ראשי חדשות ניתוח: 2011 – המהפכה הבאה בתחום הצילום מגיעה

ניתוח: 2011 – המהפכה הבאה בתחום הצילום מגיעה

1
0

מאז ראשית המהפכה הדיגיטלית בעולם הצילום לפני כעשור הצטמצמה מאד כמות היצרניות המפתחות ומייצרות מצלמות. כעת, תודות לחיישן אותו פיתחה חברה חדשה עשויות לצוץ לראשונה יצרניות צילום נוספות, להוזיל את עלותן של המצלמות ולסייע להרחיב את תחום המצלמות חסרות המראה.

שוק היצרניות של מצלמות הרפלקס הדיגיטליות מורכב מקבוצה מצומצמת של חברות רובן המוחלט אסייתיות וכמעט כולן מרוכזות ביפן (סמסונג הקוריאנית היא היוצאת מן הכלל). בראיון אותו ערכנו בתערוכת פוטוקינה 2010 עם נשיא חברת פנטקס ארה”ב ניסינו לברר בין השאר מדוע אין בנמצא יצרניות צילום גדולות מארה”ב למשל. התשובה הייתה כי ליצרניות היפניות ידע ופטנטים רבים שהם תולדה של שנים רבות של עבודה בתחום, וכי לגורם חיצוני יהיה קשה מאד להיכנס ולהתחרות בהצלחה בגופים אלו.

אחד הרכיבים המרכזיים במצלמה הדיגיטלית המודרנית הינו החיישן. בשנים האחרונות עושות מרבית מצלמות הרפלקס הנמכרות בשוק שימוש בחיישני CMOS המיוצרים על ידי מספר מצומצם מאד של חברות בניהן Sony, Canon, Sharp, Kodak,  ו-Fuji (פנסוניק מייצרת חיישנים מסוג Live MOS). שוק החיישנים למצלמות רפלקס הוא שוק קטן למדי (מיליוני יחידות בודדות לשנה) – מעליו ניתן למצוא את שוק החיישנים למצלמות קומפקטיות הגדול ממנו כמעט בסדר גודל שלם (קרוב ל-100 מליון יחידות בשנה) ומעליו את שוק החיישנים למצלמות סלולאריות הגדול שוב בסדר גודל שלם (מאות מיליוני יחידות בשנה).

אל שוק חיישני ה-CMOS הגדולים צפויה להיכנס כבר בשנה הבאה שחקנית חדשה ומעניינת בשם Aptina אשר עשויה לחולל מהפך בשוק המצלמות (בעיקר בכל הנוגע למצלמות חסרות מראה בעלות חיישנים גדולים).

בשנת 2008 הקימה ענקית המוליכים למחצה האמריקנית מיקרון (המוכרת בין השאר בזכות הזיכרונות למחשב שהיא מייצרת) את חברת הבת Aptina במטרה לפתח ולייצר חיישנים (המבוססים כידוע על מוליכים למחצה). שנה מאוחר יותר הפכה Aptina לעצמאית (אם כי למיקרון נותרו מניות בחברה).

לאחרונה הודיעה החברה כי סיימה את פיתוחו של חיישן APS-C בטכנולוגיית CMOS ברזולוציה של 16 מגה פיקסל בעל מהירות צילום של 10 פריימים לשנייה ויכולות צילום וידאו HD מתקדמות. החיישן החדש (MT9H004 שמו) כולל טכנולוגיה אותה מכנה החברה A-Pix אשר נועדה למנוע איבוד פוטונים בחיישן – הטכנולוגיה מוסברת בצורה ברורה למדי בסרטון הבא:

מה החשיבות של החיישן החדש ומדוע יש הצופים כי הוא אחד ממבשריה של מהפכה בשוק הצילום? התשובה מורכבת משני חלקים: ראשית כיום כאמור מורכב שוק הצילום הרפלקסי ממספר מצומצם של חברות המייצרות מיליוני חיישנים בודדים, דבר המחייב עלויות ייצור גבוהות (המתורגמות לעלויות גבוהות יחסית של מצלמות הרפלקס). אף ששוק מצלמות הרפלקס הקלאסיות אינו צפוי לגדול בצורה משמעותית בשנים הקרובות, תחום המצלמות חסרות המראה (להן חיישנים גדולים) צפוי להגדיל את היקף הייצור של חיישנים גדולים (ועימו את שוק המצלמות בעלות עדשות מתחלפות) פי 3 לפחות בשנתיים הקרובות (כך לפחות על פי תחזיות אנליסטים בתחום).

חשיבותה של Aptina בתהליך זה הוא בכך שהיא עשויה לאפשר לחברות אשר עד כה היו מחוץ למעגל היצרניות הקלאסי (בעיקר חברות טיוואניות וסיניות) לפתח דגמי מצלמות משלהן בעלות חיישנים גדולים ולא להיות תלויות “בשרשרת המזון” הקיימת בשוק הצילום ובמתח הרווחים הנהוג בה.

למרות שקשה לראות חברות טיוואניות וסיניות מתחרות כשוות בענקיות הצילום הוותיקות, עצם הכניסה של חברות אלו לשוק עשוי להוריד את המחירים ולהגביר את הדחף לחדשנות (רבות מן היצרניות היפניות נחשבות שמרניות למדי, זאת בניגוד לחברות קוריאניות, סיניות וטיוואניות המוכנות לרוב לקחת סיכונים גבוהים יותר הכרוכים לעיתים בפשרות לא פשוטות מבחינת איכות המוצר).

אם להאמין לנתוני החברה כבר ב-2011 אנו צפויים לראות בשוק מוצרים ראשונים המבוססים על החיישן החדש. אילו חברות יעשו שימוש בחיישן החדש עוד לא ברור (במקומות שונים ברשת הוזכר שמה של חברת ניקון אך אין לכך כל תימוכין רשמיים בשלב זה), כך או כך, משעמם כנראה לא יהיה בשנה הקרובה. אנו נמשיך לעקוב אחר כל ההתפתחויות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

תגובה אחת

  1. Avatar

    אחד שיכפת לו

    04/01/2011 ב 9:56 PM

    כבר היום יש חישנים למצלמות רפלקס זלות בעלי 18MGP ולא 16 כמו השבב הזה אף חברה לא תירצה חיישן אם פחות MGP אפלו שהו טוב עדיין רוב קוני המצלמות לא מבנים וקונים לפי מספרים כמה שיותר יותר טוב חבל שזה מה שמוכרים לנו ולהם זה לא טוב צריך לשפר את הרעש של החישנים ולשפר את הרגשות שלהם בצלום בחושך זואת הבעייה העיקרית של החישנים היום זה יותר חשוב מאוד MGP רובם עושים רעש וחבל שאין להן כסויי כי איך במצלמת כיס זולה יש יותר MGP מאשר ריפלק יקרה שלא לידבר על פלאפון אם 12MGP מתכו 10MGP זה רעש דיגטלי ולא תמונה זה בדיחה ואנשיים קונים את זה עצוב שזה המצב

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *