ראשי חדשות בדקנו: שירות החיפוש של גוגל על פי תמונה

בדקנו: שירות החיפוש של גוגל על פי תמונה

6
0

חברת גוגל הכריזה לאחרונה על שיפור לחיפוש התמונות ברשת (שירות המוכר לרבים כ-Google Images) המאפשר מציאת אתרים בהם מופיעה תמונה לא באמצעות חיפוש טקסטואלי אלא באמצעות תמונה אותה מספק המשתמש. לשירות החדש יישומים פוטנציאליים רבים, חלקם רלוונטי במיוחד גם לקהילת הצלמים – יצאנו לבדוק וחזרנו עם רשמים מעניינים במיוחד.

Google Images הוא מנוע חיפוש התמונות הגדול בעולם. לרגל 10 שנים לפתיחתו הוסיפה בתחילת השבוע חברת גוגל יכולת חדשה ומעניינת – חיפוש באמצעות תמונה. כל שעליכם לעשות הוא לספק קישור לתמונה המופיעה ברשת או להעלות תמונה המצויה על המחשב ומנוע החיפוש יאתר עבורכם תמונות דומות ברחבי האינטרנט.

סרטון הסבר קצר על השירות החדש של חברת גוגל:

חיפוש על פי תמונות איננו עניין חדש. שירות TinEye מספק מזה מספר שנים אפשרות חיפוש על פי תמונות אלא שמנועי חיפוש מתבססים על חיפוש במאגר – ככל שהמאגר גדול יותר החיפוש (עשוי) להיות מוצלח יותר. לשם ההשוואה למנוע של TinEye קצת פחות מ-2 מיליארד תמונות במאגר, לעומתו Google Images כולל אינדקס בן למעלה מ-10 מיליארד תמונות (יותר מפי 5). עד כמה הבדל זה משמעותי – יצאנו לבדוק.

התמונה הראשונה אותה בדקנו היא תמונתו הרשמית של הנשיא אובמה – לאף אחד ממנועי החיפוש לא הייתה בעיה איתה. המנוע של גוגל הגדיל לעשות וציין בפנינו כי ככל הנראה מדובר בתמונה של ברק אובמה – בהחלט תוספת שימושית – יהיה מעניין לראות האם גם מידע פחות מוכר ידע האלגוריתם של גוגל לזהות.

עבור התמונה השנייה בחרנו תמונה היסטורית ישראלית דווקא  אם כי כזו המפורסמת בכל העולם – תמונת החיילים בכותל אשר צולמה על ידי הצלם דוד רובינגר. גם פה שני השירותים הצליחו לאתר את התמונה אך בהבדל גדול אחד – גוגל הצליחה לאתר קרוב ל-600 מופעים של התמונה ברחבי הרשת בעוד TinEye מצאה 86 בלבד. עוד יתרון לגוגל מצאנו בהצעה שלו לטקסט עבור התמונה – six day war – בהחלט מועיל.

רובינגר – לא קשה

Six day

התמונה השלישית שביקשנו לבדוק הייתה כבר משימה קשה יותר – תמונתו של יוראי ליברמן המציגה את השדר אנדרסון קופר בזמן מלחמת לבנון השנייה – תמונה אשר הופיע לאחרונה במאמר “ צלם בארץ הטליבן – ראיון עם יוראי ליברמן“. מה רבה הייתה הפתעתנו כאשר גילינו כי התמונה (יחד עם המאמר כולו) הועתקה לבלוג כלשהו. מיותר לציין כי פנינו באופן מיידי לאותו גורם בבקשה כי יסיר את התוכן (וזה אכן הוסר עוד בטרם פורסמה ידיעה זו). זוהי ללא ספק דוגמא מעולה לחשיבות של מנוע חיפוש התמונות החדש של גוגל במעקב אחר תמונות ברשת ושמירה על זכויות יוצרים. מעניין לציין כי גוגל לא זיהה את התמונה באתר שלנו אך זיהה אותה בכל זאת כתוצאה ראשונה בתוצאות החיפוש הדומות (אף שמדובר בדיוק באותה התמונה). במקרה זה לא היו לגוגל הצעות טקסט לצרף לתמונה. TinEye נכשלה לחלוטין באיתור התמונה.

אנדרסון קופר במלחמת לבנון השניה – גוגל יזהה (צילום: יוראי ליברמן)

yoray anderson cooper google

החלק השני של הבדיקה שלנו כלל ניסיון להתקיל את מנועי החיפוש על ידי ביצוע מניפולציות לתמונות. בשלב הראשון רצינו לבדוק האם שני מנועי החיפוש ידעו לזהות את אותה תמונה של אובמה אותה זיהו במבחן הראשון לאחר שנשנה אותה מעט (בחרנו להוסיף לאובמה קרניים – הכל למען הבדיקה כמובן) – שני מנועי החיפוש עמדו במשימה באופן משביע רצון אם כי הפער בין כמות התמונות שנמצאה היה עצום – TinEye – מעט פחות מ-2000 ואילו גוגל קרוב ל-30 אלף מופעים.

הבדיקה האחרונה אותה ביצענו נועדה לבחון האם מנועי החיפוש מסוגלים לזהות חלקים קטנים מתוך תמונות. לצורך הבדיקה לקחנו את עינו של אובמה – שני מנועי החיפוש הצליחו לזהות את התמונה המקורית בהצלחה (גוגל שוב בראש עם תוצאות חיפוש רבות יותר באופן משמעותי). ניסינו חלקי פנים אחרים (אוזניים שפתיים) וכאן TinEye כבר הצליחה פחות אך גוגל המשיכה להפיק תוצאות טובות. לבסוף נסינו לשלב שתי תמונות (עין של אובמה בפנים של אדם אחר) – כאן התוצאות היו פחות ברורות – התמונה המקורית של הפנים נמצאה אך לא הופיע כל אזכור לאובמה. יידרש עוד מחקר לראות עד איזו רמת מורכבות של קולז’ים מסוגל מנוע חיפוש התמונות של גוגל להפיק תוצאות אמינות.

אובמה עם קרניים? גוגל יזהה

Obama horns

בשורה התחתונה השירות החדש של גוגל מציג כפי שניתן לראות תוצאות עקביות ומשכנעות ביותר ומהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לשירות ה-TinEye. חשוב במיוחד עבור צלמים – הוא מאפשר (אם כי עדיין לא בצורה נוחה במיוחד) איתור מהיר ומדויק של תמונותיהם ברחבי הרשת.

פרטים נוספים אודות השירות החדש של גוגל (המכונה Google Search by Image) ניתן למצוא באתר חברת גוגל.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

6 תגובות

  1. Avatar

    נתנאל

    16/06/2011 ב 10:19 PM

    גימיק יפה מאוד

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    17/06/2011 ב 12:49 AM

    כפי שהראתה ההתנסות שלנו למי שמעוניין לשמור על תמונותיו פן יעשה בהן שימוש לא חוקי מדובר ביותר מגימיק – אני מסכים שכרגע לא קל לעשות זאת באופן קבוע ועם כמות גדולה של תמונות.

    השב

  3. Avatar

    גל

    17/06/2011 ב 1:42 PM

    זה פשוט דבר נהדר!
    הנה משהו נחמד שאפשר לעשות אותו עם זה:
    https://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=609100&blogcode=12560284

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    17/06/2011 ב 2:06 PM

    אמנם לא הכי קשור לעולמם של צלמים אבל בהחלט שימוש משעשע.

    השב

  5. Avatar

    תום מרשל

    17/06/2011 ב 6:46 PM

    תבדקו את בתמונות שהם לא מפורסמות. או צילום מסך מתוך סרט האם מתקבלות תוצאות

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    17/06/2011 ב 11:16 PM

    בדקנו גם תמונות לא מוכרות – לרוב עובד טוב. זאת לא מערכת מושלמת כמו שגוגל הטקסטואלי לא מושלם אבל הוא לא רע בכלל. לגבי תמונות מתוך סרטונים – מודה שלא בדקנו אבל אני מאד מסופק. מה שכן טכנולוגיות של חיפוש בסרטוני וידאו כבר פותחו ואנחנו נראה אותן יותר ויותר (סביר שתראה אותן בשירות חיפוש הסרטים של גוגל לא התמונות.

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *