ראשי מבזקים המירוץ ל-4K בפורמט בינוני – פנטקס מול לייקה

המירוץ ל-4K בפורמט בינוני – פנטקס מול לייקה

18
0

מצלמות סטילס בעלות יכולות צילום וידאו ב-4K הן כבר עובדה מוגמרת – קנון, פנסוניק וסוני כבר שם וכעת נראה כי לראשונה אנו צפויים לראות בקרוב גם מצלמות פורמט בינוני ראשונות בעלות יכולות צילום וידגאו ברזולוציה אולטרה גבוהה.

עד כה היו מצלמות פורמט בינוני מוגבלות ביכולותיהן והתרכזו באיכות תמונה גבוהה מאד בתנאי תאורה אופטימאליים (לרוב בתאורת סטודיו). וידאו היה חלום רחוק (זאת אף שהצגנו את השאלה לא אחת לכל החברות בתחום). אלא שהשנה סוף סוף נראה שדברים מתחילים להשתנות בתחום הודות לחיישן ה-CMOS הראשון בעולם לפורמט בינוני אותו פיתחה סוני וכיום מצוי במצלמה של חברת פייז וואן ובמצלמה של חברת האסלבלד. אלא ששתי החברות הללו בחרו שלא לנצל את החיישן החדש לצילום רצף מהיר במיוחד או לצילום וידאו ולהתמקד בשיפור הרגישות ויכולות נוספות בתחום הסטילס.

לעומת זאת שתי חברות אחרות דווקא בהחלט עשויות להתעניין בשילוב וידאו במצלמות פורמט בינוני. הראשונה היא חברת לייקה אשר על פי ידיעה שהתפרסמה לאחרונה נראה כי תשלב בדגם הבא של מצלמת ה-S שלה גם יכולות וידאו ב-4K יחד עם חיישן CMOS בן 40-50 מגה פיקסל (האם גם כאן מדובר בחיישן של סוני או דווקא בחיישן של חברת CMOSIS הבלגית בו עשתה החברה שימוש במצלמת הלייקה M מהדור האחרון – אנו לא יודעים בשלב זה). אם חשבתם שלייקה תהיה הראשונה לשלב וידאו במצלמות פורמט בינוני כנראה שטעיתם – כך לפחות נראה מן הדיווחים וההדלפות בימים האחרונים המביאים תמונות ראשונות של מצלמת ה-Pentax 645z – דגם פורמט בינוני אשר צפוי להיות מוכרז כבר ביום שני הקרוב עם חיישן CMOS.

המפרט של הדגם החדש שיכונה פנטקס 645z אם להאמין לידיעות, חסר תקדים בכל סדר גודל:

  • חיישן CMOS בן 51 מגה פיקסל וללא פילטר AA.
  • רגישות ISO 100 – 204,800.
  • מערכת פוקוס מתקדמת וראשונה מסוגה למצלמות פורמט בינוני הכולל 27 נקודות מתוכן 25 נקודות מוצלבות.
  • מסך 3.2 אינצ' מפרקי ברזולוציה גבוהה (מעל מליון נקודות).
  • LiveView וכן אפשרות focus peaking.
  • מד אור חדש בעל 86 אלף נקודות.
  • מהירות צילום רצף של כ-3 פריימים לשנייה (מרבית מצלמות הפורמט הבינוני מצלמות כיום סביב 1 פריים לשנייה).
  • וידאו ברזולוציה גבוהה – 1080p (עם מצב 4K in interval mode).
  • חיבור USB 3.0 להעברת תמונות מהירה למחשב.
  • מחיר: 8500 דולר (זול ממצלמת ה-1D-C של קנון).

תמונות ראשונות של ה-Pentax 645z אשר דלפו לכאורה לרשת

Pentax-645z-5Pentax-645z-41  Pentax-645z-3 Pentax-645z-2 Pentax-645z-1

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מבזקים

18 תגובות

  1. אדי

    13/04/2014 ב 12:21 AM

    אני מעז לנחש, שוידאו 4K במצב Inteval mode הוא כנראה שם אחר לשיטת interlaced, כלומר מחצית מספר הפריימים לשניה, כאשר חצי פריים נוכחים שזור (Interlaced – שורה כן שורה לא) בחצי פריים הבא.

    במקור הפתרון הזה של Interlace קדם לפיתרון המודרני של Progressive והיה מיועד לאפשר Frame-Rate סביר לעין (לא נמוך-מדי, כלומר, מרצד) בשידור על גבי רוחב-פס מוגבל, כפי שהדבר נעשה עד היום בשידורי PAL

    השב

  2. דורון

    13/04/2014 ב 8:13 AM

    אדי תפסיק לנחש זה מביך
    אתה זה שכתבת שלא צריך 4K ובכלל הטכנולוגיה לא תאפשר זאת בשנים הקרובות
    עקב יכולת עיבוד שאינה קיימת

    דיי מספיק

    השב

  3. אדי

    13/04/2014 ב 11:18 AM

    אל תמצא דברים שלא אמרתי, אם כבר אז צטט כמו שצריך.

    מעולם לא כתבתי שלא צריך וידאו 4K או שהטכנולוגיה לא תאפשר את זה בשנים הקרובות

    – האם גם אתה היית רוצה ש"יצטטו" דברים שלא אמרת ?

    אמרתי ש 4K דורש יכולת עיבוד חזקה במיוחד, ויקח כמה שנים כדי להפוך את זה לנגיש כמו HD כי לא מדובר באותו רוחב פס

    השב

  4. ערן

    13/04/2014 ב 12:36 PM

    דורון, תפסיק לייל כמו נקבה זה מביך
    בהזדמנות הזאת שמינו אותך לצנזור הראשי של מגה פיקסל, אני רוצה לבקש ממך אישור כדי לבקש ממך שתפסיק לומר לאחרים מה לכתוב ואם זה מביך אותך, אז אני מבקש ממך אישור כדי לבקש ממך לחפש עצים אחרים לנענע

    דיי מספיק

    השב

  5. אהרן ארדיטי

    13/04/2014 ב 1:29 PM

    וידיו 4K עוד לא תפס, מדברים עליו הרבה דיבורים אבל לכמה אנשים יש טלויזיה 4K ?
    שמצלמים 4ל מעפן על סמרטםון ואז לא יודעים מה לעשות עם זה ?

    תתעוררו מהפנטזיות אסטרונאוטים
    שהיה לחצי מהאנשים בארץ טלויזיות 4K אז תגידו שזה תפס, עד אז אתם כולכם חולמים חלומות בהקיציס

    השב

  6. אהרן ארדיטי

    13/04/2014 ב 1:32 PM

    זה כאילו שרק המציאו צילום HDTV אבל לכולם עוד יש טלויזיות שחור-לבן ישנות

    השב

  7. עידו גנוט

    13/04/2014 ב 2:11 PM

    אני מתחיל להרגיש קצת כמו גננת – חברה קצת בגרות – די עם ההתנצחויות והאשמות האישיות.

    לגבי השאלה מה יקרה עם 4K – חשוב לזכור משהו – זה נכון שלמעט מאד אנשים יש כיום דרך לראות 4K (אגב במחשבים לדעתי יותר כיום מבטלויזיות אבל גם זה מועט יחסית (בטאבלטים זה כבר פחות או יותר כאן או יהיה כאן בשנה שנתיים הקרובות). בכל מקרה צריך להבין שכשמצלמים היום דברים – הפקות מסוגים שונים ובטח סרטים לא מצלמים אותם רק לשנה הקרובה – הם אמורים לשמש גם בעתיד. ואם אתה מצלם היום משהו ב-4K גם אם אין לך אפשרות להראות אותו לרוב האנשים כיום – בעוד 5 שנים כשלרוב האנשים יהיו אמצעים לראות 4K (סלולרי, טאבלט, טלויזיה, מקרן או כל אמצעי אחר) אתה מכוסה. זאת הסיבה שצלמים – בעיקר צלמים מקצועיים (וזה מי שיקנו מצלמות כאלו כי הן לא זולות (בטח הלייקה) ירכשו את המוצר – בכדי להרגיש מכוסים.

    אגב באופן כללי צריך עוד לראות האם יש באמת שימושיות למדיום פורמט בוידאו – לפחות בעיני זה לא מובן מאליו.

    השב

  8. מיצי

    13/04/2014 ב 4:15 PM

    לא צריך 4K כדי להנות משיפור דרמאטי ברזולוציה.
    רוב מצלמות ה-1080p הם בעלות רזולוציה נמוכה. קל לבהבין את השיפור כאשר רואים סרט של 4K על מסך FullHD-1080P ואז מבינים שמה שראינו עד היום לא ניצל את כל הפיקסלים על המסך הקיים

    השב

  9. מיצי

    13/04/2014 ב 4:16 PM

    התכוונתי שלא צריך מסך 4K בתחילת המשפט

    השב

  10. עידו גנוט

    13/04/2014 ב 5:08 PM

    מ… טענה מעניינת. על מה את/ה מבססים אותה?

    השב

  11. ענן

    13/04/2014 ב 5:20 PM

    אם נתייחס לנושא השידור ואין מרמים את העין האנושית (4:2:0), נבין שאפילו 1080 עדיין לא באמת שם.

    דוגמאות והסברים פה:

    http://www.43rumors.com/first-app-to-create-2k-444-from-your-gh4-4k-420-video/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

    השב

  12. ענן

    13/04/2014 ב 5:22 PM

    אם נתייחס לשידור ולאיך מרמים את העין האנושית (4:2:0), נגלה שגם הוידאו ב 1080 עדיין לא ממש שם. דוגמאות והסברים:

    http://www.43rumors.com/first-app-to-create-2k-444-from-your-gh4-4k-420-video/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

    השב

  13. מיצי

    13/04/2014 ב 5:25 PM

    זה כל הרעיון אף אחד לא צריך להמתין למסכי 4K

    1080p הוא תקן שמגדיר את גודל המעטפת המקסימאלי של הווידאו. קונטיינר.
    כאשר כל אחד ממרכיבי השרשרת של הצילום ב-1080p הוא אידיאלי ניתן להגיע ל-1080P אמיתי.

    זה כולל שימוש בעדשות סינמה PL, שימוש בקודקים מקצועיים עם ביטרייט גבוהה וכמובן תקרת רעש נמוכה. SNR. כל תוספת של רעש גורם לחוסר אבחנה בין מידע ומוריד מהחדות.

    אים נחזור למציאות קל להבין שצילום ב-1080p במצלמת קולנוע Arri Alexa וקידוד ברמת אולפן לתקליטור בלוריי תגרום לרזולוציה האפקטיבית להיות קרובה מאוד למעטפת של 1920×1020. כלומר במצב שמצלמים ווידאו צארט המורכב מקווים אופקיים ואנכיים של של שחור ולבן יהיה ניתן לספור את כל השורות והעמודות של רזולוציית החסם העליון.

    השב

  14. עידו גנוט

    13/04/2014 ב 5:27 PM

    אוקיי. ואם ניקח את זה ל-4K – הרי תכלס יש היום 4K בפלפונים – מעשית אין לי מושג מה זה שווה…

    השב

  15. מיצי

    13/04/2014 ב 5:29 PM

    מצד שני סנסור שממומש בטלפון סלולארי הוא בעל יחס אות לרעש נמוך שזה אומר שכמות הרעש קרובה יותר לכמות המידע מאשר האידיאל. ביחד עם חוליות אחרות חלשות כגון קודק ועדשה הטלפון יצלם וידאו עם מעטפת של 1920×1020 אבל!!! לא כל הפיקסלים יהיו שונים זה מזה במצב שזה נדרש. כלומר הרזולוציה האפקטיבית תהיה בקושי רבע או פחות.

    למי שצריך אנאלוגיה תחשבו על אינטרנט במהירות של 100 מגה. האם באמת ניתן להוריד קובץ בקצב כזה בשעות השיא? האם המהירות שמצויינת על כרטיס זיכרון היא המהירות המינימאלית? טוב הרעיון ברור

    רוב המסכים הם ברזולוציה של 1920×1080 חוץ Lenovo Yoga 2 של עידו. כלומר למסכים יש יותר פיקסלים לא מנוצלים המסוגלים להציג מידע מאשר הרזולוציה האפקטיבית של ווידאו ממצלמות.

    השב

  16. מיצי

    13/04/2014 ב 5:30 PM

    לכן אם ניקח תוכן של 4K ונציג אותו על מסך Full HD התמונה תיראה חדה כתער. אפשר להוריד דמו של GH4 ולראות ולא להאמין על מסך Full HD רגיל

    השב

  17. ענן

    13/04/2014 ב 5:31 PM

    אם נתייחס לשידור נגלה שמרמים את העין (4:2:0) ולא באמת מקבלים 1080 ברזולוציה מלאה כמו בתמונת סטילס.

    לדוגמא והסברים:

    http://www.43rumors.com/first-app-to-create-2k-444-from-your-gh4-4k-420-video/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

    השב

  18. מיצי

    13/04/2014 ב 5:31 PM

    ולסיכום

    מיאו….חג שמח

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *