ראשי חדשות קרל זייס מכריזה על תחרות צילומי ננו

קרל זייס מכריזה על תחרות צילומי ננו

0
0

חברת קרל זייס הודיעה אמש על פתיחת תחרות צילומים של עולם הננו. מטרת התחרות בה יוכלו להשתתף חוקרים מכל רחבי העולם העובדים עם מיקרוסקופים מתקדמים, להציג לקהל הרחב תמונות מעניינות מעולם המיקרו והננו אשר לרוב נותרות עלומות בארכיונים ובמאמרים אקדמיים הזוכים לפרסום מצומצם.

לכל מי שחשב כי צילום מאקרו דורש מיומנות, ידע, וציוד איכותי, כדאי לקרוא על הדרישות לתחרות החדשה אותה פתחה חברת קרל זייס הגרמנית. התחרות מיועדת לחוקרי אקדמיה ותעשיה (פיזיקאים, כימאים וכו’) אשר ברשותם אחד מהמיקרוסקופים המתקדמים אותם מייצרת חטיבת הננו בחברת קרל זייס מהסוגים הבאים:

  • Scanning Electron Microscope (או SEM בקצרה) וכן FIB-SEM (או CrossBeam).
  • Transmission Electron Microscope (או TEM בקצרה).
  • Helium-Ion Microscope.

מיקרוסקופים אלקטרוניים מספקים “תמונות” בדרך שונה מאד ממיקרוסקופים אופטיים (וציוד צילום רגיל). בעוד במצלמה או במיקרוסקופ אופטי התמונה מתקבלת כתוצאה מהחזר של קרני אור מהאובייקט המצולם, במיקרוסקופ אלקטרונים נעשה שימוש קרן מרוכזת של אלקטרונים בכדי לצפות באובייקטים . היתרון המרכזי של אלקטרונים על פני אור נראה (פוטונים) הוא באורך הגל. ככל שאורך הגל בו נעשה שימוש קצר יותר כך גודל האובייקט בו ניתן לצפות קטן יותר. מיקרוסקופ אלקטרוני ממוצע מסוגל לספק “תמונות” של עצמים ברזולוציה מקסימאלית של 1-20 ננומטר (המונח ננומטר מתייחס לגודל שווה ערך למיליארדית המטר). מיקרוסקופים אופטיים לעומת זאת מסוגלים להגיע לגבול רזולוציה של 550 ננומטר לערך (וזאת למרות שבשנים האחרונות היו דיווחים על רזולוציה טובה יותר תוך שימוש בשיטות מתקדמות) אך בגדלים הקטנים באמת אורך הגל של האור הנראה פשוט ארוך מכדי לזהות ביעילות פרטים זעירים ועל כן נדרשים מיקרוסקופים אלקטרוניים (ובקצה גבול הרזולוציה גם מיקרוסקופים המכונים מקרוסקופי מנהור סורק אשר עיקרון פעולתם מזכיר במעט את האופן בו מחט הפטיפון סורקת משטח).

מה עם כך למיקרוסקופים ולצילום? התשובה היא כי צילום הינו תיעוד רגעי של המציאות. מצלמות עושות זאת בתחום המאקרוסקופי, מיקרוסקופים אופטיים (ובמידה מוגבלת עדשות מאקרו) עושים זאת בתחום המיקרו ואילו מיקרוסקופים אלקטרוניים (ודומיהם) בתחום הננומטרי.

הרעיון של ננו-אומנות (וננו צילום) אינו חדש. ברשת ניתן למצוא מגוון רחב של גלריות אשר מציגות תמונות מתחום הננו. התחרות של חברת קרל זייס היא אולי הראשונה שנערכת בחסות החברה אך כבר מזמן איננה התחרות הראשונה לתמונות ננו ברשת. בעתיד סביר שנראה יותר ויותר תמונות מסוג זה ככל שמיקרוסקופים מתקדמים יהפכו נפוצים יותר בעולם במחקר (ובתעשייה). יחד עם זאת ספק אם בשנים הקרובות נזכה לראות תמונות “חובבנים” בתחום זה וזאת משום שעלות מיקרוסקופ אלקטרוני מגיעה בדרך כלל לעשרות אלפי דולרים והם מצריכים ידע וניסיון ובכל מקרה השימוש בהם מחוץ למעבדה מוגבל למדי.

פרטים נוספים על התחרות של חברת קרל זייס ניתן למצוא בהודעה לעיתונות של החברה וכן באתר התחרות. הפרס הראשון, ברוח ימים אלו – זוג משקפי תלת מימד ייעודיות לצפייה בתמונות אשר צולמו באמצעות המיקרוסקופים של החברה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *