ראשי מגזין האם תוכלו להבדיל בין צילום עם עדשה ב-150 דולר לבין עדשה ב-15,000 דולר?

האם תוכלו להבדיל בין צילום עם עדשה ב-150 דולר לבין עדשה ב-15,000 דולר?

0
0

טווח המחירים של עדשות המשמשות כיום לצילומי וידאו (וקולנוע) הוא רחב מאד. החל מעדשות רפלקס שתוכננו לצילומי סטילס ועד עדשות Cine ייעודיות לוידאו שעלותן עשרות אלפי דולרים. אך האם ניתן להבחין כלל בין התמונות שכל אחת מן העדשות הללו מייצרת ואם לא האם בכל זאת יש טעם לרכוש אותן? 

החברה מ-ROCKETJUMP FILM SCHOOL החליטו לאחרונה לערוך ניסוי. הם לקחו סדרה של עדשת EF של קנון זולות ומולם את הקרם של הקרם של עדשות הקולנוע של חברת צייס (ובאמצע עוד מספר עדשות בעלות בינונית של החברה הגרמנית) והקליטו באמצעותם קטעי וידאו קצרים להשוואה. את הסרטונים הם הציגו לשני צלמים מקצועיים ולעובד הפקה שאינו בעל ניסוי צילומי כלל. התוצאה אולי תפתיע אתכם.

האם צלמים מקצועיים ידעו לזהות מה צולם בעזרת העדשות המקצועיות והיקרות ומה בעדשות הסטילס הזולות?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=v0XQd9zYMc0[/youtube]

אולי כבר ניחשתם את התוצאה. אנחנו יכולים לומר שמהנסיון שלנו הצלחנו הגיע לתוצאה של זיהוי 9 מתוך 18 העדשות בקטעים השונים – גם אתם יכולים לנסות בעצמכם (קחו נייר ועיפרון ורשימו מהר – ולא לרמות) התשובות בסוף.

בחנו את עצמכם – האם A/B/C היא העדשה הזולה, הבינונית או היקרה – בכל אחד מן הקטעים הבאים?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=z121kt4aPHI[/youtube]

אז מה השורה התחתונה בעצם? אם לא המומחים ולא אלו שאינם מומחים אינם מצליחים לזהות בכ-50% מן המקרים לערך מה צולם באיזו עדשה – מדוע להשקיע בעצם סכומי עתק בעדשות יקרות ומקצועיות?

אנחנו חושבים שיש כמה נקודות שחשוב לציין לאור הבדיקה הנוכחית:

1. הבדיקה שנעשתה אולי משעשעת אבל היא אנקדוטלית. היא ניסתה להציג מצב צילומי אמיתי אבל היא איננה מדעית מספיק (ומה לעשות מבחני עדשות צריכים להיות ברי חזרה). יש יותר מידי תנועה מהירה בסצנות בכדי לזהות פרטים, הסצנות אינן זהות לגמרי, הן לא הוצגו זו לצד זו ובאופן כללי פשוט לא מדובר במבחן מייצג במיוחד.

2. לא נעשו מספיק מבחנים בבדיקה הנוכחי במצבי קיצון – מול השמש, בסיטואציות בהן נדרש קונטרסט גבוה ועוד.

3. אפילו אם מבחינת איכות התמונה המבחנים הנוכחיים כן משקפים משהו (ואנחנו בספק) – לעדשות קולנוע מקצועיות יש יתרונות אחרים שחשובים לאנשי מקצוע, איכות הבנייה, התנועה החלקה (והארוכה) של הפוקוס, תכונות כגון focus breathing ועוד. מי שנדרש לעבודה מקצועית יעדיף ללא ספק כלי שתוכנן באופן ייעודי לוידאו וקולנוע ולא עדשה שנועדה לסטילס גם אם איכות התמונה של השתיים איננה רחוקה מאד בדיוק מסיבות אלו. כמובן שאם אתם מפיקים סרטונים בתקציב קטן רכישה של עדשות כאלו איננה עומדת על הפרק ואפילו השכרה שלהן עשויה להיות מעבר לתקציב, אבל אין זה אומר שהן מיותרות לחלוטין.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *