ראשי סווטה בוטקו: בחזרה לילדות

סווטה בוטקו: בחזרה לילדות

1
1

אחרי הפוגה ארוכה אנו חוזרים היום לסדרת “צילום מקומי” של MegaPixel בה אנו מארחים לשיחה צלם או צלמת ישראליים מסקרנים ומנסים ללמוד יותר על ההיסטוריה האישית והמקצועית שלהם, מה מניע אותם איך הם רואים את תחום העיסוק שלהם, מה המכשולים העומדים בדרכם, כיצד הם מתגברים עליהם ועוד.

במסגרת המדור הקפדנו תמיד לארח צלמים וותיקים (יוסי אשבול, יורם רשף, אילן בשור ורבים אחרים) לצד צלמים צעירים יותר (דפנה בן נון, נטלי הולדינג, דינה בווה ועוד). הצלמת איתה נשוחח היום שייכת לקבוצה השנייה אבל האופי והסגנון המיוחד של צילומיה לכדו את עיננו באופן מיידי.

סווטה בוטקו עלתה ארצה לפני מספר שנים, עסקה באדריכלות באופן מקצועי ו”התגלגלה” אל תחום הצילום כמעט במקרה בעקבות הולדת ילדיה. אף שהיא חדשה יחסית בתחום החשיבה והראיה האומנותית שמאחורי הצילום לא היו זרים לה ולדבריה יש לא מעט זיקה בין אספקטים אומנותיים באדריכלות בה עסקה במשך שנים רבות לאלו שבתחום הצילום. בוטקו בחרה לעסוק בצילום ילדים והסגנון אותו פיתחה מתמקד בתאורה טבעית.

ראיון עם סווטה בוטקו:

IMG_1132-

ש: איפה גדלת, איפה למדת? 

ת: גדלתי במוסקבה. למדתי אדריכלות ב”אוניברסיטה לאדריכלות של מוסקבה” במשך 10 שנים. הגעתי עד תואר שלישי והייתי בטוחה שזו הדרך שלי. עבדתי כעצמאית במשך כמה שנים. כשעליתי לארץ עוד המשכתי לתואר שלישי בהתכתבות. אז לא יצא לי לעבוד. עם תום הלימודים נולדה ביתי הבכורה. השקעתי את פרק החיים הזה בילדים. שנה וחצי אחרי הולדתו של הילד השני יצאתי לעבוד במשרד אדריכלים. אף פעם לא עבדתי במשרד. בהתחלה התלהבתי מאוד, אבל עם הזמן הרגשתי שאין לי עתיד בתחום.

בתקופה הזאת התחלתי לצלם את הילדים שלי במצלמה חצי מקצועית שהייתה לא בשימוש אצל בעלי. רציתי תמונות יותר יפות מאלו שמצולמות בסמארטפון. לאט לאט צילום תפס אותי והתחלתי להרגיש שזה מה שמדבר אליי. שזה הרבה יותר אומנותי ואין גבול להתקדמות.

עם הולדתו של התינוק לפני שנה וארבע חודשים סיימתי עם אדריכלות. השקעתי את כל המאמצים האפשריים שיכולתי להשקיע בצילום עם התינוק על הידיים ובלי לפגוע בתשומת הלב שמגיעה לו בהעשרה עצמית והרחבת קשרים.

IMG_0666

ש: האם השנים הרבות בתחום הארכיטקטורה השפיעו לדעתך על האופן בו את מצלמת (לכאורה מדובר בתחומים מרוחקים)?

ת: לא בהכרח מרוחקים. שניהם בעיני סוגים של אומנות, שניהם עובדים עם אותם חוקי קומפוזיציה, צבע, תחושה. כל הידע האמנותי שרכשתי באדריכלות עוזר לי מאוד בצילום.

IMG_0360

ש: מתי התחלת לצלם? מי לימד אותך את הבסיס?

ת: לא למדתי צילום. למדתי אמנות. התחלתי לצלם כתחביב לפני שנתיים בערך. לפני חודשיים פתחתי עסק בתחום צילום.

IMG_9989

ש: מה הייתה המצלמה הראשונה שלך?

ת: Canon EOS 5D Mark II (המצלמה של בעלי); בהמשך החלפתי לדגם ה-Mark III.

IMG_9953_01

ש: מדוע בחרת לצלם דווקא ילדים?

ת: הם משכו אותי לתחום, אני אוהבת לצלם ילדים, הם אמתיים, טבעיים, איתם אפשר לתפוס רגשות תמימות. זה מחזיר אותי לילדות, לחום, לאהבה לאושר ושמחה. אני מנסה גם תחומים אחרים אבל אני לא חושבת שאחליף את התחום מתישהו.

IMG_2671

ש: עבודה עם ילדים היא מאתגרת – הם לא בהכרח ממושמעים ולא קל לביים אותם – איך את מתמודדת עם הנושא? 

ת: זה פרק שלם בסדנה שלי. אי אפשר בכמה מילים. יש כמה דרכים. ביניהם לספר, לשתף, להצחיק, להפעיל וכו’.

IMG_3957

ש: יש לתמונות שלך סגנון ייחודי, מאד טבעי עם הרבה משחקי תאורה, איך פיתחת אותו ומי הצלמים שהשפיעו עלייך? (האם היה מעניין אותך לבחון צילום ילדים גם בסביבה שהוכנה מראש – כפי שעושה למשל הצלמת Adrien Broom בסדרת הצבעים שלה).

ת: יש לי רשימה שלמה של הצלמים שמהם אני מקבלת השראה. ביניהם: Magdalena Berny, Lisa Holloway, Izabela Urbaniak, Gregory Colbert.

בהתחלה ניסיתי להעתיק אותם. עם הזמן פיתחתי את הסגנון שלי. המטרה הייתה לצלם ילדים כמו שהם, את הרגשות שלהם.

מה שעושה Adrien Broom לא מדבר אליי, המודל נאבד בתוך עולם אביזרים שבהם השקיעו המון . אני אוהבת סגנון נקי, טבעי, אמיתי. זה מה שחסר בעולם העכשוי.

IMG_2596

ש: האם כשאת מצלמת יש לך את התמונה הסופית בראש או שמדובר בתהליך שסופו אינו ידוע בהכרח?

ת: יש גם וגם. לפעמים אני יודעת בדיוק מה אני רוצה לקבל, כולל עיבוד. ולפעמים מקבלת מתנה מהמציאות . זה מה שכיף בצילום 🙂

IMG_5808_

ש: איך נראה בשנים האחרונות סדר היום שלך? 

ת: בשנה האחרונה במשך חופשת לידה צילמתי את התינוק במשך כמה דקות ביום שהוא איפשר. כשהוא ישן עיבדתי תמונות, קראתי ספרי צילום, ראיתי סרטונים. בערב צילמתי קצת את הילדים הגדולים כשטיילנו בחוץ. ובלילה כשכולם הלכו לישון שוב עבדתי על העשרה עצמית.

IMG_1245

אף פעם אין לי “יום צילומים”. זה מקסימום שעה-שעתיים ביום שהצלחתי להוציא מהמציאות. בהתחלה צילמתי כמעט כל יום. עכשיו הרבה פחות. אני יותר מסתכלת וחושבת ומדמיינת.

IMG_2421

ש: באיזה ציוד את משתמשת כיום?

ת: אני מצלמת כאמור עם Canon EOS 5D Mark III ועדשות  85/1.2  ו- 50/1.2. עדשות רציתי כמה שיותר “יפות” ו”מציירות”. אני “bokeh-lover”.

IMG_1872

ש: האם את מצלמת בתאורה טבעית בלבד או עושה שימוש בתאורה מלאכותית (מבזקים/סטרובים וכו’).

ת: לא. חוץ מנר או עששית לא ניסיתי. זה הרעיון – רק אור טבעי. הכי יפה שיש.

IMG_1594

ש: פוטושופ – כלי נפלא או רעה הכרחית?

ת: כלי נפלא. מה שיש במצלמה – זה חומר גלם.

IMG_1568--

ש: חוץ מצילום מה התחביבים שלך?

ת: לצערי אין לי זמן לתחביבים. פעם ניסיתי לסרוג, לצייר.

IMG_1344_

ש: מה התמונה שלך שאת הכי אוהבת?

ת: האמת יש לי כמה. קשה לבחור , אולי את זאת:

1E8A5712

תוכלו לראות עבודות נוספו של בוטקו באתר האינטרנט שלה, ואם תרצו תוכלו לעקוב אחריה בעמוד הפייסבוק ובאינסטגרם שם היא מעדכנת בין השאר גם לגבי סדנאות הצילום אותן היא מקיימת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • Look Lock main

    Look Lock – מחזיק נייד למצלמה

    אם אתם עוסקים הרבה בצילום ילדים קטנים ותינוקות המוצר הבא עשוי לעניין אתכם. מדובר בזרוע קטנ…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 

תגובה אחת

  1. Avatar

    רוה אליעזר

    12/06/2017 ב 10:41 AM

    במסגרת החוג לצילום של רמת גן שמענו הרצאה של סווטה. הרצאה מאלפת.כמו חן סדנת צילום בלוקיישן שהחוג בחר. התוצאות מעל ומעבר. תודה על האינפורמציה האמתית שחולקת איתנו.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *