ראשי חדשות פוטוקינה 2012: ראיון עם חברת קרל זייס

פוטוקינה 2012: ראיון עם חברת קרל זייס

אנו גאים לפרסם היום ראיון אותו קיימנו לפני מספר שבועות עם נציגי חברת קרל זייס (צייס) במסגרת סדרת הראיונות המקיפים שלנו בתערוכת פוטוקינה 2012. בנוסף קיבלנו לפני ימים אחדים הבהרות בנוגע למספר עדשות אשר הוכרזו מאז התערוכה.

במסגרת תערוכת פוטוקינה הזדמן לנו לערוך ראיון מקיף עם נציג חברת קרל זייס – מר ברטרם הונלינגר (Bertram Hoenlinger) אותו מכירים חלק מגולשי האתר מן הראיון אותו קיימנו עימו בתערוכת פוטוקינה 2010.

במסגרת התערוכה הציגה חברת זייס מספר מוצרים חדשים ומוצרים הנמצאים בימים אלו בפיתוח וצפויים להיות מוכרזים במהלך השנה הבאה. המוצר המעניין הראשון אותו הזדמן לנו לנסות היה עדשת ה-Carl Zeiss APO Sonnar T 135mm f/2 ZE/ZF.2 אשר הוכרזה זמן קצר לפני התערוכה עבור מצלמות קנון וניקון. העדשה הידנית הוצגה בתצוגה עם במסך פוקוס המותאם במיוחד לפוקוס ידני (מוצר של חברת KatzEye) ומן ההתנסות הקצרה והלא ממצה שלנו, הפיקה תוצאות מרשימות מאד.

עדשת ה-135 מ"מ החדשה על מצלמת ניקון D3S

sonner 2 135

תמונה נוספת – שימו לב למספר הסידורי של העדשה

zeiss lens sn

 

העדשה השנייה אותה הזדמן לנו לראות (אם כי לא לצלם באמצעותה משום שלא ההייתה מוכנה עדיין בזמן התערוכה) הייתה עדשת ה-Carl Zeiss 55mm f/1.4 המהפכנית עליה הודיעה החברה כי היא עובדת עוד בטרם התערוכה והיא צפויה להיות מוכרזת בשנה הבאה. לעדשה עיצוב שונה מכל עדשות זייס הנוכחיות (עיצוב אותו היינו מגדירים כעגול ומודרני יותר) והיא מתפארת באלמנט קדמי עצום (בכל קנה מידה ובוודאי ביחס לעדשת "נורמאל" בן 82 מ"מ – לא פחות).

עדשת ה-55 מ"מ המהירה העתידית – אלמנט קדמי עצום

distagon 14 55

שלושת העדשות הנוספות אשר נחשפו בתערוכה ואשר צפויות להגיע במהלך המחצית הראשונה של 2013 מיועדות למצלמות חסרות מראה (סוני ופוג'י בשלב זה בלבד) והן יהיו בעלות מנוע פוקוס מובנה. העדשות הן: 12 מ"מ f/2.8 – אולטרה רחבה, 32 מ"מ f/1.8 – מהירה ו-50 מ"מ f/2.8 מאקרו. העדשות צפויות להימכר תמורת כ-1000 דולר/יורו.

הראיון אותו ערכנו עם מר הונלינגר מחברת קרל זייס בפוטוקינה  2012 (מומלץ להעלות מעט את עוצמת הסאונד)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rUYWlpe_124[/youtube]

מספר נקודות העולות מן הראיון:
  • כשכל התנאים שווים ניתן להקטין עדשה ב-20-30 אחוז במעבר מפורמט Full Frame לפורמט DX וב-30-40 אחוז אם מדובר על פורמט מיקרו 4/3 אם כי הדבר תלוי מאד בסוג העדשה.
  • המטרה בפיתוח עדשת ה-55 מ"מ f/1.4 החדשה היא ליצור ביצועים שלא נראו כמותם עד כה בצמצם פתוח בעדשה מסוג זה. התכנון האופטי של העדשה חדשני ומורכב למעשה משני עיצובי עדשה שונים – דבר שלא היה קיים עד כה בעדשות 50 מ"מ.
  • האלמנט הקדמי של העדשה עצום (לעדשה מסוג זה) והוא עושה שימוש בפליטר 82 מ"מ אשר נועד לספק חדות על חיישן מלא על פני כל רוחב הפריים.
  • בעתיד הנראה לעין לא צפויות עדשות בעלות פוקוס אוטומטי מזייס עבור קנון/ניקון בין השאר משיקולים של פטנטים/העברת ידע ושיתוף פעולה בין החברות (דבר שקיים מול סוני אך לא מול קנון וניקון).
  • באופן עקרוני ניתן להוסיף מייצב לעדשה ידניתאך הדבר צפוי לפגוע במידה מסוימת באיכות האופטית של העדשה (הדבר מחייב אלמנטים אופטיים בעלי חופש תנועה) ולפיכך זה לא דבר שזייס מתכננת לעדשותיה בעתיד הקרוב.
  • קרל זייס ממליצה להשתמש במסך פוקוס המותאם במיוחד לפוקוס ידני – הדבר אמור לסייע מאד לשפר את חדות התמונה המתקבלת וזאת משום שמסך הפוקוס הסטנדרטי במצלמות רפלקס דיגיטליות אינו אידאלי למיקוד ידני.
  • לסיום שאלנו עד כמה תצטרך לגדול עדשת 50-100 מ"מ f/2 לעומת עדשת עדשת 50-150 מ"מ (או 70-200 מ"מ הסטנדרטית) בעלת צמצם f/2.8. התשובה אותה קיבלנו היא כי עדשה שכזאת תהיה גדולה וכבדה מאד בעיקר משום שבכדי לקבל אופטיקה איכותית בצמצם פתוח יותר יהיה צורך להשתמש באלמנטים גדולים (וכנראה גם כבדים יחסית).

עדשה אולטרה רחבה עם פוקוס אוטומטי על מצלמת פוג'י X-PRO1

distagon282
בנוסף לאחרונה הכריזה חברת זייס על שתי עדשות חדשות – עדשת 15 מ"מ f/.28 ועדשת 135 מ"מ f/1.8 שתיהן עדשות קיימות המוצעות מעתה גם בגרסה עבור מצלמות מיקרו 4/3 של אולימפוס ופנסוניק. אנו ביקשנו מנציג חברת זייס הבהרות בנוגע להכרזה (הנראית על פניה מעט תמוהה מעט בשל אורכי המוקד אשר משתנים באופן משמעותי כשמדובר בפורמט מיקרו 4/3) והינה ההסבר שהועבר לנו:

The two new 15 and 135mm  lenses that we offer for micro 4/3 are within our Compact Prime CP.2 family of lenses. These are lenses for cinematography not for photography. All of our Compact Prime CP.2 and Compact Zoom CZ.2 lenses are equipped with an interchangeable mount. That means that they can used with many different cameras. At the moment we offer the lenses with PL, EF, F, E and Micro 4/3 mount. For more information please check www.zeiss.com/cine/cp2. It was no great development effort for us to provide theses existing lenses with an interchangeable mount for Micro 4/3. These lenses are mainly used with cameras like the Panasonic AF-101. We also introduced these focal length as lenses for photography but only with EF and F mount for Canon and Nikon cameras within our current SLR lenses lineup.

שאלנו לגבי הבדלים אפשריים בין הגרסה למיקרו 4/3 לבין זו המיועדת למצלמות קנון וניקון והינה התשובה:

And you are right, the optics of our SLR lenses and our CP.2 lenses that are also available with Micro 4/3 are the same. There are only differences in the mechanics and the housing.

 בנוגע ליצירת עדשות אולטרה רחבות ייעודיות עבור פורמט המיקרו 4/3:

Lenses for Micro 4/3 would require a complete new optical design to make real superwide lenses.

As we only have limited development and production capacities, we decided first to offer lenses for DSLM cameras with APS-C sensor. Another main reason not providing Micro 4/3 lenses is to offer lenses of very high quality. The image quality of the system also hinges on sensor size. Therefore, we intend to concentrate initially on the biggest sensor size in this segment which is APS-C. It would be possible for us to make lenses for Micro 4/3-bajonet as well but we have not made a decision on that yet.If current APS-C or SLR lenses were also used for the Micro 4/3-bajonet, we wouldn’t be able to achieve the best tradeoff between lens size (weight), and image quality.

 צוות מגה פיקסל הינו אורח חברת לייקה בתערוכת פוטוקינה 2012

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

13 תגובות

  1. שרון

    17/11/2012 ב 1:17 AM

    מאוד נהנתי לקרוא. תודה רבה!

    השב

  2. אדי

    17/11/2012 ב 11:24 AM

    צייס שייכת למאפיה הגרמנית הדומיננטית ביותר במאה הקודמת ושכוללת גם את הענקים רודנסטוק, שניידר, לייץ, וויטלנדר.

    חבל שהם לא מרבים להשתתף במשחק של יצרני צד-שלישי למצלמות חובבים כמו סיגמא, טמרון, ויויטר, טוקינה ואחרים, כי הם יכלו להרים את הרמה הכללית בכמה דרגות, ולגרור את כל השאר במעלה האיכות האופטית לטובת כולם.

    במיוחד כיום, כאשר התכנון נעשה בנפרד מהייצור.

    השב

  3. עידו גנוט

    17/11/2012 ב 12:58 PM

    באיזה מובן הם לא משתתפים?
    יש לזייס ליין עדשות נאה מאד לקנון ניקון ועכשיו הם נכנסים גם לתחום החסרות מראה (אם כי בשלב ראשון רק NEX/פוג'י). חוץ מזה יש להם ליין מאד מרשים של עדשות קולנוע/וידאו.

    הבעיה העיקרית איתם היא שמלבד העדשות הקיימות לסוני – אין להם עדשות עם AF לקנון וניקון וזה מאד מפריע להרבה לקוחות פוטנציאליים – הם ענו מדוע לא גם בראיון הזה וגם בראיון הקודם שלנו איתם – הסיבות ברורות אבל עדיין חבל – היינו יכולים לקבל חברת עדשות צד שלישי מעולה שרלוונטית לקהל רחב למדי (העדשות שלהם לא זולות אבל גם לא סופר יקרות כמו לייקה) אם היו מצליחים לעקוף את הבעיה הזאת.

    השב

  4. אכילס

    17/11/2012 ב 2:12 PM

    חבל שחלק מהמילים של ברטרם נבלעו עקב בעיות סאונד.
    אפשר בבקשה לפרט האם השילוב של "שני תיכנוני עדשה" כולל אלמנט אספרי כפול (זייס רכשה חברת אופטיקה אמריקאית שרשמה פטנט יחודי על פיתוח הנ"ל) ?

    כאן ישנם תמונות שצולמו עם ה 55/1.4 בתערוכת פוטוקינה. הפורטרייט הראשון צולם בצמצם 1.4

    http://nikonrumors.com/2012/11/02/sample-images-from-the-new-zeiss-distagon-55mm-f1-4-zm-lens.aspx/

    השב

  5. עידו גנוט

    17/11/2012 ב 4:22 PM

    הוא פשוט לא דיבר ישירות למיקרופון לצערנו (אותי שמעו נפלא – לא שזה עוזר במיוחד).
    אני לא יודע לענות לגבי השאלה ששאלת – אם תזכיר לנו לקראת הראיון הבא איתם נשמח לשאול (אנחנו מראיינים בממוצע חברות צילום פעם בחצי שנה-שנה – תלוי בחברה).

    לגבי תמונות – לנו לא נתנו לשחק יותר מידי עם ה-55 מ"מ כי היא לא הייתה מוכנה בפוטוקינה (גם שאר העדשות למצלמות חסרות מראה לא היו מוכנות) מאז כנראה דברים קצת התקדמו.

    השב

  6. אדי

    17/11/2012 ב 8:07 PM

    עידו, לא אמרתי "לא משתתפים" ולא התכוונתי רק לגבי צייס, אבל חבל שלא יותר, ועם כל הפורמטים הנפוצים בעולם, בעצם כמו שסיגמא עושים – למה לא ?

    בקשר לתיחמחור מותגי-יוקרה בשוק תחרותי:

    מחיר של עדשה צריך לדעתי להיות לפי ביצועים ולא לפי מחיר של ליין או לפי יוקרה של חברה, ובסך הכל, לכל חברה יש דגמים מוצלחים יותר ומוצלחים פחות של עדשות, ולכל דגם עדשה ספיציפי, של כל יצרן, קיימות כמה עקומות-ביצוע בנפרד לגבי טווח דרגות-צמצם, או לגבי טווח אורכי-מוקד (בעדשות-זום), או לגבי עקומת-מיקום בחתך הבבואה, שבהן, בעקומות האלה, הביצועים (הפרדה, קונטרסט, טונים, אברציה וכו) משתנים באיכותם.

    לכן, לכל דגם עדשה יש אופי של איכות אופטית משלו, תרבות-צבע ותרבות-טונים משלו, מאפייני חדות ואברציה משתנים לאורך כל טווח, ודומה – בקיצור, "אופי" שצריך ללמוד אותו ולדעת למנצל בו את הייתרונות היחסיים של העדשה שבה מדובר.

    ואז, אם אני כבר קונה עדשה, אני לומד באיזה מפתחי-צמצם הביצועים שלה הכי גבוהים, וזה ביחס לעקומת-ביצועים לאורך טווח אורכי-המוקד (בעדשות-בזום)

    השב

  7. עידו גנוט

    17/11/2012 ב 8:17 PM

    לא בטוח שהבנתי את ההערה. יש לזייס ליין יפה של עדשות לקנון ניקון (וגם סוני שם יש להם גם AF). הם לא יצרנית עדשות גדולה במיוחד (החברה עצמה גדולה אבל זה נובע מחטיבות שלא קשורות לתחום הצילום בהכרח). האם חסר לך שהם ייצרו גם לפנטקס?

    לגבי העדשות עצמן – זייס מומחים יותר באופטיקה איכותית ומאד לא אוהבים להתפשר על איכות לטובת היבטים אחרים (בין אם מדובר בגודל או משקל, בין אם בפונקציונאליות כמו מייצבים ובין אם באיכות הבנייה – הם מתייחסים כמעט בכל ראיון שלנו איתם לנושא ה-Tolerance שמאד קריטי עבורם). מסיבה זאת הם ממעטים ליצור עדשות זום ומתמקדים כמעט רק בעדשות פריים. התמחור שלהם לרוב קצת יותר גבוה מזה של היצרניות עצמן – באופן אישי זה היה בהחלט מוצדק בעיני אם היה להם AF (אני מדבר על הליין של קנון/ניקון) – לצערנו אין להם (מהסיבות שהם ציינו) ולכן לי באופן אישי הם פחות רלוונטיים (ואני חושב שזה נכון ללא מעט צלמים). שיקולי התמחור במקרה הזה הם אמנם לא זניחים אבל יכול להיות שהיו לא מעט אנשים שהיו שמים אותם בצד אם היה AF – סך הכל ההפרש במחיר בחלק מן העדשות הוא לא עצום (סביב 30-40 אחוז יותר).

    השב

  8. תומר_יפה

    17/11/2012 ב 8:33 PM

    Nikon 85mm F/1.4G ——- $1,500

    Canon 85mm F/1.2 ——– $2,000

    Zeiss 85mm F/1.4 ——– $1,280

    השב

  9. עידו גנוט

    17/11/2012 ב 9:26 PM

    לדעתי ההשוואה לא רלוונטית תומר. תשווה מוצרים מקבילים כלומר רק f/1.4 ולא פחות חשוב עדשות עם מייצב ומנוע פוקוס אולטרסוני – ופה אין לזייס מוצרים – פרט למוצרים של סוני (גם זה לא מדוייק כי לסוני יש ייצב על החיישן) תשווה את זה – הרבה יותר רלוונטי.

    השב

  10. אכילס

    17/11/2012 ב 10:44 PM

    עד כמה שאני מתרשם הם אפילו מתכוונים לשדרג את ליין העדשות הנוכחי לניקון/קנון מתוך כווונה למצב את עצמם כמתחרים עקיפים לליקה M וכמובן לנגוס נתח משוק הצילום לפורמט בינוני. לדעתי היתרון המשמעותי יהיה טמון במחיר, ליין עדשות מובחר בסביבות $4000-2500 לעומת המחירים של לייקה, ושלא לדבר על הסלבלאד.

    דרך אגב, החברה האם או הקרן המחיזקה בבעלות על תאגיד קרל זייס מחזיקה גם בבעלות על 'שוסט' – יצרנית הזכוכית הטובה בעולם.

    השב

  11. עידו גנוט

    17/11/2012 ב 10:54 PM

    למרות שתמיד מקשרים בין זייס ללייקה (בכל זאת שתיהן חברות גרמניות וותיקות עם מסורת מפוארת) כיום מדובר בשתי חברות בעלות אופי די שונה. ללייקה יש כיוון מאד ברור כיום – מוצרי פרימיום – איכותיים ויקרים (רבים אומרים מעבר לשווי האמיתי מבחינת האיכות – למרות שזו בהחלט גבוהה). זייס לעומת זאת לא הולכת על פרימיום אלא על מוצרים איכותיים עם מחיר גבוה במידת מה ביחס ליצרניות הגדולות. הבעיה שוב עבור מרבית המשתמשים – היעדר AF.

    השב

  12. אדי

    18/11/2012 ב 1:00 PM

    בפירוש כן, כבעל פנטקס (ולא רק…) מאד הייתי רוצה לצלם על עדשות צייס כיצרן צד-שלישי. כך גם לגבי כל שאר הגווארדיה הגרמנית הוותיקה.

    לי אישית, גודל עדשה או היעדר AF לא מפריע, כי למעט מצבים נדירים של חוסר-ברירה, אני ממילא משתמש תמיד בפוקוס ידני ברפלקס, וזה לא כי אני לא סומך על הדיוק והמהירות של AF מצלמות פוקט או גשר

    השב

  13. עידו גנוט

    18/11/2012 ב 1:22 PM

    טוב…אתה מיעוט מאד קטן וספק אם שווה לזייס כלכלית לפתח עדשות לפנטקס. למיקרו 4/3 לעומת זאת לדעתי כן ולא אתפלא אם בשנה הבאה הם יכריזו גם על מוצרים עבור פנסוניק/אולימפוס.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *