ראשי מבזקים הרהורים אודות הניקון D400

הרהורים אודות הניקון D400

21
0

בעקבות השקתה של ה-D7100 של חברת ניקון בשבוע שעבר וכמה הצהרות של ניקון עצמה כמו גם דיון נרחב ברשת החלטנו להעלות מספר נקודות הנוגעות לשאלת מחליפתה של ה-D300S.

נתחיל מן ההתחלה. ביום חמישי האחרון הוכרזה ה-D7100 – מצלמת קרופ מתקדמת בעלת שלל יכולות משודרגות (ביחס ל-D7000) ובראשם מערכת פוקוס הלקוחה הישר מן ה-D300S (עם שיפורים ועדכונים מן ה-D4). בכך למעשה זכתה ה-D7100 במערכת פוקוס מקצועית לחלוטין וסילקה את אחד היתרונות הגדולים ביותר שעוד נותרו ל-D300S על פני קודמתה (ברבים משאר הפרמטרים דוגמת חיישן, מד אור, מעבד ועוד, ה-D7000 כבר עברה את ה-D300S וה-D7100 רק הגדילה את הפער). אלא שלא מעט מבין המשתמשים הנוכחיים של ה-D300S ממשיכים לעלות קולות הטוענים כי לא די בכך וכי ניקון צריכה להוציא מחליפה ישירה ל-D300S (אותה מכנים בצדק או שלא D400). אנו חושבים שיש בדיון הנ”ל יותר מידי אמוציות (קצת מוזר אולי כשמדובר בדיון בנושאי חומרת צילום) ופחות מידי הסתכלות אוביקטיבית על עובדות ולכן החלטנו להתייחס לשלושה נושאים שיש להם לדעתנו השפעה על החלטתה הסופית של ניקון האם לצאת לשוק עם D400 או לא (אין מן הסתם ויכוח האם לניקון יכולת להשיק מצלמה שכזו, אלא רק ויכוח על ההגיון העסקי הטמון במהלך שכזה ועל היכולות האפשריות של המחליפה).

D300S  – תהיה או לא תהיה מחליפה?

D300S

תמחור

אם אנו מתבוננים ברף המחירים הנוכחי של סדרת המצלמות של ניקון אנו רואים בהחלט פער (קטן אמנם) בו יש מקום להכניס מצלמת קרופ נוספת. מחירה הרשמי של ה-D7100 עומד על 1200 דולר (גוף) בעוד שמחירה של ה-D600 (המצלמה הבאה מבחינת המחיר) עומד באופן רשמי על 2100 דולר (מחיר השוק שלה כמובן נמוך יותר, ממגוון סיבות). בהחלט ניתן לראות אפשרות כי ניקון תכריז על מצלמת קרופ נוספת במחיר 1700-1800 דולר (מצד שני הדבר יצטמצם את המרווח של ניקון והמפיצים לשחק עם התמחור של המצלמה לאורך זמן).

שורה תחתונה – אפשרי (אך עשוי לצמצם מעט את מרחב הפעילות של ניקון ומשווקיה בכל הנוגע לשינויי מחיר).

ה-D7100 – מה כבר אפשר להוסיף?

D7100 2

יכולות

אולי הנקודה העיקרית שגורמת לנו להטיל ספק בהופעתה של D400 היא שאלת היכולות/תכונות. חשוב להבין כי ניקון (כמו הרבה חברות) עושה מאמצים גדולים לבדל מוצרים מסדרות שונות (לעיתים אפילו באופן מלאכותי על ידי הגבלת יכולות) וזאת בכדי ליצור תמריץ קנייה לסדרות יקרות יותר. אלא שעם ה-D7100 נראה שניקון השאירה מעט מאד מקום לתמריצים עבור מצלמת (קרופ) מתקדמות יותר. הבא נבחן כמה מן התכונות המרכזיות הרלוונטיות לקהל היעד של משתמשי ה-D300S ואיך ניקון עשויה להתמודד איתן ב-D400:

  • חיישן: המועמד המוביל הוא חיישן ה-24 מגה פיקסל המשמש ב-D7100 (ללא פילטר AA). למרות שמדובר ככל הנראה בחיישן בעל יכולות מעולות – אין כאן שום בידול ביחס ל-D7100. אפשרות אחרת היא שימוש בחיישן אחר לגמרי – למשל חיישן ה-16 מגה פיקסל החדש של סוני (המשמש ב-A58 וכולל לדברי החברה טווח דינאמי משופר). חיישן בעל רזולוציה נמוכה יותר עשוי גם לאפשר קצב צילום משופר.
  • מעבד: ה-EXPEED 3 המשמש כיום בכל הליין החדש של ניקון הוא בעל יכולות גבוהות אך לא ברור אם הוא מספיק בכדי לתמוך בקצב צילום של 8 או 10 תמונות בשנייה ברזולוציה של 24 מגה פיקסל (ה-D4 לדוגמא המסוגלת לצלם 11 תמונות בשנייה היא בעלת חיישן בן 16 מגה פיקסל). יכול להיות שניקון תהיה חייבת מעבד חדש או לכל הפחות מעבד כפול בכדי לפתור את הבעיה.
  • מערכת פוקוס – ה-D7100 זכתה כידוע במערכת הפוקוס הקיימת ב-D300S בתוספת שיפורי אלגוריתמיקה מה-D4. בכדי לבדל את ה-D400 תצטרך ניקון ליצור כנראה מערכת פוקוס חדשה לגמרי (ממש לא עניין של מה בכך, אם כי אפשר והדבר מתבקש לנוכח מערכת הפוקוס המתקדמת מאד ב-1D-X וב-5D MKIII של קנון, אשר עשויה למצוא את דרכה גם למחליפתה של ה-7D).
  • מד אור – כאן אולי מדובר בנקודה היחידה אשר בה יכולה ניקון ליצור בידול ללא קושי רב בין ה-D7100 וה-D400 – לחברה זמין מד אור חדש ומתקדם המשולב ב-D800/D4 והוא בעל 91 אלף נקודות (לעומת כ-2000 נקודות בלבד בשאר הדגמים הנוכחיים).
  • מהירות צילום: אם לומר את האמת, עבור הרוב המוחלט של הצלמים 6 פריימים לשנייה (ו-7 פריימים במצב קרופ עם 15.4 מגה פיקסל של ה-D7100) הם די והותר. עבור קבוצה מצומצמת של צלמי טבע/ספורט ועיתונות, נדרשים במקרים מסוימים מהירויות צילום גבוהות יותר. ה-D300S סיפקה 7 תמונות לשנייה ברזולוציה מלאה (12 מגה פיקסל) ו-8 תמונות עם גריפ. אין לנו ספק שניקון יכולה לאפשר בקלות יחסית D400 עם 7 או 8 תמונות לשנייה ברזולוציה של 16 מגה פיקסל ואולי אפילו 24 מגה פיקסל (עם עיבוד מסיבי יותר). כל דבר מעבר לזה ידרוש כנראה פתרונות טכנולוגיים שלא ברור אם קיימים בנקודת הזמן הנוכחית. האם עוד מספר פריימים לשנייה ייצרו בידול ממשי בין ה-D7100 ל-D400 – קשה לנו להאמין.
  • חוצץ (buffer) – ניקון תמיד הייתה קמצנית בנוגע לנפח חוצץ הזיכרון (בוודאי ביחס לקנון). רואים זאת מצויין בהשוואה שפרסמנו לאחרונה. דבר אחד אנו יכולים לומר בוודאות – אם תגיע אי פעם D400 לשוק, היא תכלול חוצץ גדול משמעותית מזה של ה-D7100 וגם מזה של ה-D600.
  • חיבורים – בסדרת מצלמות ה-FX המקצועיות כמו גם ב-D300S ישנם מספר חיבורים שלא נמצאים ב-D7100 דוגמת חיבור sync וחיבור 10 פינים. בנוסף ב-D800 (אך לא ב-D4 ולמעשה לא באף מצלמה אחרת בשוק כיום) ניתן למצוא חיבור USB 3.0 – אפשר להניח שאלו ימצאו את דרכם ל-D400.
  • מבנה וארגונומיה – ה-D300S שייכת מבחינה ארגונומית (ומבחינת סידור הכפתורים) לקבוצת המצלמות המקצועיות בעלות גוף גדול יותר וסידור כפתורים עליון אחר. ה-D400 אם תגיע, תמשיך באותו קו אשר הינו שונה במידה רבה מזה של ה-D7100 (וגם ה-D600). מצד שני ניקון שידרגה את העמידות למים ואבק של ה-D7100 לאותה רמה של ה-D800 (אם כי כמובן פחות מזו של ה-D4). קשה לנו לראות עוד קפיצה של ניקון בנקודה זו עם ה-D400 למרות שקשה מאד לכמת נתונים אלו.
  • יכולות נוספות – ב-D7100 הציגה ניקון מספר תכונות חדשות כגון איזון ללבן באמצעות live-view ומצב קרופ המשפר את מהירות הצילום. אפשר להניח שתכונות אלו ואולי תכונות נוספות מעניינות ישולבו גם ב-D400 העתידית אם זו תגיע לשוק, אך האם יש בהן בכדי ליצור בידול מספיק בינה לבין ה-D7100 – קשה לנו להאמין.

שורה תחתונה – לא סביר במיוחד בשל העדר בידול אפשרי מספיק מול ה-D7100 אלא אם ניקון תשכיל להכניס לשימוש ב-D400 טכנולוגיות ויכולות שלא קיימות כיום (בדגש על מהירות צילום גבוהה במיוחד ברזולוציה גבוהה ואולי יכולות מתקדמות שלא קיימות כיום בליין כלל).

אילו כרטיסי זיכרון נמצא ב-D400?

D7100 1

תחרות

בקרב חברות הצילום היפניות שוררת תחרות במובן החורג מן הנורמה העסקית המוכרת ומקובלת במערב. כבוד ויוקרה הם פקטור חשוב מאד ותמיד היו כך ביפן. במהלך ההיסטוריה של תחום הצילום ניתן למצוא לא מעט דוגמאות למוצרים אשר פותחו רק בכדי להתריס בפני יריבים פוטנציאליים על יכולותיה של החברה וזאת מבלי להתחשב בשיקולים עסקיים. אלא שבעוד שבעבר היה ניתן לפתח עדשות טלפוטו ארוכות למשל סתם כך כי ישנו אירוע ספורט חשוב ולמתחרה הגדולה יש עדשה ארוכה חדשה, בעידן בו כל דולר (או יין) נספרים ונבדקים וייצור המוני הוא שם המשחק, לשיקולים של יוקרה יש הרבה פחות מקום.

למרות זאת אם קנון תכריז בהמשך השנה על מחליפה למצלמת ה-7D הנוכחית שלה (המתחרה הישירה של ה-D300S) וזו תהיה בעלת תכונות מתקדמות מאד (כפי שצפוי אגב, כולל מהירות צילום גבוהה), ניקון עשויה להיגרר לתגובה (אם נבחן את הליין של שתי החברות בשנים האחרונות נגלה כי ברוב הנישות יש לשתי החברות מוצרים דומים למדי – גם אם לעיתים בעלי דגש מעט אחר – ראה לדוגמא ניקון D800 וה-5D MKIII).

שורה תחתונה – סבירות בינונית-גבוהה (ככל שה-7D תהיה מתקדמת יותר ופורצת דרך יותר, כך סביר יותר שנראה תגובה מניקון בדמות D400).

סיכום

ה-D300S פותחה כממשיכה ל-D300 (ול-D200) בעידן בו ליין המצלמות של ניקון היה מצומצם יותר. הבידול בין הדגמים באותה תקופה היה ברור יותר (הן מבחינת תכונות והן מבחינת מחיר). כיום המצב שונה – גם ה-D7000 ובמיוחד ה-D7100 עם מערכת הפוקוס המתקדמת שלה הביאו יכולות מתקדמות מאד לקהל רחב מאד של צרכנים במחיר נמוך. יכולות אלו מספקות לחלוטין את מרבית קהל היעד שהיה בעבר שייך ל-D300S כאשר המיעוט עבר לפורמט ה-FX. עבור הבודדים אשר זקוקים באמת למהירות צילום גבוהה במיוחד, חוצץ גדול ועוד מספר תכונות שלא קיימות ב-D7100 (ואינם יכולים או רוצים לרכוש את ה-D4) אנו מתקשים לראות את ניקון מוציאה במצלמה נוספת, אלא אם היא תצליח לייצר יכולות מתקדמות באמת (במיוחד בנוגע ליחס בין הרזולוציה למהירות הצילום) ואולי לעוד כמה הפתעות אחרות אשר יוכלו להצדיק את התוספת של כ-500 דולר הצפויה להיות ל-D400. כמו כן גורם נוסף שיכול לקרב את בואה של מחליפה ל-D300S הוא תחרות, ואם נראה 7D MKII מתקדמת במיוחד, יכול להיות שלמרות חוסר הכדאיות הכלכלית, תבחר ניקון באופציה שתשמור על “הכבוד” בנישת מצלמות הקרופ “המקצועיות” ותשיק את ה-D400.

ימים יגידו…

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מבזקים

21 תגובות

  1. Avatar

    תמיר

    25/02/2013 ב 7:30 PM

    גם בD300s אפשר לעשות איזון לובן במצב live view

    ושוב (לא בקטע רגשי… אל תסחפו בעניין הזה)
    אני חושב שההבדל בין הD400 לD7100 יהיה כמו ההבדל בין הD300/s לD90
    ואם כבר מהמרים, אני מאמין שאת נתוני המצלמה צריך לגזור מהD4
    ולא מהסדרות האחרות. וזה נכון לגבי מהירות הצילום, חיישן ומעבד.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    25/02/2013 ב 7:39 PM

    אתה זורק דברים באויר.
    לא יכול להיות הבדל כל כך גדול בין ה-D7100 ל-D400 בלי להכניס טכנולוגיות שונות באופן משמעותי – מה שהיה נכון ל-2009 לא נכון להיום.
    ל-D4 יש חיישן בן 16 מגה פיקסל בלבד. אם ניקון תרצה מהירות של 10 פריימים לשנייה עם חיישן 24 מגה פיקסל יהיה לה קשה מאד (היא בהחלט יכולה ללכת על חיישן 16 מגה פיקסל קרופ ועל מהירות צילום כזאת אבל שוב האם זה לבד מספיק לבדל אותה מה-D7100 – לדעתי לא).
    מעבר לכך מכלול התכונות שניתן להוסיף ל-D7100 פשוט לא נראה מספיק בשביל להצדיק D400 – תקרא מה שכתבנו – עברנו נקודה נקודה.
    מצד שני אם קנון תצא עם מצלמה מאד חזקה כתחליף ל-7D יכול להיות שניקון תעשה צעד אמוציונאלי ולא כלכלי (והיו דברים מעולם בתעשיית הצילום) – רק שכדאי לזכור שהרבעון האחרון של ניקון היה קשה מאד.

    השב

  3. Avatar

    אפי

    25/02/2013 ב 10:09 PM

    הוא לא זורק דברים באוויר, אתם מציגים את הסיבות ל D400, בצורה מאד מגמתית. ה D7100 לא מתקרבת לצרכים של בעלי D300S בשני תחומים מאד חשובים, קצב אש וארונומיה ועוד לא דיברנו על הבאפר המגוחך. למרות שגם אני מאמין שלא ניראה את ה D400, גם אתם מבינים שאם ה 7D החדשה של קנון, תצא עם המפרט המדובר, ניקון יהיו בבעיה רצינית, לקנון מעולם לא היו מצלמות סמי מקצועיות כמו לניקון וניקון בהחלטה לגנוז את המחליפה של ה 300S, נותנים לקנון, במתנה, שוק שלם של משתמשים.
    רואים, לפי התגובות ברשת, בפורומים שונים, בארץ ובחו”ל, כולל של תום הוגן, שניקון קצת ניבהלו ושיחררו הודעה שה 7100 לא מחליפה את ה 300S. נקווה שזה רציני ולא רק כדי לכבות את האש.

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    25/02/2013 ב 10:40 PM

    3 הנקודות שהזכרת מצויינות בידיעה שלנו באופן ברור (כנראה לא טרחת לקרוא).
    האם די בהן בכדי ליצור דגם חדש בעל בידול מספיק מה-D7100 – לטעמי לא, אבל כמו שציינו יכולות להיות סיבות אחרות מדוע ניקון תבחר בסופו של דבר כן להשיק D400.

    השב

  5. Avatar

    זיו

    25/02/2013 ב 11:54 PM

    אפי ידידי,
    כדאי ורצוי להכליל את נקודת מבטה של ניקון החברה ולא רק את רצונותיהם/גחמותיהם של קבוצת צרכנים מצויה. בחברה יפנית מקובל שמכינים תכנית רב שנתית לעשר עד עשרים שנה. כאשר מצלמות DSLR החלו להופיע בשוק בפורמט DX ליפנים כבר היו במגרות תכניות שכל מצלמות ה SLR הדיגיטליות יהיו דומות בגודלם לאחיהם הותיקים מעידן הפילם, קרי מצלמות פורמט 35מ”מ.

    לכן מה שיותר סביר, ואפילו כמענה לקנון 7D2, ניקון תצא עם מצלמה בפורמט FF עם אותו חיישן הנמצא בקרבי D600/D800 אבל עם רמת ביצועים גבוהה שתתאים לצמלמים הדורשים תכולת באפר גדולה וקצב אש מהיר וזאת ניתן להשיג עם מינימום שיפורים (כמו מעבד כפול ליבה) עם D800s (??) למשל.

    השב

  6. Avatar

    תמיר

    26/02/2013 ב 12:01 AM

    זיו ועידו
    שניכם מתעלמים לטעמי ממה שניקון עשו בעשור האחרון
    תסתכלו על הסדרות הקודמות
    DX2 מול הD200 ובהתאמה מול הD80
    D3 מול הD300 ובהתאמה מול הD90
    D3s מול הD300s וכאן נכנסה לתמונה הD7000

    ואז הגיעה הD4 ועכשיו הגיעה הD7100
    עכשיו נשאר לחכות לD400

    נראה מה ילד יום

    השב

  7. Avatar

    עידו גנוט

    26/02/2013 ב 12:18 AM

    מצטער תמיר אני פשוט לא רואה את הקשר.
    לניקון יש למעשה (מנקודת מבטה) סדרה מקצועית אחת בלבד – סדרת ה-Dx (ה-D1/D2/D3/D4) כל שאר המצלמות הן גרסאות “מסורסות” בצורה כזו או אחרת (ברור שיש בפועל יוצאים מן הכלל כמו ה-D800 עם חיישן 36 מגה פיקסל אבל כנראה שבקרוב נראה D4X עם רזולוציה גבוהה אף יותר וגוף מלא).

    סדרת ה-DX אף שנמכרת מצויין היא סוג של כורך. לו מהנדסי ניקון היו יכולים הם לא היו יוצרים אותה מלכתחילה, אבל היו מגבלות בגודל החיישן ובמחיר ולכן הגיע פורמט ה-DX לעולם. מאז ניקון מצויה בפיצול אשיות מתמיד – מצד אחד המטרה שלהם היא שתרכוש מצלמות FX יקרות ומצד שני בשל התחרות הם חייבים לייצר גם מצלמות DX ולשכלל אותן כל הזמן.

    כעת הגענו למצב שה-D7100 היא מצלמת DX כל כך מתקדמת שהיא מתאימה כמעט לכל רוכש פוטנציאלי שאינו מעוניין במצלמת FX (שוב פרט לבודדים שבאמת חייבים מהירות צילום גבוהה וה-D4 לא מתאימה עבורם מבחינת גודל או תקציב). הקבוצה הזאת מאד רעשנית (כפי שאנחנו רואים גם בתגובות פה וגם בפורומים בעולם) אבל היא קטנה – קטנה מאד. האם עבור הקבוצה הזאת שווה לניקון להוציא מצלמה חדשה (לא עניין של מה בכך – במיוחד בעידן כה בעייתי מבחינה כספית ולא פשוט מבחינה תדמיתית – הדבר האחרון שהם צריכים זה עוד D600) – לדעתי כמו שאמרתי ממש לא. האם זה אומר שהם לא יוציאו מצלמה כזאת – ממש לא – יש להם גם שיקולים אחרים (תחרות וכו’ – הזכרנו כבר).

    זיו – מצלמה המשלבת בין ה-D800 ל-D600 (מבחינתי אגב גם בין ה-D7100 ל-D600 בעיקר בכל הקשור למערכת הפוקוס) הייתה יכולה להיות מוצר נפלא – הרבה מאד צלמים מעוניינים בו ולמרות זאת ברור לגמרי שהוא ישאב מהמכירות של שתי המצלמות הנ”ל ולכן אני לא רואה אותו יוצא בקרוב (ליין ה-FX של ניקון די סגור עד ה-D4X לדעתי ואחרי זה לפחות לשנה-שנתיים הבאות).

    השב

  8. Avatar

    אפי

    28/02/2013 ב 9:28 AM

    אדון עידו גנוט היקר

    טרחתי, גם טרחתי, לקרוא את המאמר שלך, לכן ציינתי שאתה מציג את הנושאים, לטובת ה D400, בצורה מאד מגמתית, כדי שיראו שוליים. זאת תופעה מאד מוכרת, היחס של צלמים שאינם מצלמים, ספורט, אקשן ציפורים וכו’, לנושאים של מהירות צילום, באפר וגם השליטה על המצלמה. מי שכותב של 6 או 7 צילומים לשניה, זה מספיק, לא מבין על מה הוא מדבר. רק אחד כמוך, שכותב ביהירות, יכנה שוק שלם של צלמים בתור “קבוצה קטנה ורעשנית”. גם ההסבר שלך על פורמט ה DX, מראה על חוסר הבנה, נכון שבתחילה זה היה כורח המציאות, בגלל עליויות ויכולת תכנון ויצור, אולם ברגע שהבינו שזה יתרון גדול בשוק העדשות, כי זה מאפשר יצור של עדשות, זולות יותר, קלות יותר ואיכותיות, לשוק עצום של חובבבים, שגדול פי כמה מהשוק המקצועי וממנו מגיעים הרווחים, המשיכו לשכלל את הפורמט ולייצר מצלמות DX חדשות, ברמות כניסה, חובבים וחובבים מתקדמים. לדעתי, אם ניקון החליטו לנטוש את הפורמט בתחום של המצלמות הסמי מקצועיות, הם טועים ולא מעריכים נכון את השוק.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      28/02/2013 ב 12:40 PM

      אין לי עניין להיכנס לויכוח אישי (שוודאי אינו במקום בכל מקרה).
      אינני צלם ציפורים (או ספורט) מקצועי – אבל אני בהחלט מצלם ציפורים (פחות ספורט) כחובב לא מעט ותחום העיסוק שלי בשנים האחרונות הוא צילום כידוע כך שיש לי נסיון מסוים ואני מכיר את השוק היטב (אנחנו בקשר ישיר עם כל חברות הצילום כולל ניקון באופן קבוע ומראיינים אותם לפחות פעמיים כל שנה).
      הנישה של צלמים ציפורים וספורט המצלמים או רוצים מצלמות DX היא קטנה – אתה לא חייב לאהוב את זה אבל זאת עובדה. הצורך ביותר מ-6-7 תמונות לשנייה גם הוא קטן (אפילו בתוך הקבוצה הקטנה הזאת אני מעריך שרק חלק לא גדול באמת זקוק לכך – לא אמרתי שאין צלמים כאלו – אמרתי שאין הרבה – וניקון היא חברה עסקית שצריכה לקבל החלטות על סמך היכולת שלה למכור מוצרים – בין אם אנו אוהבים זאת ובין אם לא).

      לגבי נושא ה-DX. פה כבר אני חולק עליך בגדול. בראשית הדרך היה קושי טכנולוגי לייצר חיישני FF (או FX בניקון) איכותיים מספיק בעלות מתקבלת על הדעת וזאת לפחות אחת הסיבות מדוע הלכו על DX. בפועל באמת נוצרה נישה מכניסה למדי לחברות הצילום שפונה לקהל שלא רכש או לא היה יכול לרכוש (או צריך) מצלמות FF. ולכן היא גדלה והתרחבה (וכנראה תמשיך לגדול ולהתרחב אם כי אני צופה שהחלק התחתון שלה יילך ויעלם בשנים הקרובות לטובת מצלמות חסרות מראה בשל החפיפה בין הקהלים).

      מה שאתה חייב להבין אבל זה מה קורה עם עדשות וזה לדעתי מה שמראה לך באמת איך ניקון מתייחסת לנישת ה-DX. בתחילה ניקון יצרה עדשה “מקצועית למדי” – ה-17-55 מ”מ f/2.8. אבל מיד אחריה החברה עשתה פניית פרסה של 180 מעלות ומאז (למיטב זכרוני לפחות) לא ייצרה שום עדשת DX שאפשר לסווג כ”מקצועית”. הסיבה לכך (למרות כל מה שניקון אומרים – כולל בכמה ראיונות איתנו) היא שניקון אומרת לך שאם אתה צלם מקצועי – לך על FX. היא רוצה שתקנה את הזכוכיות היקרות יותר ועל הדרך גם את הגופים. זאת הפילוסופיה – הרבה אנשים מאד לא אוהבים אותה אבל זה המצב (ואגב הוא לא מאד שונה בקנון לדעתי).

      מה שקורה בפועל כבר כמה שנים הוא שיש לך מצלמות DX מתקדמות מאד – וה-D7100 היא דוגמא מעולה – אבל אם אתה רוצה עדשות DX מתקדמות – אין לך ממש (יש עדשות לא רעות בכלל אופטית – זה כן, ה-40 מ”מ מאקרו לדוגמא היא זולה בטירוף ומאד חדה גם ה-35 מ”מ f/1.8 – אבל אתה לא רואה למשל עדשות כמו 50-150 מ”מ f/2.8 שהיית מצפה שתהיה המקבילה ל-70-200 f/2.8 בפורמט FX שמתאימה ל-DX – במקום זאת הם הוציאה 70-200 F/4 לפורמט FX – אז אתה יכול להבין לבד מה סדרי העדיפויות שלהם – יש עוד המון דוגמאות כמובן). בקיצור ניקון יוצרים מצלמות DX איכותיות כדי שתרכוש עדשות FX ובסופו של דבר כנראה גם תעבור לפורמט.

      ואחרי שאמרתי את כל זה – הסבירות שתופיע D400 בהמשך השנה לדעתי עלתה משמעותית אם המפרט שפרסמנו לאחרונה ל-7D אכן אמין (וזה אגב לא נוגד בכלל את מה שרשמתי למעלה – להפך זה בדיוק מה שרשמתי). האם זה שיקול עסקי נכון של ניקון להוציא מצלמה כזאת? כמו שכתבתי אני ממש לא בטוח – אבל אצל היפנים יש סוגיות של כבוד ולפעמים הן יותר חזקות משיקולים עסקיים הגיוניים (כל תחום פיתוח המצלמות בסיגמא למשל יושב בדיוק על הנושא הזה והם היו מזמן צריכים להעיף אותו לפח – ויש עוד הרבה דוגמאות).

      הכל ברוח טובה.

      השב

  9. Avatar

    אפי

    28/02/2013 ב 2:48 PM

    תתפלא עידו, אבל מה שכתבת לגבי פורמט ה DX, זה בדיוק מה שאני כתבתי. אולי לשם הבהרה, העדשות האיכותיות ל DX, אליהם התכוונתי, אלו לא עדשות קצה 2.8 מהירות, אלא עדשות איכותיות במובן שקל יותר לייצר איכות לחיישן יותר קטן וחובבים, לרוב, לא זקוקים ל צמצם 2.8 . כמעט כל עדשות ה DX של ניקון, נחשבות עדשות איכותיות ביותר. כמו כן, כל עדשות ה FX, מתאימות ל DX, גם אם הטווחים, לא זהים.

    השב

  10. Avatar

    עידו גנוט

    28/02/2013 ב 3:20 PM

    צריך להבין משהו. לניקון יש ליין עדשות מקצועי (בדומה לליין ה-L של קנון) – בניקון הוא לא ממותג כל כך יפה כמו בקנון אבל הוא קיים ושייכות אליו שורה של עדשות (ה-105 מ”מ מאקרו, ה-24-70, ה-70-200 כל עדשות הטלפוטו הארוכות ועוד מספר עדשות). בגדול נדמה לי שכל מה שיש לו ציפוי נאנו שייך לקבוצה הזו (אולי יש יוצא מן הכלל כלשהו – לא בדקתי). העדשות האלו שונות באיכות הבנייה שלהן (ולעיתים גם בתכונות אחרות כמו איכות מנועי האוטו-פוקוס) מעדשות זולות של ניקון.

    בליין הזה אין עדשות DX (פרט כאמור אולי ל-17-55). למה? כי ניקון לא רוצה שתהיה ב-DX. היא מייצרת מצלמות DX כי יש דרישה אבל עושה מה שהיא יכולה כדי שתעבור ל-FX (בהנחה שאתה צלם רציני כמובן – ואם אתה מרגיש שאתה ממש חייב D400 ולא D7100 אתה כנראה מגדיר את עצמך ככזה). במילים אחרות התפיסה של ניקון היא חובב = DX מקצוען = FX. היא לא תגיד את זה אף פעם ברבים (ואם תשאל – ושאלנו – היא תכחיש) – אבל כשמסתכלים על ליין העדשות שלה בשנים האחרונות אי אפשר לטעות בהבנה של הגישה.

    השב

  11. Avatar

    אפי

    01/03/2013 ב 9:48 AM

    אני שמח שאתה מסביר לי את ההבדלים בין עדשות בפורמט ה DX לבין עדשות העילית של ניקון. אמנם כבר כמה שנים טובות, אין לי ציוד DX, אבל כבעלים של העדשות שציינת ועוד מספר עדשות טלה, אני יכול ללמד אותך על עוד כמה הבדלים חשובים למעט ציפויי ננו קריסטלי.
    עדיין לא ברור לי למה ההסבר על הבדלים בין ציוד DX לבין ציוד FX? זה דיי ברור ואף אחד לא טען משהו אחר. עדשות DX, מיועדות לשוק החובבים ולמרות האיכות האופטית הטובה שלהם, הם לא זקוקות לצמצמים קבועים וגדולים, הם לא בנויות כמו עדשות עילית ולכן עולות בהתאם.
    הדיון הוא על התזה שלך שגורסת שההחלטה של ניקון לוותר כל D400, היא החלטה עסקית נכונה ומבוססת על הגישה שמקצוענים יצלמו ב FX וחובבים ב DX.
    אני חולק עליה לחלוטין, אני לא רואה מצב בו צלם ציפורים חובב, שרגיל לצלם במערכת בעלות של 2500$, פחות או יותר, יעבור לצלם במערכת של 14000$, פחות או יותר. מה גם, שכאשר תצא ה 7D החדשה, בשילוב 400 5.6, של קנון, ניקון יתפסו עם המכנסיים למטה. כבר היום ה 7D הנוכחית עם העדשה הזאת, נותנת פייט לא קל לסט של ניקון, D300S + 300 F4 בשילוב מכפל לפי הצורך.

    השב

  12. Avatar

    עידו גנוט

    01/03/2013 ב 11:47 AM

    התשובה פשוטה בתכלית. אין מספיק צלמי ציפורים בעולם (שירכשו D400) בכדי להצדיק את ההחלטה של ניקון להוציא מצלמת נישה כמו ה-D400 (מבחינה כלכלית עבור החברה כמובן).
    that said – קרא שוב מה שכתבתי על הסיבות מדוע יש כרגע סבירות לא מבוטלת שדווקא כן תוכרז D400 בשל התחרות (הלא רציונאלית) עם קנון.

    השב

  13. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    01/03/2013 ב 8:55 PM

    אפי, קודם כל הוא לא אמר שציפוי N זה כל ההבדל בין עדשה מקצועית ללא מקצועית, אלא שזה מה שממתג אותה ככזאת אצל ניקון. בדיוק כמו הסימון L אצל קנון. זה נכון שלפורמט קטן יותר כמו DX יש פוטנציאל לייצור עדשות מקצועיות וקטנות, חברות כמו פנסוניק ואולימפוס מייצרות עדשות מקצועיות כאלה. אבל העובדה היא שניקון לא עושה את זה, לא עשתה, ולא תעשה. מה שזה אומר זה שמי שיקנה כיום מצלמת DX מקצועית בעלות של $1,700 לפחות, יהיה תקוע עם עדשות DX לא רציניות, או שיקנה עדשות FF, ואז חבל על הכסף שהוציא על המצלמה הזאת.
    כל מה שאמרת הוא נכון, הבעיה היא שאתה לא מפריד בין מה שלדעתך/רצונך, ניקון צריכה לעשות, לבין מה שכדאי לה עצמה לעשות. אף אחד לא חולק על זה ש-D400 היא מצלמה מאוד אטרקטיבית לצלמי ציפורים, כל מה שאנחנו אומרים זה שהקהל הזה פשוט לא מהווה שיקול כלשהו עבור חברות צילום, עם כל הצער. גם אם כל צלמי הציפורים יעזבו את ניקון, זה לא ישפיע על החברה.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      02/03/2013 ב 11:07 AM

      אני חותם על כל מילה.

      השב

  14. Avatar

    אאא

    02/03/2013 ב 9:23 AM

    לדעתי חיישן קרופ בגוף דומה לd4 יהיה הימור הגיוני. בתור מי שצילם בטעות ב3 מגה פיקסל (והדפיס בהגדלה) בd90 חייב להגיד שהמרוץ הזה לפיקסלים דפוק לגמרי, ושאפילו 8 זה מעל ומעבר. העולם השתגע!

    השב

  15. Avatar

    עידו גנוט

    02/03/2013 ב 11:04 AM

    האמת שדווקא בעניין המגה פיקסל וכמי שהיה בדעה דומה די הרבה זמן אני חייב להודות שאני חושב מחדש על הנושא לאחר קריאה של ראיון מאד מעניין שעשו ב-CNET לפני כשנה עם DXO. הם דיברו שם לא מעט על החשיבות של הרזולוציה (כמובן כשמדובר בחיישן בגודל ראוי ובאופטיקה איכותית). זה נושא מורכב מאד ואין בו בהכרח שחור או לבן – זה תלוי כמובן מה אתה עושה עם התמונה (הדפסות גדולות מאד דורשות יותר רזולוציה, קרופים משמעותיים דורשים יותר רזולוציה), כמובן שהיום הרבה אנשים בעיקר צופים בתמונות על המחשב שם בשלב הנוכחי ובהנחה שהם לא מגדילים כל היום ל-100%, כל מה שהוא מעבר ל-2 מגה פיקסל לא מאד משנה.

    השב

  16. Avatar

    אפי

    03/03/2013 ב 7:14 AM

    אם הייתם קוראים בעיון את כל מה שכתבתי, הייתם מפסיקים להתמקד בדוגמא של צילום ציפורים, להתייחס אליה בזלזול, ומבינים שהשוק שמחכה למצלמה כזאת, מכיל את צלמי ספורט, טבע, אקשן ציפורים וכו’. השוק הזה, גדול הרבה יותר ממה שאתה חושבים.
    יש כל כך הרבה סימני שאלה לגבי המוצרים שניקון מוציאה, או לא מוציאה, שעדיף להתמקד בדיון ענייני על שוק צרכנים והבדלים בין מצלמות. אם רק שיקולי רווח והפסד, היו מניעים את ניקון, אני לא בטוח ש D3X, הייתה באה לעולם.
    עובדתית, הרווח הגדול של ניקון, מגיע מציוד חובבים, מצלמות כניסה, P&S וכו’.
    מאז מצלמת D2X, לא יוצרה אף מצלמת DX מקצועית. D400, היא לא מצלמה מקצועית. היא בקטגוריה, בין מצלמת חובבים, למצלמה מקצועית, מה שניקרא, מצלמה סמי מקצועית, בדומה ל D800. יש רק טווח אחד חשוב שמחייב עדשת DX מקצועית וזה הטווח של 24-70, לכן יוצרה ה 17-55. לכל שאר הטווחים, יש מספיק עדשות שנחשבות מקצועיות, כי עדשות ה FX. מתאימות, בשינויי טווח קלים. בכל מה שקשור לעדשות טלה, לDX, יש יתרון ברור. כך שמי שדואג לעדשות, יכול להירגע.

    השב

  17. Avatar

    עידו גנוט

    03/03/2013 ב 12:48 PM

    אינני מסכים איתך אבל הדיון הזה כנראה לא מתקדם לשום מקום אז בוא פשוט נשאיר אותו כמו שהוא.

    השב

  18. Avatar

    עידו גנוט

    05/03/2013 ב 3:01 AM

    אגב סתם מעניין לראות שגם מת’יו מ-SLRL מגיע למסקנות מאד מאד דומות לשלנו:
    https://www.slrlounge.com/is-the-nikon-d7100-going-to-replace-the-d300s-and-the-pro-dx-series?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+slrlounge+%28SLR+Lounge%29

    השב

  19. Avatar

    עידו

    02/04/2013 ב 3:04 PM

    עכשיו אני לא יודע מה להחליט…
    האם שווה לקנות את הD7100 עכשיו או לחכות עד שתצא הD400 ?

    השב

להגיב על תמיר לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *