר את רגישות החיישן. בסדרת המצלמות הקומפקטיות שלה הכוללות את טכנולוגיית ה-Exmor-R  שילבה סוני טכנולוגיה של הארה אחורית (back-illuminated CMOS) המעבירה חלק ניכר מן האלקטרוניקה המצויה בדרך כלל בקדמת החיישן לחלקו האחורי ובכך מאפשרת לכמות גדולה יותר של אור להגיע אל החיישן. אנו שאלנו את סוני מדוע טכנולוגיה זו לא נכללה בסדרת ה-NEX והתשובה שקיבלנו הייתה כי בחיישן גדול כמו זה המצוי בסדרת ה-NEX (וביתר המצלמות הרפלקסיות של החברה) אין בכך צורך והדבר לא יוביל לשיפור משמעותי בביצועי המצלמה.

ל-NEX-5 חיישן APS-C הדומה בגודלו לזה המצוי במרבית מצלמות הרפלקס הרגילות – בטבלה הבאה ניתן לראות השוואה בין גדלי החיישנים הנפוצים כיום:

Sensor sizes

  • רזולוציות – ל-NEX-5 חיישן ברזולוציה מקסימאלית של 14.2 מגה פיקסל (ביחס של 3:2). החיישן מאפשר גם צילום ברזולוציות נמוכות יותר (ביחס של 16:9) וכן צילום פנוראמה ברזולוציה מקסימאלית של 12416 על 1856 (עוד על כך בהמשך).
  • רגישות – הרגישות המקסימאלית של ה-NEX-5 היא 12,800. התרשמנו למדי מרגישותו של החיישן ביחס למצלמות ברמת מחיר דומה ואף ביחס למצלמות יקרות ומתקדמות יותר. עד לרגישות של 1600 ISO התוצאות היו סבירות בהחלט, מעבר לכך לא היינו ממליצים לנסות אלא אם אין בכוונתכם להשתמש בתמונה מעבר להצגתה על מסך המחשב.

כלקח מן הסקירה הקודמת בחרנו הפעם להעלות עבור כל רמת רגישות תמונה מלאה ובעקבותיה שתי תמונות של אזורים בתמונה (crop 100%).

רגישות: 200 ISO – תמונה מלאה:

200

רגישות: 200 ISO – תמונה 1:

200 1

רגישות: 200 ISO – תמונה 2:

200 2

רגישות: 400 ISO – תמונה מלאה:

400

רגישות: 400 ISO – תמונה 1:

400 1

רגישות: 400 ISO – תמונה 2:

400 2

רגישות: 800 ISO – תמונה מלאה:

800

רגישות: 800 ISO – תמונה 1:

800 1

רגישות: 800 ISO – תמונה 2:

800 2

רגישות: 1600 ISO – תמונה מלאה:

1600

רגישות: 1600 ISO – תמונה 1:

1600 1

רגישות: 1600 ISO – תמונה 2:

1600 2

רגישות: 3200 ISO – תמונה מלאה:

3200

רגישות: 3200 ISO – תמונה 1:

3200 1

רגישות: 3200 ISO – תמונה 2:

3200 2

רגישות: 6400 ISO – תמונה מלאה:

6400

רגישות: 6400 ISO – תמונה 1:

6400 1

רגישות: 6400 ISO – תמונה 2:

6400 2

רגישות: 12,800 ISO – תמונה מלאה:

12800

רגישות: 12,800 ISO – תמונה 1:

12800 1

רגישות: 12,800 ISO – תמונה 2:

12800 2

  • פורמטי קבצים – ה-NEX-5 מאפשרת צילום בפורמט Jpeg אך גם בפורמט לא דחוס (RAW) ובמצב משולב (Jpeg+RAW). בעת צילום פנוראמות תלת מימדיות יוצרת המצלמה קובץ Jpeg ועימו קובץ מיוחד המכונה MPO – כיום עדיין אין סטנדרט מוסכם לקבצי תלת מימד (פורמט ה-MPO החופשי הוצע על ידי CIPA – ארגון התקינה הצילומי הגדול, ואומץ על ידי פוג’יפילם במצלמות התלת מימד שלה).
  • מערכת ייצוב – בשונה ממצלמות הרפלקס הרגילות של סוני הכוללות מייצב תמונה מובנה בחיישן (טכנולוגיה המוכרת כ-Sensor shift) אשר יתרונה המרכזי הוא בכך שהיא מספקת ייצוב עבור כל עדשה, ב-NEX-5 בחרה סוני לעבור לשימוש במערכת ייצוב אופטית בעדשה (בדומה לזו המקובלת במצלמות הרפלקס של קנון/ניקון). בתערוכת פוטוקינה האחרונה ערכנו ראיון עם נציג חברת סוני וביררנו מולו את הסיבה לשינוי. לטענתו הרצון לצמצם ככל הניתן את גודלה של המצלמה חייב את נטישת המערכת המובנית בחיישן לטובת מערכת ייצוב בעדשה. אנו בדקנו את המצלמה עם עדשה בעלת אורך מוקד קצר (16 מ”מ) אשר איננה כולל מערכת ייצוב מובנית ובכל מקרה מושפעת במידה פחותה מרעידות.
עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Avatarעידו גנוט , אופיר אילוז
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

3 תגובות

  1. Avatar

    ביל

    29/11/2010 ב 7:47 PM

    אחלה סקירה , תמשיכו ככה כיף גדול.

    השב

  2. Avatar

    צביקה

    06/02/2011 ב 4:25 PM

    סקירה מעולה. כל הכבוד.

    השב

  3. Avatar

    פרל

    07/01/2013 ב 6:40 PM

    הי יש לי מצלמה כזו ובדיוק איבדתי כפי שכתבתם את הכיסוי לעדשה 49 מ”מ יש לכם מושג איפה ניתן להשיג או להזמין? והאם כל כיסוי בקוטר זה (גם של חברה אחרת) יכול להתאים
    תודה רבה

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *