ראשי מגזין אתר בין סקירה לביקורת

בין סקירה לביקורת

0
0

מוקדם יותר היום העלינו את הסקירה הראשונה באתר אשר בחנה את מצלמת ה-PEN E-PL1 של חברת אולימפוס. אנו מוצאים לנכון להבהיר מספר דברים הנוגעים להבדלים שאנו מוצאים בין סקירה לבין ביקורת בכדי להסביר לקוראים טוב יותר אילו מטרות נועד כל אחד מן הפורמטים לשרת.

בעולם קיימת חלוקה בין סקירה (Preview/Hands on) לבין ביקורת (Review). כמובן שלאתרים שונים יש פרשנות שונה בנוגע ההבחנה בין שני סוגי התוכן הללו. לתפיסתנו ההבחנה העיקרית בין השתיים בכל הנוגע לתחום ציוד הצילום (ובמיוחד למצלמות ועדשות) קשור בשימוש במדדים אובייקטיביים מקובלים מול חוות דעת המבוססת על התנסות אישית.

בסקירה המרכיב הדומיננטי הוא התנסותו האישית של הבודק עם הציוד בהתבסס על ניסיונו עם הציוד וציודים דומים בעבר (או במקביל). בביקורת לעומת זאת נעשה שימוש בציוד בדיקה ייעודי (חומרה ובעיקר תוכנה) אשר תפקידו לספק תוצאות אובייקטיביות ככל הניתן בכל הנוגע לאיכות הציוד. בעולם קיימות מספר מצומצם  של חברות המספקות תוכנות מקצועיות ייעודיות לבדיקת ציוד צילום בניהן Imatest מארה”ב, image-engineering מגרמניה ו-DxO Labs מצרפת.

לראייתנו ביקורת, מלבד הבדיקה המעבדתית, אמורה לכלול בתוכה גם את המרכיב הסובייקטיבי של סקירה. למעשה ניתן לחשוב על ביקורת כהרחבה של הסקירה למימד האובייקטיבי באמצעות שימוש במתודולוגיה ובתוכנות אשר תפקידן להרחיב ולבסס את החוויה הסובייקטיבית של הבודק.

ישנם רבים המתנגדים לבדיקות מעבדה של ציוד צילום בטענה שיש לבחון את הציוד בשטח באופן שבו ישתמשו בו גם הצלמים בפועל (צלמים אשר רובם אינם נוהגים בדרך כלל לצלם להנאתם טבלאות צבע ורזולוציה). מצד שני טוענים מצדדי הביקורות האובייקטיביות כי כל ביקורת סובייקטיבית היא מוטה מעצם יסודה ורק בדיקת מעבדה בלתי תלויה המתבצעת באמצעות הכלים והשיטות הנכונים יכולה לספק מדד אמיתי ליכולותיו של ציוד הצילום.

אנו מאמינים כאמור כי הדרך הנכונה היא זו המשלבת בין שתי הגישות – מצד אחד נלקח בחשבון הידע וההתנסות האישית בשטח של הבודק עם הציוד ומן הצד השני יש לכלול בביקורת גם מרכיב אובייקטיבי בלתי תלוי אשר יאפשר להשוות (בפרמטרים נתונים) ציוד צילום אחד למשנהו.

עד כאן באשר לתפיסתנו העקרונית בסוגיית ההבדלים שבין סקירה לביקורת. ובחזרה ל-PEN E-PL1 ולסקירה שפורסמה היום. הסקירה הנוכחית היא השלב הראשון בתהליך מתמשך שבסופו יועלו לאתר גם ביקורות ציוד. בסקירה הנוכחית לא נעשה אמנם שימוש בבדיקות מעבדה באמצעות תוכנות אך בחרנו בכל זאת לשלב מספר בדיקות בסיסיות (דיוק ומהירות פוקוס, מהירות הדלקה ומהירות צילום וכו’) אותן ניתן לבדוק במידת דיוק סבירה גם ללא שימוש בתוכנות. יתר הסקירה מבוססת על התנסותנו האישית עם המצלמה בתנאים שונים על פני תקופה של למעלה מחודש ימים.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב אתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *