ראשי חדשות פילטר Anti-Aliasing ייחודי עבור ה-Canon 5D Mk2

פילטר Anti-Aliasing ייחודי עבור ה-Canon 5D Mk2

11
0

חברת Mosaic Engineering מארה"ב פיתחה פילטר מיוחד אשר אמור למנוע תופעות moiré ו-aliasing בעת צילום וידאו במצלמות Canon 5D Mk2. הפילטר הוא פרי פיתוח מאומץ אשר נועד ליצור מענה לצלמי וידאו רפלקסי העושים שימוש ב-5D MKII וזקוקים לצמצום הבעיות הנגרמות כתוצאה מ-moiré ו-aliasing אשר אינן מטופלות על ידי הפילטר המובנה במצלמה.

ל-Canon 5D Mk2 יש כידוע פילטר Anti-Aliasing מובנה במצלמה (משולב על החיישן יחד עם ה-infrared cut filter). אלא שפילטר זה נועד לצמצם את הבעיות הנגרמות בעת צילום ברזולוציה מלאה (21.1 מגה פיקסל) ולא בעת צילום וידאו רפלקסי (סביב 2 מגה פיקסל). בכדי לפתור את הבעיה החליטו המהנדסים בחברת mosaic engineering ליצור פילטר ייחודי אותו מכניס המשתמש לתוך המצלמה (עניין פשוט באופן מפתיע) ומשאיר אותו שם לכל אורך זמן צילום הוידאו.

מפתח הפילטר מחזיק אותו ביד

Dr.David cubanski

הצורך בפילטר ממש לפני החיישן (ולא למשל בפילטר על העדשה עצמה כפי שמקובל בדרך כלל) הוא בעיקרו עניין של חיסכון. עבור כל עדשה/אורך מוקד יהיה צורך בפילטר ייחודי. ב-mosaic engineering מצאו פיתרון אשר מאפשר שימוש עם כל עדשה אשר אינו מגביל את המשתמש או מכניס אותו להוצאות נוספות. הפילטר מחזיק את המראה מורמת ולפיכך מאפשר צילום וידאו אך יש להסירו לפני שחוזרים לצילום סטילס. פעולת ההתקנה וההסרה אמוה לקחת שניות ספורות.

הפילטר – מוכנס לתוך המצלמה תוך מספר שניות

vaf 5d2 filter

אנו עסקנו לאחרונה לא מעט בנושא moiré ו-Anti-Aliasing אך הפעם במקום לחזור על כמה מן ההסברים נביא סרטון בו מתאר ומדגים הבמאי האמריקני Glenn Przyborski את התנסותו עם הפילטר החדש (המכונה VAF-5D2) ומה השפעתו על צילום הוידאו עם ה-Canon 5D Mk2:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QYmL53LzURI[/youtube]

מחירו של ה-VAF-5D2 עומד על 385 דולרים ואלו הזקוקים לו יכולים למצוא אותו באתר חברת Mosaic Engineering (כמו גם עוד דוגמאות וסרטונים). גרסה של הפילטר עבור מצלמות Canon EOS 7D נמצאת בפיתוח.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

11 תגובות

  1. דויד מיכאלי

    20/12/2011 ב 8:35 PM

    אוקיי אז מספר הבהרות… תופעת הANTIALIASING היא תופעה ידועה בהנדסת חשמל. בעברית התופעה נקרית "התחזות" או מניעת התחזות. מה שקורה הוא שהמצלמה מצלמת בתדירות מרחבית גבוהה מאוד. כלומר עבור על אינצ' יש המון פיקסלים לאורך ולרוחב. עד כאן זה מעולה – מה הבעייה? יש בעייה! ככל שהמצלמה מצלמת בתדירות מרחבית גבוהה יותר כך הסיגנל המצולם בעל רוחב סרט גדול יותר (עפ"י משפט הדגימה של נייקוויסט – חצי מתדר הדגימה המרחבי). אבל! אם מבצעים פשע המתקרא דצימציה (מחיקת שורות פשוטה כדי להוריד את הרזולוציה בצורה ילדותית – כמו בCANON 5D) בלי לסנן את האות המקורי במסנן מעביר נמוכים, אותם תדרים שכבר לא נכנסים לרוחב הסרט החדש (עקב הדצימציה רוחב הסרט קטן – לאן נדחוף את הזנבות?) מתקפלים בתחום התדר לתדרים הנמוכים. ויוצרים פסולת בתמונה. לדוגמא נגיד שאני מצלם תמונה כל שנייה. ואני מצלם ילד שקופץ פעם בשנייה. אז בפאזה מסויימת אני תמיד אצלם את הילד כשהוא עם שני רגליים על הקרקע. כלומר לאורך כל הסרטו הוא לא קופץ. כלומר!!! תדר הקפיצה (1 Hz) של הילד התקפל לתדר של חוסר קפיצה (0 Hz).
    מקווה שהבנתם 🙂

    השב

  2. אופניק

    20/12/2011 ב 9:06 PM

    תודה על ההסבר היסודי, רק שאלה אחת – אתה חושב שהמהנדסים של קנון לא יודעים את כל זה?

    השב

  3. עידו גנוט

    20/12/2011 ב 9:13 PM

    פעם ראשונה שאני שומע את הגרסאות העבריות לחלק מן המושגים (לא ידעתי שמישהו בכלל משתמש בהם). האמת שההסבר של Glenn בסרטון היה יותר פשוט ולי לפחות הרבה יותר ברור.

    אופניק – אני מניח שהתשובה לשאלתך היא שכן, המהנדסים של קנון יודעים על הבעיה העניין הוא שה-5D MKII מעולם לא תוכננה בצורה רצינית לוידאו. קנון חזרה על כך בראיון שערכנו איתה בפוטוקינה ובראיונות נוספים. זה פיצ'ר שנוסף כעוד תכונה בעיקר במטרה לסייע לעיתונאים להקליט ראיונות – אף אחד לא חשב כשה-5D MKII יצאה שמישהו יצלם איתה סרטי קולנוע.

    השב

  4. דויד מיכאלי

    21/12/2011 ב 1:39 AM

    התשובה לאופניק – בשביל להמנע מתהליך הALIASING יש להעביר את הסרטון (מלאאאאאאא מידע) דרך פילט שנקרא LPF או מסנן מעביר נמוכים. כיוון שמדובר במצלמה דיגיטלית, התהליך יתבצע בשבב העיבוד המרכזי מיידית לאחר רכישת הפריים. העברה דרך פילטר כזה דורשת כוח עיבוד רב! לעומת זאת "ויתור" על דגימות לא דורש כלום. ישנם אלגוריתמים שמאפשרים לבצע את הפעולה של הסינון בצורה מהירה אבל כנראה שהמהנדסים החליטו להתעלם מהתופעה בצורה מודעת. שים לב שהשיקולים שלהם לא כוללים רק את שביעות רצון הציבור, יוקר השבב, קושי טכני בהטמעת הפילטר אלא גם צריכת ההספק בעת צילום וידאו. כנראה גם שהיצרנים האחרים לא מאפשרים אופציה זאת גם כן. אז אם הייתי קנון גם אני לא הייתי מתאמץ 🙂 ככה זה מהנדסים.
    חג שמח

    השב

  5. דויד מיכאלי

    21/12/2011 ב 1:47 AM

    עידו – המינוח העברי קיים כמעט לכל מושג בהנדסת חשמל (למיטב ידיעתי) וגם משתמשים בו המון. לפחות רוב החוברות של הטכניון, ההרצאות והתרגולים – מתרגלים גם את העברית הזאת. בהתחלה זה נשמע מוזר אבל אחרי זה מתרגלים. למשל "מחבר" במקום "קונקטור", "התחזות" במקום "אליאסינג", ס"בית (ספרה בינארית) במקום "ביט", "מרשתת"… סתם – מרשתת עוד לא שמעתי 🙂

    השב

  6. עידו גנוט

    21/12/2011 ב 2:36 AM

    אין לי מושג מה עובר עליכם בטכניון. למיטב ידיעתי בפיזיקה בעברית לרוב משתמשים במונחים באנגלית – תומר אתה זוכר מורים עם מונחים עבריים מוזרים?

    השב

  7. דויד מיכאלי

    21/12/2011 ב 11:46 AM

    באוניברסיטה העברית מלמדים באנגלית… פחח 🙂
    מצחיק לשמוע. הטכניון החל את חייו (אחרי מלחמת העולם הראשונה) בלימודים בשפה הגרמנית. רק לאחר מכן גיירו את המינוחים לשם הציונות אני מניח. עשו עבודה טובה… הבעייה נוצרת בעיקר לסטודנטים לתארים מתקדמים כמוני שכעת צריכים לקרוא מאמרים באנגלית. אז ויקיפדיה פתוח על מסך אחד, LIGHTROOM על מסך אחר (כי למי יש באמת כוח לקרוא מאמרים) והמאמר מסתתר איפהשהו בערימת דפי הטיוטה.
    חג אורים שמח!!!

    השב

  8. ניסן

    24/12/2011 ב 11:09 AM

    חייב להגיב לזה: ***ציטוט****
    מאת עידו גנוט בתאריך 20/12/2011 – 21:13
    פעם ראשונה שאני שומע את הגרסאות העבריות לחלק מן המושגים (לא ידעתי שמישהו בכלל משתמש בהם). האמת שההסבר של Glenn בסרטון היה יותר פשוט ולי לפחות הרבה יותר ברור.

    אופניק – אני מניח שהתשובה לשאלתך היא שכן, המהנדסים של קנון יודעים על הבעיה העניין הוא שה-5D MKII מעולם לא תוכננה בצורה רצינית לוידאו. קנון חזרה על כך בראיון שערכנו איתה בפוטוקינה ובראיונות נוספים. זה פיצ'ר שנוסף כעוד תכונה בעיקר במטרה לסייע לעיתונאים להקליט ראיונות – אף אחד לא חשב כשה-5D MKII יצאה שמישהו יצלם איתה סרטי קולנוע.
    ****סופציטוט****
    ובכן ידידי אתה טועה! המצלמה הזו כל כך מהפכנית בתחום הוידאו על DSLR עד כדי שהפכה למצלמה עיקרית בהפקות מסחריות חלקן יוקרתיות כולל סרטי פיצ'ר באורך מלא כך שאמירה על המצלמה הזו כעל "מעולם לא תוכננה בצורה רצינית לוידאו" היא ממש טעות.
    מי שרוצה מוזמן להביט בסרטון אודות הקושחה החדשה המתוכננת להשתחרר בקרוב עבור מצלמה זו https://www.megapixel.co.il/news/archive/25506
    ולהבין או לפחות להשתכנע…

    השב

  9. עידו גנוט

    24/12/2011 ב 2:06 PM

    ניסן,
    לדעתי לא הבנת מה כתבתי.
    לא טענתי שהמצלמה איננה מהפכה בעולם צילום הוידאו – כתבתי ויש לי גיבוי לכך מיותר ממקור אחד בקנון (כולל ראיון שאנחנו קיימנו אך גם אמירות של בכירים נוספים בקנון) שהחברה לא תיכננה את ה-5D MKII לוידאו רציני. כל העניין בא להם בהפתעה.

    המצלמה תוכננה בעיקר לעיתונאים שרוצים לצלם קצת וידאו בנוסף לסטילס – ממש לא להפקות קולנוע. זה שהרבה צלמים ויוצרי קולנוע עושים בה שימוש למטרה הזאת היום רק מראה על הגדולה של קנון בתיכנון המצלמה אבל לא על הכוונה המקורית של החברה – זה משהו שחשוב להבין וזה חשוב במיוחד בשביל להבין איך תראה המחליפה של המצלמה ומה הכיוון של קנון בעתיד בשילוב בין סטילס לוידאו (וכבר הבאנו כאן פרטים ראשוניים על מצלמת ה-4K העתידית של קנון המתוכננת כנראה ל-2012-2013).

    השב

  10. ניסן

    24/12/2011 ב 9:22 PM

    ההבנה שלי בדרך כלל בסדר עידו, אך אני לא סבור שמהנדסי קנון הופתעו או שהם לא תכננו מראש את תכונותיה של המצלמה אלא תכננו ועמלו רבות להשגת כל פיצ'ר בתכונותיה (לא מורגש שאני משוחד? רכשתי אותה מיד עם הופעתה בשוק כבר בארה"ב). הופעתה של מצלמת FULL FRAME ראשונה בה יש וידאו ברמת HD היתה לי זרקור בוהק, אני דרוך וממתין להופעת גרסת ה Unified של הקושחה האלטרנטיבית של Magic Lantern שהייתי מראשוני המתלהבים גם ממנה והחגיגה תימשך… כל הדרך גם למצלמות הבאות בסידרה (ובלבד שתהיינה FF 🙂 )

    השב

  11. עידו גנוט

    24/12/2011 ב 10:02 PM

    קנון עבדה הרבה על יכולות הוידאו של ה-5D MKII אבל כהצהרה רשמית של החברה ביותר ממקרה אחד, קנון לא התכוננה ולא כיוונה למשהו שהוא מעבר לצילום וידאו עיתונאי.

    אבל לא חייבים לקחת את מילתי בעניין – אתה יכול לראות את מייק אוון ופיטר יבסלי מקנון אירופה אומרים זאת בעצמם בראיון שערכנו עימם בשנה שעברה:
    https://www.megapixel.co.il/news/archive/9798
    כל הראיון מעניין אבל הקטע הרלוונטי מתחיל סביב 10:20 לערך.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *