ראשי מגזין פוטוקינה – סוף הדרך (והמשמעויות עבור שוק הצילום העולמי)

פוטוקינה – סוף הדרך (והמשמעויות עבור שוק הצילום העולמי)

2
0

בהודעה שהגיעה למייל שלנו מוקדם יותר היום נמסר מהנהלת תערוכת הצילום הגדולה פוטוקינה כי לאחר 70 שנות פעילות הוחלט כי התערוכה תחדל מפעילות ולא תקיים את התערוכה שתוכננה ל-2022.

ההכרזה מגיעה כסופו של תהליך של ירידה משמעותית שהתחוללה בהיקף התערוכה בשנים האחרונות (מאז השיא של לפני כעשור לערך) כאשר עוד ועוד נציגים של יצרניות החליטו שלא לשלוח נציגים לתערוכה בשל העלויות הגבוהות והצמצום המתמשך בגודל השוק. בשנה האחרונה בוטלה התערוכה בשל הקורונה ולמעשה התערוכה עברה בשנים האחרונות כמה תהפוכות שרובן נשארו על הנייר בשל הנסיבות (בניהן הרעיון למעבר לתערוכות קטנות יותר פעם בשנה, תוכנית שלא יצאה אל הפועל).

פוטוקינה הייתה לאורך שנותיה תערוכת הצילום הגדולה בעולם, ולמרות שביסודה הייתה תערוכת צילום גרמנית, היא הצליחה למשוך אליה יצרניות ומבקרים מכל רחבי העולם. אנו פקדנו את התערוכה פעמים רבות בעשור שעבר (החל מ-2010) וראינו במו עיננו את הצמצום שחל בהיקף התערוכה, את מספר המבקרים המתדלדל .

מספר מבקרים מתדלדל משנה לשנה

canon logo photokina

כמובן שנשאלת השאלה האם בעידן הזום הנוכחי יש בכלל מקום לתערוכות פיזיות גדולות (כמובן בהינתן האפשרות הטכנית של קיום תערוכת כאלו לאחר חיסון מוצלח והסרת חלק משמעותי מן המגבלות בכל העולם). לדעתנו התשובה היא שאין תחליף וירטואלי אמיתי למפגשים הפיזיים הגדולים הללו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתערוכה העוסקת במוצרים פיזיים. היכולת להגיע למקום אחד ולהתנסות במגוון עצום של מוצרים חדשים של עשרות ומאות יצרניות הוא ללא תחליף עבור עיתונאים (כמו גם יבואנים ורוכשים פוטנציאליים). בתערוכות גדולות יש גם הזדמנות לפגוש נציגים של חברות פחות מוכרות או חדשות לגמרי שבמצבים אחרים ספק אם היינו פוגשים או אפילו שומעים עליהם (דבר שקרה לנו פעמים רבות בכל אחת מהתערוכות).

בשורה התחתונה אבל מה שצריך להבין הוא שההשקעה של היצרניות בתערוכות הפכה ללא כדאית. שוק הצילום הצטמק בצורה דרמטית בעשור החולף (משיא של כ-130 מליון מצלמות שנמכרו בעולם בראשית העשור לפחות מ-15 מליון בשנה שעברה והמספר הצפוי השנה יהיה נמוך בהרבה בשל הקורונה) והוצאה של מליוני דולרים על תערוכה לקהל מצומצם היא כבר לא השקעה כדאית עבור הרבה מן היצרניות אשר הבינו שבעקבות הקורונה ניתן לנהל הרבה מן הפגישות העסקיות אותם עשו פנים אל פנים בעבר בצורה דיגיטלית.

בנימה אישית נאמר כי צר לנו על המהלך (גם אם אנו מבינים את המניעים מאחוריו) וזאת משום שעבורנו פוטוקינה הייתה תמיד נקודת שיא של שוק הצילום ואפשרות לפגוש ולראיין את היצרניות פנים אל פנים, לשמוע באופן ישיר (גם מול המצלמה וגם בצורה פחות רשמית בשיחות מאחורי הקלעים) על מצב התעשייה, מוצרים חדשים וגם לפגוש יוצרים אחרים מהתחום. אפשר להניח שתערוכות אחרות, בדגש על המקצועיות יותר (CP פלוס ביפן, NAB בארה”ב ו-IBC באמסטרדם בין היתר), ימשיכו להתקיים לאחר שדברים יחזרו למסלולם אבל פוטוקינה הייתה הגדולה מכולן בטח כשמדובר בתחום הסטילס וסיומה הוא סיום של עידן בתחום הצילום.

הסרטון האחרון שצילמנו בפוטוקינה (2018) וכנראה האחרון שצילמנו/נצלם אי פעם בתערוכה

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

2 תגובות

  1. Avatar

    רון

    27/11/2020 ב 6:41 PM

    חטפתי חום רק מלראות את אלפי האנשים מכל העולם שנוגעים ומצמידים את האף למצלמות ההדגמה בביתנים השונים. עולם אחר.

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *