זווית אישית מעשה בפנים ופרחים ע״י טל ניניו פורסם ב 17/03/2011 5 0 וידוי לפתיחה אפתח בוידוי קצר. אני לא תמיד אוהב את הצבעים שהמצלמה שלי מספקת. לפעמים כן. הרבה פעמים לא. נכון, צבעים הם גם עניין של מצב רוח (וגשם…). בימים מסוימים אני מעדיף צבעים מסוימים (לפעמים אפילו את אלה שהגיעו מהמצלמה), אולם בימים אחרים, אני ממש רוצה צבעים אחרים. ואז עולה כמובן הטענה “רצון זה נחמד. מאיפה נמציא לך אותם?” כן. לפעמים השיחות עם עצמי הופכות מורכבות מאוד. על מנת להדגים את רצונותיי המשונים, בואו נביט בתמונת הפורטרייט הזאת שצילם חברי הטוב רודי אלמוג. תמונה זו צולמה באמצעות Canon EOS-1D Mark IV מצוידת בעדשת EF 85mm f/1.2L II USM. ציוד משובח ויקר. פתיחת התמונה באמצעות Lightroom 3 (או פוטושופ CS5 לצורך העניין, התוצאה זהה), מציגה כמצופה, תמונה איכותית למדי. הרגשתם שמגיע איזה אבל… הנה הוא בא… אבל, מה עם הצבעים? גווני העור של פרופיל ברירת המחדל בעייתיים במקצת (בלשון המעטה, לא רוצה להעליב מישהו בפוסט הראשון שאני כותב עבור מגה-פיקסל. בכל זאת, אתר מכובד). למה זה קורה לי? גלילה קצרה לקטגוריה Camera Calibration תיתן את ההסבר הראשון – פרופיל ברירת המחדל הוא Adobe Standard. פרופיל זה הוא למעשה טבלת הצבעים הראשונית שאליבא ד’אדובי מהווה בסיס ראוי להמשך עבודה. אני לא ממש מאוהב בו. ומיד נראה, שבצדק. – ניסיון ראשון לשיפור המצב כידוע, במצלמות מתוצרת Canon מותקנים “סגנונות תמונה” (Picture Styles). בעת התקנתן של Lightroom ו/או Photoshop, מותקנים גם פרופילים המותאמים לסגנונות אלה. אם כך, הפיתרון פשוט. נבחר בפרופיל Camera Portrait. מחשבות לחוד ומציאות לחוד… התוצאה עוד יותר גרועה. – ניסיון שני לשיפור המצב חשבתי לעצמי, חברת Canon מספקת תוכנה לפיתוח קובצי Raw שצולמו במצלמותיה. אולי היא זו שתצליח להעניק לתמונה צבעים קצת יותר מוצלחים? למרות שיטת העיבוד הבסיסית השונה של תוכנת DPP, הצבעים עדיין אינם משביעי רצון. – לא לשכוח שמדובר בציוד שמחירו מתקרב ל-7,000 דולר. לא מתאים להתחיל לשחק עם מכווני צבע שונים ומשונים (מה גם שאין כאלו בתוכנה של Canon. בקושי עקומה בסיסית יש שם…). בנוסף, טיפול מקצועי בצבע דורש ידע ומיומנות שאינם נחלתם של מרבית הצלמים. ניסיון שלישי ואחרון… מתוך מצוקת הצבעים העמוקה שלי, יצאתי לטיול חיפושים אחרי פרופילים של מצלמות אחרות. גיליתי שאני מאוד אוהב את הצבעים של לייקה בייחוד של דגם M8. יש בהם משהו חם והם מעניקים לתמונה מימד נוסף של “עומק”. יחד עם זאת, אני אוהב גם את צבעי הפורטריט של ניקון, במיוחד של הדגם D3 הנפלא (אבל לא מסתדר עם הנדסת האנוש ועם מחירי העדשות, רחמנא לצלן…). ראו מה קורה לגווניי העור לאחר שבוחרים בפרופיל Leica M8: – למעט שינוי פרופיל המצלמה לא בוצע שום שינוי בהגדרות הפיתוח. גם פרופיל Nikon D3 Portrait עושה חסד עם גווני העור (אם כי בגישה מעט שונה): – כעת, כאשר הצבעים סוף סוף נראים “כמו בן אדם”, אפשר להמשיך ולעבוד על התמונה, עד לקבלת התוצאה הרצויה. היחידה להצלת פרחים ישנים חשבתם שוידוי אחד יספק אותי? לא ממש… אז הנה עוד אחד: אני אוהב פרחים. בשדה מול הבית, ביער מרוחק, בעציץ על השידה, לא חשוב איפה. העיקר לראות פרחים. קורה. אף אחד לא מושלם. לאחרונה, חזרתי לכמה צילומי פרחים שצולמו ממש מזמן (איפה שהוא בשנת 2003) עם הדיגיטלית הראשונה שלי, Canon EOS 300D (הידועה גם בכינוי Digital Rebel). מכיוון שאיכות הפיתוח של קובצי Raw באותן השנים הייתה מוגבלת למדי, שמרתי לא מעט קבצים, למרות שלא ממש הצלחתי להפיק מהם את שרציתי, מתוך תקווה שתוכנות הפיתוח רק ילכו וישתפרו וכך אכן קרה. אחד החסרונות המוכרים של המצלמה הזאת (במיוחד עם עדשת הקיט איתה התחלתי את הרומן עם ה-300. רומן סוער, אך קצר להפליא…), הוא חוסר יכולתה להפיק פרטים במשטחים אדומים. אין מה להגיד. אדום לא היה הצבע של המצלמה הזאת. איך זה נראה אז בפוטושופ 8 (CS)? לצערי, התוכנה כבר אינה מותקנת, אך ניתן לשחזר את הצבעים של אותה התקופה, גם כיום. שפטו בעצמכם: – שימו לב כי אין פרטים בפרח. משטח אדום חלק כמעט לגמרי. אז מה עושים? בוחרים בפרופיל Canon EOS-1Ds Mark III Faithful וכל הפרטים בעלי הכותרת של הפרח חוזרים לחיים (יבורך האיש שלימד אותי לשמור במצלמה אך ורק Raw): – גם תמונות ישנות זכאיות לחיים חדשים. אחרית דבר השימוש ב-DNG Profiles, למרות היותם כלי עבודה רב עצמה, לא הפך לנפוץ כפי שצריך היה להיות. איכשהו, היתרונות של האפשרות להחליף את צבעי הבסיס של פיתוח התמונה לא חלחלו לרובד הרחב של משתמשי Photoshop ו-Lightroom. הסיבה המרכזית נעוצה כנראה בעובדה שעד לאחרונה, לא ניתן היה להשיג פרופילים כאלה פרט לאלו של המצלמה אשר צילמה את התמונות ולא ניתן היה להעביר טבלאות צבע ממצלמה למצלמה. ההיצע של פרופילי צבע מסוג זה קטן מאוד. נכון להיום חברה אחת בלבד – PSKiss – משווקת ערכת פרופילים כזאת. באתר החברה, ניתן לרכוש ערכה המותאמת לכ-80 מצלמות שונות (החברה אף מתחייבת ליצור ערכה תואמת לכל מצלמה שלא קיימת ברשימה בתנאי שתוכלו לספק קובץ Raw שצולם באמצעותה). הערכה מאפשרת ליישם את הצבעים של המצלמות הבאות: Nikon D2X – Mode I – III, Landscape, Neutral, Portrait, Standard, Vivid Nikon D3 – Mode I – III, Landscape, Neutral, Portrait, Standard, Vivid Leica M8 Leica M9 Canon EOS 10D – Faithful, Landscape, Neutral, Portrait, Standard Canon EOS 20D – Faithful, Landscape, Neutral, Portrait, Standard Canon EOS 30D – Faithful, Landscape, Neutral, Portrait, Standard Canon EOS 1-Ds Mk III – Faithful, Landscape, Neutral, Portrait, Standard כל שנותר לכם לעשות, הוא להחזיר לחיים את הארכיון שלכם ולפתח מחדש את התמונות. החיים החדשים שלהן יהיו בצבעים עשירים בהרבה. דוגמאות נוספות לשימוש בפרופילי צבע בתמונות פורטרייט: Adobe-Standard Camera-Portrait Leica-M8 Nikon-D3-Portrait קישורים: דף המוצר של הפרופילים ובו רשימת המצלמות הנתמכות: https://pskiss.com/shop/cross-camera-color-profiles/ פריסטים ללייטרום – חינם (Free Lightroom Presets): https://pskiss.com/shop/free-lightroom-presets/ https://pskiss.com/shop/black-white-film-style-free-lightroom-presets/ https://pskiss.com/shop/cross-camera-color-free-lightroom-presets/ פריסטים לפוטושופ – חינם (Free Adobe Camera Raw Presets): https://pskiss.com/shop/free-camera-raw-presets/ https://pskiss.com/shop/black-white-film-style-free-acr-presets/ https://pskiss.com/shop/cross-camera-free-acr-presets/ על הכותב: טל ניניו הוא מבעלי חברת PSKiss הישראלית, המייצרת ומשווקת את Cross Camera Color DNG Profiles. טל ניניו אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …