ראשי חדשות גוגל רוצה לדעת מה צילמת

גוגל רוצה לדעת מה צילמת

2
0

לפני מספר ימים נחשף כי חברת גוגל זכתה לאחרונה בפטנט אשר עשוי לאפשר לה לפתח טכנולוגיה לזיהוי עצמים בתמונות ובסרטונים באופן אוטומטי וללא התערבות אנושית. טכנולוגיה שכזו יכולה לפתוח בפני ענקית החיפוש עולם חדש של אפשרויות ולאפשר גם לנו לבצע דברים שאינם אפשריים כיום – ומה לגבי הפרטיות?

חברת גוגל הפכה למה שהיא כיום בעיקר בזכות פיתוח מנוע החיפוש המצליח בעולם. כוחו המרכזי של המנוע ביכולתו לאתר מידע טקסטואלי באתרי אינטרנט. אף שכבר כיום לגוגל יכולות מסוימות לחפש תמונות (ואפילו שירות חיפוש תמונות הפוך לא רע) וחיפוש סרטוני וידאו (בעיקר בשירות Youtube אותו רכשה באמצע העשור שעבר, אם כי לא רק), היכולות הללו מוגבלות למדי. למעשה היכולת לחפש בתמונות ובסרטונים תלויה במידה לא מבוטלת בטקסט המצורף או מופיע לצד התמונה/סרטון ובאופן בו המשתמשים אשר פרסמו את אותו פריט בחרו “לתייג” אותו באמצעות טקסט (כפי שגוגל עצמה מסבירה).

הרעיון כי ניתן לתייג עצמים (ובני אדם) בתמונות ובסרטונים באופן אוטומטי איננו חדש. חוקרים עובדים על הנושא מזה שנים אך מדובר במשימה מורכבת ביותר. אף שאנו כבני אדם מסוגלים לזהות כיסאות, שולחנות, דמויות מפורסמות ואתרים מוכרים בתוך שבריר שנייה בסרטון או תמונה, מחשבים מתקשים מאד בביצוע פעולה זו. בשנים האחרונות הייתה התקדמות משמעותית בתחום זיהוי הפנים וחברות דוגמת פייסבוק שילבו אלגוריתמים המסייעים לתייג באופן אוטומטי פרצופים בתמונות המועלות לאתר (על בסיס פרופילים של משתמשי פייסבוק). ביצוע פעולה דומה בוידאו הוא עניין מורכב אף יותר שלא לדבר על זיהוי מספר כמעט אינסופי של עצמים ומקומות המצויים בתמונות ובסרטונים המועלים בכל רגע לרשת.

זיהוי עצמים בתמונות ובסרטונים – בקרוב בגוגל?

Google IR

המשימה נראית כמעט בלתי אפשרית אך כבר ב-2009 קבוצה של חוקרים באוניברסיטה של מיזורי אשר עבדה על הנושא על הנושא פרסמה עבודה בתחום וכך גם קבוצות נוספות ברחבי העולם העושות גם הן צעדים בכיוון (כדאי להזכיר כי לארגוני ביון עניין משמעותי מאד ביכולות חיפוש אוטומטיות מתקדמות בסרטוני וידאו ובתמונות לצורך איתור חשודים ואיסוף מידע ואפשר רק להניח שתחומים אלו הם בין הנושאים אשר בהן לגורמי הביטחון יתרון ניכר על פני השוק האזרחי).

נחזור לרגע לפטנט אותו רשמה חברת גוגל. לא קל להבין מן הפטנט בדיוק כיצד מתכוונת החברה לפתח את יכולת החיפוש החדשה אך ממעט הפרטים אותם ניתן להבין בכל זאת, מדובר על בניית בסיס נתונים הכולל לפחות 50 אלף עצמים שונים אותם תוכל המערכת לזהות. תהליך הזיהוי יתבצע כחלק מתהליך לימוד של המערכת אשר תשתפר על סמך ניסוי וטעיה (כפי הנראה בהשגחת מאמנים אנושיים) עד שתגיע לרמת זיהוי מספקת.

בהנחה שגוגל אכן תעשה שימוש בפטנט בכדי לפתח אלגוריתם יעיל לזיהוי עצמים בתמונות ובסרטונים, מה עשויות להיות ההשלכות? ראשית סרטונים אותם נעלה לאתרים דוגמת Youtube יוכלו לעבור תיוג אוטומטי (סרטון ובו חתול, ילד או מטוס יזכו לתג תואם מבלי שאנו נאלץ לעשות דבר). התוצאה תהיה כמובן יכולת חיפוש משופרת לאין שיעור מזו שיש לנו כיום. אלא שליכולת כזאת יש גם צדדים אפלים. בעולם בו סרטוני וידאו מצולמים כל העת בכל מקום ועם כל מצלמה או מכשיר סלולארי – היכולת לזהות בני אדם בסרטון עלולה להוביל לשיטות מעקב חדשות ולחדירה לפרטיות בהיקף חסר תקדים לידה תיוג הפרצופים של פייסבוק יראה כמשחק ילדים תמים. ימים יגידו כיצד תתפתח הטכנולוגיה ואילו יישומים נוספים ימצאו לה – לטוב ולרע.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

2 תגובות

  1. Avatar

    Giora

    05/09/2012 ב 4:45 PM

    די מדהים אם יאפשרו רק לבעל התמונה (אחרי הקלקת אישור-בעלות) להפעיל את הזיהוי האוטומטי ולסמן מה נכון/מוסכם שיוצמד לתמונה ומה מוטעה או שאיננו ראוי לדעת הצלם לשייך לפיו. פתרון כזה יכול לתת לגוגל פיילוט מספיק טוב למשך כמה שנים שגם יעשיר מאד את כולם וגם “להפיל” בעצם על הצלם את כל האחריות לעצם השימוש במרכיבי התמונה שלו, נכונות הזיהוי, וצדדים אתיים/תדמיתיים שונים שבוודאי עוד יעלו עם הזמן. השאלה היא רק אם גוגל מעוניינים בשת”פ כזה שגם יוצר מיגבלות ותלות מסויימת בלקוחות או שהם מעדיפים להשיג קצת בכוח את כל מה שבראש שלהם, מהר, בלי תלות באיש ולפי סדר העדיפויות שבטח יש להם כבר עכשיו.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    06/09/2012 ב 2:07 AM

    אני די בספק אם זאת השיטה שבה הם יבחרו. לדעתי זה יפעל אוטומטית בעיקר על סרטונים ב-YOUTUBE ואם גוגל יהיו נחמדים יהיה איזה V שתוכל לסמן כשתעלה את הסרטון כדי שזה לא יסרוק לך את הוידאו.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *