ראשי חדשות ניקון: הסיפור מאחורי ליין המצלמות החדש

ניקון: הסיפור מאחורי ליין המצלמות החדש

0
0

בשבוע שעבר עסקנו בהרחבה רבה בליין המצלמות החדש של ניקון המכונה 1. מאז ההכרזה התפרסמו ברחבי הרשת ראיונות שונים עם נציגים בכירים בחברת ניקון אשר שופכים אור על היבטים שונים של תהליך הפיתוח, ההחלטות השונות שהתקבלו במסגרתו ואף נגיעה קצרה בשאלה מתי אנו צפוי לדור המצלמות המקצועיות הבא של ניקון.

את הפרטים המלאים אפשר למצוא כמובן בידיעה המקיפה שלנו על ההכרזה אבל כזכור בשבוע שעבר הכריזה חברת ניקון על ה-V1 וה-J1 – שתי מצלמות חסרות מראה מסדרה חדשה אותה מכנה ניקון 1 ועושה שימוש בחיישן מפורמט חדש המכונה על ידי ניקון CX ובגודלו הוא ניצב בין פורמט המיקרו 4/3 של אולימפוס/פנסוניק לחיישנים הגדולים ביותר אותם ניתן למצוא כיום במצלמות קומפקטיות מתקדמות.

לפני שנעבור לעסוק בראיונות שסיפקה ניקון אנו מביאים היום עדכון של טבלת גדלי החיישנים שלנו – שימו לב במיוחד ל-V1 של ניקון (השלישית מימין). כמו כן הוספנו את הנתונים לגבי הקרופ פקטור (במקרה של חיישני ה-CX אנו מדברים על 2.7X).

טבלת גדלי חיישנים מעודכנת:

Sensor sizes newמספר ראיונות נערכו בעקבות ההכרזה של חברת ניקון. את אחד המעניינים שבהם ערך האתר imaging-resource עם Masahiro Suzuki – מי שעמד בראש צוות הפיתוח של ליין ה-1 החדש. במסגרת הראיון עלו כמה נקודות מרכזיות:

  • צוות הפיתוח של ה-1 הורכב ממהנדסים מתחום מצלמות הרפלקס בחברת ניקון יחד עם מהנדסים שהגיעו מליין ה-Coolpix הקומפקטי.
  • ניקון מכוונת את הליין החדש לצלמים המעוניינים לשדרג ממצלמות קומפקטיות וקומפקטיות מתקדמות אך אינם רוצים את הגודל, המשקל והסיבוך שבמצלמה רפלקסית [מכאן שניקון לא רואה את ה-V1 כדגם קומפקטי מקצועי בשום צורה. ע.ג.].
  • ניקון החלה את פיתוח הליין החדש לפני כמעט 4 שנים (!) הרבה לפני שמצלמה חסרת מראה כלשהי הגיע כלל לשוק. במהלך השנתיים הראשונות נערך פיתוח ראשוני ומחקר הנוגע לתמהיל הנכון של גודל/משקל/ביצועים (וכמובן גודל חיישן) ובשנתיים האחרונות עסקו בהכנות לייצור.
  • בעגה המקובלת מתחום הוידאו החיישן החדש של ניקון עבור פורמט ה-CX מכונה חיישן “1:1 (מופיע בטבלה למעלה כ-“1 – גודלו כאמור 13.2 על 8.8 מ”מ. ע.ג.).
  • בניקון מאמינים כי איכות התמונה לא תיפול באופן משמעותי מזו של מצלמותיהם בפורמט ה-DX (בדיקות ראשוניות שנערכו עד כה ברשת לא בדיוק תומכות בכך כפי שניתן לראות כאן וכאן– בעיקר בכל הקשור לרגישות).
  • אחד המרכיבים המרכזיים אשר עושים את ה-V1 וה-J1 הוא מעבד התמונה החדש – EXPEED 3. המעבד מהיר פי 5 מזה המצוי ב-D3 המקצועית של ניקון.
  • גם יכולת הקריאה מן החיישן שונתה ושופרה מן היסוד. לחיישן החדש יש 24 ערוצים מקבילים לקריאת מידע, כולם דיגיטליים. זאת בניגוד ל-12 ערוצים אנלוגיים ב-D3. המעבר לערוצים דיגיטליים הופך את כל תהליך העברת המידע למהיר יותר באופן משמעותי (וכל תהליך ההמרה ממידע אנלוגי לדיגיטלי מתרחש על החיישן עצמו ולא אחריו כמו בדגמים הנוכחיים של ניקון). השינוי אמור לשפר גם את איכות התמונה משום שאין צורך “להניע” אותות אנלוגיים המאבדים מידע תוך כדי התהליך.
  • ניקון בחרה בחיישן בן 10 מגה פיקסל ראשית מכיוון שהיא מאמינה כי עבור קהל היעד אין צורך ביותר בשלב זה, וגם משום שתכונות מתקדמות (דוגמת צילום סטילס משולב עם וידאו ו”בוחר התמונות החכם” המצלם צילום רצף מהיר ובוחר תמונה טובה אחת מתוכו) לא היו אפשריות עם חיישן בעל רזולוציה גבוהה יותר.
  • החיישן פותח כולו על ידי ניקון. הייצור נעשה על ידי “שותף” (אפשר להניח כי מדובר בסוני. ע.ג.).
  • המתאם המתוכנן עבור עדשות ה- F-mount הקיימות של ניקון לליין ה-1 יאפשר פוקוס אוטומטי (כפי הנראה עם עדשות בעלות מנוע אולטרסוני. ע.ג.).

מנהל המוצר של ניקון אנגליה מציג את ה-V1 ועונה על מספר שאלות למגזין הבריטי amateurphotographer:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=WjWaZqKhvJA[/youtube]

האתר הצרפתי focus-numerique ערך גם הוא ראיון Hirotake Nozaki – מנהל השיווק של ליין ה-1 בניקון. הינה כמה נקודות נוספות מן הראיון (המתורגם):

  • החיישן החדש אינו כולל טכנולוגיית הארה אחורית (BSI).
  • מערכת הפוקוס המשולבת החדשה הכוללת 73 נקודות פוקוס (מבוססות פאזה) ו-135 אזורים (מבוססי קונטרסט) פותחה על ידי ניקון ואיננה דומה לשום מערכת מקבילה הקיימת בשוק.
  • שילוב טכנולוגיות שונות אשר הוצגו בליין ה-1 במצלמות רפלקס (כפי הנראה הכוונה בין השאר למערכת הפוקוס החדשה) איננו עניין מובן מאליו וישנם קשיים טכניים לא מבוטלים בכך, אך ניקון עובדת על הנושא.
  • בשלב זה ה-V1 איננה תומכת ביכולות התאורה למבזקים המתקדמת של ניקון (CLS). בעתיד מתכננת ניקון לבטל מגבלה זו (לא ברור האם מדובר על עדכון קושחה). ה-hot shoe של ה-V1 שונה מהסטנדרט הנוכחי של ניקון משום שניקון רצתה להעביר בו גם חשמל ומידע בכדי להתאימו לעזרים דוגמת GPS, מסך חיצוני, מקרן זעיר ואמצעים נוספים.

לסיום, ובהקשר מעט שונה – Lasse Pettersson – נציג ניקון שוודיה אמר בראיון כי הוא אינו מאמין כי ההכרזה על דגמי ה-D4/D800 תגיע בחודש אוקטובר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *