ראשי חדשות הצילום אסור: אברמוביץ משיק ספינה “בלתי ניתנת לצילום”

הצילום אסור: אברמוביץ משיק ספינה “בלתי ניתנת לצילום”

0
0

המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ, בעליה של קבוצת הכדורגל הבריטית צ’לסי, השיק לאחרונה את ה- Eclipse – היאכטה חדשה והחמישית במספר שלו. היאכטה אשר עלות בנייתה נאמדת ב-1.2 מיליארד דולר מתוארת כיאכטה הפרטית הגדולה בעולם (אורכה לא פחות מ-170 מטרים – כפולה בגודלה מהסער 5, ספינת הקרב הגדולה ביותר של ישראל) וכוללת מלבד 2 בריכות שחיה, 2 מנחתי מסוקים וצוללת מיניאטורית גם מערכת למניעת צילום כנגד צלמי פפראצ’י.

צלמי פפראצ’י הם מטרד מוכר עבור מפורסמים ועשירים רבים אשר והובילו לאין ספור תקריות (החל מהטענות על מעורבותם לכאורה של צלמי פפראצ’י בגרימת התאונה שהובילה למותה של הנסיכה דיאנה וכלה בתמונות מביכות של ראש ממשלת איטליה ברלוסקוני). טכנולוגיה שתאפשר למפורסמים להימנע ממצבים אלו היא ללא ספק עניין מבורך עבור אלו הרוצים להימנע מחשיפה מיותרת.

בשנת 2006 הציג צוות חוקרים מאוניברסיטת Georgia Tech שבארה”ב מערכת ניסיונית אשר אמורה לחסום צילום תמונות באמצעות מצלמות דיגיטליות ומצלמות וידאו. המערכת פועלת באמצעות חיפוש ההחזר הנובע מהחיישן המצוי במצלמות דיגיטליות. המערכת נועדה בכדי להגן מפני צילום לא מאושר בתוך מתקנים רגישים וכן בכדי למנוע צילום פיראטי של הצגות וסרטים בבתי קולנוע.

Megapixel הפנתה לאחרונה שאלה בנושא המערכת לפרופסור גרגורי אבוד (Gregory Abowd) אשר עמד בראש המחקר באוניברסיטת Georgia Tech. לדברי הפרופסור לאחר המחקר שהוצג בשנת 2006 ניסו הוא ועמיתיו להמשיך ולפתח את המערכת אבל הבינו לבסוף כי מערכת שתפעל ביעילות בתוך מבנים איננה אופציה מושכת מספיק בכדי שניתן יהיה להביאה לרמה מסחרית וכי הטכנולוגיה בשלב זה איננה טובה מספיק עבור הדרישות של הלקוחות הפוטנציאליים. בכל הנוגע למערכות נגד צילום בסביבה חיצונית נעשית לדברי פרופסור אבוד עבודה מחקרית מעניינת בשנים האחרונות אך בשלב זה הוא נותר סקפטי באשר ליעילותה.

כיוון אחר לגמרי לחסימת צלמי  פפראצ’י הוא שימוש במנגנון פלאש נגדי. הקונספט מאחורי הפיתוח אשר נמצא בשלבי רישום פטנט על ידי אדם הרווי (Adam Harvey) מ-NYU פשוט למדי. כאשר הפלאש של צלם הפפראצ’י מופעל הוא מפעיל מנגנון דמוי פלאש המצוי בתיק יד הנישא על ידי המצולם (או לרוב המצולמת) היוצר חשיפת יתר בתמונה של צלם הפפראצ’י. מנגנון זה הוא פשוט יחסית לייצור וביצוע אבל מוגבל לפעולה בלילה ובתנאי תאורה הדורשים צילום באמצעות פלאש וטווח הפעולה שלו קרוב יחסית (אברמוביץ לא יוכל להשתמש במערכת כזו ביעילות על הספינה שלו למשל). כמו כן מהתמונות אותן הציג הרווי בבלוג שלו ברור למדי שבכדי לפגוע ככל האפשר בתמונה רצוי להחזיק את התיק עם המנגנון קרוב ככל הניתן לפנים – פיתרון לא אידיאלי במיוחד.

אם נחזור לספינה של אברמוביץ, שום אימות לא התקבל מן הסתם לקיומה של המערכת אך במידה והפרסומים בעניין מדוייקים מדובר כנראה במערכת אשר תופעל באופן ידני (או חצי אוטומטי) על ידי צוות הספינה במצבים מסויימים (מסיבות עם אורחים שאינם מעוניינים בחשיפה וכו’). על פי הפרסום בעיתון טיימס אשר פתח בגל השמועות בנושא “המערכת תעבוד באמצעות לייזר אינפרה אדום אשר יגלה את חישן ה-CCD אשר משולב במצלמה של צלם הפפראצ’י וישגר לעברה קרן לייזר מרוכזת אשר תפריע לפעולת החיישן”. תיאור זה מותיר מן הסתם מספר רב של שאלות פתוחות באשר לאופן הפעולה המדוייק של המערכת וכמובן על הסיכון שבפגיעה במצלמה עצמה ואף בצלם מה שעשוי לחשוף את אברמוביץ לתביעות.

המידע על המערכת כאמור אינו מספיק בכדי לקבוע את יעילותה (אם בכלל) אבל אפשר להניח כי אם מערכת כזו תתגלה כיעילה כנגד מצלמות דיגיטליות צלמי הפפראצ’י תמיד יוכלו לחזור לצילום אנלוגי…

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *