יסודות הצילום מדריכים [ארכיון] הצמצם ע״י פלאש 90, בית הספר לצילום מעשי פורסם ב 24/06/2011 4 0 במדריך זה נכיר את הצמצם, אחד המרכיבים המרכזיים בעולם הצילום, את השפעתו על התמונה המתקבלת ונסביר מהו עומק שדה וכיצד ניתן לשלוט בו באמצעות הצמצם. הצמצם (Aperture) הצמצם הוא פתח בעדשה דרכו עובר האור בזמן הצילום. גודל הפתח ניתן לשינוי ועלי ידי כך מאפשר ויסות של כמות האור העוברת דרך העדשה בזמן הצילום, בדומה לברז המווסת את כמות המים העוברת דרכו. לצורך קבלת תמונה בבהירות נכונה דרושה כמות מסויימת של אור המגיע לחיישן. כך למשל, כשנצלם במקום מואר מאד סגירת הצמצם תאפשר הכנסה של אור בכמות נכונה. מצד שני, אם נצלם במקום חשוך, פתיחת הצמצם לרווחה תאפשר מעבר של יותר אור. ישנם מרכיבים נוספים המשפיעים על בהירות התמונה. הצמצם יחד עם רכיבים אלו קשורים האחד בשני בקשרי גומלין הדוקים. במדריכים הבאים נעסוק בהם ובקשרי הגומלין ביניהם. טבעת צמצם בעדשה ישנה סימון מפתח הצמצם גודל הפתח, הנקרא 'מפתח הצמצם', מסומן באות f ובערכים קבועים הנקראים תחנות צמצם או f/stops. ערכים כאלה יכולים להיות למשל f/2.8, f/4, f/5.6, f/8 ועוד. מעבר מתחנה אחת לתחנה השכנה לה יגרום לכניסה של מחצית או כמות כפולה של אור. אחד הנושאים המבלבלים ביותר לצלמים מתחילים הוא העובדה שככל שמפתח הצמצם גדול יותר, כלומר מאפשר כניסת כמות גדולה יותר של אור, כך הוא מסומן במספר קטן יותר ולהיפך. לדוגמא, מפתח צמצם f/2.8 הינו גדול משמעותית ממפתח צמצם f/22 ומאפשר כניסת כמות גדולה בהרבה של אור. דוגמאות למפתחי צמצם שונים – שימו לב להבדלים בין הצמצם הפתוח לסגור ביותר (צילום: אופיר אילוז) השפעת מפתח הצמצם בזמן הצילום על בהירות התמונה: סדרת התמונות הבאה מדגימה את השפעת מפתח הצמצם בזמן הצילום על בהירות התמונה. התמונה האמצעית צולמה בצירוף מסויים של הגדרות המצלמה, כזה המפיק תמונה בבהירות נכונה כשהצמצם נקבע על f/5.6. אם כל ההגדרות האחרות נשארות ללא שינוי, שינוי הצמצם ל f/2.8 יגרום לכניסת כמות גדולה יותר של אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה בהירה יותר. מצד שני, שינוי הצמצם ל f/8 יגרום לכניסה של פחות אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה כהה יותר. צמצם f/2.8 (צילום: נתי שוחט) צמצם f/5.6 (צילום: נתי שוחט) צמצם f/8 (צילום: נתי שוחט) עומק שדה (Depth of Field – DOF) עומק שדה בצילום הוא הטווח שבין האובייקט הקרוב ביותר לאובייקט הרחוק ביותר בתמונה המתקבלים בחדות סבירה. בזמן הצילום אנו קובעים את הפוקוס על אובייקט שאנחנו בוחרים ונקודת שיא הפוקוס תהיה עליו. ככל שהמרחק של עצמים לפני ואחרי האובייקט בשיא הפוקוס גדול יותר, כך יורדת בהדרגה החדות. בתמונה עם עומק שדה קטן (המכונה גם עומק שדה רדוד) הטווח הזה יהיה קטן ונקבל את האובייקטים ברקע ובקדמת התמונה מטושטשים. בתמונה עם עומק שדה גדול נקבל גם את הרקע וגם את האובייקטים שבחזית חדים. צילום עם עומק שדה רדוד מתאים לצילום בו נרצה להדגיש אובייקט ולבודד אותו מהרקע. כך למשל נגרום לצופה להתמקד באובייקט שבחרנו להדגיש בתמונה. צילום עם עומק שדה גדול מתאים לצילומי נוף וצילומי ארכיטקטורה, צילומים בהם נרצה לקבל את כל התמונה חדה. עומק השדה הוא אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשותו של הצלם. כל צלם בכל רמה ובכל תחום משתמש בו באופן קבוע. תמונה עם עומק שדה רדוד – הילדה חדה, הילד והרקע מטושטשים (צילום: גילי יערי). תמונה עם עומק שדה גדול – האיש, הטרקטור, המשאית ואפילו העננים חדים (צילום: גילי יערי). השפעת מפתח הצמצם על עומק השדה מפתח הצמצם בזמן הצילום הוא אחד הפרמטרים העיקריים המשפיעים על עומק השדה. (ישנם פרמטרים נוספים המשפיעים על עומק השדה ונעסוק בהם בהרחבה במדריך שיוקדש כולו לעומק שדה). העיקרון הוא פשוט, ככל שהצמצם פתוח יותר בזמן הצילום, כלומר f-stop קטן יותר, כך עומק השדה בתמונה המתקבלת רדוד יותר ולהיפך. כך למשל התמונה העליונה המדגימה עומק שדה רדוד צולמה בצמצם f/1.8 ואילו התמונה המדגימה עומק שדה גדול צולמה בצמצם f/13. שליטה בצמצם שליטה בצמצם מתאפשרת רק בחלק ממצבי ההפעלה של המצלמה. במצבי הצילום האוטומטיים המצלמה מחליטה בעצמה, לפי אלגוריתם מובנה – החלטה המשתנה מיצרן ליצרן ובהתאם לתנאי התאורה, מה יהיה ערך הצמצם בזמן הצילום. במצב ההפעלה הידני (M או Manual), מתאפשרת שליטה מלאה של הצלם בערך הצמצם, כמו בכל שאר פרמטרי הצילום. זו הסיבה שאנו מלמדים סטודנטים מתחילים להתחיל לצלם במצב זה בלבד. (נסביר בהרחבה על מצבי ההפעלה השונים של המצלמה במדריך מאוחר יותר). ערך הצמצם (f/1.8) מוצג על מסך המצלמה (צילום: עידו גנוט) במצלמות רפלקס השליטה בצמצם מתבצעת על ידי גלגלת (בחלק מהדגמים בשילוב עם לחיצה על כפתור נוסף) ובמצלמות אחרות באמצעות כפתורים ייעודיים. במרבית המצלמות הקומפקטיות לא ניתן לשלוט בצמצם. עליכם לקרוא את חוברת ההפעלה של המצלמה ולהכיר את דרך השליטה בצמצם. במדריך הבא נכיר מרכיב נוסף שהינו בעל השפעה דרמטית על התמונה, סגר המצלמה. כתבה זו נכתבה על ידי גילי יערי, מורה בקורסים לצילום ומנהל פלאש 90 – בית הספר לצילום מעשי בשיתוף האתר MegaPixel. פלאש 90, בית הספר לצילום מעשי אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …