ראשי חדשות לצלם כמו זבוב

לצלם כמו זבוב

0
0

חוקרים שוויצרים פיתחו מצלמה כדורית ייחודית אשר לא רק מצלמת ב-360 מעלות אלא גם מסוגלת למדוד את המרחק לעצמים בסביבתה באופן מדויק. ההתקן אשר פותח בהשראת מערכת הראיה של חרקים משלב מספר רב של מצלמות זעירות ליצירת תמונה אחת בסטילס או בוידאו.

חוקרים מהמכון הלאומי השוויצרי לטכנולוגיה (ה-EPFL, האוניברסיטה הטכנית המדורגת מספר אחת באירופה ומספר 20 בעולם) פיתחו מצלמה בעלת יכולת צילום היקפית (Panoptic camera). המצלמה המורכבת מ-104 מיקרו מצלמות המסודרות זו לצד זו בחצי עיגול מדמות את מערכת הראיה של חרקים מסוימים ומאפשרת לא רק צילום ב-360 מעלות אלא גם צילום תלת מימדי בו מידע לגבי המרחק של עצמים בתמונה מתקבל באמצעות עיבוד מתקדם של ההבדלים בתמונה בין כל מיקרו מצלמה.

למעשה ההתקן אותו פיתחו החוקרים מדמה את מערכת הראיה המופיעה בחרקים במספר רבדים. כל אחת ממצלמות ה-CMOS הזעירות (החוקרים השתמשו במצלמות המיועדות למכשירים סלולאריים) משמשת כקולטן (בדומה לקולטנים הרגישים לאור בעינו של הזבוב). כל קבוצה אזורית של חיישנים מחוברת למעבד אותו מדמים החוקרים לנוירון (כמו זה המצוי במוחו של הזבוב) וכל “נוירון” דיגיטלי מחובר למערכת עיבוד גבוהה יותר היוצרת את התמונה השלמה המהווה חיבור של כלל האותות המתקבלים מן “הנוירונים”.

המצלמה והחיישנים הזעירים (קרדיט: EPFL)

Panoptic camera inside

למה יכול לשמש ההתקן תשאלו? ובכן לחוקרים שורה ארוכה של שימושים, חלקם צפויים להגיע בעתיד הלא רחוק וחלקם יופיעו (אם בכלל) רק בעוד שנים של פיתוח. בין השימושים הברורים: מערכות חישה לכלים בלתי מאוישים, מערכות סיוע לנהגים, מצלמות אבטחה, ומערכת אשר תאפשר באופן קל ופשוט יצירה של מודלים תלת מימדיים של מבנים, רחובות וערים. למרות שלא הבליטו זאת, החוקרים ציינו מספר יישומים אפשריים לטכנולוגיה גם בתחום הצילום (אם כי אלו יחייבו כנראה פיתוח נוסף של המערכת אשר בשלב זה מצלמת ברזולוציה נמוכה למדי). כך למשל ניתן יהיה להתקין מצלמות מסוג זה בהופעות רוק ולקבל תמונות תלת מימדיות ב-360 מעלות  בלחיצת כפתור – מזעור המערכת עשוי לאפשר בעתיד הוספת התקנים דומים כתוסף למכשירים סלולאריים וניתן אפילו לחשוב על מצלמה של ממש אשר תעשה בה שימוש (אולי למשל כמודול למצלמת ה-GXR של חברת ריקו).

בכדי להקל על ההמחשה הבאנו סרטון וידאו קצר בו מציג אחד החוקרים את הפיתוח:

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *