ראשי מגזין צילום דיגיטלי – נתוני מכירות עולמיים 2009-2010

צילום דיגיטלי – נתוני מכירות עולמיים 2009-2010

0
0

בראשית השנה פרסם CIPA (או Camera and Imaging Products Association), גוף התקינה הגדול בעולם בתחום הצילום הדיגיטלי, נתונים סטטיסטיים בנוגע להיקף המכירות העולמי של מצלמות דיגיטליות ועדשות. מן הנתונים ניתן ללמוד לא מעט הן על המגמות של השנים האחרונות והן על התחזיות של הארגון לשנה הנוכחית.

מנתוני CIPA הנאספים מן היצרניות עצמן (כל היצרניות המרכזיות חברות בארגון) עולה כי בשנת 2009 חלה ירידה של למעלה מ-11% במכירת מצלמות דיגיטליות וסך כל המצלמות שיוצרו עמד על קרוב ל-106 מליון. המשבר העולמי והירידה הכללית בהיקף המכירות השפיעו בעיקר על מכירת המצלמות הקומפקטיות ומצלמות האולטרה זום ודווקא היקף מכירות מצלמות הרפלקס הכללי גדל בשיעור של כ-2.3% (ובהיקף גבוהה מעט יותר גדלו מכירותיהן של עדשות למצלמות אלו).

האופן בו מתחלק השוק לפי נתוני CIPA מעניין במיוחד. מתוך 105 מליון המצלמות שנמכרו בשנת 2009 קרוב ל-96 מליון היו מצלמות בעלות עדשה קבועה (קומפקטיות וכו’) וקצת פחות מ-10 מליון מצלמות רפלקסיות. נתון זה מראה כי כמעט כל מצלמה עשירית אשר נמכרת בעולם היא מצלמה רפלקסית וכי אם תימשך המגמה של גידול בהיקף מכירותיהן של המצלמות הרפלקסיות על פני המצלמות הקומפקטיות הפער רק ילך ויצטמצם.

הסטטיסטיקה אותה מספקת CIPA איננה יודעת לספר מה עומד מאחורי המספרים ומהם התהליכים המובילים לשינויים בנתח השוק של המצלמות הקומפקטיות ומצלמות הרפלקס. השאלה האם הירידה נובעת בעיקר מן המשבר הכלכלי אשר צמצם את היקף מכירת מוצרי ה-consumer לעומת השוק המקצועי (והמקצועי למחצה) נותרה פתוחה. גם הסברים אפשריים אחרים אינם מקבלים בהכרח חיזוק מן המספרים – האם נכון כי המצלמות הרפלקסיות חסרות המראה (דוגמת ה-GH1 ואחותה החדשה והקטנה יותר ה-GF1 אשר הוכרזו ב-2009 על ידי פנסוניק וה- PEN E-P1 ובעקבותיה ה- PEN E-P2 וה-PEN E-PL1 החדשה והזולה של אולימפוס) הן שיצרו מנוע צמיחה חדש בשוק הרפלקס גם בעת משבר ומשכו לקוחות משוק המצלמות הקומפקטיות (והאולטרה קומפקטיות) – לא ברור. אפשרות נוספת קשורה יותר לירידה בהיקף המכירות של המצלמות הקומפקטיות ונובעת משיפור האיכות של המצלמות הסלולאריות אשר נוגסות ככל הנראה בשוק מצלמות הכניסה הקומפקטיות ויש להניח שימשיכו לעשות זאת גם בשנה הבאה ביתר שאת.

עוד נתון שראוי לזכות להתייחסות קשור בהבדלים בין אזורים שונים בעולם. בתחום המצלמות חלה כאמור ירידה מסוימת במכירות בעיקר בתחום המצלמות הקופקטיות. צפון אמריקה צועדת בראש עם 31 מליון מצלמות קומפקטיות שנמכרו ב-2009 בעקבותיה אירופה עם 28 מליון ויפן עם 8.6 מליון. דווקא בתחום מצלמות הרפלקס צועדת אירופה בראש עם נתון מפתיע של 3.8 מליון מצלמות (עליה מאז 2008) ואחריה צפון אמריקה עם 2.8 (ירידה קלה מ-2008) ויפן עם כמיליון מצלמות ב-2009 (גם היא עם ירידה קלה). בהתאמה גם בשוק העדשות אירופה בראש עם 5.7 מליון עדשות ב-2009 אחריה ארה”ב עם 4.7 מליון ויפן בסוף עם 1.8 מליון עדשות.

ומה צפוי לנו ב-2010? על פי תחזיותיה של CIPA צפוי לנו גידול כללי בשוק המצלמות בהיקף של כ-4 אחוזים כאשר בתחום המצלמות הקומפקטיות צפויה להתהפך מגמת הצמצום וצפוי גידול מתון יחסית של כ-3% בעוד שבשוק המצלמות הרפלקסיות צפוי גידול מהיר במיוחד של כ-10%.

אנו נמשיך לעקוב כמובן ונעדכן כאשר יתפרסמו הנתונים האמיתיים לשנת 2010.

את הנתונים הסטטיסטיים הגולמיים ניתן למצוא (באנגלית) באתר הרשמי של ארגון CIPA.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *