ראשי מגזין 25 שנה לפוטושופ – תראו מה ניתן היה לעשות עם פוטושופ 1.0

25 שנה לפוטושופ – תראו מה ניתן היה לעשות עם פוטושופ 1.0

0
0

לפני מספר ימים חגגה אדובי 25 שנה לתוכנת הפוטושופ. טרי וויט, נציג החברה החליט לקחת את כולנו למסע נוסטלגי ומרתק לגרסה הראשונה של התוכנה אשר הושקה בראשית 1990 ולהציג מה ניתן היה לעשות באמצעותה וגם (ואולי בעיקר) מה לא.

לא מעט מגולשי האתר לא נולדו בכלל (או היו צעירים מאד) כאשר הופיעה לה הגרסה הראשונה של תוכנת הפוטושופ. קשה להבין זאת היום, אך חשוב להבין כי הסביבה הטכנולודית באותה העת הייתה שונה לגמרי. האינטרנט לא היה קיים (בטח לא בשום צורה הדומה למה שאנו מכירים ב-15 השנים האחרונות), התמונות עליהן עבדו משתמשי התוכנה הגיעו ברובן המכריע מסריקה באמצעות סורקים, שכן לא היו מצלמות דיגיטליות. המחשבים בהם פעלה התוכנה היו חלשים לאין שיעור מאלו בהם אנו משתמשים כיום (למעשה הם היו חלשים משמעותית מכל מכשיר סלולארי בסיסי שתוכלו לרכוש כיום). התוכנה עצמה הגיע על דיסק פלופי (אם תרצו בעברית תקינית תקליטון) והמסכים היו מונוכרומטיים או במקרה הטוב בעלי כמות צבעים נמוכה. ולמרות כל אלו התוכנה זכתה להצלחה והתפתחה בהדרגה עד שהפכה לתוכנת עיבוד התמונה המקצועית הנפוצה בעולם.

פוטושופ 1.0 – מימין מחשב מאק “עתיק” מריץ את התוכנה ומשמאל התוכנה על אימולטור

Photoshop-1-0

בכדי להפעיל את התוכנה ולהציג אותה השתמש וויט באימולטור על מחשב מאק מודרני אשר מאפשר לתוכנה העתיקה לחזור לחיים (עם מספר מגבלות) ולהראות לנו מה היה ניתן לעשות את תוכנת עריכת התמונה לפני 25 שנה כולל כמה דברים שהיו (אז) פורצי דרך ממש (וייט אפילו מזכיר את הצגת התכלית שעשו מפתחי התוכנה עבור חברת אדובי בטרם זו רכשה את פוטושופ – כזכור פוטושופ לא פותחה במקור על ידי אדובי אלא רק לאחר שנרכשה).

טרי וויט מציג את פוטושופ 1.0 – נוסטלגיה במיטבה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=z5CyX5NEnzk[/youtube]

כמה דברים שלא יכלתם לעשות עם פוטושופ 1.0:

  • לא יכלתם לחזור אחורה (undo) – טוב, בעצם יכלתם אבל רק פעם אחת – בגרסה הראשונה של פוטושופ לא הייתה היסטוריה ולכן שמירת גרסאות הייתה פעולה שעורכי תמונה ביצעו כל העת.
  • לא יכלתם לעבוד בשכבות – העבודה בשכבות הגיעה לפוטושופ בגרסה 3.0 בלבד!
  • לא יכולתם לעבוד עם תצוגה מקדימה – ה-preview לו אנו כה רגילים המאפשר לראות שינויים שאנו מבצעים לפני הכלתם על התמונה הגיע רק בשלב יותר מאוחר.
  • לא יכלתם לשמור קבצי JPEG – כן, אם עבדתם עם תוכנת הפוטושופ 1.0 בראשית דרכה לא יכולתם לשמור את התמונות כקבצי JPEG משום שהפורמט פותח שנתיים מאוחר יותר.
  • לא יכולתם לעבוד עם קבצים בלתי דחוסים (RAW ) – קבצי ה-RAW שמקורם במצלמות דיגיטליות גם הם לא היו קיימים – עובדה שלא צריכה להפתיע אתכם כי באותה תקופה לא היו בנמצא מצלמות דיגיטליות מסחריות…
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *