ראשי חדשות בלעדי: Crowdbooks – הדור הבא של ספרי צילום

בלעדי: Crowdbooks – הדור הבא של ספרי צילום

0
0

צלמים רבים מעוניינים בהוצאת ספר תמונות אשר יאפשר להם ליצור במה על-זמנית לעבודתם (בניגוד למשל לתערוכה הנמשכת לרוב שבועות ספורים). אלא שעד היום הוצאת ספר תמונות איכותי הייתה משימה מורכבת ובעיקר יקרה מאד. אתר בינלאומי חדש מנסה לסייע בפתרון הבעיה בצורה ייחודית. יצאנו לברר על מה מדובר וחזרנו עם ראיון בלעדי.

צלמים המעוניינים כיום להציג את עבודותיהם עושים זאת בדרך כלל באמצעות האינטרנט (באתרים אישים או גלריות פרטיות או פומביות). אפשרות מקובלת נוספת אך כזו שהעלויות בה לרוב גבוהות משמעותית, היא תערוכה פיזית בגלריה – לבד או כחלק מקבוצה. אפשרות שלישית אשר רק צלמים בודדים בוחרים בה היא פרסום ספר תמונות. הסיבה המרכזית נובעת מן העלויות הראשוניות הגבוהות אשר נופלות במקרים רבים על הצלם עצמו ומן המורכבות הכללית של התהליך ומהיעדר גופים ייעודיים המסוגלים לספק את ההנחיה המקצועית והאיכות הטכנית להדפסת ספר תמונות ברמה גבוהה אשר לא תפגום ביצירה המקורית.

לאחרונה הזדמן לנו להתוודע לאתר חדש – Crowdbooks שמו המציע שירות ייחודי אשר עשוי להפוך את תהליך הוצאתו של ספר צילום לאור לקל ובעיקר זול בצורה משמעותית. כיצד פועל השירות? בגדול מדובר על שילוב של הוצאת ספרים מקצועית לתחום ספרי הצילום ופלטפורמת גיוס כספים מן הקהל הרחב בכדי לאפשר לצלמים נבחרים להוציא אל הפועל פרויקטים צילומיים אשר לא היו מתאפשרים באופן אחר.

Crowdbooks – דרך חדשה חדשה להוצאת ספרי צילום

crowdbooks 1

ביתר פירוט – צלמים אשר מעוניינים לפרסם ספר תמונות של עבודותיהם ולהעמידו למכירה פונים אל האתר (באמצעות טופס המתאר את הפרויקט ו-10 תמונות). וועדה  מיוחדת מטעם האתר עוברת על ההצעות המתקבלות ובוחר את אלו הנראות כמבטיחות והבשלות ביותר ומאשרת אותן. עבודות המאושרות על ידי הוועדה מועלות לאתר לצורך קבלת מימון שמקורו בגולשים (באופן דומה פחות או יותר לדרך בה פרויקטים ממומנים על ידי אתרים אחרים דוגמת Kickstarter).

פרויקט אשר זוכה למימון בסכום הנדרש ייצא אל הפועל ובנקודה זו למעשה יחל שיתוף פעולה הדוק בין הצלם לגוף ההוצאה לאור העומד מאחורי Crowdbooks. החלטות שונות ברמת העיצוב, העימוד וההדפסה חייבות להתקבל בשיתוף הצלם בכדי להפיק את הספר באופן המקצועי ביותר ולשביעות רצונו של הצלם. בנוסף Crowdbooks צפוי להדפיס את הספר (לא בהכרח בצרפת שם יושבים משרדי ההוצאה) ולסייע בשיווקו (עניין חשוב לא פחות כשמדובר בפרויקט אשר יש לו גם מטרה כלכלית).

Crowdbooks אינם מציינים כיצד יתחלקו הרווחים ממכירת הספר בינם לבין הצלם (הדבר תלוי בפרויקט) אך בכל סוף שנה קלנדרית יעבירו לרשות הצלם מידע בנוגע לכמות הספרים שנמכרה.

הוצאה לאור מזן אחר

crowdbooks 2

ראיון עם Crowdbooks

בכדי ללמוד עוד על Crowdbooks ערכנו לאחרונה ראיון עם מייסד הפרויקט – Stefano Bianchi ואנו מביאים אותו בפניכם:

ש: מה הרקע שלך בתעשיית הדפוס ומאין הגיע הרעיון ל-Crowdbooks?

ת: אני עובד בתחום ההוצאה לאור והגרפיקה מזה כ-15 שנה. יצא לי לראות אין ספור פרויקטים וספרים מצוינים שלא ראו אור, רובם מסיבות כלכליות. בסופו של דבר החלטתי להקים אלטרנטיבה אשר תאפשר גיוס כספים עבור כל אותם פרויקטים נפלאים אשר לא מצליחים להתקדם בדרכים רגילות באמצעות האינטרנט ולשמש כפלטפורמה עבור יוצרים מכל העולם.

ש: האם תוכל להסביר כיצד Crowdbooks פועל?

ת: וודאי. Crowdbooks פועל כהוצאת ספרים לכל דבר. אנו מפקחים על הפרויקט משלב הרעיון, דרך ההדפסה, קידום ועד להפצה.

צלמים ויוצרים מגישים את עבודותיהם באמצעות האתר, אנו בוחרים את העבודות המתאימות ועובדים יחד איתם על הפרויקט עוד בטרם הוא מועלה לאתר (החל בעיצוב, חומרים, מחקר ועיצוב מוצר דמה) וכמובן גם אחרי שהוא מקבל תמיכה מן הגולשים.

ש: כיצד בא לידי ביטוי המרכיב החברתי של Crowdbooks?

ת: הקונספט דומה לפלטפורמות רשת אחרות. Crowdbooks הוא פרויקט המאפשר לצלמים לפרסם את רעיונותיהם ולאוהבי ספרי צילום לסייע במימון הרעיונות שהם אוהבים. באמצעות מימון רעיון מסוים מאפשרים הגולשים לממש את הפרויקט. ההבדל המרכזי בין Crowdbooks לבין פלטפורמות רשת דומות אחרות הוא בכך שאנו לא רק מסייעים לגייס את הכסף, אלא מספקים את כל קשת השירותים הדרושה למימושו – מיצירת הפרויקט ועד הפצתו.

ש: האם אתם מדפיסים את כל הספרים בצרפת ומה קורה עם צלמים ממדינות אחרות – האם הם צריכים להגיע בעצמם לצרפת בכדי לנהל את הוצאת הספר?

ת: המשרדים הראשיים שלנו נמצאים בפריז אך התוכנית היא לפתוח משרדים נוספים במדינה נוספת באירופה. אנו מקבלים בברכה צלמים מכל רחבי העולם והאתר שלנו קיים בצרפתית ובאנגלית ופתוח לכולם. אנו מסוגלים לארגן את ההפקה של הספר בכל מקום בעולם בהתאם למה שנכון לפרויקט הספציפי. אנו בוחרים את “היצרן” של הפרויקט לפי המומחיות שלו ומידת ההתאמה לפרויקט.

crowdbooks 3

ש: אתם מסייעים למכור את הספרים בסופו של דבר?

ת: בהחלט. הדבר תלוי כמובן בכמות הספרים המודפסת אבל יש לנו רשת הפצה ואנו בהחלט יכולים לסייע לצלמים להפיץ את הספר באמצעותה.

ש: איך עובד תהליך בחירת הצלמים אשר יציגו באתר?

ת: אנו בוחרים כאמור את הצלמים בעצמנו. צלמים המעוניינים בכך יכולים להגיש תמונות לדוגמא ולהוסיף מסמך כללי המתאר את הפרויקט (חשוב לנו להבין את מהות הפרויקט בכדי שנוכל לדעת האם הוא ראוי להיות מוצג לבחירה באתר).

ש: האם תוכל לומר כמה מילים על הפרויקטים הראשונים המופיעים באתר?

ת: הפרויקט הראשון באתר הוא של הצלם האיטלקי Daniele Dainelli המחלק את זמנו בין יפן לסין. בספר התמונות שלו “Green” הוא מביא תמונות של קירות פלסטיק המחביאים ערים. מפלצות הבטון המציבות בפנינו עתיד מטריד, מאחורי הקירות הללו העבר נמחק. זאת עשויה להיות הפרשנות הראשונית והפשוטה ביותר לתמונותיו של Dainelli. אך באופן נרחב יותר יש כאן התבוננות במאבק בין אדם, עיר וטבע.

הספר עצמו מגיע בשתי מהדורות שונות: מהדורה רגילה ומהדורה מוגבלת המגיעה ב-50 עותקים עם כריכה קשה עשויה מ-PVC.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *