ראשי חדשות Speed Booster: מגביר מהירות מהפכני לעדשה

Speed Booster: מגביר מהירות מהפכני לעדשה

7
0

הידיעה הבאה עושה היום כותרות בכל עולם הצילום – חברת Conurus הקנדית ו-Metabones היפנית המייצרות מתאמים למצלמות פיתחו יחד את ה-Speed Booster – מתאם מהפכני חדש המסוגל להפוך את העדשה שלכם למהירה וחדה יותר בסטופ שלם, כל זאת בתמורה לכמה פשרות – סקרנים? המשיכו לקרוא.

לא, עכשיו לא האחד באפריל (אתם יכולים לבדוק ביומן) הידיעה הבאה אמיתית לחלוטין ולמרות שהיא עשויה להפתיע אתכם בקריאה ראשונה, אנו חייבים להודות שהרעיון עצמו הוא לא משהו שלא חשבנו עליו קודם (אם כי לא ממש ידוע לנו שנוסה עד כה בעולם).
ה-Speed Booster – משפר את איכות התמונה ומגדיל את הצמצם בסטופ שלם
SpeedBooster adaptor 1
בכדי להבין את הרעיון מאחורי ה-Speed Booster תחשבו על מכפיל עדשה (אותו מתאם בו משתמשים בין השאר צלמי טבע בכדי להאריך את אורך המוקד של העדשה פי 1.4 או 2 בדרך כלל ובתמורה מקריבים סטופ או יותר בצמצם ומידה מסויימת של חדות), אחרי שהבנתם מה עושה מכפיל תחשבו מה היה קורה אילו היה ברשותכם מתאם המבצע בדיוק את הפעולה ההפוכה – קרי, מקטין את אורך המוקד (מרחיב את הזווית של העדשה), מוסיף סטופ שלם לצמצם, והמפתיע ביותר אולי – משפר את חדות התמונה המתקבלת. בלתי אפשרי אתם אומרים? ה-Speed Booster הוא כנראה הוכחה שדווקא כן.
ה-Speed Booster – כדאי גם לקחת בחשבון כמה דברים…
SpeedBooster adaptor 2
עכשיו אתם שואלם את עצמכם בוודאי היכן הקאטצ’ ואם הכל כל כך נפלא איך זה שמוצר כזה מגיע רק עכשיו בפעם הראשונה לשוק? ערכנו עבורכם רשימה של ההשלכות/המגבלות והמשמעויות של השימוש ב-Speed Booster בכדי שתוכלו להחליט בעצמכם האם הקונספט החדש יכול לשרת אתכם:
  • בכדי להשתמש ב-Speed Booster תצטרכו עדשת Full Frame ומצלמה חסרת מראה של סוני או פוג’יפילם (בשלב ראשון ניתן להתאים עדשות של קנון – אבל שילובים נוספים יגיעו בהמשך – ראו כאן). בגרסאות עתידיות תוכלו להשתמש כנראה בעדשות קרופ (APS-C) על מצלמות מיקרו 4/3.
  • ה-Speed Booster מקטין את מעגל התמונה (מ-Full Frame ל-APS-C ובהמשך כנראה גם בגרסאות למיקרו 4/3 של אולימפוס/פנסוניק). בכדי לבצע את פעולתו נדרש המתאם למרחק קצר בין החיישן לעדשה ולכן הדבר אפשרי רק עבור מצלמות חסרות מראה (לא תראו גרסאות ניקון DX או קנון EF-S למתאם למרות שמעניין לברר האם הדבר אפשרי באופן עקרוני – אנו ננסה לשאול זאת את אחת מיצרניות האופטיקה בעתיד).
  • את אורך המוקד של העדשה המקורית יש לחלק ב-1.4 בקירוב והצמצם מקבל שדרוג של סטופ שלם (!). לדוגמא עדשת 50 מ”מ f/1.4 תהפוך לעדשת 35 מ”מ f/1.0 ועדשת 100 מ”מ f/2.8 תהפוך לעדשת 70 מ”מ f/2. הגרסה העתידית של המתאם תאפשר ליצור גם עדשות אולטרה רחבות מהירות יחסית עבור מיקרו 4/3 (בהתבסס על עדשות קרופ).
  • מלבד השיפור בצמצם, Metabones טוענת גם לשיפור בחדות התמונה (MTF). מעבר לשיפור בחדות נטען גם כי ישנו שיפור הנוגע לתופעות אופטיות רבות (אברציות כרומטיות, עיוותים וכו’) בעת שימוש במתאם.
  • המייצב, המידע האלקטרוני (EXIF) והפונקציונאליות הכללית של העדשה נשמרת אבל השימוש בפוקוס האוטומטי הופך למוגבל מאד (עד כמה מוגבל תוכלו לקרוא באתר Metabones).

מי שמעוניין בפרטים טכניים מעמיקים יותר מוזמן לקרוא את המסמך הטכני אותו חיברו ב-Metabones בנושא ה-Speed Booster.

אז בשורה התחתונה מה קיבלנו כאן בדיוק? מתאם חדשני המתאים למצלמות חסרות מראה (סוני ופוג’י ובעתיד הלא רחוק כנראה גם מיקרו 4/3) עם עדשות של קנון (ובהמשך ניקון וחברות נוספות) אשר מסוגל לשדרג את הצמצם של העדשה בסטופ שלם, לשפר את החדות והאיכות האופטית הכללית של העדשה בתמורה להרחבת זווית הראיה של העדשה (לא בהכרח דבר רע ובמקרים מסוימים אף רצוי) וויתור על יכולות AF (שגם כך לרוב אינן פועלות באופן מלא על מצלמות חסרות מראה עם מתאמים ועדשות שאינן מיועדות עבורן).

מה קורה לעדשה שלכם עם ובלי ה-Speed Booster על מצלמות שונות

SpeedBooster sensor crop

מה לגבי המחיר? כפי שהדבר נראה כרגע המוצר לא צפוי להיות זול במיוחד. המתאם בגרסה עבור מצלמות סוני NEX ועדשות קנון יעלה כ-600 דולר (זמינות בהמשך החודש). דגמים אחרים יהיו זמינים בעתיד הלא רחוק במחירים שבין 400-450 דולר.

מספר צלמים ברחבי העולם קיבלו אבות טיפוס של המתאם ובדקו אותם והתוצאות נראות בשלב זה טובות מאד. מי ששוקל לרכוש את המתאם לוידאו (שם נושא הפוקוס מטריד פחות) או סטילס מומלץ כי יקרא את הביקורת של Bryant Naro ושל צלם הקולנוע/וידאו הנודע Philip Bloom אשר קיבלו את אבות הטיפוס של המתאם וניסו אותם לא מעט.

סרטון ביקורת קצר של הצלם Bryant Naro אודות ה-Speed Booster

[vimeo]https://vimeo.com/57349698[/vimeo]

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

7 תגובות

  1. Avatar

    אופיר

    14/01/2013 ב 9:44 PM

    בתחום האסטרונומית חובבים ידוע מוצר בשם focal length reducer שעושה פעולה דומה. https://www.cloudynights.com/documents/corrector.pdf

    ומתאם כזה יכול להיות שימושי ביותר לעדשות ישנות וחסרות מראה. גם ככה משתמשים בפוקוס ידני ורוצים פעמים רבות אורך מוקד יותר קצר. הייתי שמח להשתמש בזה עם האולימפוס om 50\1.8 ומצלמת M43 שיש לי.

    השב

  2. Avatar

    tttt

    16/01/2013 ב 7:42 PM

    מעניין מה הוא יעשה ללייקה 50 0.95 ….

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    16/01/2013 ב 8:35 PM

    יהפוך אותה לעדשת 35 מ”מ בעלת צמצם f/0.7 לערך – הייתה אגב עדשה כזאת בעבר (קובריק השתמש בה) כתבנו עליה.

    השב

  4. Avatar

    שרון

    16/01/2013 ב 9:48 PM

    עידו, אפשר קישור בבקשה?

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    16/01/2013 ב 11:36 PM

    קישור למה? יש קישורים בידיעה תלחץ עליהם.

    השב

  6. Avatar

    א

    04/02/2013 ב 5:29 PM

    האם תוכלו להסביר את האיורים? הבנתי איך המתאם עובד אבל האיורים בלבלו אותי לגמרי

    השב

  7. Avatar

    עידו גנוט

    04/02/2013 ב 5:38 PM

    האיורים באמת טיפה מבלבלים. בגדול מה שהם מנסים להראות הוא מצד שמאל עדשת FX או DX רגילה ומצד ימין מה קורה לה עם המתאם ואיך מעגל התמונה מצטמצם.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *