במרבית המצלמות קיים בורר מצבי צילום ראשי המאפשר בחירה של מצב הצילום בו עובדת המצלמה. כל מצב ניחן במאפיינים שונים ומיועד למטרה שונה. במדריך זה נכיר את מצבי הצילום השונים של המצלמה.

 

מצבי צילום אוטומטיים – מצב אוטומטי (על החוגה: Auto/Automatic)

במצב זה המצלמה קובעת את כל פרמטרי הצילום ולמעשה מתפקדת כמצלמת Point & Shoot. בין היתר המצלמה קובעת את רגישות החיישן (ISO), הצמצם, מהירות הצילום, האיזון ללבן, הפעלת המבזק המובנה (אם כי בדגמים מסוימים ישנה אפשרות למצב AUTO נפרד הכולל הפעלת מבזק) ועוד. מצב זה איננו קיים במצלמות רפלקס מתקדמות אך קיים כמעט בכל המצלמות האחרות ומסומן בצורות שונות. בחוברת ההפעלה של המצלמה תוכלו למצוא הסבר כיצד ניתן לזהות את הסימון במצלמה שלכם.

מצב Program (על החוגה: P)

במצב צילום זה המצלמה קובעת גם את הצמצם וגם את המהירות לשם קבלת חשיפה נכונה. בחלק מהמצלמות (המתקדמות יותר) ניתן “לדפדף” בין צירופים שונים המספקים את אותה החשיפה. בשונה מן המצב האוטומטי המלא, במצב P יכול המשתמש לשנות ולשחק עם חלק ניכר מן הפרמטרים האחרים של הצילום.

 

מצבים אוטומטיים נוספים (על החוגה: Effects/Scene)

במצלמות רבות קיימים מצבי צילום אוטומטיים המיועדים למשימות צילום ספציפיות ולרוב משמשים את אלו אשר אינם בקיאים בהפעלת המצלמה. מצבי צילום אלו שמים לרוב דגש על מפתח צמצם או על מהירות הסגר (אך עשויים לשנות גם פרמטרים נוספים). כך למשל תוכלו למצוא מצב צילום פורטרט אשר מביא לחשיפה נכונה בדגש על עומק שדה קטן (כדי לבודד את האובייקט מהרקע), מצב צילום נוף אשר מביא לחשיפה נכונה בדגש על עומק שדה גדול ועוד. מצבים אלו ניתן למצוא בחלק מן המצלמות בחוגת השליטה תחת מצב ה-Scene.

בחלק ממצלמות הכניסה מן השנים האחרונות (ובמיוחד במצלמות חסרות מראה) ניתן למצוא מצבים אוטומטיים ואוטומטיים למחצה נוספים תחת Effects. גם כאן המצלמה קובעת פרמטרים שונים אך מוסיפה לתמונה אפקטים שונים (דוגמאות ל-Effects ניתן למצוא למשל בביקורת שלנו על ה-D5100 של חברת ניקון).

אפקטים על חוגת ה-D5100 של ניקון (צילום: עידו גנוט)

D5100 Effects

מצבים חצי אוטומטיים

קיימים שני מצבי צילום הם חצי אוטומטיים: האחד עם עדיפות לצמצם והשני עם עדיפות למהירות הסגר. במצבים האוטומטיים למחצה קובע הצלם פרמטר אחד (צמצם או מהירות) והמצלמה קובעת בעצמה את הפרמטר השני (מהירות או צמצם בהתאמה). כאשר מתבצעת חצי לחיצה על כפתור הצילום קובעת המצלמה על סמך מדידת האור את ערכו של הפרמטר השני. מצבי הצילום האוטומטיים למחצה מהירים יותר להגדרה עבור חלק ניכר מן הצלמים מן המצב הידני (בו ניגע בהמשך) והשימוש בהם נפוץ מאד בקרב צלמים (בעיקר מצב הקדימות לצמצם). מצבי הצילום האוטומטיים למחצה  שימושיים במיוחד בתאורה משתנה (לא רק כאשר מדובר על הבדלים קיצוניים כמו מעבר מיום ללילה אלא גם בשינויים עדינים יותר לדוגמא כאשר אדם נכנס מרחוב לסמטה מוצלת או משנה את מיקומו ביחס למקור אור וכו’).

מצב עדיפות צמצם – Aperture Priority (על החוגה: A/Av)

במצלמות Nikon הסימון הוא A, במצלמות Canon הסימון הוא Av, בשאר המצלמות אחד מן השניים.

מצב עדיפות צמצם הינו מצב חצי אוטומטי. בצילום במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במהירות הסגר. מטרת מצב זה היא קביעת הצמצם הדרוש בזמן הצילום בשעה שהמצלמה קובעת את מהירות הסגר לקבלת חשיפת נורמל. מכיוון שמפתח הצמצם משפיע על עומק השדה, צילום במצב זה מתאים במקרים בהם עומק השדה הוא הפרמטר החשוב ביותר בתמונה. נקבע צמצם פתוח ככל הניתן (מספרf  נמוך) כשנרצה לקבל עומק שדה קטן, למשל לצורך קבלת פסל חד על רקע מטושטש, וצמצם סגור (מספרf  גבוה) כשנרצה עומק שדה גדול, למשל כשנרצה לקבל באופן חד מספר אנשים במרחקים שונים.

אמנם, כשאנו מצלמים במצב A/Av מפתח הצמצם הוא הפרמטר החשוב לנו, אך בכל זאת יש לשים לב למהירות הצילום הנקבעת על ידי המצלמה. כך למשל, אם נצלם עם צמצם סגור במקום מוצל נקבל מהירות צילום נמוכה. במצב כזה נצטרך להעלות את הרגישות (ISO) או לדאוג לייצוב המצלמה (ייצוב יעזור בעיקר בעת צילום אובייקטים סטטיים – צילום אובייקט נע במהירות צילום לא מספיקה גם כאשר המצלמה מיוצבת יגרור תמונה מרוחה).

מצב A – קדימות צמצם – אחד המצבים השימושיים ביותר במצלמה (צילום: עידו גנוט)

D5100 A mode

מצב עדיפות צמצם – Shutter Priority (על החוגה: S/Tv)

במצלמות Nikon הסימון הוא S, במצלמות Canon הסימון הוא Tv, בשאר המצלמות אחד מהשניים.

מצב עדיפות למהירות הינו מצב חצי אוטומטי נוסף. בצילום במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במפתח הצמצם. מטרת מצב זה היא קביעת מהירות הסגר הדרושה בזמן הצילום בשעה שהמצלמה קובעת את מפתח הצמצם לקבלת חשיפת נורמל. מכיוון שמהירות הסגר משפיעה על הדרך בה נתפוס תנועה, צילום במוד זה מתאים במצבים בהם התנועה היא הפרמטר החשוב ביותר בתמונה. נקבע מהירות סגר נמוכה כשנרצה לקבל מריחת תנועה ומהירות סגר גבוהה כשנרצה להקפיא תנועה. לעיתים קרובות נצלם במצב זה כאשר האובייקטים המצולמים נמצאים בתנועה.

מצב ידני – Manual (על החוגה: M)

במצב ההפעלה הידני מתאפשרת שליטה בכל פרמטרי הצילום. הדבר כולל את רגישות החיישן, מפתח הצמצם, מהירות הסגר, איזון לבן ועוד. צילום במצב זה מתאים למי שמכיר את כל הפרמטרים, את יחסי הגומלין ביניהם ואת השפעתם על מאפיינים נוספים של התמונה המתקבלת כגון עומק שדה, תפיסת תנועה וכו. צילום במצב זה מומלץ גם למי שרוצה ללמוד, לתרגל ולהפנים את השליטה במצלמה ובכל אחד מפרמטרי הצילום. במדריך הקודם הסברנו כיצד לשלוט בחשיפה במוד M.

באופן טבעי, הזמן הנדרש לצורך כיוון ההגדרות הרצויות לצילום במצב זה, הינו ארוך מאשר במצבים האוטומטיים. אם יש תמונה אשר חשובה לכם, ותנאי התאורה משתנים (דבר המחייב כיוון מהיר של החשיפה) נעדיף את אחד המצבים האוטומטיים.

מצב הצילום הידני נותן בידכם שליטה מוחלטת במצלמה אך מצד שני אינו סלחן. אם תטעו בכיוון תקבלו תמונה שונה ממה שתכננתם (דבר שאיננו בהכרח רע ועשוי לספק תוצאות מעניינות ומפתיעות). הדבר יכול להתבטא בחשיפה (בהירות) לא נכונה, עומק שדה לא צפוי או מריחת תנועה בזמן שתרצו דווקא להקפיא תנועה.

נזכיר שבמצב צילום זה, מד האור מספק אינדיקציה לצלם על רמת החשיפה בהגדרות הצילום הנוכחיות אך הוא משמש בתור יועץ בלבד ואינו משנה הגדרות עבור הצלם. על הצלם בעצמו לקבוע את פרמטרי הצילום כך שתתקבל החשיפה המבוקשת.

 

טען עוד כתבות קשורות
  • Depth of field cats head

    צמצם, עומק שדה ומה שביניהם

    הרבה אנשים קונים מצלמות DSLR בימנו וכולנו רוצים להפיק את המרב מהמצלמה החדשה שלנו. אבל לא ל…
  • writing notes idea conference

    מתחילים ללמוד מושגי יסוד

    בכתבה הראשונה הצגנו בפניכם את הקונספט של קאמרה אובסקורה (לשכה אפלה, בעברית). רעיון זה, על …
  • Camera obscura2

    קיצור תולדות הצילום

    איך הכל התחיל? צילום הוא למעשה תוצאה של שילוב בין כמה גילויים טכנולוגים מדהימים, במאה החמי…
טען עוד ב יסודות הצילום

4 תגובות

  1. Avatar

    ענת

    14/11/2011 ב 4:12 PM

    רציתי להודות לכם מקרב לב על הפרסום של המדריך. אני צלמת חובבת מתחילה שנעזרת במדריך רבות. הוא כתוב נפלא ומסביר את הדברים בצורה פשוטה ומובנת. זה ממש מדריך חובה לכל צלם מתחיל! 🙂
    אז שוב תודה רבה לכם וישר כח!

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    14/11/2011 ב 4:44 PM

    תודה רבה – בשביל זה אנחנו פה – בקרוב מאד מדריך נוסף בסדרה.

    השב

  3. Avatar

    קרן

    25/02/2012 ב 1:47 PM

    יש טעות בכותרת “מצב עדיפות צמצם – Shutter Priority (על החוגה: S/Tv)” צריך להיות “מצב עדיפות מהירות” וכן בהסבר בהמשך “במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במפתח הצמצם” צריך להיות “במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במהירות הסגר”.

    השב

  4. Avatar

    בני

    14/04/2013 ב 12:47 AM

    כל הכבוד לאתר אני צלם חובב אני לומד מאתר הרבה וכמעט כל יום האני באתר

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *