ראשי מדריכים יסודות הצילום [ארכיון] סגר המצלמה

[ארכיון] סגר המצלמה

7
0

במדריך זה נכיר את סגר המצלמה שגם הוא, כמו הצמצם בו עסקנו במדריך הקודם, אחד המרכיבים החשובים ביותר בצילום. נסביר מהו סגר המצלמה ואיזה כלים הוא מספק לנו לשליטה בתמונה המתקבלת.

סגר המצלמה (Shutter)

סגר המצלמה ממוקם בחלקה הפנימי האחורי של המצלמה לפני החיישן וצורתו כצורת תריס (מכאן נובע גם הכינוי השגור לסגר – תריס). תפקידו של הסגר לאפשר מעבר אור אל החיישן בזמן הצילום. בנוסף, מאפשר הסגר לשלוט במשך הזמן בו נחשף החיישן לאור. פרק הזמן בו הסגר פתוח ומאפשר חשיפה של החיישן לאור נקרא זמן החשיפה. זמן החשיפה הוא מושג בעל משמעות עצומה בצילום, הן בצד הטכני אבל גם  במישור המחשבתי. כשמדברים על ‘לתפוס את הרגע’ או ‘להקפיא רגע בחיים’, אותו רגע בצילום הוא משך זמן החשיפה הכולל רק את מה שקורה בזמן זה אבל גם את כל מה שקורה בו.

הילוך איטי המדגים את פעולת הסגר במצלמת G1 – שימו לב לאופן הפתיחה והסגירה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-dK6Qa1Iy4Y&feature=player_embedded[/youtube]

בדומה לצמצם, גם סגר המצלמה מאפשר ויסות של כמות האור אליה נחשף החיישן בזמן הצילום. אם נחזור אל הדוגמא של ברז המים בה השתמשנו במדריך הקודם, סגר המצלמה מאפשר ויסות כמות האור כמו שמשך הזמן בו ברז פתוח משפיע על כמות המים שתעבור דרכו. נזכיר שלצורך קבלת תמונה בבהירות נכונה דרושה כמות מסויימת של אור המגיע לחיישן. לכן, כשנצלם במקום מואר מאד, פתיחת הסגר לזמן קצר תאפשר הכנסה של אור בכמות נכונה. מצד שני, אם נצלם במקום חשוך, פתיחת הסגר לזמן ארוך יותר תאפשר מעבר של כמות האור הדרושה לחשיפה נכונה.

מנגנון הסגר של מצלמת D3S של חברת ניקון – שימו לב “לתריסים” בהגדלה מימין (קרדיט: Nikon)

camera shutter large

מהירות הסגר

מהירות הסגר היא המהירות בה נפתח ונסגר הסגר והיא מציינת את משך זמן החשיפה. מהירות גבוהה מתייחסת לזמני חשיפה קצרים ומהירות איטית מתייחסת לזמני חשיפה ארוכים יותר.

מהירות הסגר נמדדת בחלקי שנייה. כך למשל מהירות 100 מייצגת חשיפה של 1/100 שנייה ומהירות 1000 מייצגת חשיפה של 1/1000 שנייה. בצילום במהירות 100 נקבל זמן חשיפה הגדול פי 10 מאשר בצילום במהירות 1000 ולכן כמות אור הגדולה פי 10.

מהירויות סגר של שנייה או יותר מסומנות באמצעות גרשיים – זמן חשיפה של שנייה יסומן באופן הבא: 1″, זמן חשיפה של 2 שניות יסומן כ-2″ וכן הלאה.

מהירות הסגר כפי שהיא מופיעה על גב מצלמת D5100 של ניקון – 1/80 שנייה (צילום: עידו גנוט)

aperutre settings nikon 5100

השפעת מהירות הסגר על בהירות התמונה

סדרת התמונות הבאה מדגימה את השפעת מהירות הסגר בזמן הצילום על בהירות התמונה. התמונה האמצעית צולמה בצירוף מסויים של הגדרות המצלמה, כזה המפיק תמונה בבהירות נכונה בצילום במהירות 250. אם כל ההגדרות האחרות נשארות ללא שינוי, שינוי המהירות ל-60 (תמונה ראשונה) יגרום לכניסת כמות גדולה יותר של אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה בהירה יותר. מצד שני, שינוי המהירות ל-500 (תמונה שלישית) יגרום לכניסה של פחות אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה כהה יותר.

מהירות סגר 60 (צילום: גילי יערי)

1 500

מהירות סגר 250 (צילום: גילי יערי)

1 250מהירות סגר 500 (צילום: גילי יערי)

1 60

השפעת מהירות הסגר על צילום תנועה

צילום במהירות גבוהה מקפיא תנועה וצילום במהירות נמוכה מורח תנועה. כאשר אובייקט זז ואנו מצלמים אותו במהירות נמוכה (זמן חשיפה ארוך) האובייקט נקלט על מספר אזורים בחיישן דבר הגורם לאפקט המריחה. כמובן שמהירות התנועה של האובייקט משפיעה על המהירות שתקפיא את תנועתו או תגרום למריחתו בתמונה. אם אנו מצלמים אופנוע דוהר, אפילו צילום במהירות 500 עשוי ליצור אפקט של מריחה בתמונה. אם לעומת זאת אנו מצלמים אדם מבוגר הולך ברחוב, ניתן לקבל הקפאה של התנועה גם במהירות 160 או אף נמוך מזה.

צילום במהירות גבוהה מקפיא תנועה (צילום: גילי יערי)

fast shutter 1

צילום במהירות נמוכה – מאפשר יצירת אפקט “מריחה” בתמונה (צילום גילי יערי)

slow shutter 2

slow shutter

ייצוב המצלמה בצילום במהירות איטית

כשמצלמים במהירות איטית חשוב לייצב את המצלמה כדי למנוע מריחה וטשטוש של התמונה כתוצאה מתזוזה של הצלם. ייצוב המצלמה נחוץ גם כשמצלמים אובייקטים סטטיים כמו מבנים, אך חשוב לזכור כי פעולת הייצוב עוזרת במניעת טשטוש הנגרם כתוצאה מתזוזה של הצלם אך איננה מסייעת כלל במניעת מריחה הנגרמת כתוצאה מתנועה של האובייקט המצולם.

כלל אצבע אומר שיש לייצב את המצלמה כאשר מצלמים במהירות שהיא נמוכה מאורך המוקד של העדשה (על אורך מוקד נפרט במדריך נפרד אשר יעסוק בעדשות). לדוגמא אם נצלם בעדשת 50 מ”מ נדרש ייצוב המצלמה בצילום במהירות הנמוכה מ-50. לעומת זאת אם נצלם בעדשת 200 מ”מ נדרש ייצוב המצלמה במהירות הנמוכה מ-200. עבור מצלמות אשר אינן בעלות חיישן מלא (Full Frame) יש לזכור להכפיל את אורך המוקד בנתון המכונה “קרופ פקטור” (אנו נדון בכל אלו במדריך הבא אשר יעסוק בחיישן המצלמה). בפועל עבור מרבית מצלמות הרפלקס המצויות בשוק יש להכפיל את אורך המוקד פי 1.5 לערך (במקרה שהזכרנו לדוגמא נתייחס לעדשת 200 מ”מ כאילו הייתה עדשת 300 מ”מ).

שימוש בחצובה היא הדרך האידיאלית לייצוב המצלמה אך לא תמיד תהיה לנו חצובה זמינה. במקרה כזה ניתן לייצב את המצלמה באמצעות הנחתה על שולחן, מעקה, ספסל, גג של מכונית או כל משטח יציב אחר. שימוש במצלמה (או עדשה) הכוללת מייצב תמונה מובנה יכולה לסייע אף היא אך היא איננה מספיקה במקרים רבים (עוד על מייצב התמונה ניתן לקרוא בכתבה שלנו העוסקת בנושא).

ייצוב זה חשוב – במיוחד במהירות הנמוכה מזו של אורך המוקד של העדשה (צילום: עידו גנוט)

stabilization

שליטה במהירות הסגר

שליטה במהירות הסגר מתאפשרת רק בחלק ממצבי ההפעלה של המצלמה. במצבי הצילום האוטומטיים המצלמה מחליטה בעצמה, לפי אלגוריתם החלטה המשתנה מיצרן ליצרן ובהתאם לתנאי התאורה, מה תהיה המהירות בזמן הצילום. במצב ההפעלה הידני (M או Manual), מתאפשרת שליטה מלאה של הצלם במהירות הסגר (כמו בכל שאר פרמטרי הצילום) ובמצב הצילום החצי ידני (S או Shutter) יכול הצלם לקבוע את מהירות התריס והמצלמה מחשבת באופן אוטומטי מה הצמצם המתאים לשימוש לפי תנאי התאורה.

במצלמות רפלקס השליטה במהירות הסגר מתבצעת בדרך כלל באמצעות גלגלת ובמצלמות אחרות באמצעות כפתורים ייעודיים. בחלק מן המצלמות הקומפקטיות לא ניתן לשלוט כלל במהירות הסגר באופן ידני. עליכם לקרוא את חוברת ההפעלה של המצלמה שלכם ולהכיר את דרך השליטה במהירות הסגר. מדריך צילום מיומן יידע להראות לכם איך עושים זאת.

במדריך הבא בסדרת “יסודות הצילום” נעסוק בחיישן המצלמה ונכיר את המושג ISO.

כתבה זו נכתבה על ידי גילי יערי, מורה בקורסים לצילום ומנהל פלאש 90 – בית הספר לצילום מעשי בשיתוף האתר MegaPixel.

Avatarפלאש 90, בית הספר לצילום מעשי
טען עוד כתבות קשורות
  • Depth of field cats head

    צמצם, עומק שדה ומה שביניהם

    הרבה אנשים קונים מצלמות DSLR בימנו וכולנו רוצים להפיק את המרב מהמצלמה החדשה שלנו. אבל לא ל…
  • writing notes idea conference

    מתחילים ללמוד מושגי יסוד

    בכתבה הראשונה הצגנו בפניכם את הקונספט של קאמרה אובסקורה (לשכה אפלה, בעברית). רעיון זה, על …
  • Camera obscura2

    קיצור תולדות הצילום

    איך הכל התחיל? צילום הוא למעשה תוצאה של שילוב בין כמה גילויים טכנולוגים מדהימים, במאה החמי…
טען עוד ב יסודות הצילום

7 תגובות

  1. Avatar

    ענת טיומקין

    15/07/2011 ב 6:15 PM

    רציתי להודות לכם על הפרסום של המדריך. אני בדיוק נכנסת לעולם הצילום והמדריך שלכם הוא ממש מה שחיפשתי 🙂

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    15/07/2011 ב 6:29 PM

    בשמחה. כאמור בכל שבועיים לערך יתפרסם עוד מדריך.

    השב

  3. Avatar

    שמואל ל

    14/08/2011 ב 7:37 AM

    חזרתי לריענון מושגים והחכמתי,כתוב טוב תמציתי ובהיר.

    השב

  4. Avatar

    martha

    15/08/2011 ב 2:50 PM

    מאוד קשה לי לקלוט את הנושא של התריס,את הצמצם איכשהו קלטתי.אבל הכתבה בהחלט עניינית.

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    15/08/2011 ב 3:47 PM

    זה אכן לא נושא טריוואלי והבנה עמוקה שלו היא מורכבת. יחד עם זאת מדובר בהיבט טכני שהשליטה בו חשובה מאד להתפתחותו של כל צלם. אם יש לך שאלות ספציפיות שאינן ברורות את מוזמנת לשאול – כאן או עדיף בפורום שלנו – נשמח לענות.

    השב

  6. Avatar

    מוחמד

    30/12/2012 ב 11:46 AM

    אנשים יפים באמת.

    השב

  7. Avatar

    יאיר

    05/02/2013 ב 11:25 PM

    אחלה מדריכים! תודה רבה לכם

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *