צלם הטבע איליה שלמייב זכה בשנים האחרונות באין ספור פרסים ותמונותיו עיטרו כמה מן העיתונים והמגזינים המובילים בעולם ובכל זאת בכל רגע פנוי תוכלו למצוא אותו בטבע מחפש את התמונה הבאה.

איליה שלמייב עוסק בצילום טבע ונוף מזה לא מעט שנים וזכה בשורת פרסים, תארים וגם הספיק להציג את תמונותיו בתערוכות ובמגזינים מובילים (ביניהם גם הנשיונל ג’ואגרפיק הנחשב). כשנשאל הוא מספר כי מטרתו היא לתפוס את אותו רגע חמקמק שלא חוזר על עצמו ועבורו הוא מוכן להמתין ימים ולילות בשמש ובקור.

לאחרונה ערכנו ראיון עם שלמייב בכדי להכיר אותו ואת עבודותיו וללמוד יותר על צורת העבודה של צלם טבע שלא נח לרגע.
IMG055 sRGB 11
ראיון עם איליה שלמייב

ש: איפה גדלת?

ת: גדלתי באוזבקיסטן שבימים ההם הייתה חלק מהגוש הסובייטי.

ש: איפה למדת?

ת: תלוי מה, את התואר בביולוגיה למדתי באוניברסיטה הפתוחה כאשר עבדתי במקביל, לפני הצבא למדתי לתואר הנדסאי חשמל במכללת סינגלובסקי.

MG 0104 sRGB N

ש:מתי התחלת לצלם ולמה?

ת: הניסיונות הראשונים היו בגיל צעיר מאוד, עם מצלמות פילם וסרטי שחור לבן.

הפרק הנוכחי של צילום טבע החל ביום הראשון של השחרור מהצבא, בו רכשתי מצלמה דיגיטלית ראשונה. לשאלת הלמה אין לי תשובה חד משמעית, אני מניח שאהבה שלי לטבע והרצון לחלוק עם אחרים את היופי אשר אני רואה בו דחפו אותי להחזיק במצלמה.

IMG 6084 D

ש: מי לימד אותך את הבסיס?

ת: לא למדתי צילום באופן רשמי וגם לא היה לי מורה דרך שאני יכול להצביע עליו. כך שאפשר לאמר שזה היה תהליך של לימוד עצמי, שממשיך גם היום כמובן. לאורך כל הדרך אני נעזר ברשת, בה יש תשובות לכל השאלות, יש רק לדעת היכן למצוא אותן ולסנן אותן מאינסוף המידע הלא רלוונטי ולפעמים אף השגוי המצוי בה.

ש: מה הייתה המצלמה הראשונה שלך?

ת: המצלמה הדיגיטלית הראשונה שלי הייתה מצלמת פוקט פשוטה, מהר מאוד הגעתי לתקרת זכוכית שהיא הציבה ורכשתי את מצמת הרפלקס הדיגיטלית הראשונה שלי – Canon 10D.

CRW 8116 L

ש: בשנים האחרונות ניתן היה למצוא תמונות שלך בנשיונל ג’אוגרפיק ובעיתונים מובילים כגון ה-Telegraph ו-The Guardian – איך נוצר הקשר עם הגורמים הללו?

ת: יש לי שני אתרי אינטרנט, באנגלית ועברית – הם החלון שלי לעולם. דרכם הגיעו אליי סוכנים ומפיקים למיניהם וכך נוצר הקשר איתם.

Z9A7565n sRGB

ש: איך אתה בוחר את האתרים בהם אתה מצלם?

ת: אני אחלק את התשובה לשניים, היות וצילום נופים וציפורים מצריכים גישה שונה לחלוטין.

ישנם מקומות בעולם שפשוט נותנים השראה, אותם רואים בתכניות טבע השונות, בתמונות ברשת ובמגזינים למיניהם. בתחילה ננעלים על מקום מסוים, השלב השני הוא תחקיר רשת על המקום, אפשרויות צילום, עונות, מזג אויר וכו’. את השלב האחרון אתם יכולים לנחש… יצא לי לצלם את נוף הרי הקווקז הטורקיים, אלפים שוויצריים ואיטלקיים, מזרח, מערב ומרכז ארה”ב, הרי הרוקי הקנדיים ובעוד לא מעט מקומות. אחד המקומות המעניינים יותר בהם צילמתי היא איסלנד בתקופת החורף. היות ואיסלנד נמצא קרוב מאוד לחוג הקוטב – ישנם רק כ-6 שעות אור ביממה, אבל איזה אור! 6 שעות רצופות של אור שקיעה כאשר השמש מתגלגלת קרוב קרוב לאופק. בתאורה כזאת היופי של קרחוני הענק, הרים משוננים ולגונות קפואות ניראה לא אמיתי ממש!

Z9A7423 sRGB

שעות הלילה הארוכות נותנות אפשרויות אינספור לצילומי לילה וכוכבים ומגדילות את הסיכוי לצלם את הזוהר הצפוני המפורסם.

אני כמובן מצלם נוף לא רק בחו”ל. ארצנו הקטנה אך המגוונת כל כך פותחת לא מעט אפשרויות לצילום נוף, ים המלח, מרחבי הנגב, חוף הים ועוד מקומות רבים וטובים.

בצילום ציפורים הדבר שונה בתכלית, אני מצלם אותן בארץ בלבד. לכך שתי סיבות עיקריות: הציוד הנדרש הוא כבד מאוד – עדשה שמשקלה כ-4 קילו, חצובה וראש חצובה מאסיביים, אוהל מסתור ועוד לא מעט אביזרים. לסחוב את כל זה לחו”ל מהווה בעיה לא פשוטה. הסיבה השניה והעיקרית היא עבודת השטח הרבה שנדרשת לפני שנגשים בכלל לצילום עצמו. לפעמים זה לוקח חודשים לכן הרבה יותר פשוט והגיוני לעשות זאת באזור המגורים.

Z9A3771 sRGB

ש: יש לך חיבה מיוחדת לצילומי זריחה/שקיעה – מה מושך אותך דווקא לסוג הצילום הזה  ומה לדעתך הנקודה החשובה ביותר בסוג כזה של צילום?

ת: אני לא הייתי מגדיר את זה כחיבה לזריחה/שקיעה. בהחלט יש לי חיבה לצילום בתנאי תאורה הטובים ביותר, בדרך כלל (אך לא תמיד), אלו הן שעות בהן האור רך ונעים ולא תאורה קשה ולא מחמיאה של צהרי יום ישראלי טיפוסי.

MG 0206 sRGB

הנקודה החשובה היא לדעת לבחור את תנאי האור המיטביים לנושא המצולם, כאמור זה יכול להיות אור זריחה או שקיעה, אך הרבה פעמים אני בוחר דווקא תאורה שוויונית ורכה של יום מעונן או את השעה הכחולה שאחרי שקיעת השמש, או אף תאורת ירח.

Z9A2604 sRGB

ש: אתה עוסק כאמור גם לא מעט גם בצילום ציפורים – עד כמה חשוב להכיר את הציפורים שאתה מצלם?

ת: צילום מקצועי של בעלי חיים בסביבתם הטבעית זה דבר מאוד מורכב ותובעני. בניגוד לדיעה הרווחת – שכל מה שאתה צריך זה עדשה של 10,000$, פוטושופ ואתה מסודר. יש צורך להכיר את הנושא המצולם, למצוא ולהכין סביבת צילום מתאימה אלה משימות המהוות 95% ממאמץ צילום הציפור, וזאת לא קלישאה אלא מציאות, אני מדגיש – בצילום מקצועי של ציפורים או בעלי חיים אחרים בטבע. בדרך כלל לא מסובך לצלם תמונת קטלוג של ציפור כלשהי, אך דבר אחר לגמרי זה לנסות להציג את אופי הציפור, את החיים שלה מבפנים, זה דבר הרבה יותר מורכב ובהתאם דורש השקעה לא מבוטלת.

MG 0523 sRGB

ממה שזכור לי הזמן הארוך ביותר בו ביליתי במסתור היה כ-30 שעות, מצהרי היום עד לסוף היום הבא, כאשר המתנתי לדורסים בצפון הארץ. אותו הלילה היה מעניין, כאשר להקת תנים יללה מטרים בודדים מהמסתור המאולתר.

MG 9016 sRGB cr

סרטון מלפני מספר שנים בו מספר שלמייב על צילום ציפורים (הפקה: יובל דקס)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=DfGxR3ktmwc[/youtube]

ש: האם כשאתה מצלם יש לך את התמונה בראש או שמדובר בתהליך שסופו אינו ידוע מראש בהכרח?

ת: בדרך כלל אכן יש לי תמונה בראש שאותה אני משתדל להפיק. זה יכול לקחת גם חודשים ואף שנים עד שאני מגיע לאפשרויות ולתנאים המתאימים, אבל בסוף אני אשיג את התמונה. כמובן שכחלק מהתהליך נוצרים גם חומרים אחרים שבדיעבד יכולים להיות לא רעים בכלל אף הם.

MG 6865 n ps sRGB

ש: באיזה ציוד אתה משתמש? איך אתה מסתכל על המירוץ העכשווי להחליף מצלמה כל שנתיים-שלוש והאם המעבר לדיגיטלי עשה טוב לעולם הצילום?

ת: אני משתש בציוד של חברת קנון, כך התחלתי וכך אני ממשיך. היות וכמויות הציוד ההיקפי שהתווספו עם הזמן הן כה רבות לא שווה לי לעבור ליצרן אחר, בטח לא בגלל ההבדלים הבאמת לא משמעותיים בין היצרנים המובילים. היום אני מצלם עם 5DMKIII והעדשות העיקריות הם: 500mm F4, 17-40mm F4, 70-200 F4.

המעבר לדיגיטלי בהחלט עשה טוב ופתח את עולם הצילום למיליוני אנשים שבעידן הפילם לא התחברו לעניין. המון צלמים חדשים ומוכשרים נכנסו לתחום ויצרו תחרות לא פשוטה לצלמים מקצועיים וותיקים, מה שבתורו אילץ את כולם להתאמץ יותר, ליצור דברים מקוריים ואיכותיים יותר על מנת להישאר בתמונה, תרתי משמע.

MG 6627 sRGB

ש: אם הייתי שואל אותך ב-1999 באיזה מצלמה תשתמש בעוד 10 שנים האם הייתה אומר מצלמה דיגיטלית?

ת: ללא ספק, את הדיגיטלית הראשונה רכשתי בשנת 2000 ואם היו לי האמצעים הייתי עושה זאת לפני.

MG 5512 sRGB

ש: מהי מצלמת החלומות שלך? מה חסר לך במצלמה?

ת: הדבר היחידי שהמצלמות של היום לא עושות הוא קפה… אני בדעה שמרביתנו לא מנצלים את הציוד שברשותנו, אפילו לא 20% ממנו, מצד שני אנו תמיד מקטרים שחסר לנו משהו בציוד הקיים. מה שחסר לי בעיקר זה זמן להשקיע יותר בצילום. ואם בכל זאת אנסה לענות על השאלה – התשובה שלי היא עוד יותר מאותו הדבר: טווח דינאמי גדול יותר, פוקוס מהיר ומדויק יותר ומהירות צילום ורזולוציה גדולים יותר.

MG 5122 sRGB

ש: פוטושופ – כלי נפלא או רעה הכרחית?

ת: פוטושופ הוא כמובן כלי מדהים והכרחי, אבל שימוש מופרז בו גם פוגע באוטנטיות של הצילום עצמו. בשבילי זה כלי לפינישים בלבד – תיקון קל של צבעים, חשיפה, יישור התמונה וחיתוך אם צריך. אני משתדל לא להסיר דברים מהתמונה המקורית או חלילה להכניס דברים שלא היו שם. לא מטשטש את הרקע ולא מוסיף קנבסים לתמונה. אני גם נמנע מטכניקות למיניהם של חיבור תמונות שונות. אם אני אכן עושה זאת, זה מצוין לצד התמונה. וזה הדבר החשוב לדעתי – נאמנות למקור ואמינות, אין לי בעיה שיעשו שינוי גרפי גדול ככל שיהיה בתוכנת עריכה, אבל שידאגו לציין זאת, אז נדע להתייחס לתמונה בהתאם, לפעמים לא כמו אל צילום, אלא כמו לעבודה גרפית.

MG 5085 sRGB B

ש: פרגן…

ת: מרק אדמוס – צלם נוף אמריקאי, אחד מצלמי הנוף הטובים והמוכשרים בעולם היום. טכניקות העריכה שלו לפעמים מעלות תהיות, אבל התוצאה הסופית תמיד מעוררת השתאות.

סטפן דלטון – צלם בעלי חיים בטבע המתמחה בהקפאת הרגע ומביא לנו רגעים נדירים מעולמם של חיות בר.

MG 4598 sRGB

ש: חוץ מצילום מה התחביבים שלך?

ת: כאחד שמשתדל להיות הטוב ביותר בתחומו, אני נמנע מתחביבים אחרים ומשקיע את מרצי והזמן הפנוי בצילום טבע, למרות שישנם אלף ואחד תחומים אחרים שמרתקים אותי. כל תחביב אחר יבוא על חשבון הצילום ולזה אני לא מוכן.

MG 4128 sRGB

ש: תן כמה טיפים לצלם טבע מתחיל.

ת: תמיד תלמדו מניסיונם של אחרים אך אל תעתיקו, תמצאו את הדרך הייחודית שלכם, תנסו להרגיש את התמונה, בסוף זה יבוא מבפנים, לא מהראש.

MG 2816 sRGB

ש: לסיום, מה התמונה שלך שאתה הכי אוהב?

ת: מאוד קשה לבחור תמונה אחת, עולה לי בראש צילום של שבילי כוכבים שצולם במצלמת פילם, חשיפה ארוכה מאוד של שש שעות בשמי הלילה זרועי הכוכבים של דרום הנגב. בתמונה אנו רואים את הכוכבים הסובבים סביב כוכב הצפון מעל נוף מדברי המואר באור ירח, כאשר כוכב נופל חותך את שבילי הכוכבים שנוצרו בחשיפה ארוכה. השתמשתי בפילם שקופיות בעל רגישות נמוכה של ISO100 ובכל זאת מטאוריט (שמהירות נפילתו גבוהה ביותר) השאיר את עקבותיו על הפילם, כנראה שעוצמתו הייתה מאוד חזקה. הצילום מתוכנן לפרטי פרטים ובכל זאת הופתעתי אחרי שהפילם פותח – לראות את הפס של הכוכב הנופל במיקום מעולה מבחינת קומפוזיציה ואיזון בתמונה.

MG 2793 sRGB

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 

8 תגובות

  1. Avatar

    רפי

    08/07/2013 ב 7:45 PM

    אני רוצה לשאול את הצלם איליה שלמייב שאומר שמרביתנו לא מנצלים את הציוד שברשותנו אפילו ב -20% אשמח לשמוע איך ניתן לנצל טוב יותר את הציוד שברשותנו ואולי כמה טיפים.

    תודה , רפי.

    השב

  2. Avatar

    גיורא

    08/07/2013 ב 8:19 PM

    מדהים. כל מילה מיותרת. אפשר עוד קצת תמונות?…

    השב

  3. Avatar

    אדי

    08/07/2013 ב 10:45 PM

    מדהים.

    יישר כוח

    השב

  4. Avatar

    דפנה בר תור

    09/07/2013 ב 8:10 PM

    כתבה נהדרת על צלם נפלא.

    השב

  5. Avatar

    גיא

    10/07/2013 ב 6:03 AM

    צלם נהדר עבודות משובחות שתמיד כיף לצפות בהן
    כתבה מענינת גם כן

    השב

  6. Avatar

    kalanit

    10/07/2013 ב 9:32 AM

    כתבה נהדרת צילומי זהב

    השב

  7. Avatar

    עמי

    20/07/2013 ב 10:32 PM

    איפה אפשר לראות עוד תמונות נהדרות שלו ? פשוט מקסים .

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    20/07/2013 ב 10:49 PM

    יש קישור לאתר של איליה בראשית הראיון.

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *