הפורטרט – ראיון עם ראובן קפוצ’ינסקי ע״י עידו גנוט פורסם ב 22/03/2010 18 0 עידן הפילם והעידן הדיגיטלי פרסומת לרוקדים עם כוכבים עם מה אתה מצלם היום? אני מצלם עם Canon EOS 5D Mark II. כמה שנים אתה מצלם בדיגיטלי? שש שנים בערך. אני הייתי האויב המר ביותר של הצילום הדיגיטלי. זה אומר לוותר על כל הידע שלי ולהתחיל ללמוד דברים חדשים שאני לא מכיר. ולאבד את הפרנסה כי כל אחד היום יכול להיות צלם. אבל? קיבלתי כלים חדשים. המיידיות של המדיום הזה שבו אתה מסתכל ורואה מייד את התוצאה. והיא שיצרה אצלי את התפיסה החדשה של המודעות הפוטוגנית. היום צלמים רבים נוטים להחליף מצלמה כל שנתיים שלוש כי הטכנולוגיה מתקדמת מאד מהר. ברוב התקופה שצילמת דברים נראו אחרת לגמרי – איך אתה מסתכל על זה? זה לא מעניין אותי. לא מבין בטכנולוגיה. אף פעם לא הבנתי בטכנולוגיה אין לי מושג למה המחשב עובד כשהוא עובד, וכשהוא מתקלקל זה נראה לי טבעי לגמרי. מה רע בפתקאות? ציוד מעולם לא עניין אותי יותר מידי. זה משנה אם זה קנון או ניקון? זה משנה אם זה פוקוס אוטומטי או לא? אני חושב שכל הדיגיטלי הרס את הצלמים. במובן הקלאסי של מי צלם ומי לא, היום אתה כבר לא יודע מי צלם ומי פוטושופ. פעם צלם היה צלם, היום זה מולטימדיה, מרכיבים מפה ומשם. היום יש הרבה אנשים שהם לא צלמים בנשמה והם עושים כל מיני דברים וזה נראה פיצוץ. האם הצילום כמקצוע נפגע מהעידן הדיגיטלי? הסוגיה הפילוסופית שעליה מדבר פירסיג ב”זן ואומנות אחזקת האופנוע” היא השאלה מהי “איכות”. אני חושב שאותו מושג ערטילאי שנקרא איכות נפגם בעשור האחרון. המיידיות והזמינות של המדיום הדיגיטלי לא מלמדת את האנשים ללמוד באמת צילום. לאנשים קל מידי, זה נוח מידי לעשות קליק, לא יצא טוב, לסגור צמצם ולעשות עוד קליק. אתה רוצה לומר שתמונה טובה נמדדת לפי העבודה שהושקעה בה? לא. אז התמונה הטובה היא התוצר ולא התהליך? התמונה הטובה היא האפקט הרגשי או השכלי. אצלי יותר הרגשי, שנוצרת אצלך כמתבונן – האם התמונה מדברת אליך או לא. גם הסוגיה של איכות נשברה. פוקוס אוטומטי, יש פוקוס אין פוקוס, אנשים פתאום מטשטשים ופתאום חוסר איכות הופך להיות המודל החדש של איכות… אני קלאסיקן. אם הייתי אומר לך לפני 10 שנים שאתה בעוד עשור תצלם רק בדיגיטלי היית מאמין? לא. אז מה הייתה נקודת השבר שהבנת שאתה חייב לעבור? לא הייתה לי ברירה. השוק מכתיב את זה. אתה ניגש לג’וב ולמי יש זמן לצלם בזה ולשלוח למעבדה לפיתוח ולהחזיר ולשלם מאות דולרים בחומרים ושקופיות וסריקות. אם בכל זאת הייתה לך אפשרות היית ממשיך לצלם בפילם גם היום? אם היו פילמים שנותנים איכות טובה ב-2000 ASA אני חושב שכן. ומצד שני כבר אין לי בעיה עם זה. אני כבר לא חוזר אחורה. את הרומנטיקה אני משאיר בזיכרונות, ויש לי הרבה זיכרונות רומנטיים… סקס בחדר חושך. היום אתה כבר לא יכול לעשות את זה – לאן תיקח אותה? למחשב? ומה לגבי פוטושופ –כלי נפלא או רעה הכרחית? אני לעולם לא אוהב את הפוטושופ כמו שאהבתי להכניס את הידיים לתוך הכימיקלים ולתת מכת אור לנייר ולשרוף נייר ולקלקל ואולי לעשות טעות מדי פעם. יש אנשים שהמודרניזציה הזאת היא פנטסטית בשבילם, בשבילי לא. הדבר היחידי שהכלי הדיגיטלי וכל המודרניזציה הזאת נתנה לי היא היכולת לראות את התוצאות מהר והיכולת להראות את התוצאות למצולמים שלי והיכולת לעבור איתם תהליך לימודי. התהליך הזה לא קשור לצילום. הוא אקסטרה. זה כלי מהיר שבעזרתו אני יכול להראות למצולם על המסך וללמד אותו מה קורה אצלו במוח בזמן שאני מצלם אותו. פעם לא הייתי יכול לעשות את זה. הייתי צריך לשבת איתו אחרי יומיים והוא כבר שכח איפה הוא היה. מהבחינה הזאת בשבילי, מתנה ענקית. עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …