פנים רבות לנוף הישראלי. מן המדבר שבדרום עד הפריחה והשפע שבגליל ובגולן ובתווך בניה אורבאנית צפופה חלקה מודרנית וחלקה בת אלפי שנים. מזה למעלה משלושה עשורים מתעד הצלם דורון ניסים כמעט כל אחד מן ההיבטים הללו של הנוף הצברי ושל אלו המאכלסים אותו – בעלי חיים ובני אדם כאחד בחדות ובבהירות השמורה למתי מעט. אנו שמחים לפרסם היום ראיון מיוחד במסגרת מדור צילום מקומי עם הצלם דורון ניסים. כמי שחי ונושם את הקסם שבאדמות הארץ כל חייו, זווית הראיה הייחודית של ניסים חפה כמעט כל סוג של תיווך והיא מציגה בפני הצופה את המציאות באופן הישיר והאותנטי ביותר שתפגשו. ראיון עם דורון ניסים ש: איפה גדלת? ת: נולדתי בירושלים בשנת 1958 וגדלתי בשכונת קריית משה שהייתה ממש בגבול העיר עם יער ירושלים והחיים בטבע היו קרובים מאוד. ש: איפה למדת? ת: למדתי באוניברסיטת בר אילן תואר ראשון במדעי החברה. ש: מתי התחלת לצלם? ת: התחלתי לצלם בצבא עם Pentax K1000 ונהניתי ללכוד את הרגע. זכורים לי בעיקר רגעים מצולמים ממבצע ליטני. ש: למה התחלת לצלם ומי לימד אותך את הבסיס? ת: התחלתי לצלם באופן רציני בגיל 30 לערך (בשנת 1989) בעקבות חשיפה לאלבום הצילום הראשון של שי גינות “לגעת באור” היכולת לפסל עם האור ע”י מצלמה הקסימה אותי. עוצמת החוויה הייתה כל כך גדולה שתוך ימים ספורים החלפתי את כל ציוד הצילום הרגיל שלי בציוד מקצועי והתחלתי לנסות ולהשיג תוצאות דומות לצילומים של שי גינות. כך גם הכרתי את הצלמים רוני היימן ומיכאל עמר בעלי הסטודיו הירושלמי לצילום ומהם למדתי הרבה. ללימודי צילום מסודרים לא הגעתי ושיטת הלמידה שלי הייתה ניסוי ותהייה. ש: מהיכן נובע החיבור העמוק שלך לטבע הישראלי ואיך הוא מתקשר לאהבתך לצילום? ת: החיבור לטבע התחיל אצלי מגיע מגיל צעיר מאוד מחברות בתנועת הצופים בשבט בית הכרם בירושלים. כשהשתחררתי מהצבא “התגייסתי” לרשות שמורות הטבע לתפקיד של פקח אזורי בבקעת הירדן. עבודתו של הפקח האזורי ברשות שמורות הטבע דורשת התמסרות טוטאלית לשטח ולשמירת טבע. אתה חווה בעוצמה את עונות השנה ואת התהליכים שמתרחשים בטבע – לבלוב פריחה קמילה וחוזר חלילה. אצלי התעורר הצורך בתיעוד ואצירת רגעים מההתרחשות סביבי. ש: האם עבודתך ברשות הטבע והגנים מאפשרת לך גישה והתנסות למקומות והתרחשויות שצלמי טבע רגילים אינם חשופים אליהם בדרך כלל ואיך אתה מנצל הזדמנויות אלו? ת: ראשית אספר כי כבר עשר שנים אני בתפקיד ניהולי ברט”ג (רשות הטבע והגנים. ע.ג.) ונמצא פחות בשטח. לפקח האזורי ברט”ג יש את הגישה והמידע על תופעות מיוחדות בטבע אך גם לצלמי הטבע יש את הדרך להשיג את המידע הזה. ש: תוכל לשתף אותנו באירוע מיוחד שאתה זוכר בו עבודתך בשטח והצילום התחברו יחד? ת: לעיתים הצילום משרת מטרות בעבודה כמו האירוע בו צילמתי כלב משוטט טורף צבי על גדר המערכת בבקעת הירדן (ינואר 2006). אני לא מכיר עוד תמונה דומה של אירוע כזה בישראל. רשות הטבע והגנים השתמשה בתמונה הזאת פעמים רבות כדי לשכנע גורמי פיתוח כי גידור מהווה מלכודות לבע”ח כולל צבאים. ש: האם אתה בדרך כלל בשטח עם מצלמה? קרה לך פעם שראית משהו מיוחד והרגשת החמצה משום שלא הייתה איתך מצלמה באותו הרגע? ת: כן זה קרה לי בעבר, אני אפילו לא זוכר מה זה היה אך זה כ”כ חזק לפספס איזה רגע אלוהי שמצלמה תמיד נמצאת איתי. רכשתי במיוחד מצלמה קטנה יחסית שתוכל תמיד להיות איתי. ש: האם יוצא לך לצלם גם טבע בחו”ל? ת: בעבר צילמתי בכרתים ואף פרסמתי כתבה מצולמת במסע אחר. בשנים האחרונות אני לא יוצא לחו”ל ועסוק בצילום של “נוף ישראלי”. העיסוק בנוף ישראלי כל כך רחב וכל כך ממלא אותי שלא חסר לי כאן כלום. ש: יש מקום כלשהו על בעל חיים כלשהו שהיית רוצה לצלם וטרם יצא לך? ת: יש לי חלום לשוב ולצלם את עזניית הנגב מקננת על עץ שיטה בערבה. עד סוף השמונים היא בקרה כאן באופן קבוע. ש: איך התחיל הפרויקט המתמשך שלך בנושא ים המלח ולמה בחרת דווקא בו? ת: זה כבר יותר משלושים שנה שאני צופה בים המלח, משוטט בחופיו ומצלם את שינויי האור והצבע. את המסע הצילומי “גסיסתו של ים המלח” התחלתי לאחר שהופיעו הבולענים לחופיו והרס החופים הפך למוחשי וכך גם הצורך לצלם, להנציח, לספר, לזעזע ולצעוק. ש: מעיון בעבודותיך אפשר לגלות מגוון מאד רחב של נושאים שמעבר לטבע ונוף. אתה עוסק בירושלים בדת, אמונה, בנוף אורבאני, פה ושם בארכיטקטורה וכמובן לא מעט באנשים. מה מאגד מבחינתך את כל מגוון הנושאים הללו? ת: המשותף לכל הנושאים הללו הוא הדרך בה אני מתייחס לנוף ישראלי – דיוקן של זוג צבאים בבקעת הירדן, ים המלח המתייבש וגווע, פריחה מרהיבה בגליל, פקח של רט”ג משחרר זאב ממלכודת, פועלים בחממות וקורס חובלים במסדר במפרץ אילת. אני אוסף את כל הרגעים ממסעותיי בארץ ואוגד אותם לתמונת מצב. ש: איך נראה בשנים האחרונות סדר היום שלך? ת: הצילום אף כי הוא רציני אצלי הוא אינו עבודה ופרנסה. אני מקדיש את יום שישי במלואו לצילום ויוצא כל שלושה חדשים לארבעה ימי צילום מרוכזים. ש: אם לא היית צלם מה היית עושה? ת: הייתי מצייר או כותב. ש: באיזה ציוד אתה משתמש? איך אתה מסתכל על המרוץ העכשווי להחליף מצלמה כל שנתיים-שלוש והאם המעבר לדיגיטלי עשה לך (ולעולם הצילום) טוב? ת: אני משתמש בציוד מקצועי של קנון ולא מפריע לי כלל להחליף מצלמה כל ארבע שנים. כספית זה מתקזז עם עלות סרטי הצילום. המעבר לצילום דיגיטלי בסה”כ עשה לי טוב מאוד – הצילום הוא חומר גלם שאני מטפל בו מעבד אותו שומר אותו ומשווק אותו על פלטפורמה אחת המחשב. ש: אם הייתי שואל אותך ב-1999 באיזה מצלמה תשתמש בעוד 10 שנים האם הייתה אומר מצלמה דיגיטלית? ת: סביר להניח שהייתי אומר לך שאני אמשיך לצלם עם Canon EOS 1V ואני לא מאמין שהצילום הדיגיטלי יחליף באיכותו את השקופית. למזלי כבר בשנת 2004 נכנסתי לצילום הדיגיטלי עם מצלמת Canon EOS 10D. ש: מהי מצלמת החלומות שלך? מה חסר לך במצלמה? ת: אני מצלם עם Canon EOS 5D Mark II וזו מצלמה שמגשימה הרבה חלומות. ובכל זאת הייתי רוצה חיישן בגודל פורמט בינוני. ש: פוטושופ – כלי נפלא או רעה הכרחית? ת: מאחר ולמדתי רבות בסטודיו הירושלמי לצילום עם רוני היימן ומיכאל עמר אני יודע שכבר לפני עשרים שנה עשו מניפולציות כדי שהתמונות ייראו טוב יותר. פוטושופ הוא כלי מצוין. השאלה היא מה עושים איתו, איך משתמשים בו ולאן רוצים להגיע. עבורי מה שקובע הוא המוצר הסופי. ש: חוץ מצילום מה התחביבים שלך? יש זמן למשפחה? ת: הצילום ממלא ותופס את הזמן הפנוי בחיים שלי. ש: לסיום, מה התמונה שלך שאתה הכי אוהב? ת: תמונת שתי הנשים מתחת למקלחת בים המלח שהיא המציאות האמיתית בישראל המסורת מול המודרנה והמקלחת דימוי למאזניים. זהו “נוף ישראלי” ואת זה אני מחפש בצילום – הסיפור והתמונה בעלת האימפקט המקסימאלי.
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …