זווית אישית הוא עוד ישוב ע״י דוד עידן פורסם ב 03/12/2012 26 0 השריפה הנוראית שהתרחשה ביערות הכרמל בחודש דצמבר לפני כשנתיים היא אש שלא דועכת, הגחלים עדין רוחשים, מותירים כוויות בלב המשפחות שאינן מוצאות מרגוע, גם לא ניחומים על אובדן חיים כל כך יקר. כמה ימים לאחר השריפה נסעתי, כמו רבים אחרים שהתקשו להכיל את האסון, ליערות הכרמל. הכביש המוביל לתוך יערות הכרמל נראה בתחילתו ירוק ומזמין, לא הסגיר או הסתיר את מה שעומד להגיע בעיקול הדרך: בבת אחת הכול מסביב נעשה שחור, ריח חזק של שריפה עמד באוויר, וככל שהתקדמנו חשנו מחנק, כאילו נמצאים אנחנו במקום סוריאליסטי ללא מוצא מתקשים להבין מה שרואות עינינו. המקום נראה כלאחר טראומה נוראית של השמדה האדמה כוסתה באפר, וכדי להוסיף דרמה לסצנה המטורפת הזאת, החל לרדת גשם שחלחל אל האפר השחור, והחל להסיר בגסות את האיפור מעל פני האדמה. נכון שקשה מאוד מבחינה רגשית לצלם מקום כל כך גדול, אינך יכול להקיף את ההרים והגאיות החרוכות, החלטתי שאמצא פינה אחת קטנה, שתהייה פינת זיכרון פרטית,זאת שתהווה את אתר ההנצחה האישי שלי, במקום בו הדמעות נושרות כעלים מגזע גופך החם. אני לא יכול להבטיח לעצמי שאחזור לכאן, מתי ובזמן כלשהו. הגשם ירד עכשיו לסירוגין, במקום שבו עמדתי והתחלתי לצלם, תוך שאני מתקדם ונכנס לאט לאט אל תוך שביל שעציו עמדו ערומים ושרופים. היה זה מבוך שחור ומאיים, מרתיע ולעיתים הציצו מעליו עננים אפורים שהזילו טיפות גשם גדולות בזעם. צילמתי מספר לא רב של תמונות, הרגישות הפנימית שלי, נמדדה כעת כמו ב-ISO שבמצלמה וככל שנחשפתי יותר למראות, גדלה הגרעיניות שבליבי ואילו החדות הלכה ונעשתה קהה. התקשיתי להבין ולהחליט עם עצמי באיזה סוג של צילום אני עוסק, האם זה צילום תיעודי, היסטורי, חברתי, דוקומנטרי או אישי. זה יצר אצלי בעיקר בלבול מבוכה ומועקה. אבל באותו הרגע פעל אצלי דחף אמוציונאלי חזק, שלא עמד במבחן של הגדרה או קנה מידה כזה או אחר. במקום הזה חשתי בעוצמה כיצד פועלים עלי, באנרגיה עצומה כל חמשת החושים, ככוח מגנטי בעל שדה משיכה שאינו ניתן לשליטה. במרכזו של אחד הסלעים, נקוותה שלולית קטנה, חשבתי לשלב אותה בצילום לצד העצים והאדמה השרופה, מתוך מחשבה וסימן שהנה הגשם חוזר ומעניק תקווה וחיים חדשים. שילוב צילום של חיים ומוות, זה לצד זה על אותו מישור של פריים, יכול להעצים את אווירת המקום, ולהעניק משמעות עמוקה וסמלית יותר לצילום. מאחר והגשם המשיך עדין לרדת, חשבתי לעצמי שבבואי הביתה, בנחת אבחן ואתבונן בצילומים. ואכן כך עשיתי. אלה שלתדהמתי לצילום הסלע שבו נוצרה שלולית המים, לא מצאתי כל זכר, לעומת זאת משהו אחר ומצמרר נשקף מתוכה, פנים של דמות אנושית, קרועה ומלאת כאב וסבל (!). לא יכולתי להבין ולתפוס את פשר הדבר, הרי את זה לא ראיתי כלל בזמן הצילום, אלה רק עתה כשאני מתבונן בהם לאחר מעשה. העניין הזה ממשיך להטריד ולהעסיק אותי גם כיום. שהרי מעולם לא היה מצב שצילמתי נושא כלשהו, וקבלתי תוצאה אחרת. האם זה עניין מיסטי או אחר, שדווקא תיווצר השתקפות של פני אנוש אפופי סבל, בדומה לקרבנות האסון? אולי יש סימנים אחרים הקשורים בכך, למי פתרונות לצילום ההזוי הזה? האסון הזה, נצרב בתודעתנו ובתוכנו, מותיר אותנו חשופים בצריח היערות השחורים, מתפתלים בכאב כמו הוודאי, שבתחתית ההר. כעת אחרי הכול, הנה כבר ניצנים של לבלוב ופריחה, מבעד לגרגירי שמש התחדשות מרגשת, הכרמל חוזר שוב להיות ירוק. הכותב: בעל תואר אמן צילום בינלאומי A.FIAP ותואר אמן צילום ישראלי E.AIPS וחבר בעמותת אמני הצילום בראשון לציון. הסוד של יצירת תצלום הוא ליצור קרבה ואינטימיות, להתקרב במובן הפיסי, הפסיכולוגי והרגשי. יש דרכים רבות לעשות זאת, אבל החשוב ביותר שתוכל לחבר את הכול ליצירה שלמה אחת, שטמון בתוכה רעיון, ומסתתרת בה “טביעת האצבע” שלך. בימים אלה, ובמהלך כל חודש דצמבר מוצגת תערוכת צילום ושירה שלו “יצאתי לאנגולה, תכף אשוב” באשכול הפיס בבת-ים (ליצירת קשר עם דוד עידן). דוד עידן אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …