ראשי חדשות חיישן ה-CMOS הגדול בעולם יגלה סרטן

חיישן ה-CMOS הגדול בעולם יגלה סרטן

2
0

מדענים בריטיים פיתחו את חיישן ה-CMOS הגדול בעולם אשר נועד לשמש בציוד סריקה רפואי עתידי לגילוי סרטן ומחלות נוספות. החיישן המתפרס על פיסת סיליקון סטנדרטית שלמה (8 inch wafer) ומכונה DynAMITe, עמיד לקרינת X ממושכת ויהיה מעתה החיישן לצרכי רפואה הגדול בעולם.

לעיתים אנו מרשים לעצמנו לחרוג מגבולותיו הצרים של עולם הצילום ולדון גם בידיעות מעניינות הקשורות באופן מעט עקיף יותר לנושא האתר. הידיעה אותה אנו מביאים היום מייצגת התקדמות חשובה בתחומי הרפואה אך היא מציגה גם יכולות טכנולוגיות להן עשויה להיות השפעה עתידית גם על עולם הצילום.

תחום החיישנים ובמיוחד חיישני ה-CMOS המשמשים כיום בכל מצלמות הרפלקס, התקדם מאד בשנים האחרונות. למרות שמרבית חיישני ה-CMOS מיוצרים כיום למטרות צילום “קונבנציונאליות” (במכשירים סלולאריים או מצלמות צרכניות ברמות שונות) ישנן גם נישות קטנות יותר עבור חיישנים אלו המשקיעות סכומים גדולים בקידום הטכנולוגיה. בין הנישות הללו ניתן למצוא חיישני CMOS ליישומים צבאיים (ממערכות לראיית לילה ועד לוויני ריגול), חיישנים ליישומים מדעיים שונים, חיישנים לתעשייה ובמקרה שלפנינו גם חיישנים לתחום הרפואי.

טבלת גדלי חיישנים למצלמות – גודלו של חיישן ה-DynAMITe בהשוואה: 128 מ”מ על 128 מ”מ (פי כמה מחיישן ה-Medium Format הגדול ביותר)

Sensor sizesה-DynAMITe כפי שהוא מכונה, פותח על ידי חוקרים מאוניברסיטת לינקולן באנגליה. החיישן בגודל של 12.8 ס”מ על 12.8 ס”מ מכיל כ-6.5 מיליון פיקסלים (או 6.5 מגה פיקסל) – נמוך משמעותית מן הרזולוציות המקובלות לחיישנים בתחום הצילום המסחרי. אלא שיש לזכור כי סביבת העבודה של החיישן החדש שונה מהותית מזו של חיישנים במצלמות רגילות. ה-DynAMITe נועד לאפשר למכשירי הדמיה רפואיים מן הדור הבא לסרוק את גופם של החולים ברזולוציה גבוהה במיוחד (ביחס למכשירים הקיימים) ותוך כדי כך לספוג כמויות עצומות של קרינת X (רנטגן) ולהמשיך לפעול באופן תקין על פני שנים רבות. מסיבה זו בין השאר תכננו המדענים את הפיקסלים שעל החיישן להיות גדולים ככל הניתן.

חיישן ה-DynAMITe – פיסת סיליקון שלמה (קרדיט: University of Lincoln)

DynAMITe cmos sensor lincoln

החיישן יהיה מסוגל לייצר תמונות בקצב של לא פחות מ-90 פריימים לשנייה וצפוי לסייע הן בגילוי מוקדם של גידולים והן במעקב אחר הפגיעה בגידולים בזמן טיפולי הקרנות. בשלב זה טרם פורסם מתי צפויים להגיע לשוק מכשירי דימות רפואי המבוססים על החיישן החדש.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

2 תגובות

  1. Avatar

    sdanimel

    07/05/2011 ב 9:22 PM

    מעניין מאוד.

    נפלה טעות קטנה – שטח החיישן אינו 12.8 ס”מ מרובע אלא 12.8*12.8=163.84 סמ”ר

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    07/05/2011 ב 10:59 PM

    צודק ניסוח לא טוב. תוקן.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *