ראשי חדשות AXIOM: מצלמת קוד פתוח

AXIOM: מצלמת קוד פתוח

1
0

צוות מפתחים עומל בימים אלו על פיתוח מצלמה ייחודית לתחום הוידאו והקולנוע בעלת תכונות חסרות תקדים אשר תפעל בשיטת הקוד הפתוח ותאפשר למפתחים מכל העולם להוסיף תכונות. צילום וקוד פתוח – סקירה מורחבת – ומה קורה בתחום הסטילס?

קוד פתוח הפך כבר מזמן למונח נפוץ ולא רק בקרב מהדסי תוכנה (וגיקים אחרים). היכולת לקחת מוצר (חומרה או תוכנה) וליצור סביבו קהילת מפתחים אשר מוסיפה לו תכונות ויכולות חדשות קורצת למפתחים ומשתמשים כאחד. דווקא בתחום הצילום נושא הקוד הפתוח מעולם לא היה חזק במיוחד. שוק הצילום נשלט בידי מספר קטן (ומצטמצם) של חברות, רובן הגדול יפניות, אשר עוסקות באופן כמעט אובססיבי ברישום פטנטים (יעידו על כך הדיווחים השוטפים שלנו בנושא) ובשמירה על הקניין הרוחני שלהן. באוירה כזאת ובמסגרת בה פיתוח חומרה איכותית למצלמות הייתה (ועודנה במידה רבה) עניין יקר מאד – לא מפתיע כי פרויקטי קוד פתוח לא התרוממו.

AXIOM – מצלמת קוד פתוח עתידית עם מפרט מרשים ביותר

Axiom cinema camera open source 1

מה שעשוי אולי להוביל לשינוי מסוים הוא ההתפתחות הגדולה של הצילום הסלולארי – תחום בו למפתחים כידוע כוח רב ואפליקציות הן שם המשחק. הקונספט של מצלמות של ממש המופעלות באמצעות קוד פתוח או לכל הפחות מסוגלות להריץ אפליקציות קיבל לאחרונה דחיפה עם השקת המצלמה הראשונה על ידי חברת פולרואיד  – ה-SC1630 – העושה שימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד (הרעיון אגב עלה כבר לפני כשנתיים). אך בעוד בפולרואיד עושים צעדים ראשונים עם מצלמה קומפקטית בסיסית (וגם בסמסונג יש כנראה התעניינות בכיוון דומה), ישנם גורמים הרוצים כנראה לקחת את הסיפור צעד גדול (ומקצועי) קדימה.

הרעיון לפתח מצלמת קולנוע/וידאו בקוד פתוח עלה אצל המפתחים של פרויקט apertus כבר ב-2006 ובשיתוף חברת Elphel המפתחת בעצמה מזה כעשור מצלמות ותוכנת קוד פתוח החל הפרויקט הראשון להתגבש. כיום ניתן לרכוש את דגם ה-elphel 353 (כ-880 דולר לערך) הכולל חיישן קטן יחסית (בדומה לזה של מצלמה קומפקטית) ברזולוציה של כ-5 מגה פיקסל (כ-40% יותר מ-1080p בוידאו), חיבור Ethernet ותושבת c-mount. אלא שהמצלמה הזאת היא רק השלב הראשון – מפתחי הפרויקט רוצים יותר – הרבה יותר. הם עובדים בימים אלו על ה-AXIOM – מצלמה אשר צפויה כנראה להגיע לקהל באמצעות קיקסטרטר בהמשך השנה ולה תכונות אשר עולות על כל מצלמה בטווח המחיר הצפוי לה (ואולי אף על כל מצלמה בכלל).

כמה פרטים טכניים על ה-AXIOM (עדיין בשלבי פיתוח):

  • חיישן Super 35mm (גדול מעט מ-APS-C) של חברת CMOSIS (פרטים נוספים).
  • רזולוציה 4K (כ-12 מגה פיקסל).
  • Global Shutter.
  • עד 15 סטופים טווח דינאמי.
  • מהירות גבוהה ברזולוציה מלאה (לפי נתוני היצרן עד 150 פריימים לשנייה ברזולוציה מלאה!).
  • הקלטה ב-DNG RAW (לדיסק קשיח חיצוני).
  • מחיר צפוי – משמעותית פחות מ-10,000 דולר (כמה משמעותית – לא ברור בשלב זה).

סרטון של אחד מן המפתחים המציג את דגם elphel 353 הנוכחי והקונספט הכללי

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mvI7rJ_AZys[/youtube]

אפשר להניח שיעבור עוד זמן מה עד שנדע את הפרטים המלאים אבל הקונספט עצמו ללא ספק חיוני מאד ומעודד. ניתן רק לקוות שגם בתחום הסטילס נראה רעיונות דומים מוצאים את דרכם לקהל הרחב. נזכיר רק כי לפני שנתיים נעשה ניסיון ראשוני לפתח מצלמת קוד פתוח באוניברסיטת סטנפורד תחת שם הקוד Frankencamera. הפרויקט לא התעדכן למיטב ידיעתנו מאז וחבל.

סרטון המציג את ה-Frankencamera – סטילס בקוד פתוח מ-2010

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=stHNUO6-PfE[/youtube]

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

תגובה אחת

  1. Avatar

    אדי

    31/07/2012 ב 2:45 PM

    מצד שני הופיעו משך הזמן כמה פיתוחים פיראטיים לגירסאות קושחה של כמה מצלמות, כולל לדגמים D700 ו 5D.

    באותו הקשר כדאי לזכור, שאפילו חברות המקור (היצרן) של כל מצלמה מזהירות את המשתמש, שכל עידכון קושחה הוא עושה על אחריותו…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *