ראשי חדשות סוני – טכנולוגיית מסך חדשה תאפשר צפיה בשמש

סוני – טכנולוגיית מסך חדשה תאפשר צפיה בשמש

1
0

סוני הכריזה אמש על טכנולוגיית מסך מסקרנת אשר תאפשר בעתיד (אולי הלא רחוק במיוחד) שני יתרונות גדולים בתחום הסלולארי ובתחום הצילום – חיסכון משמעותי בצריכת חשמל ולחילופין בהירות גדולה משמעותית אשר תאפשר צפיה גם בתאורה חזקה.

טכנולוגיית ה-WhiteMagic החדשה של סוני היא פיתוח מסקרן למדי אשר עשוי להשפיע הן על התחום הסלולארי בו היכולת לצפות באור שמש ישיר (כמו גם כמובן צריכת הסוללה המושפעת מן הצרכן העיקרי – המסך) היא משמעותית במיוחד, אבל גם בשוק הצילום בו למרות השיפורים הרבים אשר חלו במסכים בשנים האחרונות (הן מבחינת גודלם והן מבחינת הרזולוציה) בעיה אחת נותרה ללא מענה – צפיה  במסך באור יום.

כדאי לזכור כי ככל שמצלמות איכותיות ויקרות הופכות להיות תלויות יותר ויותר במסכים (אנו רואים זאת עם המצלמות חסרות המראה אשר לחלקן כיום אין עיניות) חייבות היצרניות למצוא פתרונות לצילום באור יום. גם במצלמות בעלות עינית המסך הפך בשנים האחרונות לצרכן אנרגיה כה גדול עד כי פתרונות לצמצום צריכת האנרגיה היו חייבים להימצא.

WhiteMagic של סוני – ארבעה “צבעי יסוד”?

Sony WhiteMagic

חברת סמסונג אימצה את טכנולוגיית ה-OLED אותה ניתן לראות בין השאר במצלמת ה-NX11. טכנולוגיה זו מאפשרת חיסכון מסוים בחשמל, ניגודיות וצבע באיכות גבוהה במיוחד. גם סוני עושה שימוש במסכי OLED בחלק ממצלמותיה (הקומפקטיות) אך הטכנולוגיה החדשה תאפשר לה להציע גם כיוון אחר בעל בהירות גבוהה משמעותית מזו הקיימת כיום.

אז כיצד פועלת טכנולוגיית ה-WhiteMagic? הרעיון הבסיסי מוכר מזה זמן בתעשיה. כל פיקסל במסך LCD מורכב כידוע משלושה תת רכיבים (מכונים גם subpixels) כאשר לכל אחד מהם צבע שונה Red, Green, Blue (או RGB). שלושת אלו מרכיבים למעשה את הפיקסל השלם אשר מאות אלפים ממנו מצויים במסך של כל מצלמה מודרנית. טכנולוגיית ה-WhiteMagic של סוני מוסיפה תת פיקסל בצבע נוסף – לבן ויוצרת למעשה פיקסלים המורכבים מארבע אבני יסוד או RGBW. תת הפיקסל הלבן מספק בהירות נוספת (עד כ-50% יותר ממסך רגיל) או לחילופין יכול לספק את אותה הבהירות של מסך רגיל אך ב-50% פחות צריכת אנרגיה. אגב, למרות ש-50% נשמע כמו שיפור מרשים בבהירות המסך חשוב לזכור כי ההבדל בין תאורת פנים לתאורת חוץ ביום עשוי לעמוד על מספר סדרי גודל ולפיכך אפשר להניח כי גם באור שמש ישיר טכנולוגיית ה-WhiteMagic לא ממש תפתור את הבעיה (אם כי היא עשויה לעזור במצבי ביניים בהם מסכים קיימים מתקשים להתמודד).

אם הרעיון היה מוכר וההסבר כה פשוט לכאורה מדוע הטכנולוגיה מבשילה רק עתה? התשובה היא שהניסיונות ליצור מסכים בעלי ארבעה פיקסלים הובילו בדרך כלל לירידה באיכות התמונה (סוני לא מסבירה מה אופי הירידה באיכות אבל ניתן לשער שהצבע נוטה “לדהות” כאשר מוסיפים רכיב אור לבן). כיצד פתרה סוני את הבעיה? בהודעה הרשמית לעיתונות אין הסבר מלא אך נראה כי הדבר קשור לפיתוח אלגוריתמים חדשים השולטים בפעולה המשותפת של הרכיבים השונים כך שאיכות התמונה לא תיפגע.

מתי אם כן נראה מצלמות עם זמן סוללה ארוך יותר ואפשרות צפיה משופרת באור יום? אפשר אולי לפנטז כי כבר בהכרזה הקרובה של סוני בעוד כשבועיים נראה ניצנים של הטכנולוגיה, אך אנחנו מרשים לעצמנו לשער כי הטכנולוגיה תמצא את דרכה תחילה לשוק המכשירים הסלולאריים ואחר כך לשוק המצלמות הקומפקטיות ורק אחר כך למצלמות המתקדמות יותר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

תגובה אחת

  1. Avatar

    צבי

    14/08/2011 ב 2:20 AM

    פיתרון מעניין וחשוב.

    השב

להגיב על צבי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *