ראשי זווית אישית למה לי מולטימדיה עכשיו?

למה לי מולטימדיה עכשיו?

0
0

העובדה שהמולטימדיה תופסת מקום הולך וגדל בתעשיית החדשות בארץ ובעולם, כבר איננה בגדר תחזית. היום, כשפותחים את אתרי האינטרנט של העיתונים החשובים בעולם כגון הניו יורק טיימס, אפשר לזהות את המילה Multimedia כבר בטאב שנפתח על מסך המחשב שלנו.

וישראל לא נשארת מאחור. לאחרונה הודיע עיתון ישראל היום בשער היומון על השקת גרסה מקוונת של העיתון למכשירים מתקדמים כמו האייפד של חברת אפל. תחרויות צילום עיתונות חשובות וותיקות כמו ה-World Press Photo הכניסו השנה לראשונה קטגוריית התמודדות חדשה: מולטימדיה, ובשוק התעסוקה האמריקאי כמעט ולא ניתן למצוא היום מודעת דרושים לצלמים שאינה כוללת היכולת להוציא לפועל פרוייקטיים של מולטימדיה.

עובדות אלו ועוד הן הוכחה ניצחת לכך שעתיד התוכן העיתונאי טמון במולטימדיה, לפחות בשנים הקרובות, במקביל, אין היום אנליסט בשוק שחושב שעיתונים ימשיכו להיות מודפסים בעוד עשור.

אמנם, אנחנו הצלמים אומנים, וככאלה אנחנו מאוד, אבל מאוד, רחוקים מלהיות אנשי עסקים, אבל אסור לנו להתכחש לעובדה שהמעסיקים שלנו הם אנשי עסקים וככאלה הם מאוד, אבל מאוד, רחוקים מלהיות אומנים – ומבלי להניד עפעף הם יעדיפו להעסיק צלם שיודע גם לכתוב, מאשר להעסיק גם כתב וגם צלם. מן הסתם, עובד שיודע לבצע בנוסף גם פרוייקטים של מולטימדיה ווידאו יועדף על פני האחרים.

האנשים שנשכחו (לסרטון)

Snapshot 2011 02 21 11 01 48

ישנם שני אספקטים חשובים ליצרני התוכן שכדאי לקחת בחשבון: האחד הוא שעיתונים יוכלו לחזור ולהשקיע ביצירת תוכן, כסף שעד היום הלך להוצאות דפוס והפצה. מצד שני, צלמי הסטילס עם הציודים החדישים מסוגלים להפיק מספר רב של מוצרים בעת ובעונה אחת מאותו אירוע ולהרחיב את פוטנציאל המכירה של התוכן לקונים רבים יותר. לדוגמה, צלם שרכש מצלמת סטילס שמצלמת וידאו באיכות גבוהה, יוכל, בנוסף לסיקור הסטילס, למכור לערוץ טלויזיה 20 שניות של וידאו מאותו אירוע חדשותי. דבר שלא היה עולה על הדעת מספר שנים אחורה.

אז מהי מולטימדיה?

בצורה הכי פשטנית, מולטימדיה היא מדיום המשלב צילום סטילס, וידיאו, סאונד, טקסט גרפיקה ועוד ערוצים להעברת מידע אשר ביחד הם מציעים דרך טובה להתגבר על החסרונות של כל אחד מהמדיומים האחרים. לצלמים, הקפאת הרגע היא מהות הכל. יחד עם זאת, אין צלם שלא יודה שישנן סיטואציות שבהן הסטילס לא מספיק, והסאונד והתנועה חזקים יותר.

זהו מדיום חדש ואין לו צורה מחייבת עדיין, (קצת כמו הימים הראשונים של ערוץ 2 הניסיוני, למי שזוכר). עובדה שאומרת שכולם נמצאים באותה הנקודה, על אותו קו זינוק. בנקודה זו בזמן אין גורם מרכזי שמוביל את השוק, והכללים והחוקים שלאורם עוד נפעל, מתעצבים ומתגבשים בשעה שאתם קוראים את המאמר הזה.

בעידן הטכנולוגי הנוכחי, סף הגירוי של הצופים נעשה גבוה יותר ויותר עם הזמן, וספקי התוכן נדרשים למצוא דרכים חדשות ומקוריות למשוך את תשומת הלב של הקהל. מולטימדיה היא השפה של העידן החדש, שבאמצעותה ניתן להעניק לקהל את היכולת ליהנות מחוויה מקסימלית.

בצדק יאמרו הצלמים שאין חדש בכתבות טלוויזיה שמשולבות בהן תמונות סטילס, בין אם רפרודוקציות של צילומים ישנים ובין אם שיתופי פעולה עם צלמי סטילס. בפרוייקט מולטימדיה הפוקוס הוא על צילום הסטילס – וזהו בעצם החידוש. צלמי סטילס שמוסיפים סאונד, וידאו וטקסט ולא להפך.

ועוד לא דיברנו על מולטימדיות מתקדמות בעלות אופי אינטרקטיבי…כמו בטלויזיה, במולטימדיות סטנדרטיות – לינאריות – אנחנו קובעים לצופה את סדר ההתרחשיות ואורכה של כל סצנה. במולטימדיה לא לינארית אנחנו מעבירים חלק מההחלטות הללו אל הצופה ובכך מעודדים אותו לקחת חלק, לברור את מה שמעניין אותו ולהתחבר לסיפור בצורה משמעותית יותר.

אומת הפינג פונג (לסרטון)

Snapshot 2011 02 21 11 05 55

מה נדרש מצלם סטילס?

כמו שלא כל אחד שקונה מצלמה הוא צלם, לא כל מי שקונה מצלמה שמצלמת וידאו הוא צלם מולטימדיה, אבל זה מקום טוב להתחיל בו. מצלמות הסטילס של היום מצלמות וידאו באיכות מדהימה אבל כדאי להשקיע קצת בעניין הסאונד – שהוא כרגע נקודת התורפה של רוב המצלמות הללו. מי שיש בידיו הציוד הנדרש יצטרך ללמוד עכשיו עניינים טכניים חדשים כגון איזו מהירות ואיזה פריים רייט דרושים ל צילום מולטימדיה. בנוסף, מומלץ להשקיע בלימודי התיאוריה של צילום הווידאו והקולנוע, המאופיינים בצורת מחשבה שונה מאוד מצילום הסטילס.

מה לצלם? –   סטילס או וידאו?

סביר להניח שהשאלה האם לצלם סטילס או וידאו ברגע נתון בסיפור שאתם מכסים עלתה בראש עוד לפני שסיימתם לקרוא את הפסקה הראשונה במאמר הזה, והאמת היא שאין תשובה חד משמעית. אם לענות בשאלה – איך אתם מחליטים האם לצלם (היום לערוך) את הסיפור בצבע או בשחור-לבן? זה עניין של תחושת בטן, כמו רוב ההחלטות שאתם עושים כצלמים. אך אם בכל זאת לנסות לענות תשובה מושכלת ועניינית, אז התשובה היא שבעולם אידאלי עיתון שרוצה מולטימדיה היה שולח לשטח צלם וידאו, צלם סטילס ומקליט סאונד לפחות. אבל הסיכוי שאתם תהיו חלק מצוות כזה ולא כל הצוות הזה – קטן ביותר.

עליכם להחליט, אם כן, לאיזה מדיום אתם נותנים איזה פוקוס, וקצת תיכנון מראש של מה אתם צריכים לסיפור הספציפי שאתם עושים – לא יזיק.

מולטי-מיירדה?

ספק אם יש צורך לתרגם את המילה מיירדה מספרדית, אך בכל זאת המשמעות היא חרא, קצת בוטה אך משקף טוב מאוד את מה שרבים מצלמי הסטילס חשים לגבי העולם החדש הזה של המולטימדיה. ובאמת, יש הרבה מולטמדיות לא מוצלחות בחוץ. קל מאוד לשכוח שבעצם זוהי דרך חדשה להעביר סיפור, והסיפור כמו בכל מדיום אחר הוא זה שצריך להיות המרכז. טכניקות חדשות כישנות לא מספיקות לבדן.

כל סדרת תמונות עם קצת רולינג סטונס ברקע וראיון בווידאו הוא מולטימדיה מבחינה טכנית, כמו שכל קבוצת דפים בכריכה היא ספר, אך המהות והסיפור הם שייקבעו אם במולטימדיה או במולטי-מיירדה עסקינן.

נקודה אחרונה למחשבה: כמה זמן אתם חושבים יעבור עד שעורך הצילומים שלכם יתקשר ויבקש שתצלמו קצת וידאו באייטם ב-10:00- בבוקר?


הכותב לא כותב אלא מצלם עבור סוכנות הידיעות איי. פי. ומלמד קורס מולטימדיה במרכז לצילום דוקומנטרי דוקו-קלאב בתל אביב.

Avatarסבסטיאן שיינר
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זווית אישית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *