ראשי חדשות בלעדי: ראיון עם חברת לייקה – אוקטובר 2011

בלעדי: ראיון עם חברת לייקה – אוקטובר 2011

4
0

בעקבות פרויקט שנה טובה ומצולמת אותו ערכנו בחודש שעבר בשיתוף שורה של חברות בניהן גם חברת לייקה, הציעו לנו מן החברה להתראיין לבלוג הרשמי של לייקה ולספר מעט על הצילום בישראל. אנו הצענו מנגד להרחיב את הפרויקט ולערוך ראיון גם עם חברת לייקה עצמה – התוצאה, ראיון כפול אותו אנו מביאים היום בפניכם.

כמו בתערוכת פוטוקינה 2010 גם הפעם נפלה בחלקנו הזכות לראיין את מר Stefan Daniel מנהל המוצר של חברת לייקה אשר שוחח איתנו באופן גלוי על תוכניות החברה בצד הטכני והשיווקי.

Stefan Daniel עם ה-M9 מתוך הסרטון אותו הכינה החברה עבורנו לפרויקט ראש השנה

Leica Stefan Daniel

ראיון עם Stefan Daniel

ש: לפי הדיווחים ללייקה הייתה שנה מצוינת ב-2010-2011 וזאת למרות המצב הכלכלי הגלובלי. אתם פתחתם לא מעט חנויות חדשות ברחבי העולם – האם אנו צפויים להמשך המגמה גם בעתיד?

ת: מצד אחד המשווקים הקלאסיים הולכים ונחלשים בתחום הצילום ומצד שני אנו מתקשים לראות את המוצרים שלנו נמכרים ברשתות שיווק גדולות לקהל הרחב. הפתרון שלנו הוא לבנות רשת הפצה עצמאית. החנויות של לייקה ברחבי העולם יוצרות אוירה ייחודית של בוטיק צילום לה מצפים הלקוחות המגיעים לרכוש מצלמת לייקה ומבחינה זו הקונספט בהחלט מהווה הצלחה. אנו מרחיבים את הרשת שלב אחר שלב ובשנה הבאה עיקר המיקוד צפוי להיות בצפון אמריקה ובאסיה אחרי שכיסינו בצורה טובה את אירופה.

ש: האם יש סיכוי לראות חנות של לייקה גם בישראל?

ת: בטווח הבינוני-ארוך – בוודאי!

ש: היכן היה הגידול המשמעותי ביותר מבחינת מכירות בשנה האחרונה?

ת: אחד הדברים המפתיעים ביותר הוא שלייקה הצליחה להשיג גידול משמעותי בכל האזורים בעולם אפילו במדינות שנפגעו קשה יחסית במשבר כמו ארה”ב ואיטליה.

ש: האם יש לכם לקוחות המזמינים גרסאות לייקה ייחודיות (מצופות זהב/יהלומים), האם אלו דברים שאתם מייצרים בעצמכם או שאתם נותנים זאת לצד שלישי ומה הדבר יוצא הדופן ביותר שעשיתם אי פעם?

ת: כבר עתה אנו מסוגלים ליצור מהדורות מוגבלות מיוחדות (למשל לציון אירועים). אנו בשלבי הקמה של מחלקה חדשה בתוך החברה אשר תעסוק באופן בלעדי בהזמנות מיוחדות לפי דרישות הלקוח. המוצר המסקרן ביותר אותו בנינו אי פעם היה דווקא עדשה ייחודית אשר פותחה ונבנתה מאפס במיוחד עבור האמיר של קאטר – APO-TELYT-R 1600mm /f5.6 (רק שתי עדשות כאלו נבנו אי פעם – אחת עבור האמיר ואחת נמצאת עד היום בתצוגה בחברת לייקה. ע.ג.).

עדשת ה-Leica APO-TELYT-R 1600mm /f5.6 הייחודית אשר הוכנה עבור האמיר של קטר

Lieca WG R 56 1600 mm

ש: השנה לא הכרזתם על מוצרים חדשים רבים – האם אנו צפויים לראות וצרים נוספים השנה או שכל המאמצים מכוונים ל-2012?

ת: רק לאחרונה השקנו גרסת טיטניום מיוחדת של ה-D-LUX 5. צפויים עוד מוצרים מעניינים השנה אבל אין ספק שחלק ניכר מתשומת הלב שלנו מכוון ל-2012.

D-LUX 5 בגרסת הטיטניום אשר הוכרזה על ידי לייקה לאחרונה

Leica D Lux 5 Titanium 1

ש: מנכ”ל לייקה, מר. Alfred Schopf דיבר לאחרונה בראיון אודות הגודל של חיישן המצלמה חסרת המראה של סוני המחייב את החברה לעדשות גדולות יחסית. מה אתה חושב על הנושא – מה צריך להיות לדעתך הגודל הנכון של חיישן עבור מצלמה חסרת מראה כמו זאת שעליה הודעתם שאתם עובדים – קטן כמו של ניקון, בינוני כמו של אולימפוס/פנסוניק או גדול יחסית כמו של סוני/סמסונג?

ת: הניסיון שלנו עם ה-Leica X1 המוצלחת הוביל אותנו למסקנה שמצלמה בעלת עדשות מתחלפות צריכה לפחות חיישן בגודל APS-C.

ש: שאלה נוספת הנוגעת למצלמות חסרות מראה – אחד הנקודות החשובות ביותר במעבר למצלמות חסרות מראה הוא נושא העינית הדיגיטלית. רוב העיניות המתקדמות היום הן ברזולוציה של 1.4 מגה פיקסל ואילו סוני הציגה לאחרונה עינית ברזולוציה של 2.4 מגה פיקסל ולחילופין מה דעתך על העינית ההיברידית של ה-X100 של פוג’יפילם?

ת: לדעתי האיכות של העיניות המתקדמות בעלות רזולוציה של 1.4 מגה פיקסל היא לא רעה בכלל ולעיתים אפילו מדויקת מזו של עיניות אופטיות – קח כדוגמא את נושא החשיפה והאיזון ללבן. עם הזמן ככל שהטכנולוגיה תתפתח עיניות אופטיות יהפכו פחות ופחות חשובות. באשר לעינית של ה-X100 – היא קונספט נחמד מאד אשר בוצע באופן מוצלח.

ש: האם אתה רואה דרישה לוידאו בליין מצלמות ה-M של לייקה והאם נראה מעבר מ-CCD ל-CMOS ב-M10?

ת: הוספת תכונות חדשות דוגמת וידאו ו-Live View ירחיב את השימושיות של ליין ה-M באופן משמעותי. חיישני CMOS הן כידוע דרישה מוקדמת לצורך כך ולפיכך הן הטכנולוגיה של העתיד.

ש: אם מתבוננים בתוצאות של האתר DXOMARK ובוחנים את הרגישות של ה-M9 לעומת מצלמות בעלות חיישן מלא אחרות מגלים שהתוצאה של הלייקה נמוכה באופן משמעותי. האם שיפור רגישות החיישן הוא אחד מהמטרות המרכזיות שלכם בדור הבא של ליין ה-M?

ת: הסיבה לתוצאה הנמוכה טמונה בנסיבות המיוחדות הקשורות לליין ה-M. התשובה מעט מורכבת אבל אנסה לענות בקצרה: האור המגיע מעדשות ליין ה-M מגיע אל החיישן בזווית ישרה ולפיכך הן הקומפקטיות ביותר בשוק (ובעלי עדשות ישנות יכולים להשתמש בהן על הגוף החדש). הזווית הישרה מונעת מאיתנו להשתמש בציפוי IR על החיישן (interference IR cut coating on the sensor cover glass) דבר העשוי ליצור בעיות בצבעים של המצלמה. במקום זאת אנו עושים שימוש ב- absorption filter אשר אינו רגיש לאור מזוויות שונות ומחייב בסופו של דבר הגברה מלאכותית רבה יותר של האור אשר בא לידי ביטוי ברגישות מופחתת. אין ספק שנושא הרגישות חשוב לנו ואנו בהחלט משקיעים מאמצים לשפרו.

ש: למרות שכבר שאלנו אותך את השאלה הזו בראיון שערכנו איתך בפוטוקינה 2010, היה מעניין לא מעט אנשים מדוע ליין ה-M אינו כולל מערכת פוקוס אוטומטית והאם יש סיכוי שנראה אחת בדגמים עתידיים בליין?

ת: התשובה שלי נותרה בעיקרה זהה לתשובה אותה נתתי בראיון ב-2010! שמירה על גודל מינימאלי ותאימות לאחור של העדשות הם שני קווים מנחים מרכזיים של ליין ה-M. למרות זאת אנו מבינים לגמרי שנוכל להגיע לקהלים רחבים הרבה יותר אם נציע גרסה בעלת מערכת פוקוס אוטומטית ואנו בוחנים כרגע פתרונות אפשריים.

לייקה M9 טיטניום בתערוכת פוטוקינה (צילום: אופיר אילוז)

leica m9 titan

ש: אם נעבור לליין ה-S של לייקה, ציינתם בראיון אחר לפני כשנה כי אתם לא עושים שימוש במנועים אולטרסוניים בליין העדשות – האם משהו השתנה מאז?

ת: הטכנולוגיה הספציפית היא בעלת חשיבות משנית במקרה זה. מה שחשוב הוא מנוע שקט, מהיר ומדויק אשר מאפשר ייצור עדשה קומפקטית. אם ניתן להשיג את המטרות הללו באמצעות מנועי DC קלאסיים אין סיבה שלא להמשיך להשתמש בהם גם בעתיד.

ש: לסיום, איך אתה רואה את המשך ההתפתחות של ליין עדשות ה-S בעתיד הקרוב – האם נראה עדשת Tilt Shift ומה עם עדשת ה-350 מ”מ אותה הזכרתם בעבר?

ת: אנו מרחיבים את הליין באופן מתמיד. העדשה הבאה תהיה 30 מ”מ ואחריה עדשת 30-90 מ”מ כמו גם עדשת 24 מ”מ סופר רחבה ב-2012. בהמשך נראה גם עדשת Tilt Shift והתרחבות אל תחום הטלפוטו.

בהמשך לראיון אותו אנחנו ערכנו, ביקשו מאיתנו נציגי חברת לייקה לענות על מספר שאלות בנוגע לאתר MegaPixel ולצילום בישראל בכלל – אנו נעתרנו בשמחה והראיון מתפרסם במקביל גם בבלוג הרשמי של חברת Lieca.

ראיון עם MegaPixel

ש: האם תוכל להציג את עצמך ואת האתר MegaPixel.co.il?

ת: שמי עידו גנוט ואני העורך הראשי של האתר MegaPixel.co.il – אתר התוכן הגדול בישראל בנושאי צילום. האתר נפתח באפריל 2010 (אופיר אילוז, מנכ”ל האתר ואנוכי התחלנו בהקמתו כבר בראשית 2009). למרות שישראל היא שוק קטן מאד ביחס לארה”ב או למרבית מדינות אירופה יש הרבה עניין בארץ בצילום ולנו כאתר יצא ליזום לא מעט פרויקטים בינלאומיים אשר תורגמו לאנגלית ונקראו על ידי אלפי גולשים בכל העולם.

ש: מהיכן הגיע הראיון לפרויקט ה”שנה טובה ומצולמת” בשיתוף חברות צילום בינלאומיות וצלמים?

ת: ראשיתו של הפרויקט כחודש לפני ראש השנה כאשר שקלנו במערכת האתר פרויקטים שונים לכבוד החג. לבסוף הוחלט כי נפנה לכל חברות הצילום המרכזיות בעולם (וכן למספר צלמים ידועי שם) ונבקש מכל אחת מהן להקליט סרטון קצר בן כ-30 שניות ובו שנה טובה באנגלית ובעברית. הפרויקט התקבל יפה מאד ולא פחות מ-16 צלמים וחברות צילום מובילות (בניהן כמובן גם לייקה אשר שלחה אולי את הסרטון המושקע ביותר בפרויקט) העבירו לנו סרטונים (את כולם ניתן לראות בקישור הבא).

התרנגול (צילום: אלכס ליבק)

Alex 2

ש: האם תוכל לספר בכמה מילים על עולם הצילום בישראל עבור מי שלא מכיר אותו?

ת: מרבית האנשים מחוץ לישראל שומעים עלינו בעיקר בהקשר של הסכסוך הישראלי-ערבי. למרות שמדובר בנושא מרכזי עבור לא מעט צלמים ישראליים, אפשר למצוא בארץ, כמו בכל מדינה מערבית, צלמים העוסקים במגוון רחב מאד של נושאים (מעבודות מסחריות, צילום טבע ונוף ועד מגוון רחב של נושאים חברתיים). בשנים האחרונות אפשר לראות גם עליה גדולה בהתעניינות בצילום בקרב הקהל הרחב בארץ וקורסים ובתי ספר לצילום נפתחים כל הזמן וזוכים לפופולאריות רבה.

הדייג (צילום: אלכס ליבק)

Alex 1

ש: האם יצא לכם לראיין צלמים ישראליים מוכרים המשתמשים במצלמות לייקה כאמצעי הצילום העיקרי שלהם?

ת: אנו מראיינים לא מעט צלמים ישראליים גם במסגרת הפרויקט הדוקומנטרי המיוחד שלנו “דוקו-צלם” המביא ראיונות עם בכירי הצלמים הישראליים וגם במדור החדש “צילום מקומי“. בשנה שעברה ערכנו ראיון מיוחד עם הצלם הישראלי אלכס ליבק – אחד מבכירי צלמי העיתונות והרחוב בישראל. לאלכס סיפור אישי מרתק (החל ממסעותיו בג’ונגלים של דרום אמריקה וכלה בשנים הרבות בהן בילה באירופה ובהמשך בארה”ב). אלכס מצלם שנים רבות עם לייקה (כיום M8). צלם ישראלי נוסף ומוכר המשתמש מזה שנים במצלמות לייקה ואותו טרם הזדמן לנו לצערנו לראיין הוא דויד רובינגר – אולי הצלם הישראלי המוכר ביותר בעולם. צילומיו ההיסטוריים מקום המדינה ועד היום הפכו מזמן לסמלים וגם ממרום 86 שנותיו הוא ממשיך לצלם (היום עם לייקה M9).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

4 תגובות

  1. Avatar

    דוד

    25/10/2011 ב 12:28 AM

    אתם עושים עבודה מצוינת תמשיכו כך

    השב

  2. Avatar

    שוקי

    25/10/2011 ב 5:21 PM

    ואף מילה על התקלות הסדרתיות ב-M9 היקרה להחריד… אף מילה גם על ההחזרות הרבות של המצלמה בגלל התקלות הללו ובודאי, ללא אף מילה על ההתכחשות של לייקה לתקלה וחזרתה המבישה מההכחשות. בקיצור, עבודה יחצנית במקום עיתונאית…
    חבל 🙁

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    25/10/2011 ב 5:31 PM

    לייקה לא התכחשה לתקלות. לקח להם הרבה זמן למצוא את הבעיה – כתבנו על זה כאן בעבר. לפי ההודעה שלהם מאמצע החודש בקרוב יצא תיקון. כשיצא נפרסם.

    השב

  4. Avatar

    Giora

    27/10/2011 ב 9:09 AM

    אולי זה רק אני אבל “לייקה” זה הרבה יותר ממצלמה, סוג של שאיפה שלא חשוב מה ואיך אתה מצלם, תמיד יש איזה “אולי פעם אקנה גם לייקה” קטן בראש… מעניין לקרוא קצת על ההסתכלות השיווקית שלהם וגם איך אתה מציג את מגהפיקסל לאחרים. תודה! לייקה גדול…

    השב

להגיב על Giora לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *