ראשי חדשות עדשת מאקרו תלת ממדית

עדשת מאקרו תלת ממדית

0
0

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו שבארה”ב פיתחו עדשה מיוחדת המאפשרת לצפות באובייקטים מיקרוסקופים מלא פחות מתשע זוויות שונות ותוך כדי כך ליצור תמונה תלת מימדית שלהם. מערכות דומות הקיימות בשוק עושות שימוש במספר עדשות נפרדות בעוד שהמערכת אותה פיתחו החוקרים מאוהיו עושה שימוש בעדשה יחידה בכדי להשיג את אותה המטרה.

פרופסור Allen Yi אשר עמד בראש הצוות אשר פיתח את העדשה החדשה הסביר כי בשלב זה מדובר בהוכחת יכולות וכי העדשה החדשה נבנתה בתהליך מורכב ועדין במיוחד. בעתיד אמר Allen Yi ניתן יהיה להגיע לביצועים דומים תוך שימוש בטכניקות ייצור עדשות סטנדרטיות יותר (דבר אשר יוריד את עלויות הייצור באופן משמעותי).

העדשה התלת מימדית החדשה במרכז (קרדיט: Ohio State University)

3D micro lens 4

גודלה של העדשה כגודל ציפורן והיא מזכירה במראה אבן מלוטשת. במבט מקרוב ניתן להבחין כי בעוד ליטוש אבני חן נעשה לרוב בכדי להשיג סימטריה מרבית, במקרה של העדשה ישנם הבדלים זעירים בחיתוך בכל אחת מן הפינות. מכל כיוון בו תביטו בעדשה תוכלו לראות צורה אחרת הסביר Allen Yi – לסוג עדשה כזאת קוראים “freeform lens” והיא משתייכת לתחום אותו נהוג לכנות “freeform optics”. התחום קיים אמנם למעלה מעשור, אך Allen Yi היה הראשון אשר הצליח לפתח תוכנת מחשב מיוחדת לתכנון עדשה בטכנולוגיה זו לצפייה באובייקטים זעירים.

העדשה עצמה נוצרה באמצעות כלים מדויקים ביותר באמצעות מכונה בעלת ראש יהלום אשר ליטש את החומר ממנו נוצרה (סוג של פלסטיק שקוף במיוחד המכונה polymethyl methacrylate) ברמת דיוק של עד 10 ננומטר (קטן מהרכיב הקטן ביותר המצוי במעבדי המחשב המתקדמים ביותר בשוק).

ראש עט כדורי נראה דרך העדשה מכיוונים שונים (קרדיט: Ohio State University)

3D micro lens 2

העדשה אשר חוברה למצלמה מיוחדת הצליחה ללכוד על כל אחת מפינותיה המלוטשות זווית שונה של האובייקט המצולם אשר שולבו באמצעות תוכנת מחשב לתמונת תלת מימד אחת. לצורך הניסוי צילמו Allen Yi וצוותו את הקצה של עט כדורי שקוטרו מילימטר אחד וראש מקדחה עדין שקוטרו 0.2 מילימטרים – שניהם בתלת מימד מבלי להניע את העדשה.

ראש מקדח עדין נראה דרך העדשה (קרדיט: Ohio State University)

3D micro lens 3

מאז הפיתוח הראשוני הצליחו Allen Yi וצוותו לפתח שורה של גרסאות מתקדמות יותר של העדשה התלת ממדית הכוללות כמות גדולה משמעותית של מיקרו-עדשות המסודרות במתווה תלת מימדי. אחד ההתקנים כולל לא פחות מ-1000 מיקרו עדשות שכאלו ומזכיר במראהו עין של חרק.

אף שלעדשה החדשה אין שימוש מיידי בתחום הצילום (השימושים הצפויים בטווח הקרוב הם מדעיים/תעשייתיים ורפואיים) התחום הכללי המכונה freeform optics עשוי להניב בעתיד גם שימושים עבור צלמים – אולי בדמות עדשת מאקרו תלת ממדית קבועה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *