ראשי חדשות USB3 – בקרוב במצלמה שלך

USB3 – בקרוב במצלמה שלך

0
0

הטכנולוגיה כידוע לא מפסיקה להתפתח והדבר נכון שבעתיים בכל הקשור לתקנים להעברת מידע. אחד מהתקנים המרכזיים ביותר להעברת נתונים כיום הוא ה-USB וכבר בראשית השנה התבשרנו כי גרסה חדשה של התקן הפופולארי תגיע לשוק במהלך 2010 ותאפשר מהירות העברת נתונים גבוהה פי 10 מזו האפשרית כיום.
ה- Universal Serial Bus (או USB בקצרה) הוא אחד התקנים המוצלחים והמצליחים ביותר בכל הזמנים. התקן החל את דרכו ב-1996 כשקבוצה של ענקיות טכנולוגיה ובניהן IBM מיקרוסופט, קומפק ואינטל איחדו כוחות ליצירת תקן העברת מידע יעיל עבור מחשבים והתקנים אחרים, תקן אשר הפך להיות לנפוץ ביותר בעולם עם עשרות מיליוני מוצרים מכל הסוגים הנמכרים בכל שנה. מצלמות דיגיטליות (בניגוד לחלק ממצלמות הוידאו) אימצו את תקן ה-USB כבר מראשית דרכן כאמצעי העברת מידע מרכזי למחשב (ולאמצעים אחרים כמו מדפסות) וכיום לא ניתן למצוא מצלמה דיגיטלית אשר איננה תומכת בתקן.

יצרני מצלמות שונים יישמו קצבי העברה שונים חלקם איטיים משמעותית מהפוטנציאל התיאורטי של תקן ה-USB2 הקיים העומד על 480 מגה ביט לשנייה (60 מגה בייט לשנייה). עם הגידול בנפח כרטיסי האיחסון ובגודל הקבצים (בין השאר כתוצאה מהעלייה המתמדת ברזולוציה של מצלמות דיגיטליות) החל להיווצר צורך בתקן מהיר יותר. יחד עם זאת ספק רב אם צורך זה היה מניב תקן חדש בשנים הקרובות, הסיבה האמיתית לצורך בתקן החדש (הן בהקשר של צילום דיגיטלי והן בהקשר הכללי יותר של העברת מידע דיגיטלי) הוא וידאו ברזולוציה גבוהה.

יותר ויותר מצלמות דיגיטליות מסוגלות כיום לצלם סרטונים ברזולוציה גבוהה – סרטונים אלו תופסים נפחי איחסון גדולים מאד והעברתם למחשב עשויה להיות איטית ומייגעת. תקן ה-USB3 אשר אושר לפני כשנה אמור לשנות את התמונה ולאפשר מהירויות העברת נתונים של עד 4.8 ג’יגה ביט לשנייה (600 מגה בייט לשנייה). קצב כזה עשוי לאפשר באופן תיאורטי העברת קובץ HD בנפח 25GB בתוך כ-40 שניות במקום בכ-6.5 דקות.

בתערוכת CES (ה-Consumer Electronics Show) שהתקיימה בראשית השנה בלאס ואגס הוזמנתי לבקר בתצוגה פרטית סגורה של חברת Symwave העובדת על פיתוח חומרה עבור תקן ה-USB3. המערכת שהוצגה בפני אז הייתה ראשונית מאד (היא אפילו נזקקה לאיתחול תוך כדי התצוגה) ובכל לבסוף היא הדגימה בהצלחה העברת נתונים מהירה במיוחד (סביב 100 מגה בייט לשנייה) מכונן קשיח אחד למשנהו בתקן USB3. כמה חודשים עברו והחברה הכריזה לאחרונה כי הצליחה לייצר התקן שפועל במהירות גבוהה כמעט פי 3 – 270 מגה בייט לשנייה – מהירות מדהימה ללא ספק אך עדיין פחותה בכמחצית מהמקסימום התיאורטי של התקן החדש.

לפני מספר ימים אף הוכרז המוצר הראשון הפועל בתקן החדש – מצלמה למחשב (webcam) של חברת Point Grey. מדוע התקן שכזה זקוק למהירות העברת נתונים כה גבוהה אתם שואלים? ובכן המצלמה עושה שימוש בחיישן IMX036 CMOS של סוני ברזולוציה של 3 מגה פיקסל ורלוונטי יותר לענייננו וידאו ברזולוציה גבוהה –1080×1920 (או 1080p) ב-60 פריימים לשנייה ללא דחיסה (!). המצלמה החדשה הודגמה כשהיא מחוברת למחשב באמצעות כרטיס PCI Express (לוחות אם טרם תומכים בתקן ה-USB3 וכך גם מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, כולל חלונות 7 אשר יזדקקו כולן לדרייברים מיוחדים בכדי להפעיל מוצרים בתקן החדש).

בשורה התחתונה אפשר להניח כי המצלמות הדיגיטליות הראשונות התומכות בתקן החדש יגיעו במהלך שנת 2010 ויתרונן העיקרי יהיה בקצב הורדה מהיר בהרבה עבור קטעי וידאו ברזולוציה גבוהה – יש למה לצפות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *